mboost-dp1

unknown

Ville du have ladet Bill Gates blive født?

- Via MSNBC News - , redigeret af The-Lone-Gunman

Bill Gates menes at have mange af de karaktertræk, som er karakteristiske for folk med Aspergers syndrom. Bill Gates har bl.a. altid haft problemer i sociale sammenhænge, så det er muligt, at han har syndromet. Aspergers syndrom er en mild for autisme, men som i mange tilfælde gør det umuligt for den ramte at tale, blive rørt ved, kommunikere eller socialisere.

Og hvorfor er det så interessant? Det er det, fordi det er sandsynligt, at vi snart vil have en genetisk test, der kan afsløre risikoen for autisme hos et foster. Det giver mulighed for, at forældre en dag måske kan fravælge børn, der har måske endda en svagt tilfælde af sygdommen.

Aspergers syndrom er den mindst invaliderende form for autisme og forskning tyder på, at folk med Aspergers også kan have specielle evner indenfor områder som matematik, datalogi og ingeniørarbejde. Men syndromet kan altså også resultere i personer, der er socialt utilpassede, let kan distraheres, meget inadskuende og på mange måder er tilbagetrukne og isolerede.





Gå til bund
Gravatar #1 - TullejR
1. jun. 2005 14:53
Jeg gik i klasse med en aspie for 1½ år siden, rigtig flink, lidt spøjs, ikke så god til matematik, og pludseligt ville han starte forfra.. lød som det var noget han havde gjort før, altså slette al kontakt til venner og starte forfra... og nu irriterer jeg mig over at jeg ikke kan få fat i ham længere :|
Gravatar #2 - oleo
1. jun. 2005 14:54
Ligger nyheden op til at vi skal være glade for at manden blev født ?
Gravatar #3 - drbravo
1. jun. 2005 14:57
Det er jo interessant nok at man snart kan fjerne "uønskede" karaktertræk på den måde. Men det må ikke være fedt for folk med autisme / deres familie der holder af dem. De føler vel meget mere at de er en belastning - et undervæsen nærmest. Og er det ok at man udrydder fostre fordi der er en chance for autisme? I nazityskland gik de et skridt videre og udrydede mennesker der allerede var født med defekter. Vil det mon også blive ok i fremtiden?
Gravatar #4 - bjerh
1. jun. 2005 14:57
#2 Siden MSNBC har skrevet den.. Ja! Og hvorfor skulle vi ikke? Ville sq være ked af det, hvis han ikke var blevet født.. :'(
Gravatar #5 - Caelestis
1. jun. 2005 15:05
#2

Uanset om man kan lide Microsoft / Bill Gates eller ej, må man alligevel tage hatten af for det arbejde han har lavet inden for computer industrien. Du ligger jo nærmest op til at lave en flame-war med den kommentar? Tsk tsk..

Jeg er i hvert fald lykkelig over at der er en mand, som har kæmpet for at få udbredt computere til så mange som muligt. At han sidenhen er blevet kapitalist eller der er sikkerhedsfejl er underordnet, jeg har umådelig stor respekt for en sådan mand.

Jeg er ikke Bill Gates fan, jeg værdsætter bare kreative mennesker :)
Gravatar #6 - gentox
1. jun. 2005 15:09
#4 Logiken halter lidt.
Selvfølgelig ville du ikke være ked af det hvis han ikke var født, for så anede du jo ikke hvem han var vel?
Gravatar #7 - jack_call
1. jun. 2005 15:10
*DOLP_MODE ON*
Nej! Vi alle skal være ens. Den slags sygdom må og skal forebygges ved abortus provokatus.
Det er kun svage individer der har asspergers! Rigtige MÆND som Chuck Norris, BS Christiansen og Steven Seagal har aldrig asspergers!
*DOLP_MODE OFF*
Gravatar #8 - bjerh
1. jun. 2005 15:11
#6, Nej ved jeg godt.. Men tænker nu mere på hvordan det ville se ud idag. Du ved computerens udvikling. Meget ville være bedst på anden led, men han har jo udrettet meget godt.

