mboost-dp1

unknown

VDSL når op på 100/50 Mbps

- , redigeret af Pernicious

VDSL der ligesom ADSL standarden benytter sig af almindelige telefonlinier, kan nu levere data i en hastighed af 100 megabit i sekundet.

Det er firmaet Ikanos Communications, der har introduceret et chipsæt der på kabellængder under 300 meter, kan yde den høje hastighed.

De 100 Mbps ved download opnås ved asynkron drift, hvor den udgående hastighed er på 50 Mbps. Den koreanske internetudbyder Core communications forventes snart, at kunne tilbyde sine kunder forbindelser baseret på Ikanos’ teknologi.





Gå til bund
Gravatar #1 - Zet
30. mar. 2004 07:43
Det lyder da meget fedt og tiltalende - men hvor mange bor lige max 300 meter fra centralen? Savner lidt info om hvad hastighederne er længere væk.
Gravatar #2 - Sattie
30. mar. 2004 08:08
#1 jeg gør feks.
Håber stadig man kan bundle dem og få tilsvarende double som man kunne med den gamle version
Gravatar #3 - gojoy
30. mar. 2004 08:11
Ja og det får vi så først engang i 2010 hvis det står til TDC :( Ellers cool nok! Men er enig med #1 - mangler noget mere info omkring hastighederne længere væk..
Gravatar #4 - Plimm3r
30. mar. 2004 08:33
Mon ikke de gerne vil have det hvis el selskaberne begynder at tilbyde fiber forbindlser lige ind i dagligstuen?
Gravatar #5 - Redhack
30. mar. 2004 08:37
Tjek lige den her! Så snakker vi Internet..

http://www.berlingske.dk/erhvervskommentar/artikel...

er det bare mig eller lyder det ikke lidt "overkiller"?
Gravatar #6 - Sattie
30. mar. 2004 08:51
#3 er der noget tdc er kendt for, og burde have ros for, så er det at være yderst kloge angående hvor meget man kan malke et market...
10gbit lyder da rimmeligt, måske overkill idag, men hvad med i morgen?
Gravatar #7 - Redhack
30. mar. 2004 09:04
#6
Jeg kunne måske forestille mig at 100 mbit kunne blive aktuelt engang da man så kan streame video i dvd kvalitet, men fra 100mbit til 10Gb er der sku' et stykke...

Tænk lige på.. at en normal bruger i dag max har 2 mbit. dvs. at den normale bruger ville få en forbindelse som er 5000 gange hurtigere?

dix er vel de eneste i Danmark som faktisk har en forbindelse som er så hurtig? Hvis de har 10Gbit nu, så skal de ende med 10.000 Gbit? Hva' det bliver sku' træls at skulle vente på alle de sløve servere i resten af verden hva'?
Gravatar #8 - Ormen
30. mar. 2004 09:06
Umiddelbart ville 10 gbit lyde som overkill, men hvis man først har det, så skal man nok få det udnyttet! Det er jo en af kunsten inden for sælge, det er at skabe et behov man ikke var klar over man havde :)

Men 35 mia. er en slat penge, og der er måske andre ting der presser sig lidt mere på. F.eks. 50 mia. til en renovering af vores kloak og vand system, som er en tikkende bombe.
Gravatar #9 - kgp43
30. mar. 2004 09:06
Alle skulle læse den artikkel, den er brilliant :)

Man bygger broer for milliarder, snakker om at vi skal være førende i verden på viden, men hvad sker der? INTET!
Smid de små 36 milliarder på statsgælden eller brug pengene fra salget af Dong og TV2 og få gang i visionerne.
Gravatar #10 - Tomcat
30. mar. 2004 09:09
#8

Naah, det kunne vi nemt bruge til streaming til vores tv, telefoner og andet.
Gravatar #11 - BeLLe
30. mar. 2004 09:11
#5
jeg synes ikke det lyder som ovekill
hvis man vil være med i fronten må man overgå alle andre
Gravatar #12 - kgp43
30. mar. 2004 09:19
#5 (redhack): Du burde oprette en nyhed (hos newz) baseret på den artikkel. Tror der vil komme en god diskution ud af den :)
Gravatar #13 - Quaser
30. mar. 2004 09:38
http://www.metalinkbb.com/site/app/pressReleasesIt...
Ser ud til at vi er nede på 30Mbps efter bare 1 km.
Gravatar #14 - Redhack
30. mar. 2004 09:50
"12 He he. Jeg har tænkt på det, men jeg syntes ikke at artiklen kommer fra en som har undersøgt emnet nok. Det hele virker meget anonymt... eller det er måske bare mig?

Men ja med sådan en hastighed kunne man både have telefon, tv, og computer sat til. Og der ville stadig kunne udvides. Det kunne være et godt projekt, men jeg tror ligsom at resten af verden bliver en stor flaskehals hvis i ved hvad jeg mener. ;)
Gravatar #15 - Joshua-Falkin
30. mar. 2004 10:08
#5 Redhack,

Tjae, det datacenter hvor jeg får hostet min server har en samlet kapacitet på 10Gbit/sec. Det er så vel at mærke i Houston, Texas men stadigvæk. Prøv at tænk hvis man kunne bygge den slags datacentre her i landet, Hvis staten tog initiativ til det her, vil højst sandsyndeligt dukke en masse nye datacentre op her i landet, og så har vi lige pludselig et nyt forretnings område hvor vi kan være med i front.

