mboost-dp1

unknown

Verdens bedste mærkevarer 2006

- Via BusinessWeek - , redigeret af peter_m

Igen i år har konsulenthuset Interbrand udregnet værdien af de 100 største varemærker i verden.

Der er ikke megen forskel fra sidste års liste og igen ligger de tre it-giganter Microsoft, IBM og Intel i top 5.

Microsoft har det andet bedste mærke og er vurderet til 335 milliarder kroner, IBM er nummer tre med en vurdering på 331 milliarder kroner og Intel ligger nummer fem på listen med en vurdering på 190 milliarder kroner.

Både Intel og Microsofts varemærker er blevet mindre værd siden sidste år. Google stormer frem på listen og med en stigning på 48 %, er de nu verdens 24. bedste varemærke imod at være nummer 38 sidste år. Coca-Cola Company har stadig det ubestridt bedste varemærke.





Gå til bund
Gravatar #1 - fastwrite1
31. jul. 2006 00:13
Er det bare mig, eller er Microsoft kun 335 millioner værd, hvorimod IBM som er nummer tre er 331 millarder kroner værd?

Jeg tror vist jeg sælger mine Microsoft aktier og investerer i IBM i stedet ;o)
Gravatar #2 - fastwrite1
31. jul. 2006 00:15
Google på en 24. plads? Selv min mor og far som må være de sidste på jorden som interesserer sig for dette, ved hvad Google er, hvad den kan, og hvordan man bruger den.

Men lur mig om min far nogen sinde har drukket en Coca-Cola.
Gravatar #3 - superlayer
31. jul. 2006 00:38
Ja men han kender jo coca cola uanset om han har drukket coca cola eller ej. Undrer mig dog en smule over hvordan kvaliteten af en mærkevare udregnes i penge. Desuden undrer det mig også at microsoft skulle have samme værdi som f eks IBM der er mange gange større men ok hvad ved jeg.
Gravatar #4 - Windcape
31. jul. 2006 02:18
nemt nok #3

Microsoft = windows, mest privatpersoner.
IBM = buisness, første computere, privat & erhverv.

IBM har ikke lavet så meget publicity de sidste par år, og den gang de gjorde var det hovedesageligt for deres laptops, eller f.eks. at de gik over til linux på AS/400 maskiner.

IBM tjener massere af penge, Microsoft er og bliver en rolling i forhold, og jeg griner stadigvæk af de folk som mener Microsoft er størrere fordi de er mere kendt.
Gravatar #5 - arne_v
31. jul. 2006 02:18
Det er værdien af "branded" ikke værdien af "firmaet".

Microsoft er iøvrigt også mere værd end IBM selvom de
er mindre fordi de tjener mere.

Microsoft: 44 B$, 61000 ansatte, 28% profit, værdi 251 B$
IBM: omsætning 91 B$, 329000 ansatte, 9% profit, værdi 118 B$
Gravatar #6 - lorric
31. jul. 2006 07:27
#2 Zoptikeren har vist lavet en lille tyrk fejl der ;-) I artiklen er den god nok.

#4 IBM er ikke gået over til Linux på deres AS400 maskiner. De har lavet det sådan at du kan partitionere din AS400 og køre en eller flere partitioner med Linux eller OS/400 som du vil.

on topic: Jeg er i det hele tager lidt overrasket over at IBM, Intel og MS ligger så højt. Der findes jo mange mennesker i verden, som ikke bruger PC (mac brugere, mange ældre, fattige rundt omkring i verden, etc). Alle de mennesker kan jo stadig kende til Coca Cola, McDonalds, Burger King, Disney og andre.
Det kommer jo nok af den måde de beregner tallene på ;-)
Gravatar #7 - Cutepuppy
31. jul. 2006 07:35
#4

Microsoft, mest privatpersoner ?... sig mig er du skæv ?, de har nok maaaange flere licenser i brug i virksomheder end de har til private.
Gravatar #8 - Yilar
31. jul. 2006 10:09
#7 Det skal tages i forhold til IBM. Microsoft har jo langt flere private kunder end IBM.
Gravatar #9 - Per Dalbjerg
31. jul. 2006 14:52
#2 Værdien af et varemærke er ikke kun beregnet ud fra hvormange der kender mærket. Værdien er i langt højere grad bestemt udfra hvor vigtigt mærket er for selskabet der ejer det.

Det er derfor Google stadig ligger lavet, men er i kraftig vækst. Det er først de seneste år at google markedsfører deres produkter igennem Google. Førhen var det ikke varemærket men teknologien bagved der blev lagt mest vægt på.

Omvendt er værdien af mærket Microsoft guld hver for Microsoft, Alle deres produkter bliver markedsført under brandet "Microsoft", og når de sælger produkter ligger firmaet vægt på at det er en del af "Microsoft familien".

Coca-cola er nok et endnu bedre eksempel en Microsoft. Deres Cola er efterhånden kopieret i uendeligheder alle læsedrik firmaer laver Colaer omemd ikke den samme opskrift, men det er ofte svært at smage en forskel. Derfor er det mærket "Coca-Cola" der sægler, påklistrer du et Coca-cola mærket er du garenteret en langt større omsætning samtidig med at du kan tage en højere pris.
Gravatar #10 - JonesN
31. jul. 2006 18:04
Jeg synes stadig at listen er lidt sær. Den har ihvertfald en tendens til at placere mange amerikanske firmaer højt, synes jeg. F.eks. er jeg da ikke (kald mig bare idiot) helt sikker på hvad G.E. laver. Derudover undrer jeg mig over at mærker som f.eks. Nike, Apple, Ikea, adidas, Reuters, Levi's og ISÆR Nestle, ligger så lavt. Men som #9 jo sagde, så har det måske noget med den relative værdi af brandet at gøre, og ikke bare den absolutte!?
Gravatar #11 - hgul
31. jul. 2006 18:23
#10 Det er vel bl.a. brand equity'en der betyder en hel del i denne sammenhæng hvis ikke det hele.

Nestle har efterhånden fået et halvdårligt omdømme, og derfor vil de have en lavere brand equity end et firma med et godt omdømme.
Gravatar #12 - arne_v
31. jul. 2006 19:12
GE har en værdi på 337 B$ og var i en lang periode det
mest værdifulde firma (efter at olepriserne er røget
op er de dog blivet overhalet af Exxon Mobil).

GE lavet alt muligt: flymotorer, komfurer, forbrugslån.
Gravatar #13 - ztyle
31. jul. 2006 19:53
#10
General Electric, du finder næsten ikke et hjem i USA der ikke bruger deres lyspære, og så laver de alt mellem himmel og jord.
Gravatar #14 - pstric
31. jul. 2006 20:41
Jeg kender ingen der ejer en Rolls Royce, men jeg er ret sikker på at alle jeg kender, ved hvad en Rolls Royce er.
"Bedst" har åbenbart intet at gøre med, hvor kendt mærket er.
Det mest interessante ved listen er vel hvor meget man kan undre sig over den.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login