Og selvfølgelig ville jeg ikke være ked af aldrig at arbejde med grafik på computeren, hvis jeg kun havde haft en sandkasse hele mit liv, og ikke kendte til andet. :\
Gravatar #9 - Caelestis
1. jun. 2005 15:11
#6

Hehe, godt fanget ;)

#7

Der er heller ingen tyskere med den svage sygdom!
Gravatar #10 - rnd
1. jun. 2005 15:16
#7, du skulle vel ikke mene assburgers?
Gravatar #11 - buch
1. jun. 2005 15:16
jeg arbejder på et lager, hvor der er en der er Asperger, ham er der ingen der ville kunne undvære, da han kan huske alle vare numrene i hovedet.
Min pointe er at aspergere skader det ikke at ha.

Men hvis man kan se på fosteretm at der er en stor chance for at det bliver et stort handicap barnet kommer til at leve med, synes jeg det er godt man kan informere om det.
Gravatar #12 - STICH
1. jun. 2005 15:22
Nej folk med aspergers har bidraget meget til denne verden; fx BitTorrent...
Gravatar #13 - oleo
1. jun. 2005 15:23
#5 Du har helt ret.
Det er ikke alene Billys skyld at vi sidder i den rådne IT sitiuation som vi nu gør. IBM har en stor del af skylden, eftersom det var dem, der startede med at pumpe $ i MS. Men lad os nu ikke gå og pege fingre af hinanden. Verden er helt klart mere klulørt og spændende med alle de forskellige freaks der nu engang er.
Gravatar #14 - KaptajnKemo
1. jun. 2005 15:32
For s....tan hvor er det dog en usmagelig "nyhed".
Jeg begriber simpelthen ikke relevansen af at bringe denne artikel.

Hvem af jer er blevet klogere efter at have hørt rygter om Bill Gate's evt. handicap? Bliver i endnu klogere hvis en test beviser påstanden?
Gravatar #15 - cort3x
1. jun. 2005 15:38
Nu ved jeg ikke med sikkerhed hvilken holdning hfp har til Bill Gates, men jeg forstod nyheden på to måder.

Først den umiddelbare (og i bakspejlet ret stupide) Bill Gates flame-bait måde, hvor det ser ud som om artiklen lægger op til at folk skal svare "NEJ! Den spade skulle aldrig have været født."

Og så den mere interessante måde, der stiller spørgsmålet - skal man vælge ufødte børn med f.eks. Aspergers syndrom fra, hvis man i fremtiden har muligheden og midlerne? Et spørgsmål der vel for de fleste rækker ret dybt - ihvertfald noget dybere end bare at overveje risikoen for et socialt handicap mod de evner, et Aspergers-barn kan opnå.

Jeg går ud fra at nyhedens overskrift hentyder til, at hvis man engang selv skulle fravælge et barn fordi det havde Aspergers, skulle man liiige huske at en af verdens rigeste og mest succesfulde mænd altså også (påstås det) har Aspergers.

Edit: hovsa, en lille slip-up mht. forfatteren.
Gravatar #16 - Haut
1. jun. 2005 15:47
En verden uden Microsoft NOOOOOOOOOOOOOOOOO thenwe would proberly still be stuck with DOS, or something "A lot more user friendly" :'(

Den der sygdom, Aspergers syndrom... fås det i pilleform? :P
Gravatar #17 - xiphias
1. jun. 2005 15:52
Bram Cohen, som er manden bag bittorrent har Aspergers. Jeg læste et interview med ham, og der lyder det som om han ikke har lidt synderligt under de negative sider af det, men har brugt de gode sider, altså det med at dedikere sig fuldstændigt til en bestemt ting.
On topic vil jeg mene at der skal noget værre end en let form for autisme til før man begynder at sortere i fostre.
Gravatar #18 - nielsbuus
1. jun. 2005 15:52
Det er en trist myte lægelig myte at mennesker med asperger skulle have noget som helst handikap, og det er utroligt skuffende at se kommuner i hele landet førtidspensionere folk med Asperger syndromet, som om de var mongoler.

Asperger er ikke et handikap, det er ikke en nedsat noget som helst, men blot en alternativ tankegang. Men fordi det åbenbart ligger uden for middelmådighedens normalitetsbegreb, så stempler man det som handikap.

Gad vide om soviet unionens hospitaler også havde et "kapitalist syndrom" de kunne diagnosere mennesker med, når de nægtede at tage det lorte arbejde staten tildelte dem?

