mboost-dp1

Flickr - Franco Folini
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Og tænkt på hvor meget de piver i USA fordi de synes at deres benzin priser er høje. Men de er intet i forhold til hvad de er i EUPrisen på benzin har da ikke ændret sig væsentligt i DK de sidste 2-3 år. Den tog et hop før det, men det er intet i sammenligning med hvad den har gjort i USA. Dollaren er faldet voldsomt i samme periode og derfor er olieprisen (som handles i dollar) steget, men det er altså ikke noget vi har mærket nær så meget her som i USA.
3 skrev:Prisen på benzin har da ikke ændret sig væsentligt i DK de sidste 2-3 år.
Den er ikke mangedoblet, men jeg synes nu stigningen er væsentlig nok. Også selv om det måske ikke er så meget i forhold til tidligere, og i USA.
I øvrigt var det ikke STIGNINGER han snakkede om, det var prisen.
Meget billigt + stor stigning kan stadig være billigt.
Hvad prisen er i USA aner jeg så ikke. Og man burde måske også se på hvor langt et gennemsnitsborger kører, der kunne være en væsentlig forskel. Måske skulle man faktisk kigge på liter-forbruget, og ikke km-forbruget.
#1: Men husk liiiiige... Mange amerikanere tænker stadig mere på størrelsen end gørelsen ;)
Der er jo stadig mange, der nægter at køre rundt i noget der kan regnes med km/L fremfor L/km..... Deres pickups er jo sjældent under 5.0L.... hehe.... Sådan en ordentlig spand koster HELT sikkert mere pr. km end vores Fiat ;) ...... Derfor piver de meget hurtigere end andre, for det betyder jo (CHOK!) at de skal til at køre økonomisk.... og købe mindre biler.... CHOK..... det er jo verdens undergang for en redneck :P
Der er jo stadig mange, der nægter at køre rundt i noget der kan regnes med km/L fremfor L/km..... Deres pickups er jo sjældent under 5.0L.... hehe.... Sådan en ordentlig spand koster HELT sikkert mere pr. km end vores Fiat ;) ...... Derfor piver de meget hurtigere end andre, for det betyder jo (CHOK!) at de skal til at køre økonomisk.... og købe mindre biler.... CHOK..... det er jo verdens undergang for en redneck :P
Ifølge kilden sparede man 48 millioner kilometer sidste år på denne regning (som så svarer til den angivne mængde benzin). Men det forstår jeg ikke?
Er pointen ikke netop, at køre lidt længere for at undgå at holde stille i venstresving? Så må man da køre længere, men så vinde på at man kommer hurtigere frem?
Er pointen ikke netop, at køre lidt længere for at undgå at holde stille i venstresving? Så må man da køre længere, men så vinde på at man kommer hurtigere frem?
Og en tilsyneladende lidt nyere liste, dog uden DK
http://www.msnbc.msn.com/id/12464789/
Hvor bliver den edit knap af? Nogen grund til at vi ikke har sådan en?
http://www.msnbc.msn.com/id/12464789/
Hvor bliver den edit knap af? Nogen grund til at vi ikke har sådan en?
Nogen der har tænkt over hvor miljøbesparende det ville være hvis ALLE danske byer fik lavet nogle ordentlige grønne bølger i deres lyskrydsnet. Alene al den forurening, der kunne fjernes hvis bare alle lyskryds skiftede automatisk til grønt når der ikke er trafik i tværgående retning. Lys for mindre tilstødende veje konstant var rødt indtil der var trafik på vejen, så hovedåren hvor der kører mange biler altid var grøn?
Det er ikke småting der kan spares, specielt ikke for tung trafik. En fuldtlastet lastbil bruger 1½ liter diesel på at accelerer fra 0 til 70. Det ville den have kunnet kører 3½ til 5 kilometer på i stedet for.
Det er ikke småting der kan spares, specielt ikke for tung trafik. En fuldtlastet lastbil bruger 1½ liter diesel på at accelerer fra 0 til 70. Det ville den have kunnet kører 3½ til 5 kilometer på i stedet for.
Jeg har skrevet projekt om optimering og logistik især med henblik på Simplexmetoden og det er hård matematik. De har beregnet på sagerne i dette tilfælde kan jeg sige. Det imponerer mig. Hvis man gjorde mere ud af det samme i mange andre firmaer verden over ville man da kunne opnå en god besparelse og opnår mere miljøvenlighed.
