mboost-dp1

New Mexico Spaceport Authority

Verdens første kommercielle rumlufthavn er undervejs i USA

- Via DailyTech - , redigeret af Net_Srak

I det sydlige USA, i staten New Mexico, nær byen Las Cruces, er man netop gået i gang med at bygge verdens første kommercielle rumlufthavn. Det bliver Virgin Galactic, der kan sende de første turister ud i rummet fra lufthavnen, når den efter planen står færdig til næste år.

Prisen for rumlufthavnen, kaldet Spaceport America, er på 200 millioner dollars og er i første omgang sikret af staten. Over 45.000 mennesker har allerede skrevet sig op til en tur ud i rummet med Virgin Galactics WhiteKnightTwo og SpaceShipTwo. Prisen for en enkelt tur er sat til 200.000 dollars.

WhiteKnightTwo testes for tiden på alle leder og kanter, så den kan blive godkendt af luftfartsmyndighederne, og alt går efter planen. Det forventes, at SpaceShipTwo er færdigbygget til december, hvorefter det skal gennemgå en lang række test.





Gå til bund
Gravatar #1 - ToFFo
22. jun. 2009 14:55
God damn! det kan sgu betale sig at lave en rum turistfarts lufthavn!! Det tror jeg da også jeg vil.

Hvis 45.000 personer betaler $200.000 er der jo allerede sikret $9.000.000.000!

Det er da en fortjeneste der vil noget! og den er jo ikke engang lavet endnu! Og den har allerede tjent $8.800.000.000. Ja der er selvfølgelig vedligeholdelsesudgifter og diverse afgifter.. Nåja... og skat. Men det er da stadig en fortjeneste der batter
Gravatar #2 - PowerPatrick
22. jun. 2009 14:55
Hmm...

Vi får jo også rumelevatorer i den nære fremtid, der forventes at kunne sikre måden at få mennesker udenfor jordens atmosfære på. Selve materialet der skal bruges som kabler bliver carbonnanorør, hvilket siges at skulle have en stærkere bindingsstruktur end diamanter.

Jeg kom til at tænke på det, da der blev nævnt "turister" i artiklen.
Gravatar #3 - Abech
22. jun. 2009 15:00
Sej tid vi går i møde!
Hvor er det fedt at Virgin Galactics virkelig fremmer udviklingen inden for dette område.
Gravatar #4 - arne_v
22. jun. 2009 15:16
Over 45.000 mennesker har allerede skrevet sig op til en tur ud i rummet med Virgin Galactics WhiteKnightTwo og SpaceShipTwo. Prisen for en enkelt tur er sat til 200.000 dollars.


Gad vide hvormange af de 45000 der stadig er villige til at bruge 200K$ efter udviklingen på børsen de sidste 12 måneder.
Gravatar #5 - Silverslith
22. jun. 2009 15:17
Typisk siger man at det koster omkring $20.000 pr. kg. at sende noget uden for exosfæren. Men det er naturligvis også med en noget anden form for drivkraft..
Gravatar #6 - bodhiBit
22. jun. 2009 15:20
Et firma med så mange penge, kan da umuligt stadig være jomfru.. :p
Gravatar #7 - JSJ
22. jun. 2009 15:41
ToFFo (1) skrev:
God damn! det kan sgu betale sig at lave en rum turistfarts lufthavn!! Det tror jeg da også jeg vil.

Hvis 45.000 personer betaler $200.000 er der jo allerede sikret $9.000.000.000!

Det er da en fortjeneste der vil noget! og den er jo ikke engang lavet endnu! Og den har allerede tjent $8.800.000.000. Ja der er selvfølgelig vedligeholdelsesudgifter og diverse afgifter.. Nåja... og skat. Men det er da stadig en fortjeneste der batter


Så er der også lige udgifter til udvirkling af SpaceShipTwo, som ikke kan være et helt lille beløb, samt at bygge et par stk af dem.
Gravatar #8 - lorenzen
22. jun. 2009 15:45
Når prisen havner i 50-75.000kr pr snude skal jeg sgu med, pt er det liiige pebret nok.

Men herligt at se der virkelig begynder at ske noget på den front.
Gravatar #9 - LER
22. jun. 2009 15:49
Newz (0) skrev:
Prisen for en enkelt tur er sat til 200.000 dollars.


Jeg tror, hvis jeg endelig skulle købe billet, så ville jeg købe en retur... :-P

Desuden er det altså ikke den første rumlufthavn i New Mexico: Link
Gravatar #10 - Morphin
22. jun. 2009 15:54
Hvor meget koster det mon at sende sådan et op?
Og hvad bruger de til at komme op? Jeg går ud fra at det er rumfærger.

Det er nok også meget praktisk hvis man anlagde en landingsbane til privatflyene, der transporterer rigmændene (som nok er de eneste der vil betale lidt over 1 mio. kr. for turen) frem og tilbage :D
Gravatar #11 - vandfarve
22. jun. 2009 15:56
#5 For det første er det ikke exosfæren, som vi snakker om, men mesosfæren. Det er ca. en forskel på 500 km. eller 86%, og det er jo nok en forskel, når vi snakker om udgifter.