Aspergere er ikke socialt handikappede, de kommunikere udmærket med folk der har fået konstateret samme "handikap". Og så kan man filosofere om det er neurotypiske (normale) eller aspergerne som er socialt handikappede. Men almindelig natur siger jo at flertallet definerer normalitet, så Aspergere er vel pr. definition handikappede og hjerneskadede. Præcis som bøsser, chefer, kvinder og andet som gennemsnitsmanden kan have problemer med at forstå.
Gravatar #19 - buch
1. jun. 2005 15:55
#14 de fleste folk har da længe vist at han muligvis har det syndrom, efter min opfattelse er det ikke negativt at være en asperger - forstår ikke din holdning?

#16 det fåes ikke i pille form, men kunne være ret godt hvis det kunne - nogen gange.
Gravatar #20 - Wenix
1. jun. 2005 15:56
Jeg har intet imod Bill Gates er blevet født, men det er svært at spå om hvordan verdenen havde været indenfor operativ systemer.

Måske havde andre udviklet et system, som kunne have været enten værre eller bedre.

Det er svært at spå om hvad der kunne være sket.
Gravatar #21 - zumo
1. jun. 2005 15:56
jeg tror #2 er en joke. Jeg syntes det er pisse morsomt :P
Gravatar #22 - Silentkill
1. jun. 2005 16:03
#14

Spørgsmålet er jo, om aspergers i mild form er et "handikap" eller om det er et større "handikap" at være en en idiot eller psykopat (som ikke kan spores sådan umiddelbart vil jeg tro). Jeg er da ret sikker på Billyboy ikke opfatter sig selv som særlig handikappet - det ville jeg i hvert fald ikke gøre, hvis jeg kunne sove i en seng af 100-dollar sedler i mit store palæ med min trofæ-kone.

Pointen med artiklen var heller ikke Bill Gates psykiske evner, det var at videnskaben nu var i stand til at sortere i børn før de bliver født. Det er måske også usmageligt, men uhyggeligt relevant på en side newz.dk.
Gravatar #23 - snailwalker
1. jun. 2005 16:22
Det her er faktisk en utrolig spændende diskussion. Mange af de største og klogeste hoveder inden for videnskaben lider af et eller andet form for handicap.

Holger Bech Nielsen er stærkt autistisk
Stephen Hawking er spastiker
And the list goes on...

Vil vi mon få færre genier til verden hvis vi begynder at lave omstændige fostertjek og fjerner alle fostre der lider af den ene eller den anden skavank?
Gravatar #24 - hatten
1. jun. 2005 16:22
Hvorfor helvede stille spørgsmål ved Bill Gates, han er en industriknude, der er ligegyldigt om han har syndromet eller ej, hans penge gør arbejdet for ham(Selvom vi giver ham æren). Hvad med Stephen Hawkings og ALS? Der har vi et spørgsmål der er værd at stille. Bill Gates ville have endt hvor han er idag, om han så var født som en blind retarderet.
Gravatar #25 - brislingf
1. jun. 2005 16:58
hmm gad vide om vi så skal skyde alle dem der får en psykotisk sygdom igennem livet...
eller hvad med dem der er skidzofrene hvad skal vi så med dem.. ???
Mange af de kloge hoveder vi har haft igennem tiden har haft en eller anden defekt, men det gør dem da ikke dårligere stillet end os andre, de har bare fokuset på andre områder end alle os andre.:D

Ville lige tilføje til listen af kloge hoveder..
John Nash
Emanuel Kant.
Gravatar #26 - kasperd
1. jun. 2005 17:09
Jeg synes denne udlægning af nyheden er usmagelig. Ikke så meget fordi jeg har noget imod at nogen hetzer Bill Gates, han er trods alt selv ude om, at så mange hader ham. Hvad der virkeligt er usmageligt er, at man på den måde slår alle, der lider af Aspergers syndrom over en kam med Bill Gates.

Skal alle ufødte fostre med anlæg for Aspergers syndrom nu dømmes for, hvad Bill Gates har gjort? Man kan da sagtens leve et stort set normalt liv med Aspergers syndrom, og jeg er sikker på, at man også blandt disse personer, kan finde mange, der tager afstand fra den måde Bill Gates har behandlet IT-branchen.
Gravatar #27 - Fjolle
1. jun. 2005 17:18
"personer, der er socialt utilpassede, let kan distraheres, meget inadskuende og på mange måder er tilbagetrukne og isolerede."

