mboost-dp1

DR

Undersøgelse: DR må gerne tjene penge på reklame

- Via Børsen - , redigeret af Pernicious

En undersøgelse foretaget af Greens Analyseinstitut, bestilt af Børsen, viser at et flertal blandt danskerne ville tillade, at Danmarks Radio tjente penge på at sælge reklameplads på internettet.

Undersøgelsen viste, at hele 58 procent af de medvirkende svarede ja til at de gerne måtte gøre dette, mens 39 procent svarede nej. Ud over reklamer på internettet, så mente hver tredje, at DR burde have lov til at sælge reklametid på radio og tv.

Ved mediebureauet MEC Interaction vurderes det af Anders Thorsen, at dette ville give dem et stort skridt på vejen frem af i deres nuværende økonomiske situation, tilmed vurderes det at Danmarks Radio kunne tjene op til et tre cifret million beløb.





Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
12. mar. 2008 11:47
Ja, reklamer på DR, og så drop licensen, tak!
Gravatar #2 - sajbar
12. mar. 2008 11:47
Hvis de skal have lov til at sende reklamer i tv og radio så skal det også være slut med at vi som forbruger skal betale licens.

Jeg gider ikke betale for at få lov til at glo på reklamer!
Gravatar #3 - Yilar
12. mar. 2008 11:47
Ja tak! Licens er ALT for høj!
Gravatar #4 - slemmebirk
12. mar. 2008 11:47
Hvis det kan være med til at reducere eller fjerne medielicenset så go for it! tvivler lidt dog ;)
Gravatar #5 - tgr
12. mar. 2008 11:50
Reklameplads på Internettet er fint med mig, bare det ikke vedrører deres TV/radio for det er snart de eneste kanaler der er værd at se og høre på.
Gravatar #6 - Zeelee
12. mar. 2008 11:51
jeg håber de ender med flere reklamer end 3+ bare jeg ikke skal betale licens er jeg glad ...


tror det her er første gang jeg hepper på reklamer - WEEE FLERE REKLAMER PÅ DR!
Gravatar #7 - smiley
12. mar. 2008 11:52
Sælg DR! Ud med det forældede stykke lort!
Gravatar #8 - Tyrian
12. mar. 2008 11:53
Det er jo åbenlyst at de prøver at finde penge hvor de kan...lissom et par af ovenstående poster velkommer jeg da i høj grad, at DR bliver reklamefinancieret, og de så fjerner licensen, men det er sku et drømmescenarie.
Gravatar #9 - Listesen
12. mar. 2008 11:54
#7 hov hov nu .. Uden DR, ingen Xfactor..
Og hvem skulle så være på BT og EB's forsider hele tiden?
Gravatar #10 - Magten
12. mar. 2008 11:56
Problemet ligger jo i at DR skal spare 300 millioner om året, så reklamer vil næppe afløse licensen?

#9
Britney Spears og Amy Winehouse er to udemærkede gæt :P
Gravatar #11 - Listesen
12. mar. 2008 12:04
#10 - Ja det er de da, men folk der barberer håret af. bliver konstateret sindsyg, tager stoffer eller hva de nu laver af sjove ting, sælger bar ikke ligeså godt som folk der synger på tv?
Og da slet ikke når de folk der synger for skældud af en mand uden hår? Så her har vi jo både barberet isse, folk der synger, og stoffer skal der nok være også. Ellers kalder man sig ikke for VocaLoca ;) hehe
Gravatar #12 - VIC
12. mar. 2008 12:04
På internettet vil det ikke genere mig så meget, da de i forvejen har en masse reklamer, bare for deres egne udsendelser.
På P3 ville jeg være træt af det, da jeg hører den meget netop fordi det er en af de eneste reklamefrie radiokanaler.

Man kunne så diskutere om de ikke ville miste deres public service mærkat, da de så pludselig ville have markedsinteresser at tage vare på, men det vil jeg slet ikke rode mig ud i.
Gravatar #13 - The-Lone-Gunman
12. mar. 2008 12:05
Det viser jo at folk overhovedet ikke forstår hvad idéen er i, at vi har en public service kanal.

