mboost-dp1

Nokia
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Til dem der rejser i det midt og vestjyske kan arrivas aftentur og nattergal anbefales, hvis man rejser efter 18:00.
http://www.mitarriva.dk/billetter-og-kort/fribille...
http://www.mitarriva.dk/billetter-og-kort/fribille...
Yenzen (1) skrev:Til dem der rejser i det midt og vestjyske kan arrivas aftentur og nattergal anbefales, hvis man rejser efter 18:00.
http://www.mitarriva.dk/billetter-og-kort/fribille...
Ud med dig du hedenske jyde! Du hører til på landet med din høtyv og dit fugleskræmsel, ikke på et site for teknologi der går langt over din primitive forstand!!!
Det er efter min mening forståeligt at Midttrafik ikke er hoppet med på idéen. Det ville jo resultere i at der ikke længere blev uddelt bøder i bybusserne i Aarhus. Det er jo bare at bestille en sms billet så snart man ser kontrollørerne stige på bussen og så slipper man for en bøde.
cazaadotdk (4) skrev:Det er efter min mening forståeligt at Midttrafik ikke er hoppet med på idéen. Det ville jo resultere i at der ikke længere blev uddelt bøder i bybusserne i Aarhus. Det er jo bare at bestille en sms billet så snart man ser kontrollørerne stige på bussen og så slipper man for en bøde.
De tjekker tidspunktet den er bestilt på.
JesperZ (3) skrev:En af grundende kan vel også være at mange har skrevet sig op til et dyrt mobilabonnement i forbindelse med køb af smartphone, hvor der er et bestemt minimumsforbrug. Hvis man ikke ellers ville opnå det minimumsforbrug er busbilletten jo i princippet "gratis".
Minimumsforbruget inkluderer så vidt jeg ved ikke indholdstakserede sms beskeder. Så prisen for en sms billet vil blive lagt oveni det minimumsbeløb man i forvejen betaler.
JesperZ (5) skrev:De tjekker tidspunktet den er bestilt på.
Men de kan jo ikke vide hvornår man er steget på bussen. Eller om man er meget langsom til at skrive sms'er ;)
din hastighed til at skrive beskeder er ligegyldigt, du skal have modtaget sms-billetten inden du må stige på bussen.cazaadotdk (7) skrev:Men de kan jo ikke vide hvornår man er steget på bussen. Eller om man er meget langsom til at skrive sms'er ;)
og hvis timestamp < departure time fra sidste stoppested så er den ikke købt rettidigt.
nyhed skrev:mens det i Jylland stadig går langsomt med udviklingen, da fastlandets største trafikselskab Midttrafik stadig ikke er hoppet med på bølgen.
Til gengæld har Midttrafik indført Dankort-betaling i bussen i Aarhus. Det er omtrent lige så stabilt som en atombombe der er bragt til sprængning. Systemet er købt af dem der leverer klippekortsautomaten. Forskellen er bare at i Tyskland står "Dankort"-automaten fast på stoppeder, - i Aarhus er automaten proppet ind i bussen hvilket betyder en masse handshakes og alt muligt pis for at gennemføre en transaktion. Det er ikke unormalt at en transaktion tager omkring 5 minutter hvis den overhovedet lykkedes. Udover det er der generelle tekniske problemer - som fx at automaten uhensigtsmæssigt låser Dankortet, eller tilfældige re-boots, enorm langsom reaktion på touchskærm etc.
Men teknisk set er det billigere at anvende Dankort som betaling (selvom prisen er ca 5 kroner dyre end hvis man havde klippekort) da automaterne kun virker i 1 ud af 5 tilfælde.
Saxov (9) skrev:din hastighed til at skrive beskeder er ligegyldigt, du skal have modtaget sms-billetten inden du må stige på bussen.
og hvis timestamp < departure time fra sidste stoppested så er den ikke købt rettidigt.
