mboost-dp1

No Thumbnail

Verdens hurtigste generator af tilfældige tal

- Via Toshiba - , redigeret af MiniatureZeus

Toshiba har afsløret, at de netop har udviklet verdens hurtigste generator af tilfældige tal. Chippen, der kun er 1200 mikrometer² i areal, kan generere tal med 2 mbit i sekundet.

Chippen består af en lille analog/digital konverteringsenhed, der forstærker analog støj og laver dem om til digitale, tilfældige numre. Desuden er den ikke overfølsom over for temperatur, et problem som mange andre fysiske enheder til generering af tilfældige tal lider af.

Tilfældige tal er essensielt i fx mange krypteringsalgoritmer.





Gå til bund
Gravatar #1 - apr3ntice
8. feb. 2008 09:51
Det er jo så kun pseudo-random, når det er afhængig af en faktor ude fra... Eller hva?
Gravatar #2 - Vandborg
8. feb. 2008 09:53
#1
Det er alle genererede tal vel i bund og grund, medmindre de har fået skrympet en hel hær af midgets, der kan slå 2 millioner terningeslag i sekundet :)
Gravatar #3 - karga
8. feb. 2008 09:54
Jeg kan nu godt se nyttigheden af det her i krypteringsøjemed, men jeg er nu tilfred med at skrive
randomize
response.write rnd

#1 vil mere kalde gamle metoder for pseudo-random, da det bare er en række af tal den tager af.. som for os ser tilfældigt ud

Analog støj burde ikke skabe gentagene ens talrækker.. ikke så vidt jeg ved da?
Gravatar #4 - Andos
8. feb. 2008 09:55
Den chip burde bygges ind i samtlige CPU'er.
Jeg læste en artikel om nogle der arbejdede på et større produkt og kom så på et tidspunk til at undersøge hvor meget beregnings tid der blev brugt på de forskellige komponenter i programmet. Underligt nok blev langt størstedelen af processortiden brugt på at kværne igennem tilfældige tal.

#1: Nej det er lige omvendt. Alle tilfældighedsgeneratorer på din PC i dag er pseudo-random. De er alle udregnet ud fra en matematisk formel hvilket jeg ikke vil sige er specielt tilfældig. I teorien burde du så kunne forudsige samtlige tilfældige numre din PC vil producere og det kan man næsten også. Det "random-seed" som den matematiske formel bruger bestemmes ud fra det millisekund du starter programmet op (+ noget mere) så det er meget svært at forudsige.
Chippen derimod baserer sig på det støj der ligger lokalt og det er der ingen der kan forudsige overhovedet. Så det er nok det tætteste på helt tilfældigt du nogensinde kan opnå.
Gravatar #5 - Wollabille
8. feb. 2008 10:00
Ok jeg er nogenlunde lidt sådan ca måske ved ikke helt, med i hvad der menes her.. Men er der en der lige kan skære det ud i pap og forklare mig hvad der menes her som var jeg 2 år.

For er 2048 bit i sek ik 2048 tal i sekundet.. Jo da det hurtigt jeg kan ikke tælle så mange tal på et sek.
Men er der ikke maskiner (supercomputere) der k an gøre det hurtiger?
Gravatar #6 - karga
8. feb. 2008 10:03
#5 for lige at skære det ud i pap-støv, så er der her tale om en maskine der "lytter" til udefrakommende støj og laver det om til et tal via en eller anden algoritme..
Der er mange maskiner der kan lave simple regnestykker på den hastighed, men det er heller ikke det den her maskine laver..
Gravatar #7 - chris
8. feb. 2008 10:04
#5

er det bare mig eller står der MEGAbit i nyheden....

det er JÆVNT mange tal alligevel
Gravatar #8 - Tyrian
8. feb. 2008 10:06
#5
Du skal tænke på det her er generering på hardware plan - ikke software - så nej, det kan supercomputere ikke gør hurtigere.
Gravatar #9 - Julepalm
8. feb. 2008 10:06
#5

2048 bit er 2 Kilobit
I nyheden er der tale em chip der kan producere 2 Megabit

altså
2x1024x1024 bit
2097152 bit

Eller omregnet til
262144 Byte
256 KByte

Eller 8192x32 bits intergers i sekundet. (går ud fra de randoms kommer i 32 bit integers, men det er gætværk)
Gravatar #10 - themuss
8. feb. 2008 10:09
Bah det kan jeg gøre hurtigere.
Gravatar #11 - Wollabille
8. feb. 2008 10:18
Note to self... L2r :P sry havde læst forkert! så kan jeg jo godt tæller så hurtigt haha
Gravatar #12 - SmackedFly
8. feb. 2008 10:28
Selv det ville jo være pseudo random, da du hvis du kender alle fysiske konstanter ville kunne beregne terningens fald. Alle tal generatorer er pseudo random.