Det er altså ret vigtigt at have et selvstændigt medie i et demokrati, der ikke kan styres af de folkevalgte eller annoncørerne. Det er jo også derfor at licensen ikke er over skatten.
Gravatar #14 - psjakobsen
12. mar. 2008 12:07
#8 - undersøgelsen er foretaget af"...Greens Analyseinstitut, bestilt af Børsen..." ikke af DR
Gravatar #15 - Sverkel
12. mar. 2008 12:07
Hvis de smider reklamer på DR's kanaler skal Licens fjernes... Jeg nægter som resten at betale for at se reklamer...!
Gravatar #16 - VIC
12. mar. 2008 12:21
Det gør du jo sådan set i forvejen med alle andre kanaler (TV3, 3+ osv), forudsat at du har dem self., men jeg er helt enig.
Gravatar #17 - kbutcher5
12. mar. 2008 12:23
Hvis de begynder at sende reklamer på DR strider det imod public service princippet og de kan derfor ikke modtage offentlig støttet. Så håber da at de prøver, for så slipper vi for deres lorte licens :P
Gravatar #18 - Saxov
12. mar. 2008 12:28
#13,

Nu skal du huske at DR kræver licens ind, men af alle de penge de kræver ind, så får de kun selv en del af dem. Og det beløb de får hvert år er fastsat af finansministeriet.

Så teoretisk set får DR ligemange penge hvad enten de kræver én krone ind i licens eller 100 milliader. Det er politisk styret hvor mange penge de får.
De penge der ligger ud over det som DR og andre licens financeret virksomheder, og som DR skraber sammen via licensen går direkte til statskassen.

Så kan ikke helt se hvordan de er fri af statens styre, i forhold til hvis de fik penge ud fra en skatte indtægt.
Gravatar #19 - ice2001
12. mar. 2008 12:32
folk har ikke noget imod at de får reklamer på deres net side, er det fordi de ikke bruge det? de fleste vil ikke have reklamer på tv kanalen, hvorfor så på nettet, det burde jo være det samme over det hele.

Hvis de begynder at modtage reklame penge på internettet, kan man vel ikke sikre at nyhederne er neutrale? :P

har kun radio licens så er ligeglad, bruger ikke dr, men det må være ens over det hele.
Gravatar #20 - Floop
12. mar. 2008 12:33
Pulbic service?!?!?
måske engang om formiddagen, eller obs kl lort om natten.
Sidst jeg undersøgte termet "public service" indgik hverken skaldede arrige mænd, eller en vokal gruppe ved navn vocaloca.

DR er bare ikke public service nok til så mange penge :|
Gravatar #21 - Thalion
12. mar. 2008 12:39
Reklamer på DR.. jo tak..

I stedet for at de reklamere for deres egne programmer, kunne de jo bare smide en reklameblok ind mellem programmerne ligesom TV2, det rører mig faktisk ikke.

De burde kunne få en del penge fra det, da DR jo er en af de mest sete kanaler i danmark, idet at alle kan modtage den. Så lad os håbe på at de gør det. Så kunne det jo være at licensen kunne komme ned på et menneskeligt niveau for os studerende.
Gravatar #22 - smiley
12. mar. 2008 12:39
#20

Nærmere pubic service, fordi man ikke har ikke må ha' fået hår på kønsdelene endnu, hvis man synes det er en interessant kanal.

Åh, men seriøst...

Det er jo en forfærdelig undskyldning for at holde liv i de socialdemokrater der stadig arbejder derinde, og det er kun familie og nære venner der kan håbe på at få et arbejde derinde, fordi det er et lille nasse selskab.

I kan rate mig som flamebait alt det i vil, men hvis I seriøst mener at DR er en kanal der er værd at betale så mange penge for, oven i købet TVUNGET, så kan I fint få lov til selv at financiere hele skidtet selv.