Det tvivler jeg på. Jeg ved ikke om du nogensinde har kørt med bybus i Aarhus? Her betaler man først når man er steget på bussen. Og ikke hos chaufføren, men ved dankortterminalen, kontantautomaten eller ved klippekortautomaten inde i bussen. Så jeg vil da mene at man også køber sms billetten inde i bussen.
Men kan jo ikke vide om bussen er forsinket eller om den overhovedet kommer, så jeg synes da det er tåbeligt hvis sms billetten SKAL købes INDEN man stiger ind i bussen.
Og lige en ekstra tilføjelse: Chaufføren tjekker ikke for gyldig billet når du stiger ind i bussen. Man stiger ind bagi bybusserne i Aarhus.
Jeg har ikke kørt med bus i Aarhus, men i resten af landet gælder der det samme med at man betaler hos chaufføren, men med den undtagelse at SMS-billeter skal være købt FØR ombordstigning.cazaadotdk (14) skrev:Det tvivler jeg på. Jeg ved ikke om du nogensinde har kørt med bybus i Aarhus? Her betaler man først når man er steget på bussen. Og ikke hos chaufføren, men ved dankortterminalen, kontantautomaten eller ved klippekortautomaten inde i bussen. Så jeg vil da mene at man også køber sms billetten inde i bussen.
Og ja, selv om chaufføren skulle checke billetter i fx Aalborg, er det langt fra altid tilfældet at de gør det. Men det er stadig dit ansvar som passager at have billetteringen korrekt.
Nåh ja men det her ellers geniale system (bruger det selv meget) skal vel udfases når vi får rejsekort?
Systemet kan dog lave nogle sjove ting engang imellem, hvis der er dårligt signal. Har været ude for at systemet har kløjs i det med klippekortet, og man har kommet til at betale for rejsen 2 eller 3 gange.
Systemet kan dog lave nogle sjove ting engang imellem, hvis der er dårligt signal. Har været ude for at systemet har kløjs i det med klippekortet, og man har kommet til at betale for rejsen 2 eller 3 gange.
cazaadotdk (14) skrev:Det tvivler jeg på. Jeg ved ikke om du nogensinde har kørt med bybus i Aarhus?
Nu er jeg oprindeligt Københavner, men har boet i Aarhus i godt et års tid. Har kørt en del i bus i Aarhus, og har selvfølgelig også fået en bøde - hvem regner med kontrollører i 14'eren onsdag aften kl. 23.30?
Har du nogensinde prøvet det system, som kører i København? Først bestiller du billetten, så skal du svare en bekræftende sms, og først DEREFTER får du billetten. Der kan sagtens minimum gå to minutter fra du har bestilt din billet, til du rent faktisk modtager den.
Du er velkommen til at prøve, hvis systemet en gang kommer til 8000, men jeg tør ikke :)
#19
Jeg vil sige at der er flere problemer med Midttrafik i Aarhus end det at det tager over to minutter at få en SMS-billet i København. Udover at Dankort-automaten er totalt ubrugelig så har Midttrafiks chauffører også fraskrevet sig ethvert ansvar hvilket vil sige at hvis Dankort-automaten er ude af drift, så kan du hypotektisk rissikere at få en bøde ved kontrol. I en kort periode stod det kraftigt skrevet at du selv var ansvarlig for billetering på midterparronen og såfremt Dankort-automaten var ude af drift, og du kun havde Dankort, så fik du bøde ved kontrol. Og jeg har set folk få bøde på den bekostning.
Jeg tror generelt man skal starte et helt andet sted ang. billetter í 8000. Det nuværende system er lortedårligt.
Hvis der sidder nogle aarhusianere med, er der så nogle der kan huske om det lille kryds på den sorte tavle i hovedhøjde bagpå bussen betyder at bussen er kontrolleret eller skal kontrolleres?
