mboost-dp1

Facebook

Virksomheder bryder sig ikke om sociale medier

- Via Version2 - , redigeret af Net_Srak

Med den større brug af de sociale medier i de seneste år, har mange virksomheder valgt at forbyde de ansatte at bruge dem i arbejdstiden. Dog er der mange ansatte, der også bruger sociale medier som et arbejdsredskab, det skriver Version 2

En undersøgelse udført af Projectplace i hovedsageligt nordeuropæiske lande blandt 1200 personer viser, at de ansattes brug af sociale medier som arbejdsredskab er stigende, mens virksomhederne får en større skepsis. Johan Zetterström, direktør i Projectplace, mener at det er en interessant udvikling.

Johan Zetterström, Projectplace skrev:
Det er interessant – og egentlig temmelig chokerende – hvordan sociale mediers stigende popularitet som arbejdsredskab har så tæt følgeskab af en nærmest proportionelt stigende skepsis overfor dem i mange virksomheder.

Af interessante resultater fra undersøgelsen fremgår det, at brugen af et socialt medie som arbejdsredskab er steget fra 23% sidste år til 40% i år. Samtidig fortæller 35% af personerne, at deres virksomhed har forbudt brugen af sociale medier. Dette er en stigning fra sidste års 13%.





Gå til bund
Gravatar #1 - Sikots
27. dec. 2011 12:02
Men hvad så med tidsforbruget på sms/mms/private mails/private opkald, er det dalet tilsvarende, så vi er status quo?
Gravatar #2 - Chucara
27. dec. 2011 12:24
Det er da ikke kun firmaer, der er skeptiske. Jeg forstår ikke nødvendigheden i, at et firma nu skal have en hjemmeside, en facebookside og en twitterprofil for at være med på noderne.
Gravatar #3 - HerrMansen
27. dec. 2011 12:42
#2: Helt enig - der skal være et behov for at kunne være i kontakt med virksomheden på disse medier. F.eks. live-support, Q&A eller aftaleoprettelse/reservationer.

Disse "Olsens Vinhandel" virksomheder som bare bruger facebook/twitter sider som en forside uden et réelt formål er jeg godt træt af.
Gravatar #4 - Sikots
27. dec. 2011 12:48
#2 og #3, tja, men Facebook er hvor folk er sårbare og derfor lette at ramme med reklamer mod privatlivet. Lige præcis sådan noget som tilbud på vin, kan jeg da falde i - eller i hvert fald blive inspireret og læse mere om et givent emne...

At firmaer har sites på sociale medier er jo blot reklame. Så kan man tale om et givent firma og lave bedre reklame. Smart, både for forbrugerne og for firmaerne - synes jeg (og jeg har ikke noget firma).
Gravatar #5 - trylleklovn
27. dec. 2011 13:26
#2
Nu er det ikke det artiklen handler om, men er i ægte newz-stil parat til at gå lidt offtopic.

Hvis det virker for dem hvad er så problemet? De møder kunderne der hvor kunderne er. Konkurrencer og tilbud annonceret gennem facebook er meget effektive og når først de har fået kundens "like" så har de en direkte adgang til at levere reklamer ind i denne kundes personlige feed. Hvis bare man er en smule kreativ så kan man få nogle af sine potentielle kunder til at trykke "synes godt om" eller kommentere på en statusopdatering og så rammer man pludselig samtlige af denne kundes venner, da de bliver informeret om det.

Jeg har brugt det til et par projekter. En side jeg administrerer har omkring 150 likes. Fordi vi engagerer brugerne er det en reel rækkevidde på omkring 600-700 brugere om måneden - og en potentiel rækkevidde på helt op til 30.000 brugere. Og så er det næsten gratis reklame.
Gravatar #6 - reefermadness  
27. dec. 2011 14:07
Min svoger blev lige afvist som kandidat til et job med begrundelsen at de ikke kunne finde ham på facebook. En offentlig jobudbyder enda. Så firmaer må da være vilde med facebook..
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
27. dec. 2011 15:25
#6
Kontakt fagforeningen.
Jeg tvivler kraftigt på at det kan være en lovlig begrundelse.
Gravatar #8 - Sikots
27. dec. 2011 18:06
#7 Så siger firmaet da bare at manden var underkvalificeret... Stop nu det der "jeg sladrer til min mor/fagforeningen", uanset hvad, har han ikke fået jobbet og så må det bare være sådan. Ud og søg et andet, sur røv og dårlig gave - stop whining - get on with it.