Os andre med en smule smag og intelligens vil gerne have lov til at smide Danmarks største fiasko af en nasse kanal på porten, og så kan X-factor i øvrigt også rende mig et hvis sted.
Gravatar #23 - Eniac
12. mar. 2008 12:44
For min skyld kan de pladre skærmbilledet til med reklamer under udsendelserne. Jeg ser alligevel ikke ret meget af det. Så længe jeg bare slipper for den høje licens.
Gravatar #24 - Trogdor
12. mar. 2008 12:45
Det er nærmest kun dr2 jeg ser.
Jeg syntes det er ok med dr som de er, men jeg syntes ikke vi skal have flere radio eller tv kanaler.
Gravatar #25 - Tyrian
12. mar. 2008 12:53
#13 Nå ja, men det er jo stadig politikkerne der vedtager licensstigninger, medieforlig og gør betalingen påkrævet? Selvfølgelig er der lobbyisme - også i DR.

Det er helt op til dig at starte din egen kanal som er uafhængig af politikere og annoncører - så må du jo se om folk vil betale for det!
Gravatar #26 - Alladin
12. mar. 2008 12:54
#7. DR laver det eneste kvalitets-tv i Danmark. Alle andre påstande er varm luft. Men smut du over og se paradise hotel og betal din licens


Jeg ser heller ikke at DR begynder at reklamere. Jeg er MEGET glad for reklamefrit TV/radio
Gravatar #27 - reschat
12. mar. 2008 12:55
Ja. Ja! JA!!!

Hvorfor dog ikke? Hvis de kan få lidt ekstra penge i kassen (om licensen så falder eller ej), så hvorfor skulle de dog lade være med at gøre det?
Gravatar #28 - MortVader
12. mar. 2008 13:21
JA til reklamer på DR og NEJ til TV-/medielicens!

IMO
Gravatar #29 - TonserPerson
12. mar. 2008 13:22
nedsættelse og med tiden afskaffelse af licensen og reklamer på DR istedet for!...JATAK! :-)

så længe de kører samme stil som TV2 med reklamer imellem programmerne...
Gravatar #30 - fidomuh
12. mar. 2008 13:23
#27

Fordi vi netop betaler licensen for at have en uafhaengig kanal?

Hvad ville forskellen paa DR og TV2 vaere, hvis begge var reklamefinancierede, men DR stadig fik statsgaranterede licenspenge? :)
Gravatar #31 - zuriel
12. mar. 2008 13:35
Jeg kunne virkeligt godt frygte for kvaliteten på DR's TV kanaler hvis de skulle være afhængige af reklame indtægter (se blot den lave standard på de reklamefinancierede kanaler som TV3 og lign kanaler). Jeg syntes i forvejen der allerede er for meget junk-food i form af X-faktor og boliginretningsprogrammer på DR kanalerne, som snildt kan overleve på reklamefinancierede kanaler. Men jeg ville ærge mig over at se DR's mere smalle og seriøse programer lide overlast ved afhængighed af reklamer. Dem finder man ikke på de reklamefinancierede kanaler. Nyheder præsenteret og serveret med i det mindste lidt mere tid til fordybelse som i deadline og DR udland m.fl, samt alle de små skæve magasin programmer på DR2 ville formentligt uddø, hvis de var afhængige af reklamer.

DR2 er imho det bedste der er sket for Dansk TV nogensinde, men kanalens form og indhold ville næppe overleve afhængighed af reklame indtægter.
Gravatar #32 - moveteam
12. mar. 2008 13:40
#30 TV2 får jo også licenspenge, bare ikke lige så mange som DR.

Selvom det er DR's skyld der økonomi stinker, burde politikerne give de manglende milliarder.

Det er urimeligt at vi skal betale 2.000 kr. om året for et produkt som bliver mere og mere skrabet.

Og Danmark har mere end råd til det.
Gravatar #33 - XeveN
12. mar. 2008 13:51
Jeps, smæk reklamer ind før, efter og midt imellem deres (gen)udsendelser.

Jeg har ikke brugt DR's tjenester i mange mange år nu og har ingen intentioner om det, med mindre de ændrer deres målgruppe radikalt.

Men sjovt nok så får jeg lov til at betale for deres møg alligevel.

