mboost-dp1

New Mexico Spaceport Authority
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
God damn! det kan sgu betale sig at lave en rum turistfarts lufthavn!! Det tror jeg da også jeg vil.
Hvis 45.000 personer betaler $200.000 er der jo allerede sikret $9.000.000.000!
Det er da en fortjeneste der vil noget! og den er jo ikke engang lavet endnu! Og den har allerede tjent $8.800.000.000. Ja der er selvfølgelig vedligeholdelsesudgifter og diverse afgifter.. Nåja... og skat. Men det er da stadig en fortjeneste der batter
Hvis 45.000 personer betaler $200.000 er der jo allerede sikret $9.000.000.000!
Det er da en fortjeneste der vil noget! og den er jo ikke engang lavet endnu! Og den har allerede tjent $8.800.000.000. Ja der er selvfølgelig vedligeholdelsesudgifter og diverse afgifter.. Nåja... og skat. Men det er da stadig en fortjeneste der batter
Hmm...
Vi får jo også rumelevatorer i den nære fremtid, der forventes at kunne sikre måden at få mennesker udenfor jordens atmosfære på. Selve materialet der skal bruges som kabler bliver carbonnanorør, hvilket siges at skulle have en stærkere bindingsstruktur end diamanter.
Jeg kom til at tænke på det, da der blev nævnt "turister" i artiklen.
Vi får jo også rumelevatorer i den nære fremtid, der forventes at kunne sikre måden at få mennesker udenfor jordens atmosfære på. Selve materialet der skal bruges som kabler bliver carbonnanorør, hvilket siges at skulle have en stærkere bindingsstruktur end diamanter.
Jeg kom til at tænke på det, da der blev nævnt "turister" i artiklen.
Over 45.000 mennesker har allerede skrevet sig op til en tur ud i rummet med Virgin Galactics WhiteKnightTwo og SpaceShipTwo. Prisen for en enkelt tur er sat til 200.000 dollars.
Gad vide hvormange af de 45000 der stadig er villige til at bruge 200K$ efter udviklingen på børsen de sidste 12 måneder.
Typisk siger man at det koster omkring $20.000 pr. kg. at sende noget uden for exosfæren. Men det er naturligvis også med en noget anden form for drivkraft..
ToFFo (1) skrev:God damn! det kan sgu betale sig at lave en rum turistfarts lufthavn!! Det tror jeg da også jeg vil.
Hvis 45.000 personer betaler $200.000 er der jo allerede sikret $9.000.000.000!
Det er da en fortjeneste der vil noget! og den er jo ikke engang lavet endnu! Og den har allerede tjent $8.800.000.000. Ja der er selvfølgelig vedligeholdelsesudgifter og diverse afgifter.. Nåja... og skat. Men det er da stadig en fortjeneste der batter
Så er der også lige udgifter til udvirkling af SpaceShipTwo, som ikke kan være et helt lille beløb, samt at bygge et par stk af dem.
Hvor meget koster det mon at sende sådan et op?
Og hvad bruger de til at komme op? Jeg går ud fra at det er rumfærger.
Det er nok også meget praktisk hvis man anlagde en landingsbane til privatflyene, der transporterer rigmændene (som nok er de eneste der vil betale lidt over 1 mio. kr. for turen) frem og tilbage :D
Og hvad bruger de til at komme op? Jeg går ud fra at det er rumfærger.
Det er nok også meget praktisk hvis man anlagde en landingsbane til privatflyene, der transporterer rigmændene (som nok er de eneste der vil betale lidt over 1 mio. kr. for turen) frem og tilbage :D
#5 For det første er det ikke exosfæren, som vi snakker om, men mesosfæren. Det er ca. en forskel på 500 km. eller 86%, og det er jo nok en forskel, når vi snakker om udgifter.
Derudover skal vi også huske, at dette er en helt anden form for løftemekanisme, hvor man først bliver fløjet op i 15-18 km. højde i en WhiteKnightTwo, før det andet fartøj, SpaceShipTwo, tager én de sidste 80-90 km. ud i mesosfæren, hvor man vil opleve (næsten) fuldstændig vægtsløshed samt kunne kalde sig for værende i rummet jf. Karman-linien.