Amerikanerne er nogle miljøsvin, når det kommer til benzin forbrug
Link
Men de køre også en hel dag, bare lige for at sige hej til noget familie i den anden ende af landet, og så køre de hjem efter et par timer. Hvor vi her i Danmark gerne overnatter og egentligt hader lange køreture. Jeg gør i hvert fald :P
Link
Men de køre også en hel dag, bare lige for at sige hej til noget familie i den anden ende af landet, og så køre de hjem efter et par timer. Hvor vi her i Danmark gerne overnatter og egentligt hader lange køreture. Jeg gør i hvert fald :P
Således har firmaet planlagt en række ruter uden venstresving og har på den led sparet 13,6 millioner liter benzin
De har planlagt at ændre deres ruter, men de har allerede sparet 13,6 millioner liter benzin!!! Wowzah, det er planlægning, som vil noget. Mon ikke der skulle stå at de forventer at spare 13,6 millioner liter benzin, ikke at de allerede har gjort det?
#10, du har et "g" for meget med, det skal være: tre højresvin er det samme som et venstresvin.
#16 Jeg giver dig fuldstændig ret - og jeg har selv tænkt over det flere gange når man i sin stress har holdt for rødt i flere minutter og ventet på ... ja, INGEN!.
Bilen er i tomgang, dvs bruger brændstof på ingenting, derudover skal den bruge forholdsvis meget brændstof på accelerere - også selvom man gør det pænt...
Men ikke alle tænker lige så (ja undskyld mig) rationelt. Lad os lige pege fingre af Claus Bondam som nu vil gøre det præcis modsatte ind mod København...
Han ønsker netop ikke at trafikken glider - for han tror at hvis trafikken ikke glider - så tager folket de offentlige transportmidler i stedet for ...
Jeg kan godt gætte resultatet, biler som holder endnu mere i tomgang, som skal lave endnu flere starter (for at køre 35 meter indtil der bliver rødt igen), stoppe og så forfra!
Super meget ekstra forurening, mere ventetid (som folk passende ellers kunne have brugt på at arbejde og tjene penge!), mere irritation og mange andre gener...
Beklager, det blev vidst lidt offtopic... Men det har alligevel sin relevans (lad være med at stemme soc. dem....)
Bilen er i tomgang, dvs bruger brændstof på ingenting, derudover skal den bruge forholdsvis meget brændstof på accelerere - også selvom man gør det pænt...
Men ikke alle tænker lige så (ja undskyld mig) rationelt. Lad os lige pege fingre af Claus Bondam som nu vil gøre det præcis modsatte ind mod København...
Han ønsker netop ikke at trafikken glider - for han tror at hvis trafikken ikke glider - så tager folket de offentlige transportmidler i stedet for ...
Jeg kan godt gætte resultatet, biler som holder endnu mere i tomgang, som skal lave endnu flere starter (for at køre 35 meter indtil der bliver rødt igen), stoppe og så forfra!
Super meget ekstra forurening, mere ventetid (som folk passende ellers kunne have brugt på at arbejde og tjene penge!), mere irritation og mange andre gener...
Beklager, det blev vidst lidt offtopic... Men det har alligevel sin relevans (lad være med at stemme soc. dem....)
->#21:
Bondam er radikal.
Personligt så ville jeg gerne være fri for højresving, er du gal hvor er det farligt når man cykler i København, der er ikke særlig mange bilister som lige ser om de nu er ved at ramme en cykelist når de drejer. Må lave nødopbremsning typisk 2-3 gange i løbet af en dag. The joy!
Bondam er radikal.
Personligt så ville jeg gerne være fri for højresving, er du gal hvor er det farligt når man cykler i København, der er ikke særlig mange bilister som lige ser om de nu er ved at ramme en cykelist når de drejer. Må lave nødopbremsning typisk 2-3 gange i løbet af en dag. The joy!
#20 er det dig der er inde i Claus Bondam? (forstået på en ikke-homo måde)
Hvis du nu læste hvad der står i teksten i stedet for at hakke (uretmæssigt), så ville du vide at de har planlagt ruterne på en sådan måde at de undgår venstresving.
Altså, for at skære det helt ud i pap for dig - så har de omlagt ruterne DE KØRER så de ikke drejer til venstre for på den måde at spare benzin.
#22 Rettelse:
Okay, ja det har du vidst nok egentlig ret i :D Men det er lidt det samme i min verden (rød lejr), beklager fejlen - og takker for rettelsen!
Hvad angår cyklister i København, så skal jeg hilse og sige (som rulleskøjteløber OG bilist - ikke samtidig dog) - at der edderrådme er mange cyklister som virkelig ønsker at dø! Der er godt nok mange som bare kører fordi de TROR de har ret til at køre... Cyklister som kører flere meter udover spærrelinien når der er rødt - for det betyder jo ikke noget! Udover at de så holder der hvor bilerne skal køre...
Ja, der er også bilister som glemmer at orientere sig, jeg skal ikke male himlen blå for nogen parter - men cyklister er farlige for dem selv også - det bør pointeres!
