mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det regnede også pænt meget i går. (I hvert fald i København)
Det er sært, når ting man ikke tænker så på forsvinder.
Lidt ligesom når ens internetforbindelse går ned *knock on wood* and all that. SÅ er verden jo et trist sted. Eller også er man bare selv trist. Jeg hader ikke at være online i hvert fald.
Det er sært, når ting man ikke tænker så på forsvinder.
Lidt ligesom når ens internetforbindelse går ned *knock on wood* and all that. SÅ er verden jo et trist sted. Eller også er man bare selv trist. Jeg hader ikke at være online i hvert fald.
Ja det var ret irriterende at man ikke kunne sende SMSer da man stod op...
Men TDCs statusside siger:
Problemet er opstået: 15/08 kl. 07:30
ehh... Det er jo så opstået 01:30 iflg. TV2?
(Min erfaring siger før 6:20)
Faktisk sluttid: 15/08 kl. 09:40
Den passer noget bedre, jeg kan vist nok godt sende igen
edit:
Da jeg ringede til deres kundeservice (flere gange) mellem 7 og halv 8 til morgen, kunne jeg ikke komme igennem.
Fik blot: "Velkommen til TDCMobil"... (27 sekunders ventetid)... Duut duut duut..
Men TDCs statusside siger:
Problemet er opstået: 15/08 kl. 07:30
ehh... Det er jo så opstået 01:30 iflg. TV2?
(Min erfaring siger før 6:20)
Faktisk sluttid: 15/08 kl. 09:40
Den passer noget bedre, jeg kan vist nok godt sende igen
edit:
Da jeg ringede til deres kundeservice (flere gange) mellem 7 og halv 8 til morgen, kunne jeg ikke komme igennem.
Fik blot: "Velkommen til TDCMobil"... (27 sekunders ventetid)... Duut duut duut..
Nå - Nu er det så blevet en nyhed eller hvad? Nedenstående er min korrespondance med Net_Srak.
...i øvrigt utroligt at det kan ske. Både at de får vand i kælderen, og at der er et single-point-of-failure.
Hej
Lidt over 9 virkede det ikke i Århus hvor jeg pt. sidder, men siden 9.18 har jeg ikke haft nogle problemer, har lige forsøgt igen med en SMS som fint blev afsendt og modtaget. Det kunne tyde på at de i det mindst har fået reduceret problemet?
----- Citat fra Spook -----
> Det virker så stadig ikke, nej.
>
>http://kundes
> ervice.tdc.dk/privat/driftsinformation/details.php
> ?id=-1245906340&dogtag=tdc_p_int_ks_driftsinfo
>
>
>Følg dit eget link ;)
>
>http://nyhederne.tv2.
> dk/article.php/id-4673030.html?forside
>
>Iflg. TV2 er det pga. vandskade. Burde bare ikke kunne ske...
>----- Citat fra Net_Srak -----
>> Hej Spook
>>
>>Vi takker for bidraget, men nedenstående nyhed er blevet slettet, da SMS nu virker igen og det også er oplyst på TDC's hjemmeside. Var næsten klar med nyheden, da der kom en SMS til mig (9:18), 5 min før virkede det dog ikke. http://kundeservice.tdc.dk/privat/driftsinformatio...
0&dogtag=tdc_p_int_ks_driftsinfo Du kan på http://newz.dk/info.php#regler læse mere om de krav, vi har til en nyhed.
>>
>> Hvis du mener, at nyheden kan være interessant for andre, så er du velkommen til at bringe den via vor tagwall.
>>
>>På vegne af newz.dk,
>>med venlig hilsen
>>Net_Srak
>>
>>---------
> -----------------
>> ----------
>>[TDC SMS nede over det meste af landet]
>>I må selv lige strikke en flot nyhed, for jeg er for træt. Men faktum er at der er no go for SMS på TDC's net, og har været det siden 02:30 i nat, hvor jeg blev kaldt på arbejde netop derfor. TDC havde på daværende tidspunkt ikke engang en idé om hvor fejlen lå. "Det kan være vores SMS-server der er væltet, det kan også være noget andet udstyr der er fejlet pga. lynnedslag. Vi ved ikke rigtigt hvor vi skal lede, så jeg kan heller ikke give tidshorisont for hvornår det er oppe igen."