Tror jeg vil lave min egen t-shirt og så gå og opkræve penge fra folk på gaden fordi de KAN vælge at se på den.

Så jeg står 100% inde for en reklamebaseret kanal og en komplet udskiftning af beslutningstagerne bag DR.

Så kunne det være at de ville stoppe med at vise Columbo / Matador / Whatever de har vist omkring 122 gange de sidste mange år.
Gravatar #34 - retrospect
12. mar. 2008 13:51
TV2 modtager ikke længere licenspenge.

Mht. til reklamer på DR radio og net, så siger jeg nej tak og vil gå så langt som at sige at jeg ikke vil betale en eneste krone i licens hvis der kommer reklamer på en af delene.

Jeg benytter i dag udelukkende P3, som jeg klart mener er DK's bedste radiokanal, men prisen skal altså passe til varen og medielicensen kan de også stikke skråt op. DR skal ikke bestemme hvad for en båndbredde jeg må have, de kan bare lave et login til deres ydelser!

DR tv er mig fuldstændigt ligegyldigt jeg ser aldrig tv herhjemme. Bortset fra det er tiden er også løbet fra begrebet public service tv IMO.
Gravatar #35 - el_barto
12. mar. 2008 13:56
DR bør selvf. være reklamefri. De kan skrabe pengene sammen ved at sælge deres røvdyre byggeri ude i ørestaden og klemme ballerne sammen, som vi andre gør, når vi mangler penge.

Når det så er sagt er jeg sådan set ligeglad med reklamer på nettet, da de vil blive Adblock'et, men det er et skråplan at tillade det - inden vi ser os om er der reklamer mellem TV-avisen og vejrudsigten...
Gravatar #36 - Lionheart
12. mar. 2008 13:58
Her kommer mutter med kost og med spand.

puuhaaa...

Det går virkelig ikke; sjovt nok kan dem der lever højt på andres skuldre aldrig rigtig selv se at de gør det...

Reklamer i den danske kulturs højborg?!
ahr, det tror jeg næppe, for så er det jo ikke højborgen mere, men til gengæld kan anders fjog trække sig tilbage med en feeed bonus på lommen for endelig at have fået ødelagt en så grundlæggende del af den danske kultur (læs: privatisering)

VENNER!

-i glemmer en ting: når firmaerne bestemmer og ikke jer selv, bliver i til tilskuere og forbrugere, ikke deltagere, men det er i måske i forvejen i jeres eget liv?

Så fat dog at demokrati kræver deltagelse.
(hvis i ikke kan lide den tryghed det giver i vores land, så flyt dog til et andet :p )

Peace, not pacification


Som jeg har sagt før til dem der whiner over licensen:
(yes; den er for høj, men det er ikke DR's skyld, knoldesparkere! -var jeg virkelig den eneste der så zulu awards og den kære kvamms kommentar til nedskæringerne på DR igår?)

Glæd jer dog over at i lever i så dejligt et land som i gør og at vi stadig har noget der hedder public service!

Håber inderligt det er en and.
Alt andet ville være usundt for vores land.

/peace
Gravatar #37 - stargate
12. mar. 2008 14:00
DR er ligesom ens svigermor en ting der desværre følger med

Dermed mener jeg at alle channels skal være betalings så kan folk slev vælge hvad de vil havde jeg kan godt undvære den 1 time disney sjov om fredagen i mod jeg ikke skal betale for DR
Gravatar #38 - wendelboe
12. mar. 2008 14:01
der skal KUN komme reklammer på DR hvis de fjerner licensen eller beskærer den MEGET kraftigt
Gravatar #39 - fidomuh
12. mar. 2008 14:02
#32

Nej, de goer ej.
TV2 Regionerne, som koerer uden reklamer, faar lidt licenspenge.



#37

Ideen i DR er at vi har en Public Service kanal, hvilket jeg tror de fleste godt kan se pointen i.

Tilgengaeld synes jeg saa ikke at DR lever op til dette.. :)
Gravatar #40 - m_abs
12. mar. 2008 14:11
#32
#30 TV2 får jo også licenspenge, bare ikke lige så mange som DR.