Hvis jeg husker definationen på pseudo random korrekt, så handler det bare om at tilfældigheden ikke skal kunne løses i lineær tid, hvorved beregningen af tilfældigheden vil tage længere tid en at angribe den kryptering du givetvis vil bruge den til.
Gravatar #13 - LordMike
8. feb. 2008 10:37
#0
"krypteringsalkoritmer" -> "Krypteringsalgoritmer"
Gravatar #14 - trøffel
8. feb. 2008 10:40
Så bliver det spændene "når" man finder ud af at virkelighedens støj også kun er pseudo-random O_o

--

Kan godt se mulighederne for en sådanne chip til kryptering når tal skal vælges til algoritmen, men der vil vel stadig være et kodeord eller et fingeraftryk som altid vil være det svageste led?

Eller er jeg gal på den?
Gravatar #15 - The_Real
8. feb. 2008 10:41
Well, hvis man skal stole på hvad der står i opsummeringen her på newz, så er det en af de langsomste... 2 mbit betyder 2 millibit... mon ikke der burde stå 2 Mbit
Gravatar #16 - The-Lone-Gunman
8. feb. 2008 10:47
#13

Tjah, det er fredag... alkoritmer må være en freudiansk fejl.
Gravatar #17 - Cyberguyen
8. feb. 2008 10:54
Jamen analog støj er jo bare meget svage signaler som ikke er kraftige nok til at blive fortolket korrekt.

Kan man ikke bare sætte en mega radiosender op ved siden af og på den måde påvirke resultaterne af random generatoren?

Det ville jo ikke være så smart at benytte sådan én i automaterne i Las Vegas, for så kan man bestemme udfaldet :-D
Gravatar #18 - engfeh
8. feb. 2008 10:56
Sådan set skulle man vel bruge radioaktivt henfald e.l. for at det var helt tilfældigt!?
Gravatar #19 - TuxDK
8. feb. 2008 10:57
#18

Det bokse man kan købe, laver random tal via atomer.
Kan ikke give så mange detaljer, men find det på wiki.
Gravatar #20 - Skaboufar
8. feb. 2008 12:07
#18,19

Ja man kan købe sådan nogen, enten med deres egen radioaktiv kilde. Eller en som bruger kosmisk stråling som kilde.

Men om de er lige så hurtige ved jeg sgu ikke :)
Gravatar #21 - rauhe
8. feb. 2008 12:42
Nu ved jeg godt at newz.dk er et nørd site, men man skal da være en seriøs nørd for at synes at tilfældigheds generator chips er spændende?! - eller dumpede jeg lige i 'nørd' der?
Gravatar #22 - T-Hawk
8. feb. 2008 13:09
#21 rauhe: ja der dumpede du som nørd. Tilfældighed er MEGA relevant, og meget svært at opnå virtuelt, for ikke at sige umuligt.
Som der også står i nyheden så bruges det bl.a. til kryptering, men også andre områder hvor man skal bruge tilfældige "engangs-data" er det brugbart.
Jeg er fx igang med det system hvor jeg skal bruge en challenge string den er genereret ved at køre: md5 (mktime ().rand ())
Den ville altså være endnu mere tilfældig hvis jeg havde sådan en chip i serveren der skal køre koden.
Gravatar #23 - Törleif Val Viking
8. feb. 2008 13:11
Hønseskidning! Se DET er tilfældighed!
Er hønen renlig og vil skide i et hjørne, eller er den tv-bums og vil skide der hvor den står? Hvad nu hvis vinden blæser, vil den så skide så vinden bærer lugten væk fra den??

Det er godt nok ikke 2Mbit, men tilfældigt... ja! :D
Gravatar #24 - knasknaz
8. feb. 2008 14:08
Og her rendte jeg og troede at Windows var verdens hurtigste tilfældighedsgenerator, hvilket vel også falder ind under #18's idé om radioaktivt affald.

I stand corrected. ;)
Gravatar #25 - utdiscant
8. feb. 2008 14:13
Nu er jeg en af de mennesker der ikke tror på tilfældighed af nogen slags (overhovedet!), så set fra det synspunkt er det bare endnu en hjerneløs påstand.

Hvis man nu ser det med en alternativ defintion af pseudo-random i baghovedet er det en ganske klog idé at bruge analogt støj.

