mboost-dp1

unknown

Varige museskader afvises

- Via Politiken - , redigeret af Pernicious

En forsker konkluderer i en ny afhandling, at der ingen sammenhæng er mellem computermus og varige skader i håndled og albuer.

Christina Funch Lassen, som netop har fået godkendt sin afhandling om fænomenet, fortæller, at der er forskel på smerter og varige skader og afviser ikke, at brug af computermus kan føre til smerter.

Afhandlingen er baseret på undersøgelser fra Nudata.

Jørgen Riis Jepsen, som er overlæge og arbejdsmediciner på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg, er direkte uenig i forskningsresultatet og står iøvrigt for en undersøgelse, der viser det modsatte. Hans kritikpunkter går bl.a. på at de videnskabelige metoder brugt i undersøgelsen ikke viser et fuldstændigt billede, samt at hans egen undersøgelse baseret på neurologi peger i en anden retning.





Gå til bund
Gravatar #1 - pizzamandk
2. maj 2005 10:27
Så brug da også den anden hånd for f....! Hvornår lærer folk det?
Gravatar #2 - BeLLe
2. maj 2005 10:30
og brug tasteturet alle det steder det er muligt. der virkeligt ikke så svært som nogen gør det til.

nu har jeg arbejdet med computere om mus i omkring 12 år og har ikke fået nogen skader så folk der påstår at de bliver skadet er nogen tudeprinsesser der ikke forstår at man godt må ændre arbejdsstilling flere gange om dagen
Gravatar #3 - kongnico
2. maj 2005 10:37
#2 idiot. du har aldrig hørt om konceptet at nogle folk kan være mere disponerede for nogle lidelser end andre?

f.eks. lader du til at være en anelse disponeret for snæversyn og lignende teenagesyndromer.
Gravatar #4 - rasmoo
2. maj 2005 10:48
Jeg har prøvet at få noget irritation og/eller betændelse - muligvis efter for meget tastaturarbejde (det var i venstre hånd iøvrigt). Det er nok heller ikke så smart at game hardcore hver aften og weekend ;o) - men jeg kan sagtens forestille mig at problemet kan gøres kronisk, hvis man ikke tager et bræk i ny og næ + gigtpiller eller noget.
Gravatar #5 - kasperbn
2. maj 2005 10:50
Det er nogle lidt tamme nyheder i dag er det ik'?
Gravatar #6 - BeLLe
2. maj 2005 10:53
#3 brug lige en pænere tone tak

måske er nogen folk mere disponerede for at få ondt i håndled eller lign. MEN det er da deres egen skyld at det kommer til at gøre mere ondt hvis de fortsætter med at bruge musen på samme måde. Hvis man sidder og arbejder og det begynder at gøre ondt bør man da ikke forsætte. Man holder en pause eller man ændre arbejdsstilling.
bla. ved at skifte hånd som #1 foreslår eller ved at bruge tasteturet i stedet for musen. Der er meget få ting man er tvunget til at bruge musen til. Størstedelen af funktionerne i de allerfleste programmer har tasteturgenveje
Gravatar #7 - Simm
2. maj 2005 10:59
Jeg forstår ikke alt det der museskadehalløj.. jeg har brugt mus i hvertfald 8 timer dagligt siden jeg fik min Amiga i '87 .. jeg har aldrig haft problemer.. Jeg er så god til at bruge genvejstaster, men det sker som regel med venstre hånd.

Jeg tror det handler at bruge musen korrekt. Mange vrider i håndleddet når de bruger den.. håndleddet skal være helt stift. underarmen skal ligge helt vandret på bordpladen og følge med musens bevægelser. Jeg ved ikke hvad en ergoterapeut ville sige til de råd, men som sagt, så har jeg aldrig haft genér ved musearbejde.
Gravatar #8 - DUdsen
2. maj 2005 11:04
#4 den slags skader er også almindelige bland fiskere og andre grupper med mange ensformige bevægelser.
Belastnings skader er generelt ret almindelige og går som regel også væk af sig selv hvis belastningen ophører.
Og det er det den nye undersøgelse siger, musse skader er permanent nok men de forsvinder igen hvis man hviler de ramte muskler.

Problemet er så at det ikke frikender museskader, for ret meget det kan stadigvæk gøre pisseondt og gøre det umugligt for folk at passe deres arbejde, hvis man møder hver dag og arbejder med mus tjaa så ophører belastningen jo ikke.
Gravatar #9 - Drakhan
2. maj 2005 12:11
14 år med musebaserede systemer og aldrig haft nogen lidelser overhovedet.
Jeg er tilbøjelig til at give #7 ret.

Jeg så på et tidspunkt en af vores kontordamer her på mit arbejder sidde og bruge musen. Hun "hævede" simpelthen hele hånden fra bordfladen uden at hvile hånden på nogen måde.

Sådan havde hun arbejdet i 10 år...tror da fanden hun havde problemer :)
Gravatar #10 - rasmoo
2. maj 2005 12:40
Der er ved at være lidt for mange "jeg har røget 20 om dagen i 30 år uden problemer, så jeg synes at det der cancer fis er for lame" kommentarer herinde (anekdotisk bevisførelse eller hvad den slags hedder).