TV2 regionerne får nogle få licenspenge, men TV2 hoved kanalen får ingenting.

Selvom det er DR's skyld der økonomi stinker, burde politikerne give de manglende milliarder.

Det er urimeligt at vi skal betale 2.000 kr. om året for et produkt som bliver mere og mere skrabet.

Jeg får nøjagtigt ligeså lidt (intet) for mine 2150 kr/året som før DR absolut skulle spilde pengene på deres prestige byggeri, jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle være interesseret i at betale mere.
Personligt synes jeg det er mere urimeligt, at vi overhovedet er tvunget til at købe et produkt som vi ikke har bedt om.

Og Danmark har mere end råd til det.

Pengene kunne bare bruges bedre, selv hvis politikerne var interesseret i at finde dem i stedet for at holde skattestoppet i live, som på uddannelse, sundhed, ældrepleje, offentlig transport osv.
Gravatar #41 - smiley
12. mar. 2008 14:14
#36

Det er et fint initiativ, men DR kan ikke levere varen. DERFOR skal det væk, og ikke fordi vi ikke kan lide at være i et velfærds samfund eller fordi vi er pisse nærige.

DR fungerer jo på ingen måde ordentligt, det ødslerne pengene ned i en masse ubruglige projekter!

Så længe DR er så elendigt leveret, forbeholder jeg mig ret til at nægte at betale licens, og så SLET ikke på de grundlag der er lagt.
Om jeg har internet, en mobil der kan afspille videoklip eller en iPod har INTET med dem at gøre.
De skal på ingen måde lægge beslag eller afgift på internettet, for at køre deres lille fallit firma!
Gravatar #42 - stargate
12. mar. 2008 14:17
39 skrev:

#37

Ideen i DR er at vi har en Public Service kanal, hvilket jeg tror de fleste godt kan se pointen i.

Tilgengaeld synes jeg saa ikke at DR lever op til dette.. :)


Hvis der kommer krig eller nogle ting folket skal havde at vide kunne det jo kommer på alle danske channels
Gravatar #43 - DarcZide
12. mar. 2008 14:36
Bare for infoens skyld:
[quote]Prisen for licens fastsættes af Folketinget for fire år ad gangen, og hovedparten af licensmidlerne (i alt 3.268 mio. kr. i 2007, svarende til 87 pct.) går til DR, mens de otte TV 2-regioner får en mindre andel af licensen (i alt 408,5 mio. kr. i 2007). Derudover bruges i alt 73,4 mio. kr. af licensmidlerne til andre formål, såsom lokalradio og -tv, Station Next-projektet, Mediesekretariatet m.fl.[/qoute]
Hentet fra dr.dk

Og nej, TV2 (hovedkanal) for ingen ting. Wikipedia

Og ja, TV2 skal også overholde public service aftalen.
wiki/TV2 og wiki/public service
Gravatar #44 - DarcZide
12. mar. 2008 14:36
Bare for infoens skyld:
[quote]Prisen for licens fastsættes af Folketinget for fire år ad gangen, og hovedparten af licensmidlerne (i alt 3.268 mio. kr. i 2007, svarende til 87 pct.) går til DR, mens de otte TV 2-regioner får en mindre andel af licensen (i alt 408,5 mio. kr. i 2007). Derudover bruges i alt 73,4 mio. kr. af licensmidlerne til andre formål, såsom lokalradio og -tv, Station Next-projektet, Mediesekretariatet m.fl.[/qoute]
Hentet fra dr.dk

Og nej, TV2 (hovedkanal) for ingen ting. Wikipedia

Og ja, TV2 skal også overholde public service aftalen.
wiki/TV2 og wiki/public service
Gravatar #45 - DarcZide
12. mar. 2008 14:37
Bare for infoens skyld:
[quote]Prisen for licens fastsættes af Folketinget for fire år ad gangen, og hovedparten af licensmidlerne (i alt 3.268 mio. kr. i 2007, svarende til 87 pct.) går til DR, mens de otte TV 2-regioner får en mindre andel af licensen (i alt 408,5 mio. kr. i 2007). Derudover bruges i alt 73,4 mio. kr. af licensmidlerne til andre formål, såsom lokalradio og -tv, Station Next-projektet, Mediesekretariatet m.fl.[/qoute]
Hentet fra dr.dk