Derudover skal vi også huske, at dette er en helt anden form for løftemekanisme, hvor man først bliver fløjet op i 15-18 km. højde i en WhiteKnightTwo, før det andet fartøj, SpaceShipTwo, tager én de sidste 80-90 km. ud i mesosfæren, hvor man vil opleve (næsten) fuldstændig vægtsløshed samt kunne kalde sig for værende i rummet jf. Karman-linien.

Derfor, det koster nok nærmere 1.000$ pr. kilo og ikke 20.000$ pr. kilo, men det kunne man vel godt have regnet ud selv, da alle passagerer vejer over 10 kilo, ikke? :)
Gravatar #12 - vandfarve
22. jun. 2009 16:02
#10 De bruger en løftemekanisme i totrin, som beskrevet i indlæg #11.

1) Først tager WhiteKnightTwo dig 15-18 km. op. Den bruger en simpel jetløsning, som vi også kender fra almindelig interkontinentale passagerfly.

2) Dernæst tager SpaceShipTwo dig de sidste 90 km. op i mesosfæren. Denne bruger en mere avanceret (men stadig ikke SÅ avanceret) raketløsning til at frembringe fremdrift (Muligvis denne form, som også kaldes en Hydroxyl-terminated polybutadiene-motor (HTPB)).
Gravatar #13 - Ctr
22. jun. 2009 16:12
#12 Det er da næsten en mythbusters raket!
Gravatar #14 - vandfarve
22. jun. 2009 16:13
LER (9) skrev:
Desuden er det altså ikke den første rumlufthavn i New Mexico: Link


Øhm, det er derfor, at der står ordet "kommerciel" i titlen - din Roswell-joke falder derfor til jorden, når den er SÅ søgt. :)
Gravatar #15 - greylion
22. jun. 2009 17:24
PowerPatrick (2) skrev:
Hmm...
Vi får jo også rumelevatorer i den nære fremtid,

Prøv lige at læse denne side.
Gravatar #16 - vandfarve
22. jun. 2009 17:28
Uddybning til #15 (for de dovne):

http://www.holoscience.com/news.php?article=r4k29syp skrev:
The power that drives regional thunderstorms will be concentrated into a single cataclysmic thunderbolt, destroying the elevator cable like a thin fuse wire. In the worst scenario, the 50km high ground station will be replaced by a neat, circular crater, like those seen elsewhere in the solar system and attributed, erroneously, to meteoric impacts.


Well, shit happens! ;)
Gravatar #17 - arne_v
22. jun. 2009 17:30
#14

Interressant betragtning. Men jeg er lidt nysgerrig. HVEM har fortalt dig at UFO'en i Roswell ikke var kommerciel?
Gravatar #18 - vandfarve
22. jun. 2009 17:31
#17 I så fald føler jeg mig snydt, når TV-reklamerne ikke en gang blev sendt i Danmark...
Gravatar #19 - poubellos
22. jun. 2009 17:53
Rumlufthavn??

Mon ikke det kommer til at hedde en Rumhavn. Amerikanerne kalder det jo heller ikke for spaceairport.

Jeeez Newz... Jeres læsere er nørder, vi fatter godt hvad en rumhavn måtte være.
Gravatar #20 - kimmerrild
22. jun. 2009 18:19
Jeg syntes at det er et fedt koncept! At sende mennesker ud i rummet, bare for hyggens skyld, men self skal vi lige finde noget som er miljøvenligt, måske bruge shells miljøvenlige benzin?
Anyways, at de rige får en tur kommer os allesammen til gode, bare lige lidt senere, Lad nu de rige få den glæde, og lade dem betale en masse masse penge til forskning i rumraketter.
bare se dengang det store rumeventyr var imellem russerne og amrikanerne, aldrig nogensinde har der være så meget skub på udviklingen, det er nok kun en verdenskrig der kan sætte mere skub i udviklingen end rummet.
Bare se på alle de dejlige ting vi fik. manden på månen, ye right :P Computeren, fiberen, laser og jeg kunne blive ved.. hvis jeg lige kunne komme i tanke om flere :D
Gravatar #21 - greylion
22. jun. 2009 18:21
vandfarve (16) skrev:
Uddybning til #15 (for de dovne):
Well, shit happens! ;)

Jeg tror slet ikke du gør dig den rette forestilling om de enorme kræfter sådan et gigantisk lyn ville slippe løs.
Stod den ground-station midt i Polen, tror jeg ikke der ville være ret mange polakker der overlevede.
En anden ting er også, at lyn forårsager kerneomdannelser, så der ville sandsynligvis også være radioaktivt i det område et stykke tid efter, og det ville uundgåeligt sprede sig vidt omkring.
Gravatar #22 - vandfarve
22. jun. 2009 18:25
greylion (21) skrev:
Jeg tror slet ikke du gør dig den rette forestilling om de enorme kræfter sådan et gigantisk lyn ville slippe løs.