Det er da en generel beskrivelse af ingeniører :)
Gravatar #28 - utdiscant
1. jun. 2005 17:19
Han skulle være født.. men jeg er ikke vild med ham nu :S
Gravatar #29 - cannibalen
1. jun. 2005 17:19
Jeg får det helt dårligt med sådan en nyhed..
Gravatar #30 - Fjolle
1. jun. 2005 17:20
#26
Hvad har han lige præcist gjort, der har skadet it-branchen?
Gravatar #31 - NFX
1. jun. 2005 17:30
#25:
Ligesom T-4?
Forhåbentligt aldrig (igen).
Gravatar #32 - sguft
1. jun. 2005 17:33
#26: øh jeg vil nu mene at Bill Gates står for noget positivt, han er da indbegrebet af success og har været med til at revolutionere IT-industrien.

Jeg tolker ikke nyhedsudlægningen som en hetz mod Bill Gates. For mig lyder det snarere som om nyheden lægger op til at det ville være en skam at mænd som f.eks. Bill Gates blev sorteret fra fordi man nu blev istand til at konstantere aspergers på et meget tidligt stadie. Men sådan er vi nok så forskellige :)

Det kan så undre mig at man ligenetop vælger Bill Gates ud fra den betragtning at det blot er en teori at han måske lider af aspergers som det også fremgår af nyheden - man kunne måske godt have valgt en betydningsfuld mand som man faktisk var klar over led af syndromet, men lad nu det ligge :)
Gravatar #33 - Silentkill
1. jun. 2005 17:55
Genetisk sortering er et uhyggeligt koncept, men faktum er, at der allerede sker en sortering når forældre vælger at få en abort, hvis de kan se deres barn er stærkt misdannet.

Der skal helt klart være en grænse, for jeg har ikke lyst til at leve i et samfund magen til det der er i filmen "Gattaca" (se den hvis I ikke allerede har - filmen handler netop om emnet genetisk sortering/påvirkning og dennes indflydelse på ens liv, og så er det desuden en rigtig underholdende film). Det store spørgsmål er bare hvor grænsen skal gå. Det er et svært etisk spørgsmål uden et klart svar.

Gattaca
Gravatar #34 - SmackedFly
1. jun. 2005 17:57
#30

MS-DOS sagen (krævet bundling)
DR-DOS sagen (skabte inkompatibilitet mellem DR-DOS og Windows, uden teknisk grund...)
Tyveri af quicktime kode (apple vs. ms)
Tyveri af stac electronic kode (apple vs. stac elec.)

Og så har jeg udeladt alt der omhandler monopol virksomhed...Og tro mig, der er meget... F.eks. BeOS vs. MS, hvor Microsoft ikke tillod deres forhandlere at bruge BeOS produkter, og stadig få lave (oem) priser fra MS.
Gravatar #35 - Pringle
1. jun. 2005 18:47
Hmm...jeg forholder mig nu lidt kritisk til den "diagnose". For det første underbygger han overhovedet ikke hvilke kilder han har til at påstå det. For det andet, så synes jeg generelt det er problematisk med "syndromer" der ikke er påviselige genetisk (nu ved jeg ikke om Aspergers er genmappet, men artikelgutten ved i hvert fald ikke noget om Gates' genpøl).
Hvor går grænsen mellem "mild autisme" og en almindelig indadvendt nørd, der er miljøbetinget asocial? Bryder mig ikke om den objektificering, der gør at man lige pludselig kan smække et prædikat på alle de "milde tilfælde". Gates udviser IMO meget lidt asociale tendenser, når han f.eks. taler. Han er da relativt karismatisk i forhold til så mange andre execs, vil jeg mene (Ballmer undtaget, han er vel nærmest et damp-barn. Ups...der gjorde jeg det selv...:P).
Gravatar #36 - oleo
1. jun. 2005 18:56
Gravatar #37 - DrHouseDK
1. jun. 2005 19:08
Tjah.

Some people makes me proud of being an "Autist Light"! ;)

Jeps, jeg har diagnosen "Aspergers syndrom". Eller - har haft. Har fået den fjernet ;) Som psykiateren sagde var han meget i tvivl om, om der var nok "grunde" til at give mig diagnosen, fremfor at kalde normal. Det faldt så til den triste side.