Derfor, det koster nok nærmere 1.000$ pr. kilo og ikke 20.000$ pr. kilo, men det kunne man vel godt have regnet ud selv, da alle passagerer vejer over 10 kilo, ikke? :)
Derudover skal vi også huske, at dette er en helt anden form for løftemekanisme, hvor man først bliver fløjet op i 15-18 km. højde i en WhiteKnightTwo, før det andet fartøj, SpaceShipTwo, tager én de sidste 80-90 km. ud i mesosfæren, hvor man vil opleve (næsten) fuldstændig vægtsløshed samt kunne kalde sig for værende i rummet jf. Karman-linien.
Derfor, det koster nok nærmere 1.000$ pr. kilo og ikke 20.000$ pr. kilo, men det kunne man vel godt have regnet ud selv, da alle passagerer vejer over 10 kilo, ikke? :)
#10 De bruger en løftemekanisme i totrin, som beskrevet i indlæg #11.
1) Først tager WhiteKnightTwo dig 15-18 km. op. Den bruger en simpel jetløsning, som vi også kender fra almindelig interkontinentale passagerfly.
2) Dernæst tager SpaceShipTwo dig de sidste 90 km. op i mesosfæren. Denne bruger en mere avanceret (men stadig ikke SÅ avanceret) raketløsning til at frembringe fremdrift (Muligvis denne form, som også kaldes en Hydroxyl-terminated polybutadiene-motor (HTPB)).
1) Først tager WhiteKnightTwo dig 15-18 km. op. Den bruger en simpel jetløsning, som vi også kender fra almindelig interkontinentale passagerfly.
2) Dernæst tager SpaceShipTwo dig de sidste 90 km. op i mesosfæren. Denne bruger en mere avanceret (men stadig ikke SÅ avanceret) raketløsning til at frembringe fremdrift (Muligvis denne form, som også kaldes en Hydroxyl-terminated polybutadiene-motor (HTPB)).
PowerPatrick (2) skrev:Hmm...
Vi får jo også rumelevatorer i den nære fremtid,
Prøv lige at læse denne side.
Uddybning til #15 (for de dovne):
Well, shit happens! ;)
http://www.holoscience.com/news.php?article=r4k29syp skrev:The power that drives regional thunderstorms will be concentrated into a single cataclysmic thunderbolt, destroying the elevator cable like a thin fuse wire. In the worst scenario, the 50km high ground station will be replaced by a neat, circular crater, like those seen elsewhere in the solar system and attributed, erroneously, to meteoric impacts.
Well, shit happens! ;)
Jeg syntes at det er et fedt koncept! At sende mennesker ud i rummet, bare for hyggens skyld, men self skal vi lige finde noget som er miljøvenligt, måske bruge shells miljøvenlige benzin?
Anyways, at de rige får en tur kommer os allesammen til gode, bare lige lidt senere, Lad nu de rige få den glæde, og lade dem betale en masse masse penge til forskning i rumraketter.
bare se dengang det store rumeventyr var imellem russerne og amrikanerne, aldrig nogensinde har der være så meget skub på udviklingen, det er nok kun en verdenskrig der kan sætte mere skub i udviklingen end rummet.
Bare se på alle de dejlige ting vi fik. manden på månen, ye right :P Computeren, fiberen, laser og jeg kunne blive ved.. hvis jeg lige kunne komme i tanke om flere :D
Anyways, at de rige får en tur kommer os allesammen til gode, bare lige lidt senere, Lad nu de rige få den glæde, og lade dem betale en masse masse penge til forskning i rumraketter.
bare se dengang det store rumeventyr var imellem russerne og amrikanerne, aldrig nogensinde har der være så meget skub på udviklingen, det er nok kun en verdenskrig der kan sætte mere skub i udviklingen end rummet.
Bare se på alle de dejlige ting vi fik. manden på månen, ye right :P Computeren, fiberen, laser og jeg kunne blive ved.. hvis jeg lige kunne komme i tanke om flere :D
vandfarve (16) skrev:Uddybning til #15 (for de dovne):
Well, shit happens! ;)
Jeg tror slet ikke du gør dig den rette forestilling om de enorme kræfter sådan et gigantisk lyn ville slippe løs.
Stod den ground-station midt i Polen, tror jeg ikke der ville være ret mange polakker der overlevede.
En anden ting er også, at lyn forårsager kerneomdannelser, så der ville sandsynligvis også være radioaktivt i det område et stykke tid efter, og det ville uundgåeligt sprede sig vidt omkring.