Bemærk venligst sarkasmen i indlægget... :)
Gravatar #23 - Mirk
22. jun. 2009 18:26
Fedt!. men en skam det stadig bare er en lille hurtig tur op, og så ned igen.

Om 40 år når jeg er pensionist vil jeg bestille en vinter ferie på månen eller måske Mars. ^^
Gravatar #24 - way3000
22. jun. 2009 18:36
Jeg tror det er så meget gas....
Virker urealistisk hvis det ikke koster mere at producere en rumlufthavn.

men det er bare mig.
Gravatar #25 - Flatbeard
22. jun. 2009 18:58
#24: en rumhavn er ikke så svær at bygge; når de ikke starter vertikalt med en Saturn V-størrelse raket kræver det essentielt set "bare" en stor, fed landingsbane, en almindelig lufthavnsbygning, en tankningsfacilitet, en servicefacilitet (en hangar) og så en kontrol-facilitet. Sidstnævnte er måske endda den dyreste, for den skal arbejde sammen med Air Traffic Control i områderne og skal dertil liiige cleares med militæret. Så en vej derhen, en strømforsyning og et lille lokalt kraftværk som sikkerhed og lidt andre installationsforsyninger.
Sluttelig skal der et 5-rækkers pigtrådshegn omkring med en trillion volt i og nogle store stygge gutter nede omkring security'en, og så måske en lokal brandstation til når den første shuttle lander "shot down in flames"...

Det er ikke noget afsindigt; det kræver bare en masse plads. Og er der noget de har masser af til en billig penge i New Mexico, så er det plads.

Det er noget HELT andet med de tingester der skal flyve ind og ud af rumhavnen...
OG så skal flere af anlæggene måske ganges med to hvis de skal have en lufthavn i forbindelse med ... njaarh ... gider ikke regne på det, jeg kender ikke kvadratmeterpriser på alle delene ...
Gravatar #26 - Aske Uhd
22. jun. 2009 21:02
Mesosfæren? Slutter den ikke ved 85 km, hvor man begiver sig ind i Thermosfæren, hvor Karman linjen befinder sig ved 100 km?
"Outer Space" - Wiki
Gravatar #27 - Dane
22. jun. 2009 22:32
Den må da være rimlig billig at lave, et par striber asfalt og en hytte de kan vente i, med en pris på $200.000 per tur bliver der næppe overdrevet meget trafik, men det ville nu være cool at prøve.
Gravatar #28 - BurningShadow
22. jun. 2009 22:34
Der er ikke, og har aldrig været noget der hedder en runlufthavn. Det hedder altså rumhavn, og har altid gjort det.
At det først er nu der bygges en (kommerciel), betyder ikke at det ikke allerede har et navn, så skulle vi nu ikke bare holde os til det? Eller skal vi virkelig også til at påstå at det der rummer MB, CPU, RAM, osv. er en harddisk?
Gravatar #29 - Snuden
23. jun. 2009 07:30
#15 Er der ikke lidt velrigeligt meget ævl og pseudovidenskab på den side? Det kan selvfølgelig godt jeg tager fejl og at den er god nok, men den side virker ikke særlig troværdig synes jeg.
Gravatar #30 - HappyJaZZ
23. jun. 2009 09:46
#29 du har evigt ret, det er en del af en den pseudovidenskablige "electric universe" teori. Den har ikke noget solidt grundlag, men til gengæld har den en stor mængde fanatiske tilhængere, så det går vel lige op...

På deres hjemmeside "HoloScience" kommer de frem til én eneste formel, E = mc2, resten er snak og ufaglige spekulationer. Meget uvidenskabeligt.
Gravatar #31 - Snuden
23. jun. 2009 10:44
#30 Tak, jeg tænkte det nok...

Fair nok at nogen har en alternativ teori, men vi kan jo ikke, som #15 antyder vi bør, basere beslutninger om bygning af en rumelevator på sådanne ikke anerkendte teorier. Hvad bliver det næste, Feng Shui i byplanlægning eller anvendelse af numerologi ved navngivning af veje?
Gravatar #32 - vandfarve
23. jun. 2009 16:59
askeuhd (26) skrev:
Mesosfæren? Slutter den ikke ved 85 km, hvor man begiver sig ind i Thermosfæren, hvor Karman linjen befinder sig ved 100 km?
"Outer Space" - Wiki


Hvis man søger på "Mesophere" får man resultatet, at mesosfæren stopper et sted mellem 90-120 km.

Selvfølgelig skal ret være ret, men det her er måske bare en lille omgang flueknepperi (no pun), når jeg samtidigt også skriver målene for højden samt linker til andre steder, hvor man kan læse mere omkring dette? Der kan umuligt herske tvivl om, hvad jeg mener, ikke? :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login