Men jo lige udmiddelbart kunne det lyde som overkill med 10Gbit/sek men som der står i artiklen så skal vi op i den størrelse vis det skal være fremtiden.

At vi så har en regering der højst sandsyndeligt ikke vil gå med på sådan noget er en andenting (og vi får det nok heller ikke lige i nærmeste fremtid). Men en af de ting jeg har lært i samfundsfag er at en af statens roller er at sørge for at der er en infrastruktur. og en sådan backbone er en del af fremtidens infrastruktur, og et helt klart must hvis vi skal være i front på IT området. Både udvikling og service mæssigt.
Gravatar #16 - Joshua-Falkin
30. mar. 2004 10:11
videre på #15

Yderligere vil Danmark også have en fin størrelse til at lave sådan et projekt, der højst sandsyndeligt kan give stof til eftertanke hos vores naboer i europa.

og lige det sidste, hvis staten endelig lavede sådan et netværk, hvor lang tid vil der så gå før det solgte det hele til et firma som TDC? (et af 90'ernes største fejl da det solgte kobberet...)
Gravatar #17 - kgp43
30. mar. 2004 10:20
#16:

Nemlig. Danmark har en fin størrelse til sådan et projekt (indbyggere/areal). Tror ikke man kommer udenom denne investering, så hvorfor vente?

Hvis vi gjore det nu, så vil det give danske virksomheder et godt udgangspunkt, når de andre lande følger trop. Men nej, de danske politikere vil ikke gå med til denne investering, ikke før det alligevel er forsent (som altid). De tænker kun på imorgen og frem til det næste valg. Dette sikre os desværre ikke fremtiden.... suk!
Gravatar #18 - Ibleif
30. mar. 2004 10:25
Gravatar #19 - Ibleif
30. mar. 2004 10:26
Hehe.. Der var sgu en i forkøbet.. Jeg undskylder :)
Gravatar #20 - Redhack
30. mar. 2004 10:47
Er der nogen der kender noget til ham der har skrevet artiklen?

Der er ikke noget ved at lave en nyhed ud af det, hvis det bare er en reporter som har lavet artiklen uden at have nogen viden om emnet.

Jeg syntes det lyder noget anonymt...
Gravatar #21 - Joshua-Falkin
30. mar. 2004 10:58
#20 Redhack,

Ved ikke om det er ham:
http://www.gyldendal.dk/gyldendal/gb/forfattere.ns...

Men efter som at det er en "kommentar" i berlingske, så er det vel lidt ligesom når andre kloge mennesker skriver en kronik eller lignende i andre blade. Altså folk der udtaler sig om deres felt? Så det er ikke en journalist der har lavet det.
Gravatar #22 - kgp43
30. mar. 2004 10:59
Lars Kolind er formand for Grundfos-fondet og tidligere direktør for Oticon. Han ejer selskabet PreVenture.

I øjeblikket er Lars Kolind bl.a. formand for Kompetencerådet, medlem af styrelsen for Folkekirkens Nødhjælp og formand for repræsentantskabet for Kristeligt Dagblad A/S.

Lars Kolind blev i 1993 tildelt IT-prisen, i 1996 Management-Prisen og i 1997 blev han valgt til "Årets Ildsjæl". Lars Kolind har med denne baggrund netop den vidde og bredde, der er nødvendig, når der skal skabes et overblik som dét, han leverer i Vidensamfundet.

-----------------------

Han ser ud til at have baggrunden iorden, men ved ikke lige om det er en nyhed. Jo, det er det vel - at det vil koste 35 milliarder, at få 10Gbit til den danske befolkning (og teknologien findes (i denne scala)), er vel en nyhed. For ikke at glemme hans synspunkter
Gravatar #23 - Redhack
30. mar. 2004 11:05
#21 og #22

Jeg tænker mere på:
"Jeg ville ønske, at det var min ide. Det er det ikke. Den kommer fra Finn Helmer"...

Hvem er han?
Gravatar #24 - kgp43
30. mar. 2004 11:12
#23: Godt spørgsmål.

Sidder i nogle bestyrrelser (Bla Dansk Iværksætter Foreningen mv). Var også direktør i Giga

En søgning på Google:
http://www.d-i-f.dk/Hvem_er_vi/Bestyrelsen/Finn_He...

Kan se at det ikke en en spontan kommentar/artikkel:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&...
Gravatar #25 - Redhack
30. mar. 2004 12:35
#24 Han skal da råbe noget højere hvis folk skal lægge mærke til ham?

Det lyder da næsten til at det er hans projekt for livet det der... (I hvert fald hvis man læser artiklen fra computerworld).
Gravatar #26 - Unbound
30. mar. 2004 12:47
#16

Nu er det jo ikke TDC der ejer kobberet, det er telestyrelsen der gør det... TDC formidler det kun...

Men TDC har eneret til at formidle det, så det kunne lige så vel have været solgt :)
Gravatar #27 - kgp43
30. mar. 2004 12:54
#24; Jeg er enig i hans synspunkter. Vi har en mulighed her, alt andet end at udnytte den vil være *biiiiib*.

Tror dog ikke vi kommer nogle steder. Nævn lige en politiker der vil bruge 35 milliarder på et nyt tv/tele/internet? Tjaa.. det er da godt at vi lever i en verden, hvor vi bare kan flytte som vi har lyst til (næsten) :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login