Og nej, TV2 (hovedkanal) for ingen ting. Wikipedia

Og ja, TV2 skal også overholde public service aftalen.
wiki/TV2 og wiki/public service
Gravatar #46 - zuriel
12. mar. 2008 14:37
Hvis der kommer krig eller nogle ting folket skal havde at vide kunne det jo kommer på alle danske channels


1. Jeg tror helt du har misforstået public service begrebets dybder og bredder.

2. Hvis "der kommer krig" (selv om der rettere faktisk *ER* krig, både helt konkret og indirekte (eks.vis "kulturkampe"), så tro mig, så skal du nødvendigvis have flere forskellige kanaler, med forskellig indfaldsvinkler og bias end blot dem hvis kultur du selv tilhører og kender, for at have en chanche for finde i retning af en mere objektiv sandhed. Der kan du ikke nøjes med én kulturs TV-kanal.

Når det f.eks gælder konflikten mellem Israel og dets fjender, som f.eks. når Israel bomber i Libanon, eller når en selvmordbomber trækker uskyldige med sig i døden i Israel, eller når vesten flybomber i Afghanisthan andet, så er det godt at blive klog af at afveje både billeder og informationer fra f.eks Al-Jazeera (english), CCTV og Nile News på den ene side, og f.eks Fox News på den anden. BBC, CNN, DR og lign. befinder sig i denne sammenhæng mere inde på midten, men deler samme fælles billedmedia strøm. Særligt i forbindelse med ting som bombninger i Libanon, Afghanistan, og selvmordsbombninger ind i israel, så kan jeg love dig for at vi ikke ser hele virkeligheden og alle billederne der er at vise om deen på én TV kanal, heller ikke nogen Dansk. Særligt en kanal som Al-jazeera viser ofte billeder af virkeligheden, der ikke er eller bliver en del af de vestlige mediers fælles billedstrøm, da det slet og ret ikke tjener vestens interesser, og vica versa
Gravatar #47 - DarcZide
12. mar. 2008 14:40
øhh... 2x tryk på preview og 3x indlæg!?!?
Det må da være ny rekord. :)
Gravatar #48 - Lionheart
12. mar. 2008 15:10
#46:
Hvilket præcis er en af grundende til jeg mener DR er så vigtig; de ikke tjene hverken politiske eller andre dagsordener.

#47:
Du fik ihverfald understreget din pointe ;)


#topic:
puh, jeg bliver harm når møgbørn af dagens danmark skider på deres bedsteforældre og det samfund de har bygget op, og skriger "Mig vil ikke ha'! Mig vil ha'!"
-og fuldstændig ignorerer idéen i at have det der på fynsk hedder "fæjjes foslaw".

Fagforeniger, børnehaver, folkeskoler, højskoler, SFO'er, you name it.

FÆLLES PROJEKTER STARTET AF VORES FORÆLDRE OG BEDSTEFORÆLDRE DER HAR SKABT DEN TRYGHED VI ER VED AT SKYLLE UD I KLOSETTET!!!

Fælleskaber giver tryghed og skaber dermed stabilitet for alle.

Det var den lektie vores land lærte under anden verdenskrig, har i allerede glemt det? (-eller har i aldrig lært det, fordi i blev så forkælede?)

/peace
Gravatar #49 - Zarii
12. mar. 2008 15:11
Ja tak til reklamer på DR, men i særdeleshed også nej tak til licensen...

Hvis det ikke kan køre rundt, så luk dem og deres lort.
Synes jeg har betalt nok til noget jeg ikke har adgang til.
Gravatar #50 - guybursh
12. mar. 2008 15:22
"Synes jeg har betalt nok til noget jeg ikke har adgang til."

Hvis du ikke har adgang til det skal du jo heller ikke betale for det? :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login