Jeg vil sige at der er flere problemer med Midttrafik i Aarhus end det at det tager over to minutter at få en SMS-billet i København. Udover at Dankort-automaten er totalt ubrugelig så har Midttrafiks chauffører også fraskrevet sig ethvert ansvar hvilket vil sige at hvis Dankort-automaten er ude af drift, så kan du hypotektisk rissikere at få en bøde ved kontrol. I en kort periode stod det kraftigt skrevet at du selv var ansvarlig for billetering på midterparronen og såfremt Dankort-automaten var ude af drift, og du kun havde Dankort, så fik du bøde ved kontrol. Og jeg har set folk få bøde på den bekostning.
Jeg tror generelt man skal starte et helt andet sted ang. billetter í 8000. Det nuværende system er lortedårligt.
Hvis der sidder nogle aarhusianere med, er der så nogle der kan huske om det lille kryds på den sorte tavle i hovedhøjde bagpå bussen betyder at bussen er kontrolleret eller skal kontrolleres?
Kian (20) skrev:#19
Jeg vil sige at der er flere problemer med Midttrafik i Aarhus end det at det tager over to minutter at få en SMS-billet i København. Udover at Dankort-automaten er totalt ubrugelig så har Midttrafiks chauffører også fraskrevet sig ethvert ansvar hvilket vil sige at hvis Dankort-automaten er ude af drift, så kan du hypotektisk rissikere at få en bøde ved kontrol. I en kort periode stod det kraftigt skrevet at du selv var ansvarlig for billetering på midterparronen og såfremt Dankort-automaten var ude af drift, og du kun havde Dankort, så fik du bøde ved kontrol. Og jeg har set folk få bøde på den bekostning.
Jeg tror generelt man skal starte et helt andet sted ang. billetter í 8000. Det nuværende system er lortedårligt.
Hvis der sidder nogle aarhusianere med, er der så nogle der kan huske om det lille kryds på den sorte tavle i hovedhøjde bagpå bussen betyder at bussen er kontrolleret eller skal kontrolleres?
Der står udtrykkeligt i bybusserne at du ikke kan få en bøde hvis automaten er i stykker SAMT at du har informeret chaufføren om det.
Saxov (9) skrev:din hastighed til at skrive beskeder er ligegyldigt, du skal have modtaget sms-billetten inden du må stige på bussen.
og hvis timestamp < departure time fra sidste stoppested så er den ikke købt rettidigt.
Timestamp afhænger af hvornår du har BESTILT billetten, ikke hvornår du har betalt den. Hvis jeg bestiller en billet kl. 13:00, men først svarer "ja" 13:05, så kommer der til at stå 13:00 på billetten.
Under normale omstændigheder er grænsen for at svare "ja" vist 1 minut, men hvis du har SMS-klippekort via. 1415.dk så er den langt højere.
Man kan sige meget om mobilbilletter, men smarte er de fandme ikke. Det virker komplet idiotisk at stå og taste kryptiske koder og bekræfte frem og tilbage for at købe en billet. Det er et system der (som mange andre) er påklistret sms-systemet og bruger det på en måde det ikke var designet til. Derfor er det så dårlig en oplevelse at købe billetter på mobiltelefonen.
Når det er sagt er det marginalt mindre oldnordisk end papkort, så jeg bruger dem alligevel, men som sagt ikke med glæde.
Lad os nu få nogle apps til vores smartphones i stedet.
Når det er sagt er det marginalt mindre oldnordisk end papkort, så jeg bruger dem alligevel, men som sagt ikke med glæde.
Lad os nu få nogle apps til vores smartphones i stedet.
#20
Som jeg læste det, gik snakken på om det var let at snyde sig fra en bøde med SMS-systemet - og det er det ikke, grundet forsinkelsen, var min pointe. Jeg har i hvert fald oplevet, at der går lidt tid før jeg rent faktisk modtager svar på min bestilling og min bekræftelse.