#9 Det kan muligvis være fordi hun har lært 10 fingersystem på en gammeldags skrivemaskine, hvor man netop ikke hviler på håndflader. Selv hviler jeg heller ikke på håndfladen, men har kun sådan en skumgummi-dimmer til underarmen.
Gravatar #11 - Drakhan
2. maj 2005 12:47
#10 Hun er ret oldschool så det er nok meget sandsynligt med skrivemaskine teorien. Det var da en idé at foreslå hende sådan en skumgummi-dimmer.

PS: Jeg har iøvrigt røget 20 om dagen i 10 år unden problem hidtil, jeg giver dig lige en opdatering om 20 år :P
Gravatar #12 - hatten
2. maj 2005 13:44
Hej flaimbaiters. Artiklen handler ikke om hvorvidt folk der lider af varige skader på hånden kan bruge computere eller ej, den handler om hvorvidt musen kan føre til skader som det tidliger har været troet. Og tro mig "brug den anden hånd" er ikke en god instilling, "museskader"(Man kan vel ikke kalde dem det ifølge artiklens synspunkt) er skader der gør ondt dagen lang resten af dit liv og derfor er meget seriøse skader, selvom de ikke er ligeså tydelige som en afhukket finger(Som man snildt kan klare sig med, selv som tømre).

http://en.wikipedia.org/wiki/Carpal_tunnel_syndrom...
Gravatar #13 - Spacey
2. maj 2005 15:02
Der er pt. ingen tvivl om at dårlige arbejdsstillinger og gentagende bevæglser giver skader.
Sådan er det jo for dem der arbejder på fabrik. Men hvis man er på kontor, er man åbenbart et tudefjæs og noget når det begynder at gøre ondt... Hvorfor nu det? Om man sidder og pakker skruer eller arbejder med musen hver dag i flere år, så er det vel en naturlig med noget seneskedebetændelse og gigt. Så jeg kan sq ikke forstå hvorfor det er så stort et problem om skaderne er der eller ej. Har da aldrig hørt at en masse mennesker sådan ud af det blå begynder at klage om den samme sag, med mindre der er lidt om det. Om skaderne så er kroniske eller de kan afhjælpes er en anden diskution. Faktum er vel at menesker bliver slidt, nogen så før end andre...
Lad være at døm folk, det er jo ikke almindeligt at man piver over ingen ting...

Btw er jeg også en af dem med et overdrevet musseforbrug, og jeg har heller ikke oplevet nogen gener endnu, men man skal jo aldrig sige aldrig, vel ?
Gravatar #14 - rackbox
2. maj 2005 15:51
Jeg synes, at der har været mange forskellige undersøgelser der hver viser meget forskellige resultater. Det er næsten ligesom forskning ud i mobilstråling hvad angår mængden af forskellige resultater.

Det eneste vi kan bruge denne artikel til (og grunden til at jeg fandt den relevant at indsende som nyhed) er at vi så ved, at der stadig er fokus på "problemet" - om det er der eller ej - samt at vi gennem denne debat muligvis også finder ud af hvor mange af os herinde der synes at det er et problem.

Uanset hvad forskellige undersøgelser viser, så er faktum at dem, som mener at de har museskader, i hvert fald har ondt. Om årsagen er musen eller andre dårlige arbejdsstillinger kan være svært at gennemskue.
Gravatar #15 - DUdsen
2. maj 2005 17:05
#13 så vidt jeg ved er det da ret sjældet at gentagelser giver deciderede skader, det kan gøre temmeligt ondt og kræve en del behandling/genoptræning, men meget ofte kan skavankerne helbredes.

Lige en ting skader og sygdom/smærter er forskellige ting.
Denne her undersøgelse påstår at folk med musseskade kan helbredes, ikke at sygdommen ikke findes!
Gravatar #16 - MNM
2. maj 2005 18:59
#2 og #6
Og hvordar løser det problemet at man begyndet at bruge tasterturet?, så begynder man at få tasterturskade i stedet for, genialt!
Gravatar #17 - H.E.R.O.
2. maj 2005 19:48
jamen ak ak ak...

der er også folk der har røget 40 smøger hver dag i 50 år uden at blive syge af det.

jeg fatter slet ikke jeres argumenter de er jo på børnehaveklasse niveau.


jeg kan også postulere, at man sagtens kan køre 150 KM/t på motorvejen i DK og der er ingen fare for at få en bøde, for jeg kører altid selv 150 KM/t og jeg har aldrig fået en bøde.



suk....
Gravatar #18 - Spacey
3. maj 2005 15:28
#15. >>Lige en ting skader og sygdom/smærter er forskellige ting<<

Bevares, men jeg er enig. Der er da forskel på skader osv. men de fleste skader, f.eks. sportsskader kan afhjælpes ved genoptræning og den rette behandling. Sådan er det vel også med musseskader... Om disse skader så ender med at blive kroniske kan tiden vel kun vise.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login