>>
> >>Ringer man 80808020 nu (TDC Mobil) så får man en telefonsvarerbesked om at "en tekniker arbejder på sagen".
>>
>>GL med at strikke det sammen til en nyhed, men f.eks. kunne man jo nævne at TDC ikke nævner det landsdækkende problem med et eneste ord på sin hjemmeside.
>>
>
...i øvrigt utroligt at det kan ske. Både at de får vand i kælderen, og at der er et single-point-of-failure.
#3 Spook
Præcis min tanke.. Burde ens serverrum ikke været sikret imod vand/oversvømmelse?
Og hvordan kan det når 1 server gå ned, fucke hele netværket op..
Det burde være basal server opsætning at håndtere man et kritisk system har du redundans og det er ikke samme sted...
Præcis min tanke.. Burde ens serverrum ikke været sikret imod vand/oversvømmelse?
Og hvordan kan det når 1 server gå ned, fucke hele netværket op..
Det burde være basal server opsætning at håndtere man et kritisk system har du redundans og det er ikke samme sted...
najs at jeg lige har skiftet til CBB i går :D
oh well, jeg plejer sku ikke at være stået op på det tidspunkt om morgnen afligevel :)
oh well, jeg plejer sku ikke at være stået op på det tidspunkt om morgnen afligevel :)
Hvad med MMS/GPRS - der er min nede lige nu. Andre der heller ikke kan få det til at virke nu...? Hos TDC/Telmore..
Telmore virker fint ved mig. Bor i Aalborg. Men hvis det regner så meget omkring TDC, som det har gjort hele formiddagen i Aalborg, så kan de godt begynde at finde gulvmoppen frem igen..
Østkyst Hustlers sang "Er man tilpas cool skinder solen altid på en" Tja TDC - owned!
Derudover: Hvordan kan der komme vand i et serverrum? Hvor er redundansen? Overvejet at tjekke serverrummet nu og da? Overvejet at købe DSB - det må vel ligge til de to firmaer at blive overrasket over at vi i Danmark har skiftende vejr!
Jeg er Mobilix kunde! (Orange var et ok skift, men jeg får mindreværdskomplekser over at se min regning kommer med det der infame Telia logo :'( )
Derudover: Hvordan kan der komme vand i et serverrum? Hvor er redundansen? Overvejet at tjekke serverrummet nu og da? Overvejet at købe DSB - det må vel ligge til de to firmaer at blive overrasket over at vi i Danmark har skiftende vejr!
Jeg er Mobilix kunde! (Orange var et ok skift, men jeg får mindreværdskomplekser over at se min regning kommer med det der infame Telia logo :'( )
#1
Jeg kan huske den ene gang hvor internet forbindelsen røg, sad jeg bare og trykkede på den knap der fik routeren til at søge efter en ny ip addresse - hvert tyvende sekund i en halv time. Jeg er så afhængig.
TDC burde helt klart have et ordenligt serverrum, som er designed til at kunne håndtere en mindre orkan (og ikke bare gå ud i en smule regnvejr)
Jeg kan huske den ene gang hvor internet forbindelsen røg, sad jeg bare og trykkede på den knap der fik routeren til at søge efter en ny ip addresse - hvert tyvende sekund i en halv time. Jeg er så afhængig.
TDC burde helt klart have et ordenligt serverrum, som er designed til at kunne håndtere en mindre orkan (og ikke bare gå ud i en smule regnvejr)
Tsk tsk det er vel bare for at dække over at Dyremose tabte 1½ Liter Coca Cola Light Lemon ud over serveren...
Hvis jeg nu sendte mere end 2 SMS'er hver 3. månede ville sådan noget sikkert bekymre mig.
Alle dem der SMS chatter (især hvis de gør det i arbejdstiden) burde have frataget deres mobiltelefon og se på mens den bliver stampet i stykker.
SMS (Small Messaging System) er til at levere korte beskeder der ikke kræver et svar, såsom "Jeg kommer 1 time senere" eller "Du er en taber" osv.