Hvis du nu læste hvad der står i teksten i stedet for at hakke (uretmæssigt), så ville du vide at de har planlagt ruterne på en sådan måde at de undgår venstresving.
Altså, for at skære det helt ud i pap for dig - så har de omlagt ruterne DE KØRER så de ikke drejer til venstre for på den måde at spare benzin.
#22 Rettelse:
Okay, ja det har du vidst nok egentlig ret i :D Men det er lidt det samme i min verden (rød lejr), beklager fejlen - og takker for rettelsen!
Hvad angår cyklister i København, så skal jeg hilse og sige (som rulleskøjteløber OG bilist - ikke samtidig dog) - at der edderrådme er mange cyklister som virkelig ønsker at dø! Der er godt nok mange som bare kører fordi de TROR de har ret til at køre... Cyklister som kører flere meter udover spærrelinien når der er rødt - for det betyder jo ikke noget! Udover at de så holder der hvor bilerne skal køre...
Ja, der er også bilister som glemmer at orientere sig, jeg skal ikke male himlen blå for nogen parter - men cyklister er farlige for dem selv også - det bør pointeres!
->#23:
Jeg ved godt at der er mange slemme cykelister, jeg oplever selv hvor irriterende det er, jeg kører rimelig hurtigt, og når jeg kommer op til rødt lys så vælger flere personer som jeg har overhalet lige at kører over spærelinien, og kører ind foran mig så jeg for fornøjelsen af at skulle trække ud og overhale dem igen. Jeg er bare irriteret over at man bare drejer ind over cykelstien når man skal dreje uden at orienterer sig om der kommer nogen, lastbilchauffører er overraskende gode til at orienterer sig i sådanne situationer.
Desuden kører jeg aldrig over for rødt, og laver heller ikke alle der klassiske cykel-irrations-ting, da jeg selv også har kørekort og har prøvet selvmords-cykelisterne, der bare mener de kan kører over for rødt fordi det er jo sådan en lille vej, og der kommer jo aldrig nogen...
Jeg ved godt at der er mange slemme cykelister, jeg oplever selv hvor irriterende det er, jeg kører rimelig hurtigt, og når jeg kommer op til rødt lys så vælger flere personer som jeg har overhalet lige at kører over spærelinien, og kører ind foran mig så jeg for fornøjelsen af at skulle trække ud og overhale dem igen. Jeg er bare irriteret over at man bare drejer ind over cykelstien når man skal dreje uden at orienterer sig om der kommer nogen, lastbilchauffører er overraskende gode til at orienterer sig i sådanne situationer.
Desuden kører jeg aldrig over for rødt, og laver heller ikke alle der klassiske cykel-irrations-ting, da jeg selv også har kørekort og har prøvet selvmords-cykelisterne, der bare mener de kan kører over for rødt fordi det er jo sådan en lille vej, og der kommer jo aldrig nogen...
sku... det er utrolig hvordan folk tænker at det vil virke i DK... som artiklen skriver, så i USA, kan man dreje til højre hvis der ikke er nogle biler. Denne artikel handler om tomgang, det at man ikke behøver at holde i hver lyskryds. Denne form for traffik vil slet ikke virke i europa med mindre at det færdsels loven blev anderledes, og det vil jeg tvivle på vil ske, også et spørgsmål om hvordan vejkrydsene er lavet.
og radar og burger og elevator og telefon og elektricitet. men det kunne sikkert også ske i europa eller andre steder alligevel.
jeg mener at i frankrig er højresving tillad ved rød lys. der har desuden også været et enme hos politikerne for nogle år siden kan jeg huske
jeg mener at i frankrig er højresving tillad ved rød lys. der har desuden også været et enme hos politikerne for nogle år siden kan jeg huske
Taget fra Ingeniøren
Hvordan kan de både forvente at spare 13,6 Mill. L. Benzin, på kun at bruge højresving, og samtidigt have sparret den nøjagtigt samme mængde i 2007?
Min logik siger mig at der er en alvorlig fejl i artiklen hos Ingenøren.
Firmaet har været omkostningsbevidst med hensyn til brændstof i hele sin 100-årige historie, men det er først i de seneste år, der er udviklet analytiske metoder til at minimere benzin- og dieselforbruget. Tidligere skete planlægningen kun med en blanding af opmåling og erfaring.
Nu bruges et sofistikeret computerprogram i tilknytning til erfaringen.
Det har givet resultater. I 2007 sparede UPS 48 millioner kilometer på de i forvejen erfaringsoptimerede leveringsruter.
Det betød en brændstofbesparelse på 13,6 millioner liter benzin samt en tilsvarende stor CO2-reduktion. Det svarer til at fjerne 5.300 personbiler fra trafikken i hele året, skriver UPS.