// Troels
Gravatar #38 - .dot
1. jun. 2005 19:11
#14
For s....tan hvor er det dog en usmagelig "indlæg".
Jeg begriber simpelthen ikke relevansen af dit indlæg.
Gravatar #39 - Silentkill
1. jun. 2005 19:15
Gad egentlig vide hvordan man definerer "normal". Det er i hvert fald ikke et prædikat jeg stræber efter at passe til.
Gravatar #40 - DrHouseDK
1. jun. 2005 19:15
ATT cannibalen!!!

Hvad fanden Morten, lever du stadigvæk? :D Long time no see ;)

// Troels
Gravatar #41 - DrHouseDK
1. jun. 2005 19:16
#39 > Vi havde faktisk snakken oppe på teknisk i dag. Normalt er en definition af en tilstand som passer på mere end 50% af den gruppe der er målet. - Men alligevel, der er nok ganske få ting der kan anses som normal, på baggrund af det.

// Troels
Gravatar #42 - Silentkill
1. jun. 2005 19:19
#41
Ja, jeg kan komme i tanke om flere religiøse og politiske grupperinger af mennesker, hvor jeg vil beskrive langt størstedelen som værende "fucking insane". :)
Gravatar #43 - DrHouseDK
1. jun. 2005 19:24
#42
Tjah. Kald mig hvad du vil; bare du ikke kalder mig normal ;) Hvis man bare er normal, er man vel nogenlunde neutral. Så får man ikke folk til at grine, ej heller til at græde. Man gør sig på ingen måder bemærket, man falder ind i mængden. Hey, hvad er mine chancer så for at score? ;)

// Troels
Gravatar #44 - Cyrack
1. jun. 2005 19:55
Kunne vi ikke lige starte med at slå fast at autisme != asperger?
Autisme er, selv i den mildeste form, stærkt invaliderende (tro mig, jeg har arbejdet med autister i tre måneder, og det var mere end nok for mig). En autist har ingen social forståelse eller indleven, de er ofte objekt-fikserede (de kan fint klare at et nært familie-medlem dør, men at miste en bamse/tegning/whatever ødelægger deres verden).
Asperger er i sin mildeste form næsten umulig at fastslå (den stærkeste form minder dog meget om autisme). Mild til middel asperger forhindre ikke udvikling af sprog eller alm. intelligens, men ofte er intelligensen fordelt på en anden måde. En af de børn jeg arbejdede med kunne (eller ville ikke) tale, tilgengæld kunne han regne 10. klasses matematik (han var 7 år) og modellere dyr i stort set alt der kunne formes med fingrene (herunder rugbrød og lign.).

Ang. Bill Gates: lidt plat at skrive om en der måske, måske ikke har syndromet, og som andre har nævnt, så findes der andre, kendte, mennesker der er har asperger syndromet.
Gravatar #45 - Nvidiot
1. jun. 2005 19:55
Jeg vil sige at jeg aldrig har set Bill Gates opføre sig unormalt. Synes tværtimod han har meget god humor...

Men Steve Ballmer er så en anden sag, og den fyr (Allen) som Bill Gates startede firmaet op med, boede da stadigvæk hjemme hos sin mor (hvis han ikke allerede gør det) selvom firmaet havde eksisteret i flere år.

Desuden har Bill Gates jo børn, så hvis de lider af den samme såkaldte sygdom får Bill Gates haderne jo problemer... 3 syge hjerner med Windows, Service Packs og Servere på hjernen!
Gravatar #46 - DrHouseDK
1. jun. 2005 19:59
#44
Hvor arbejdede du? :)

// Troels
Gravatar #47 - .dot
1. jun. 2005 20:08
#45 - Har du set nogen som helst opføre sig normalt da?
Gravatar #48 - oleo
1. jun. 2005 20:10
#45 Bill G har børn ?
Jeg havde ellers hørt at han var jomfru.
Nu står verden da slet ikke længere !
Gravatar #49 - buch
1. jun. 2005 20:13
#44 "Kunne vi ikke lige starte med at slå fast at autisme != asperger?"

Nej det kan vi da ikke, da autisme dækker over mange former for et handicap...
Gravatar #50 - DusteD
1. jun. 2005 20:25
Kender selv en asperger, dog et ret slemt tilfælde, så vil egentlig efter mange timers snak med ham ikke sige jeg kender ham, han er noget af det mest irriterende jeg kan forestille mig :P
Men jeg lider dog også selv mildt af syndromet.

Til spørgsmålet i overskriften:
Nej.
Udviklingen havde været sjovere uden m$ :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login