Internet på den anden side.. Vild panik når det ikke virker, det er en centralnerve i dagens danmark. Stort set alt kommunikation for danske virksomheder forgår via internettet; e-mail, VoIP, netbank, VPN. (Okay, de sidste 2 er ikke direkte kommunikation, men hjemmearbejdspladser forgår nu engang oftest over internettet via en VPN tunnel).
Alle dem der SMS chatter (især hvis de gør det i arbejdstiden) burde have frataget deres mobiltelefon og se på mens den bliver stampet i stykker.
SMS (Small Messaging System) er til at levere korte beskeder der ikke kræver et svar, såsom "Jeg kommer 1 time senere" eller "Du er en taber" osv.
Internet på den anden side.. Vild panik når det ikke virker, det er en centralnerve i dagens danmark. Stort set alt kommunikation for danske virksomheder forgår via internettet; e-mail, VoIP, netbank, VPN. (Okay, de sidste 2 er ikke direkte kommunikation, men hjemmearbejdspladser forgår nu engang oftest over internettet via en VPN tunnel).
Ret surt, men sådan er det dog.. Jeg har ikke været i stand til at afsende sms'er de sidste par timer, men det går skam fint med modtagelsen hernede på sydsjælland. Godt jeg ikke sidder inden for TDC kundeservice, der er sikkert kæmpe kø på linierne der!
Heldigvis er det dog kun sms delen der er nede, vi kan jo stadig ringe, så helt lost er vi da ikke c;"
Heldigvis er det dog kun sms delen der er nede, vi kan jo stadig ringe, så helt lost er vi da ikke c;"
Der er problemer igen:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/driftsinformatio...
Kundeservice er blevet kimet ned siden 17:30 ca. (sagde den flinke mand på 80 80 80 20)
#16
Ja det er godt at vi kan ringe, men os der har gratis SMS netop for at spare penge på at ringe, er det ret irriterende for...
Det værste synes jeg er at lige nu ser det for mig ud som om at jeg sender beskederne, dvs. telefonen siger de bliver afsendt, men de kommer bare aldrig frem til modtageren...
Tidligere sagde den trodsalt at den ikke kunne sendes.
Der er for mange problemer ved TDC lige for tiden, det er min mening. Desuden ved de forresten heller ikke hvad der er galt denne gang, ifl. support manden.
http://kundeservice.tdc.dk/privat/driftsinformatio...
Kundeservice er blevet kimet ned siden 17:30 ca. (sagde den flinke mand på 80 80 80 20)
#16
Ja det er godt at vi kan ringe, men os der har gratis SMS netop for at spare penge på at ringe, er det ret irriterende for...
Det værste synes jeg er at lige nu ser det for mig ud som om at jeg sender beskederne, dvs. telefonen siger de bliver afsendt, men de kommer bare aldrig frem til modtageren...
Tidligere sagde den trodsalt at den ikke kunne sendes.
Der er for mange problemer ved TDC lige for tiden, det er min mening. Desuden ved de forresten heller ikke hvad der er galt denne gang, ifl. support manden.
#4
smsc'en, der står for leveringen af alle sms'er har et telefonnummer (+45 40 39 09 99 på tdc mobil's net). når strømmen går til den maskine, der fordeler sms'erne vidre ud i nettet, så bliver det lidt vanskeligt at ikke have et "single point of failure", idet der ikke kan eksistere 2 udgaver af et unikt nummer på nettet, lissom der ikke kan findes 2 ip'er på et netværk etc...
hvis man skulle skifte over på en anden smsc på en anden central, sp skulle samtlige telefoner have indkodet et nyt nummer til smsc'en - ikke lige nogen nem opgave.