Jeg er på ingen måde uenig i dig i, at det er et elendigt system i Århus. Jeg husker perioden med, at man selv var ansvarlig for at have billet, uanset om Dankortautomaten virkede eller ej. Tosset lavet. Især fordi det netop IKKE fremgik tydeligt i de busser/ved de stoppesteder, whatever, som jeg færdedes i i perioden, at det var ens eget ansvar.
Som jeg læste det, gik snakken på om det var let at snyde sig fra en bøde med SMS-systemet - og det er det ikke, grundet forsinkelsen, var min pointe. Jeg har i hvert fald oplevet, at der går lidt tid før jeg rent faktisk modtager svar på min bestilling og min bekræftelse.
Jeg er på ingen måde uenig i dig i, at det er et elendigt system i Århus. Jeg husker perioden med, at man selv var ansvarlig for at have billet, uanset om Dankortautomaten virkede eller ej. Tosset lavet. Især fordi det netop IKKE fremgik tydeligt i de busser/ved de stoppesteder, whatever, som jeg færdedes i i perioden, at det var ens eget ansvar.
Athinira (2) skrev:Yenzen (1) skrev:Til dem der rejser i det midt og vestjyske kan arrivas aftentur og nattergal anbefales, hvis man rejser efter 18:00.
http://www.mitarriva.dk/billetter-og-kort/fribille...
Ud med dig du hedenske jyde! Du hører til på landet med din høtyv og dit fugleskræmsel, ikke på et site for teknologi der går langt over din primitive forstand!!!
Vi kan også være med
Syn's arriva mangler på listen. Men deres biletter er måske ikke populære...?
mikl (23) skrev:Man kan sige meget om mobilbilletter, men smarte er de fandme ikke. Det virker komplet idiotisk at stå og taste kryptiske koder og bekræfte frem og tilbage for at købe en billet.
Nu gælder denne nyhed vel ikke kun SMS billetter? Jeg var ud og rejse mandag-tirsdag og der benyttede jeg DBS Billet appen til Andriod. Ikke noget med koder eller noget. Du angiver bare dit kreditkort første gang, så virker det.
Og selv mit boardingpass til flyet foregik via en 2D stregkode på min telefon - ingen papirer overhovedet - kun min pas og min telefon!
Lige noget mere brok over midttrafiks automater:
De har lige fra igår skiftet til man kun kan betale med mønter og (visa)dankort. Så alle os med Visa electron, mastercard debit osv. kan ikke længere bruge kort. Man hva fanden, det virkede jo alligevel aldrig i forvejen.
De har lige fra igår skiftet til man kun kan betale med mønter og (visa)dankort. Så alle os med Visa electron, mastercard debit osv. kan ikke længere bruge kort. Man hva fanden, det virkede jo alligevel aldrig i forvejen.
Longio (8) skrev:Det er da godt nok mange penge der er tjent der :O
En normal 2 zoners billet koster ca. 27 kroner, så hvis man ganger dette beløb med 10 mil bliver det meget stort. Men nu er det kun en antagelse at folk køber 2 zoner og ikke andet.
Og hvad tror du ikke det koster at drive de forskellige trafikselskaber?
Der er forskel på at tjene, som jeg tolker som profit, og omsætning..
#23
Det virker måske idiotisk, men hvis man nu er i byen, og beslutter sig for hjemmefra at tage 1000 kr. Med, og efterlade dankort hjemme..
Og man ender med at bruge alle pengene, så er SMS billet (hvis man kan ramme tasterne) jo et udmærket alternativ.
Eller hvis man bare synes at man ikke har lyst til at røre den samme billet automat som en million andre passagere.
mikl (23) skrev:Man kan sige meget om mobilbilletter, men smarte er de fandme ikke. Det virker komplet idiotisk at stå og taste kryptiske koder og bekræfte frem og tilbage for at købe en billet. Det er et system der (som mange andre) er påklistret sms-systemet og bruger det på en måde det ikke var designet til. Derfor er det så dårlig en oplevelse at købe billetter på mobiltelefonen.
Når det er sagt er det marginalt mindre oldnordisk end papkort, så jeg bruger dem alligevel, men som sagt ikke med glæde.
