mboost-dp1

Pixabay

Undersøgelse: Danske skoleelever læser dårligere på grund af øget skærmforbrug

- Via Politiken -

Børn læser mindre og har dårligere tekstforståelse, fordi de bruger digitale enheder mere, viser en stor ny undersøgelse. 

Resultaterne fra en stor international undersøgelse med navnet ePIRLS 2016 er nu blevet præsenteret.

I undersøgelsen har man blandt andet målt 2.506 danske elevers læsefærdigheder i 4. klasse tilbage i 2016. Resultaterne viser, at eleverne læser mindre, nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse i 2016, end det var tilfældet i 2011. 

Denne udvikling menes at skyldes, at børnene i højere grad læser på skærme end på papir – både i skolen og derhjemme.

Mere konkret viser undersøgelsen, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016.

Samtidig er antallet af elever, der siger de nyder at læse, faldet fra 44 procent til 36 procent, og antallet af elever, som siger de har nemt ved at læse, er faldet fra 62 procent til 59,5 procent på samme fem år.

Jeppe Bundsgaard, der er professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, fremhæver to årsager til, at børns digitale kompetencer kan påvirkes negativt af et højt skærmforbrug. Den ene er, at elever med internet-forbundne enheder ofte bliver afbrudt af pop-up-vinduer og annoncer, som distraherer fra teksten. Den anden årsag er, at eleverne mister fornemmelsen af det materiale, de sidder med, når en bog udskiftes med en digital enhed.

Professoren mener, at man bør tage undersøgelsen alvorligt, da 4. klasse er der, man går fra at lære at læse til at lære igennem at læse – og læsefærdigheder er således også grundlæggende for de andre fag.

Læs også Lego vil lære børn og unge at kode med nyt robot-sæt.





Gå til bund
Gravatar #1 - EmilKampp
30. okt. 2019 07:40
Så er det godt at skolerne giver flere og flere lektier for på bl.a. iPad og computer. Så vi kan få lært de små krapyler at bruge skærmen til at læse på. /s
Gravatar #2 - ToFFo
30. okt. 2019 07:51
Og unge menneskers evne til korrekt stavning, punktsætning og grammatik er gået ad helvedes til, siden T9 "ordbogen" blev opfundet...
Gravatar #3 - birkelskerlinette
30. okt. 2019 09:30
ToFFo (2) skrev:
Og unge menneskers evne til korrekt stavning, punktsætning og grammatik er gået ad helvedes til, siden T9 "ordbogen" blev opfundet...


Jeg er ikke helt enig.
Der er ikke meget hjælp at hente i T9 ordbogen hvis man staver forkert, den foreslår kun det rigtige ord hvis man staver det fuldstændig korrekt.
Jeg købte den nye Nokia 3310 (med T9 ordbog), da den udkom for et par år siden, og har brugt den i små 2 år, den giver ikke forslag hvis man staver forkert.
(kender dog ikke til om andre producenter har implementeret en T9 ordbog som giver forslag til rettelser hvis man har stavet forkert, men har ikke hørt om det).
Gravatar #4 - ToFFo
30. okt. 2019 09:34
#3 - Nu er det også kun et gæt. Jeg forestiller mig det var her det begyndte at gå ned ad bakke. Efter T9 ordbogen, som jo er mega gammel efterhånden, er der kommet så meget stave-hjælp det er helt vildt. Alt har jo nærmest stavekontrol. På min egen mobil bruger jeg SwiftKey tastatur og selvom jeg er pisse fuld og ikke kan se eller styre min krop, formår jeg alligevel, med hjælp fra SwiftKey, at få sendt beskeder med korrekt stavning. Punktsætning er der ikke meget af, men jeg laver ikke latterlige torne i øjet som eksempelvis at mangle nutids-r. Jeg skriver ikke Intra i stedet for interesseret og jeg kunne aldrig drømme om at skrive "jeg køre nu" i stedet for kører.