et hvert nummer er tilknyttet en af de hjemmecentraler (HLR - home location register), der står rundt om i landet, og dette nummer hører altså hjemme på albertslund, derfor kan man altså ikke sætte en maskine med samme nummer op på en af de andre centraler, da nettet stadig vil route al trafikken til albertslundcentralen, som så er død. Måske ikke alt for smart men det er nu en gang det vi har at arbejde med, gsm nettet er ret skrøbeligt når der sker sådan nogle ting på et HLR
selv det mest avancerede serverrum med backup løsninger kan gå ned når der kommer vand i lortet :P
smsc'en, der står for leveringen af alle sms'er har et telefonnummer (+45 40 39 09 99 på tdc mobil's net). når strømmen går til den maskine, der fordeler sms'erne vidre ud i nettet, så bliver det lidt vanskeligt at ikke have et "single point of failure", idet der ikke kan eksistere 2 udgaver af et unikt nummer på nettet, lissom der ikke kan findes 2 ip'er på et netværk etc...
hvis man skulle skifte over på en anden smsc på en anden central, sp skulle samtlige telefoner have indkodet et nyt nummer til smsc'en - ikke lige nogen nem opgave.
et hvert nummer er tilknyttet en af de hjemmecentraler (HLR - home location register), der står rundt om i landet, og dette nummer hører altså hjemme på albertslund, derfor kan man altså ikke sætte en maskine med samme nummer op på en af de andre centraler, da nettet stadig vil route al trafikken til albertslundcentralen, som så er død. Måske ikke alt for smart men det er nu en gang det vi har at arbejde med, gsm nettet er ret skrøbeligt når der sker sådan nogle ting på et HLR
selv det mest avancerede serverrum med backup løsninger kan gå ned når der kommer vand i lortet :P
Et tag burde heller ikke kunne lække.
En mur burde heller ikke kunne revne.
Det er klart at det ikke er godt når noget går galt, og vi kan også nemt blive enige om at visse ting ikke burde kunne gå galt, dog ændrer det ikke på at tingen nogengange går galt, og så er det at man kigger på hvor hurtigt problemet bliver løst, og hvor godt der bliver taget forhold imod at det sker igen fremover.
Det er jo alt sammen et økonimisk spørgsmål. I vil gerne have gratis SMS'er, men i vel helst ikke betale for det.
For at kunne levere en bedre teknisk ydelse (SMS'er) bruger man pengene på at opgradere centraludstyr etc. til at kunne håndtere det oceaner af mængder SMS'er som danske SMS chat lujere sender. Penge der måske istedet burde have gået til vedligeholdelse af bygningen istedet for fornyelse af udstyret.
Vær glad for at problemet bliver løst så hurtigt som det gør. Udstyrsskader er som regel hurtige at udbedre da det bare er at have reservedele på lager til det. Forstil jer istedet at det var et overgravet kabel med et par tusinde kobberpar der lige skulle splejses før det var oppe igen..
En mur burde heller ikke kunne revne.
Det er klart at det ikke er godt når noget går galt, og vi kan også nemt blive enige om at visse ting ikke burde kunne gå galt, dog ændrer det ikke på at tingen nogengange går galt, og så er det at man kigger på hvor hurtigt problemet bliver løst, og hvor godt der bliver taget forhold imod at det sker igen fremover.
Det er jo alt sammen et økonimisk spørgsmål. I vil gerne have gratis SMS'er, men i vel helst ikke betale for det.
For at kunne levere en bedre teknisk ydelse (SMS'er) bruger man pengene på at opgradere centraludstyr etc. til at kunne håndtere det oceaner af mængder SMS'er som danske SMS chat lujere sender. Penge der måske istedet burde have gået til vedligeholdelse af bygningen istedet for fornyelse af udstyret.
Vær glad for at problemet bliver løst så hurtigt som det gør. Udstyrsskader er som regel hurtige at udbedre da det bare er at have reservedele på lager til det. Forstil jer istedet at det var et overgravet kabel med et par tusinde kobberpar der lige skulle splejses før det var oppe igen..
#15: Vi baserer en (lidt for) stor del af vores forretning på det. Flerer systemer kommunikerer via SMS, og serviceteknikerne får deres arbejdsopgaver - og melder tilbage med status på disse - via sms. Og "arbejdstiden" for os er 24/7 - Derfor bliver jeg harm når TDC på deres hjemmeside skriver at det kun har været nede siden 07:30, når det har været væk det meste af natten. Plat forsøg på at dække over hvor katastrofalt langsomt de fik fejlen udbedret.