Spørgsmål?
Er analogt støj ikke også det man tjekker for at finde intelligent liv i rummet?
Gravatar #26 - jagd156
8. feb. 2008 15:09
Sad selv her den anden dag og legede lidt med random tal i C++.
Fik flikket et program sammen der trækker et definertbart antal tilfældige tal mellem 1 og 6, og det virker faktisk ret godt!

I stedet for at bruge analog støg, så kører mit program med Tiden som generator.

Et eksempel på resultaterne med 100.000 tal:

100000 numbers were drawn

number one was drawn 16616 times
number two was drawn 16699 times
number three was drawn 16673 times
number four was drawn 16608 times
number five was drawn 16711 times
number six was drawn 16693 times

The average should be 16666.7


Den største forskel er på 103 mellem fire og fem. Så de ligger da rimeligt tæt på hinanden.... :)
Gravatar #27 - Mr.DNA
8. feb. 2008 15:16
->#26 er problemet ikke at når man bruger en formel der baserer sig på en ikke tilfældig handling, så vil det være muligt at kunne bryde krypteringer hvis man besidder nøglen. Som brug i et program virker det fint nok, men hvis det skal bruges til sikkerhed så fungerer det ikke godt nok. Hvis det ikke er helt tilfædigt så vil man kunne finde et eller andet form for mønster i systemet, også selvom der bliver udtrukket lige mange af hver nummer.

.....bare et umiddelbart gæt.
Gravatar #28 - jagd156
8. feb. 2008 15:31
#26:
Ja, det bliver nok lidt mere vanskeligt at efterligne analog støv :)!
Gravatar #29 - jagd156
8. feb. 2008 15:49
Ærgeligt at "V" ligger så tilpas langt væk fra "J" at det bliver svært at overbevise nogen om at det er en stavefejl!

"analog støv," pfff..
Gravatar #30 - Neo1
8. feb. 2008 17:11
#9: Næppe 32-bit integers, nok nærmere bare en strøm af 1 og 0 i (pseudo)tilfældig rækkefølge...
Gravatar #31 - knasknaz
8. feb. 2008 18:53
Det er en fin pointe #25 hiver op dér: Hvordan håndteres hele kryptografi-teorien blandt mennesker som tror at intet er tilfældigt? Ud fra den livsopfattelse vil alle tal jo være forudsigelige, og alle krypteringer er derfor brudt på forhånd.

Man siger at tro kan flytte bjerge - men kan tro flytte firewalls? Vil det næste hacker-angreb komme fra en flok astrologer, som har forudsagt passwordet allerede inden sysadmin'en opfandt det?

PS: Influenzaen fungerer som den skal...
Gravatar #32 - Neo1
8. feb. 2008 20:12
#31:

Bare fordi man ikke tror på at noget er tilfældigt, betyder det jo ikke at man bare kan forudsige det næste nummer i en eller anden talsekvens uden at skulle til at studere mønstre i tallene og lede efter potentielle kilder til RNGen?

Bare fordi jeg ikke tror på at der findes noget som er 100% tilfældigt betyder det jo ikke at jeg kan bryde ind i NORAD når jeg lyster...
Gravatar #33 - SmackedFly
8. feb. 2008 21:36
#31 #32

Enig i at der ikke findes noget der er tilfældigt, men det er jo for såvidt heller ikke det vi er ude efter, vi skal bare have noget data som ingen andre har mulighed for at forudsige, og så er det sådanset ligegyldigt om årsagen er manglende computer kraft, eller manglende adgang til vores tilfældighedskilde.

Det er jo teoretisk bevist at det er umuligt at kende tilstanden for ethvert atom på enhver tid, derfor vil det altid være muligt at lave noget der som sådan ikke er tilfældigt, men som er umuligt for andre at kende, hvilket jo egentligt er hvad vi er ude efter.
Gravatar #34 - JunkStar
8. feb. 2008 21:43
Det undrer mig lidt at der står den ikke er følsom over for fx temperaturer, det er da ellers et kæmpe problem indenfor elektronik verdenen at ting ikke opfører sig 100% ens hele tiden... Hmm
Gravatar #35 - Neo1
8. feb. 2008 21:54
#34:

Selvfølgelig er den overfølsom over for temperaturer i det omfang som alle semiconductor chips er, det der menes er nok bare at de tal den spytter ud ikke får en bias under høje eller lave temperaturer, som er tilfældet med mange andre hardware RNGs...
Gravatar #36 - rmariboe
8. feb. 2008 22:16
#34 << Måske fordi at sekvensen stadig er tilfældig - fordi det er variation, der er kilden. Således vil et mere jævnt udsving ikke ændre tilfældigheden i modsætning til hurtige udsving (aka støj).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login