Hvordan kan de både forvente at spare 13,6 Mill. L. Benzin, på kun at bruge højresving, og samtidigt have sparret den nøjagtigt samme mængde i 2007?
Min logik siger mig at der er en alvorlig fejl i artiklen hos Ingenøren.
Jeg kan kun give UPS ret i at venstre sving koster penge, kosted mig 1500 kr at tage et venstre sving i en rundkørsel med en lastbil, men det gav ingen gang et klip i kortet.
Men man skal lige huske det med højre sving er tilladt hvis det er rødt, har brugt det meget i tyskland og min partner slog mig da jeg tog et højre sving for rødt første gang
Jeg var med til at lave et forsøg med at hvis vores firma (i læretiden) satte farten ned til 85 (90) på motorstien ville vi spare ca 750.000 kr årligt for de 47 Lastbiller vi havde (men skulle betale ca 500.000 kr mere i løn og ikke alt ville kunne passe sammen så til kunden)
Men man skal lige huske det med højre sving er tilladt hvis det er rødt, har brugt det meget i tyskland og min partner slog mig da jeg tog et højre sving for rødt første gang
Jeg var med til at lave et forsøg med at hvis vores firma (i læretiden) satte farten ned til 85 (90) på motorstien ville vi spare ca 750.000 kr årligt for de 47 Lastbiller vi havde (men skulle betale ca 500.000 kr mere i løn og ikke alt ville kunne passe sammen så til kunden)
#34:
Hvordan kan de både forvente at spare 13,6 Mill. L. Benzin, på kun at bruge højresving, og samtidigt have sparret den nøjagtigt samme mængde i 2007?
Grunden til at de kan skrive at de allerede har sparet penge på noget Ingeniøren skriver som en "nyhed" er at dette er en to et halvt år gammel historie. Hvorfor Ingeiøren vælger at bringe den nu, må guderne vide, men her er f.eks. en af de lidt mere nyhedsprægede dækninger...
Hvordan kan de både forvente at spare 13,6 Mill. L. Benzin, på kun at bruge højresving, og samtidigt have sparret den nøjagtigt samme mængde i 2007?
Grunden til at de kan skrive at de allerede har sparet penge på noget Ingeniøren skriver som en "nyhed" er at dette er en to et halvt år gammel historie. Hvorfor Ingeiøren vælger at bringe den nu, må guderne vide, men her er f.eks. en af de lidt mere nyhedsprægede dækninger...
Nu skal det lige siges at det ikke er noget nyt inden for transport, chauføre der køre i bare lidt større byer køre generrelt efter at undgå venstre sving, for det går meget hurtigere at lave højre, så hellere køre lidt længere...
Sådan har de ihvertfal kørt ved os længe.. skal så dog ikke kunne sige om UPS først er kommet med på den vogn nu :)
Sådan har de ihvertfal kørt ved os længe.. skal så dog ikke kunne sige om UPS først er kommet med på den vogn nu :)
#37 Vi kunne også blot gå hele vejen og indføre langt flere ensrettede veje i København - i resten af Danmark, hvor det ville være nødvendigt. Det er ofte hurtigere at dreje til højre end til venstre, men det skyldes udelukkende, at vi holder til højre på vejene, og derfor ville et venstresving på en ensrettet vej være lige så hurtig som et højresving.
Ideen er dog taget direkte fra New York City, hvor jeg til tider blev ret så imponereret over, hvor hurtigt man kunne blive fragtet rundt i byen med taxa. Byen har ikke blot mange ensrettede veje, de har også gennemkørende veje, hvor man ikke må dreje overhovedet. Det kunne vi lære noget af.
Ideen er dog taget direkte fra New York City, hvor jeg til tider blev ret så imponereret over, hvor hurtigt man kunne blive fragtet rundt i byen med taxa. Byen har ikke blot mange ensrettede veje, de har også gennemkørende veje, hvor man ikke må dreje overhovedet. Det kunne vi lære noget af.
35# hehe nu skal jeg ikke lege engel her, for jeg kører også 90 på motorvejen, men vi må jo faktisk kun køre 80, så det er jo faktisk forkert holdning fra chaufførens side der gør at man er nødt til at begrænse bilerne til 85.. ;)
39 skrev:35# hehe nu skal jeg ikke lege engel her, for jeg kører også 90 på motorvejen, men vi må jo faktisk kun køre 80, så det er jo faktisk forkert holdning fra chaufførens side der gør at man er nødt til at begrænse bilerne til 85.. ;)
Ja .. jeg køre normalt også 90 på motorstien men har da også kørt 110 i italien fra verona og op til 60 km/t begrænsningen før branderpasset
men tager du en som ham Allan Rise's biller de må ikke køre mere end 80 km/t, som jeg også gør når jeg køre på timeløn, ellers får den MAX.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.