#18: Vi har også et par steder i systemet hvor en enkelt server kan bringe det hele i knæ hvis den vælter. Derfor har vi en anden server klar til at overtage. Så vi max er nede 2 minutter. Sværere er det faktisk ikke.
#18 + #20: Vores teknik/serverrum ligger på 1. sal. Allerede der er man godt dækket ind mod vand i lortet... Derudover kan det tage ca. 30 cm vand før noget bliver berørt.
Holder stadig på at TDC klarede denne her krise helt fantastisk ringe.
#18: Vi har også et par steder i systemet hvor en enkelt server kan bringe det hele i knæ hvis den vælter. Derfor har vi en anden server klar til at overtage. Så vi max er nede 2 minutter. Sværere er det faktisk ikke.
#18 + #20: Vores teknik/serverrum ligger på 1. sal. Allerede der er man godt dækket ind mod vand i lortet... Derudover kan det tage ca. 30 cm vand før noget bliver berørt.
Holder stadig på at TDC klarede denne her krise helt fantastisk ringe.
#24
jeg tror ikke du læste hvorfor det var vanskeligt "bare" at have en anden maskine til at tage over. :oP
jeg syns også det tog for lang tid i dette tilfælde, men jeg har så hellerikke været ude på lokationen og se hvordan det rent faktisk tog sig fat. men der faldt nu op til 100mm regn nogle steder igår og albertslund var hårdt ramt med oversvømmelser lissom i det meste af landet.
har man fulgt med i nyhederne kan man se at der er sket skader for rigtig mange millioner de sidste par dage.
jeg tror ikke du læste hvorfor det var vanskeligt "bare" at have en anden maskine til at tage over. :oP
jeg syns også det tog for lang tid i dette tilfælde, men jeg har så hellerikke været ude på lokationen og se hvordan det rent faktisk tog sig fat. men der faldt nu op til 100mm regn nogle steder igår og albertslund var hårdt ramt med oversvømmelser lissom i det meste af landet.
har man fulgt med i nyhederne kan man se at der er sket skader for rigtig mange millioner de sidste par dage.
Flere aviser skriver i dag, at nedbruddet i tjenester skyldtes en vandskade i centralbygningen i Albertslund, som skulle være forårsaget af et heftigt regnvejr på Sjælland natten mellem mandag og tirsdag. Men det kan Paul Werner Thomsen, afdelingschef i Teknik, Anlæg og Drift i TDC Mobil, ikke bekræfte:
- Årsagen til nedbruddet i vores systemer var en afbrydelse i strømforsyningen fra NESA, som natten mellem mandag og tirsdag ramte hele området omkring TDC Mobils centralbygning. Om dette strømsvigt skyldtes regnvejret, kan jeg ikke sige. Men vores problemer skyldes ikke vand, og vi er ikke nødt til at udskifte udstyr på grund af vandskader. Det var afbrydelsen i strømforsyningen, der gjorde, at dele af det tekniske udstyr gik ned.
- Årsagen til nedbruddet i vores systemer var en afbrydelse i strømforsyningen fra NESA, som natten mellem mandag og tirsdag ramte hele området omkring TDC Mobils centralbygning. Om dette strømsvigt skyldtes regnvejret, kan jeg ikke sige. Men vores problemer skyldes ikke vand, og vi er ikke nødt til at udskifte udstyr på grund af vandskader. Det var afbrydelsen i strømforsyningen, der gjorde, at dele af det tekniske udstyr gik ned.
haha det er da utroligt at de ikke har udmeldt det noget før når der nu har været så meget fokus på det! Det er da vildt!
#22 Okay, så jeg huskede forkert på nogen af ordene, betydningen og meningen ændres ikke fra mit "uvidene" ordvalg og dit.
"Short" vs. "Small", "Message" vs. "Messaging", "Service" vs. "System". Betydningen er den samme: System/service til at sende korte/små beskeder. Ordlyden er blot flueknepperi.
Det ændrer heller ikke på hvad jeg skrev. Ja, mange firmaer bruger SMS, som oftest til at sende en alarm til en tekniker efter min erfaring, men sikkert også til andre ting som jeg ikke har noget med at gøre (i henhold til #24).