Jeg var til jobsamtale hvor de spurgte til indholdet af min facebook-profil (havde skrevet at jeg havde to børn på hhv 7 og 10 år, lang historie) og i min ansøgning skrev jeg at jeg ikke havde børn og kone... Skal de så heller ikke have lov til det...

Hvis nu #6's svoger ville være noget indenfor PR/marketing, kan jeg egentlig godt forstå at han bliver afvist - hvis han derimod ville være fængselsbetjent, kan jeg ikke forstå afvisningen...
Vi kender ikke hele historien og kan derfor ikke andet end gisne...

End of offtopic!
Gravatar #9 - milandt
27. dec. 2011 18:34
Sikots (8) skrev:
End of offtopic!
Hej. Man kan altså ikke bare erklære "end of ot" på newz.dk..
Gravatar #10 - snesman
27. dec. 2011 22:42
Gravatar #11 - Qucodia
27. dec. 2011 22:55
Vi kan godt blive enige om at hvis man bruger flere timer om dagen på at chatte med sine venner på facebook eller andre steder, så kan det blive en skidt udvikling for virksomheden. Men synes man skal passe på med at være for hård mod de sociale medier.

Jeg bruger selv Podio til alle mine projekter, både privat, skole og arbejdsrelateret opgaver. Det ligner facebook på mange områder som et socialt medie - og der er muligheder i deres platform, så man kan erstatte mange dyre/tidkrævende løsninger i virksomheden.

Ude nogle form for færden i de sociale medier, kan det godt give bagslag når medarbejderne skal bruge et arbejdsrelateret system.
Gravatar #12 - trylleklovn
27. dec. 2011 23:01
Jeg synes direkte forbud eller blokeringer af f.eks. facebook ofte lyder som en misforstået overreaktion, men det skal selvfølgelig ses i lyset af det erhverv der er tale om.

En mere fornuftig reaktion ville være at se på de ansattes produktivitet. Såfremt denne er sænket grundet et forbrug af facebook kunne man måske i fællesskab med den individuelle ansatte vurdere om der var behov for at begrænse adgangen.

Som udgangspunkt mener jeg ikke et website kan være årsagen til en doven ansat.

Tværtimod kan det i visse erhverv fungere som inspirerende eller stressreducerende. Hvis man ikke forbyder aviser, mobiltelefoner o.l. hvorfor så facebook, og hvis så, kan man så måle effekten eller er det blot en irrationel reaktion.
Gravatar #13 - ShamblerDK
27. dec. 2011 23:10
reefermadness (6) skrev:
Min svoger blev lige afvist som kandidat til et job med begrundelsen at de ikke kunne finde ham på facebook. En offentlig jobudbyder enda. Så firmaer må da være vilde med facebook..


Jeg er IT-mand i det daglige og jeg ville begrunde dén "anklage" således:

1. Min sans for sikkerhed omkring persondata er alt, ALT for høj til at jeg nogensinde kunne drømme om at få en Facebook-profil.
2. Jeg har så rigeligt indhold i mit eget liv. Jeg har absolut ikke brug for at snage i andres. Det er af samme årsag jeg ikke ser nogen som helst form for reality shows da jeg mener det er voyerisme, dog offentligt accepteret, men stadig ufatteligt klamt.
3. Jeg tager mit arbejde seriøst. Jeg synes det er ufatteligt det tid der bliver spildt på Facebook, af ansatte i virksomheder, verden over. Tid de burde bruge på at ARBEJDE.

Der hvor jeg arbejder blokerer de for Google Maps men ikke Facebook... WTF, siger jeg bare.

Sikots (8) skrev:
#7 Så siger firmaet da bare at manden var underkvalificeret... Stop nu det der "jeg sladrer til min mor/fagforeningen", uanset hvad, har han ikke fået jobbet og så må det bare være sådan. Ud og søg et andet, sur røv og dårlig gave - stop whining - get on with it.


Selvfølgelig skal manden da gå til fagforeningen! Det er jo lige netop sådan noget her den eksisterer for. Det er jo ikke kun for hans egen skyld han skal gøre det; Han skal gøre det så firmaet ikke gør den slags pis i fremtiden over for andre jobsøgere.

Enten har du ikke tænkt din kommentar igennem, ellers er du utroligt egoistisk. Jeg vælger at tro på det bedste i mennesket og tro at det er af første årsag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login