#24: en rumhavn er ikke så svær at bygge; når de ikke starter vertikalt med en Saturn V-størrelse raket kræver det essentielt set "bare" en stor, fed landingsbane, en almindelig lufthavnsbygning, en tankningsfacilitet, en servicefacilitet (en hangar) og så en kontrol-facilitet. Sidstnævnte er måske endda den dyreste, for den skal arbejde sammen med Air Traffic Control i områderne og skal dertil liiige cleares med militæret. Så en vej derhen, en strømforsyning og et lille lokalt kraftværk som sikkerhed og lidt andre installationsforsyninger.
Sluttelig skal der et 5-rækkers pigtrådshegn omkring med en trillion volt i og nogle store stygge gutter nede omkring security'en, og så måske en lokal brandstation til når den første shuttle lander "shot down in flames"...
Det er ikke noget afsindigt; det kræver bare en masse plads. Og er der noget de har masser af til en billig penge i New Mexico, så er det plads.
Det er noget HELT andet med de tingester der skal flyve ind og ud af rumhavnen...
OG så skal flere af anlæggene måske ganges med to hvis de skal have en lufthavn i forbindelse med ... njaarh ... gider ikke regne på det, jeg kender ikke kvadratmeterpriser på alle delene ...
Sluttelig skal der et 5-rækkers pigtrådshegn omkring med en trillion volt i og nogle store stygge gutter nede omkring security'en, og så måske en lokal brandstation til når den første shuttle lander "shot down in flames"...
Det er ikke noget afsindigt; det kræver bare en masse plads. Og er der noget de har masser af til en billig penge i New Mexico, så er det plads.
Det er noget HELT andet med de tingester der skal flyve ind og ud af rumhavnen...
OG så skal flere af anlæggene måske ganges med to hvis de skal have en lufthavn i forbindelse med ... njaarh ... gider ikke regne på det, jeg kender ikke kvadratmeterpriser på alle delene ...
Mesosfæren? Slutter den ikke ved 85 km, hvor man begiver sig ind i Thermosfæren, hvor Karman linjen befinder sig ved 100 km?
"Outer Space" - Wiki
"Outer Space" - Wiki
Der er ikke, og har aldrig været noget der hedder en runlufthavn. Det hedder altså rumhavn, og har altid gjort det.
At det først er nu der bygges en (kommerciel), betyder ikke at det ikke allerede har et navn, så skulle vi nu ikke bare holde os til det? Eller skal vi virkelig også til at påstå at det der rummer MB, CPU, RAM, osv. er en harddisk?
At det først er nu der bygges en (kommerciel), betyder ikke at det ikke allerede har et navn, så skulle vi nu ikke bare holde os til det? Eller skal vi virkelig også til at påstå at det der rummer MB, CPU, RAM, osv. er en harddisk?
#29 du har evigt ret, det er en del af en den pseudovidenskablige "electric universe" teori. Den har ikke noget solidt grundlag, men til gengæld har den en stor mængde fanatiske tilhængere, så det går vel lige op...
På deres hjemmeside "HoloScience" kommer de frem til én eneste formel, E = mc2, resten er snak og ufaglige spekulationer. Meget uvidenskabeligt.
På deres hjemmeside "HoloScience" kommer de frem til én eneste formel, E = mc2, resten er snak og ufaglige spekulationer. Meget uvidenskabeligt.
#30 Tak, jeg tænkte det nok...
Fair nok at nogen har en alternativ teori, men vi kan jo ikke, som #15 antyder vi bør, basere beslutninger om bygning af en rumelevator på sådanne ikke anerkendte teorier. Hvad bliver det næste, Feng Shui i byplanlægning eller anvendelse af numerologi ved navngivning af veje?
Fair nok at nogen har en alternativ teori, men vi kan jo ikke, som #15 antyder vi bør, basere beslutninger om bygning af en rumelevator på sådanne ikke anerkendte teorier. Hvad bliver det næste, Feng Shui i byplanlægning eller anvendelse af numerologi ved navngivning af veje?
askeuhd (26) skrev:Mesosfæren? Slutter den ikke ved 85 km, hvor man begiver sig ind i Thermosfæren, hvor Karman linjen befinder sig ved 100 km?
"Outer Space" - Wiki
Hvis man søger på "Mesophere" får man resultatet, at mesosfæren stopper et sted mellem 90-120 km.
Selvfølgelig skal ret være ret, men det her er måske bare en lille omgang flueknepperi (no pun), når jeg samtidigt også skriver målene for højden samt linker til andre steder, hvor man kan læse mere omkring dette? Der kan umuligt herske tvivl om, hvad jeg mener, ikke? :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.