Lad os nu få nogle apps til vores smartphones i stedet.
Hvorfor skal man lave en appZ der kun virker til en mobil, når man nu har lavet et system der virker til alle mobiltelefoner ??
Justin (30) skrev:mikl (23) skrev:Man kan sige meget om mobilbilletter, men smarte er de fandme ikke. Det virker komplet idiotisk at stå og taste kryptiske koder og bekræfte frem og tilbage for at købe en billet. Det er et system der (som mange andre) er påklistret sms-systemet og bruger det på en måde det ikke var designet til. Derfor er det så dårlig en oplevelse at købe billetter på mobiltelefonen.
Når det er sagt er det marginalt mindre oldnordisk end papkort, så jeg bruger dem alligevel, men som sagt ikke med glæde.
Lad os nu få nogle apps til vores smartphones i stedet.
Hvorfor skal man lave en appZ der kun virker til en mobil, når man nu har lavet et system der virker til alle mobiltelefoner ??
Fordi det er nemmere at trykke 4 gange på skærmen, end 4 gange om måneden huske den "kommando" man skal bruge for at købe to zoner fra a til b?
zymes (31) skrev:Justin (30) skrev:mikl (23) skrev:Man kan sige meget om mobilbilletter, men smarte er de fandme ikke. Det virker komplet idiotisk at stå og taste kryptiske koder og bekræfte frem og tilbage for at købe en billet. Det er et system der (som mange andre) er påklistret sms-systemet og bruger det på en måde det ikke var designet til. Derfor er det så dårlig en oplevelse at købe billetter på mobiltelefonen.
Når det er sagt er det marginalt mindre oldnordisk end papkort, så jeg bruger dem alligevel, men som sagt ikke med glæde.
Lad os nu få nogle apps til vores smartphones i stedet.
Hvorfor skal man lave en appZ der kun virker til en mobil, når man nu har lavet et system der virker til alle mobiltelefoner ??
Fordi det er nemmere at trykke 4 gange på skærmen, end 4 gange om måneden huske den "kommando" man skal bruge for at købe to zoner fra a til b?
Det kan da ikke blive nemmere
Man skriver hvilkent station man står på og derefte hvor mange zoner man skal bruge
Justin (32) skrev:Det kan da ikke blive nemmere
Man skriver hvilkent station man står på og derefte hvor mange zoner man skal bruge
Hvis man skal med bussen, så er det de færreste der ved hvad stoppestedsnavnet er før de ankommer. Ikke fedt hvis man kun lige er på nippet til at nå bussen.
Nogen folk har store fingre + telefoner med små skærme og taber tid på at trykke forkert.
Jeg ville sætte stor pris på en app i min ende som automatisk kan gøre det baseret på lokation tak.
Athinira (33) skrev:Justin (32) skrev:Det kan da ikke blive nemmere
Man skriver hvilkent station man står på og derefte hvor mange zoner man skal bruge
Hvis man skal med bussen, så er det de færreste der ved hvad stoppestedsnavnet er før de ankommer. Ikke fedt hvis man kun lige er på nippet til at nå bussen.
Nogen folk har store fingre + telefoner med små skærme og taber tid på at trykke forkert.
Jeg ville sætte stor pris på en app i min ende som automatisk kan gøre det baseret på lokation tak.
Hvis fingrene er for store og skærmen for lille kan man jo nøjes med af indtaste zonenummer og hvor mange zoner man skal bruge
så er man nede på en sms på 4 tegn :)
og, måske er det derfor det er så rasende populært, det er simpelt og det virker på alle mobiler
Hvis vi sammenligner DSBs appbutik med Movias sms billet:
DSB
Opsætning (første gang): indtast basis info om dig selv, indtast kreditkort info (ikke VISA elektron), vælg et kodeord til det kreditkort.
Køb: Vælg start/slut station, vælg tidspunkt, vælg billettype, indtast kode til dit kreditkort.
