Børn læser mindre og har dårligere tekstforståelse, fordi de bruger digitale enheder mere, viser en stor ny undersøgelse.
Resultaterne fra en stor international undersøgelse med navnet ePIRLS 2016 er nu blevet præsenteret.
I undersøgelsen har man blandt andet målt 2.506 danske elevers læsefærdigheder i 4. klasse tilbage i 2016. Resultaterne viser, at eleverne læser mindre, nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse i 2016, end det var tilfældet i 2011.
Denne udvikling menes at skyldes, at børnene i højere grad læser på skærme end på papir – både i skolen og derhjemme.
Mere konkret viser undersøgelsen, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016.
Samtidig er antallet af elever, der siger de nyder at læse, faldet fra 44 procent til 36 procent, og antallet af elever, som siger de har nemt ved at læse, er faldet fra 62 procent til 59,5 procent på samme fem år.
Jeppe Bundsgaard, der er professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, fremhæver to årsager til, at børns digitale kompetencer kan påvirkes negativt af et højt skærmforbrug. Den ene er, at elever med internet-forbundne enheder ofte bliver afbrudt af pop-up-vinduer og annoncer, som distraherer fra teksten. Den anden årsag er, at eleverne mister fornemmelsen af det materiale, de sidder med, når en bog udskiftes med en digital enhed.
Professoren mener, at man bør tage undersøgelsen alvorligt, da 4. klasse er der, man går fra at lære at læse til at lære igennem at læse – og læsefærdigheder er således også grundlæggende for de andre fag.
Læs også Lego vil lære børn og unge at kode med nyt robot-sæt.