Nok 90% af alle de SMS'er der bliver sendt er ligegyldigt pladder fra personer der ikke kan finde andre og bedre ting at få tiden til at gå med i deres arbejdstid. Lad privattelefonen blive hjemme når du er på arbejde, med mindre den er et del af dit arbejde. Hvor mange privatpersoner bruger telefonen før efter 9 om morgen alligevel? Klart er der nogen der gør, det er da trods alt ikke alle der først står op og tager på arbejde til kl. 9, men hvor stor en procentdel mon det er? Og hvor mange SMS'er sender du (et generelt 'du') om morgenen? Her er jeg uvidende, måske man skulle lave en poll på hvor mange SMS'er folk afsender mellem 07:00 og 09:00 om morgenen ;)
Jeg nægter at bruge en mobil telefon (Greek: tele = far away and phone = voice) til at sende tekstbeskeder med, andet end for at give en kort (hey, der kom "Short" fra SMS jo ind i billedet) besked (og der havde vi såmænd "Message" delen) til en person. Hvis folk vil noget vigtigt der kræver et svar kan de ringe, så er de sikre på at få deres svar med det samme.
Okay, mindre rant fra mig :) Jeg kan bare ikke klare folk der ikke fatter forskellen mellem fritid og arbejdstid hvad angår deres SMS'en ;)
"Short" vs. "Small", "Message" vs. "Messaging", "Service" vs. "System". Betydningen er den samme: System/service til at sende korte/små beskeder. Ordlyden er blot flueknepperi.
Det ændrer heller ikke på hvad jeg skrev. Ja, mange firmaer bruger SMS, som oftest til at sende en alarm til en tekniker efter min erfaring, men sikkert også til andre ting som jeg ikke har noget med at gøre (i henhold til #24).
Nok 90% af alle de SMS'er der bliver sendt er ligegyldigt pladder fra personer der ikke kan finde andre og bedre ting at få tiden til at gå med i deres arbejdstid. Lad privattelefonen blive hjemme når du er på arbejde, med mindre den er et del af dit arbejde. Hvor mange privatpersoner bruger telefonen før efter 9 om morgen alligevel? Klart er der nogen der gør, det er da trods alt ikke alle der først står op og tager på arbejde til kl. 9, men hvor stor en procentdel mon det er? Og hvor mange SMS'er sender du (et generelt 'du') om morgenen? Her er jeg uvidende, måske man skulle lave en poll på hvor mange SMS'er folk afsender mellem 07:00 og 09:00 om morgenen ;)
Jeg nægter at bruge en mobil telefon (Greek: tele = far away and phone = voice) til at sende tekstbeskeder med, andet end for at give en kort (hey, der kom "Short" fra SMS jo ind i billedet) besked (og der havde vi såmænd "Message" delen) til en person. Hvis folk vil noget vigtigt der kræver et svar kan de ringe, så er de sikre på at få deres svar med det samme.
Okay, mindre rant fra mig :) Jeg kan bare ikke klare folk der ikke fatter forskellen mellem fritid og arbejdstid hvad angår deres SMS'en ;)
- Årsagen til nedbruddet i vores systemer var en afbrydelse i strømforsyningen fra NESA, som natten mellem mandag og tirsdag ramte hele området omkring TDC Mobils centralbygning. Om dette strømsvigt skyldtes regnvejret, kan jeg ikke sige. Men vores problemer skyldes ikke vand, og vi er ikke nødt til at udskifte udstyr på grund af vandskader. Det var afbrydelsen i strømforsyningen, der gjorde, at dele af det tekniske udstyr gik ned.
Det er jo endnu værre.
Vi har sådan noget smart noget her i biksen... det kaldes en UPS bakket op af et dieseldrevet nødstrømsanlæg. Alle vores business critical systemer kører herpå.
Dog er der to ting der undrer mig:
1) TDC var MEGET længe om at melde ud at fejlen skyldtes strømsvigt.
2) Vi har vores hovedafdeling i Albertslund (Jeg sidder i Århus) tæt på TDC. Og vi havde ikke strømsvigt...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.