SMS
Opsætning: ingen
Køb: indtast start zone/stoppested, indtast slutzone/antal zoner, send
En app fungerer bedst for DSB fordi du har langt flere opsætningsmuligheder for netop den billet du skal have (basis er 4-6 forskellige billettyper) og typisk en langt mere kompliceret start slut kombination. Indtastning af kodeordet til kreditkortet overstiger i langt de fleste situationer det antal indtastninger man ellers ville foretage sig ved køb af SMS billet.
DSB har dog visse billetter der kan købes via SMS. Deres Orange Sviptur fungerer super godt. Men det er igen en meget simpel opbygning der er på indtastningen. Jeg mener at huske det kan køres ved blot: "orange nord voksen" (for rejser mellem Århus og Frederikshavn). Biletten skal så verificeres med "orange ja" eftefølgende.
DSB
Opsætning (første gang): indtast basis info om dig selv, indtast kreditkort info (ikke VISA elektron), vælg et kodeord til det kreditkort.
Køb: Vælg start/slut station, vælg tidspunkt, vælg billettype, indtast kode til dit kreditkort.
SMS
Opsætning: ingen
Køb: indtast start zone/stoppested, indtast slutzone/antal zoner, send
En app fungerer bedst for DSB fordi du har langt flere opsætningsmuligheder for netop den billet du skal have (basis er 4-6 forskellige billettyper) og typisk en langt mere kompliceret start slut kombination. Indtastning af kodeordet til kreditkortet overstiger i langt de fleste situationer det antal indtastninger man ellers ville foretage sig ved køb af SMS billet.
DSB har dog visse billetter der kan købes via SMS. Deres Orange Sviptur fungerer super godt. Men det er igen en meget simpel opbygning der er på indtastningen. Jeg mener at huske det kan køres ved blot: "orange nord voksen" (for rejser mellem Århus og Frederikshavn). Biletten skal så verificeres med "orange ja" eftefølgende.
Justin (34) skrev:Hvis fingrene er for store og skærmen for lille kan man jo nøjes med af indtaste zonenummer og hvor mange zoner man skal bruge
så er man nede på en sms på 4 tegn :)
og, måske er det derfor det er så rasende populært, det er simpelt og det virker på alle mobiler
...hvilket så stadigvæk ikke hjælper det store hvis man er i et område man ikke kender (fordi man har været ude og besøge en eller anden), og ikke kender zonenummeret :o) Jeg ved fint hvornår jeg er i zone 1+2 i København fordi det er der jeg bor. Lige så snart jeg er længere ude skal jeg til at læse op på det.
Athinira (36) skrev:Justin (34) skrev:Hvis fingrene er for store og skærmen for lille kan man jo nøjes med af indtaste zonenummer og hvor mange zoner man skal bruge
så er man nede på en sms på 4 tegn :)
og, måske er det derfor det er så rasende populært, det er simpelt og det virker på alle mobiler
...hvilket så stadigvæk ikke hjælper det store hvis man er i et område man ikke kender (fordi man har været ude og besøge en eller anden), og ikke kender zonenummeret :o) Jeg ved fint hvornår jeg er i zone 1+2 i København fordi det er der jeg bor. Lige så snart jeg er længere ude skal jeg til at læse op på det.
Hvis du er et sted du ikke kender skal du jo alligevel læse op på hvor mange zoner du skal købe, og når nu du står henne ved zonekortet, kan jo lige kigge hvilken zone du er i
@ #37
Jeg tror at argumentet er at hvis man havde et app, så ville det kunne gøre det for dig, modsat når du benytter SMS...
Hvis du er et sted du ikke kender skal du jo alligevel læse op på hvor mange zoner du skal købe, og når nu du står henne ved zonekortet, kan jo lige kigge hvilken zone du er i
Jeg tror at argumentet er at hvis man havde et app, så ville det kunne gøre det for dig, modsat når du benytter SMS...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.