Det er som om det er blevet acceptabelt at droppe nutids-r'et og der er så mange der gør det efterhånden. Det irriterer mig helt vildt, selvom jeg burde være ligeglad.
Gravatar #5 - abemad
30. okt. 2019 10:20
Det må nok siges at være en blanding af flere faktorer... Det handler ikke så meget om digitale medier, men i højere grad at de automatiske ordbøger på diverse platforme er blevet bedre - hvis du kommer i nærheden af de rigtige bogstaver, kan den rette din stavning, så behovet for at stave korrekt er ikke til stede. Herudover er det næsten umuligt at få forældre i de små klasser til at læse dagligt hjemme med deres børn (for at gøre det normalt at læse), og dette sætter sig spor i de større klasser, hvor det næsten er umuligt at få eleverne til at læse bare 20 min dagligt. Bare prøv at få en gennemsnitlig 9. klasses elev til at læse højt, det et tåkrummende dårligt alt for ofte...
Gravatar #6 - arne_v
30. okt. 2019 12:53

Jeppe Bundsgaard, der er professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, fremhæver to årsager til, at børns digitale kompetencer kan påvirkes negativt af et højt skærmforbrug. Den ene er, at elever med internet-forbundne enheder ofte bliver afbrudt af pop-up-vinduer og annoncer, som distraherer fra teksten. Den anden årsag er, at eleverne mister fornemmelsen af det materiale, de sidder med, når en bog udskiftes med en digital enhed.


Måske betyder det lidt.

Men jeg hsr svært ved at se det som de altafgørende faktorer.

Der er masser af digitale muligheder uden popups/annoncer.

Og hvor stor er forskellen på at læse en fysisk bog og en bog på en iPad egentligt.

Jeg mener at det egentlige problem er et ønske/forventning om at alt skal være nemt og hurtigt.

Man kan købe Ringenes Herre som ebøger og læse på en iPad. Men det er nemmere og hurtigere at se filmene.

Man kan læse 5 lange Wikipedia artikler om et emne, men det er nemmere og hurtigere at se en Youtube video.




Gravatar #7 - Sed
30. okt. 2019 14:00
#6 Hvis det er et krav at man skal betale for en bog for at kunne læse den på sin tablet, så må det nok anses for en forhindring for at børn overhovedet får begyndt på at læse historien på sin tablet. Jeg ved ikke om man idag kan låne bøger elektronisk på sin tablet, men hvis det er for besværligt eller for dyrt(for børn), så bliver det ikke benyttet.

Jeg tror også, det er mere socialt accepteret at forstyrre nogen, der sidder og kigger på sin tablet, end at forstyrre nogen, der sidder og læser i en bog.

Endeligt tror jeg også øjnene slapper mere af ved at læse en fysisk bog, end ved at stirre ned i et lyspanel. Så man kan holde ud at læse længere tid i en bog.

Så der er rigtig mange faktorer der gør at man får mere læsetræning ved at læse i fysiske bøger.
Gravatar #8 - arne_v
30. okt. 2019 14:31
Sed (7) skrev:

Hvis det er et krav at man skal betale for en bog for at kunne læse den på sin tablet, så må det nok anses for en forhindring for at børn overhovedet får begyndt på at læse historien på sin tablet. Jeg ved ikke om man idag kan låne bøger elektronisk på sin tablet, men hvis det er for besværligt eller for dyrt(for børn), så bliver det ikke benyttet.


Jeg mener faktisk at der er visse muligheder for at låne ebøger idag.

https://bibliotek.kk.dk/e-materialer/ereolen

Og WikiPedia er helt gratis.

Sed (7) skrev:

Jeg tror også, det er mere socialt accepteret at forstyrre nogen, der sidder og kigger på sin tablet, end at forstyrre nogen, der sidder og læser i en bog.


Meget muligt. Men det er vel noget som kan ændres. Og hvis det blev almindeligt at læse ebøger, så ville det vel ændre sig.

Sed (7) skrev:

Endeligt tror jeg også øjnene slapper mere af ved at læse en fysisk bog, end ved at stirre ned i et lyspanel. Så man kan holde ud at læse længere tid i en bog.


Man må eksperimentere lidt med indstillinger.

Gravatar #9 - arne_v
30. okt. 2019 14:37
#7 og #8

Det er ikke fordi at jeg vil afvise at der er praktisk problemer.

Min pointe er at hvis der var vilje, så kan de praktiske problemer nok løses.
Gravatar #10 - LaFall
30. okt. 2019 17:22
Ville det ikke være bedre med en ebogslæser til undervisning, den har knap så mange forstyrrende elementer og meget mere behagelig at læse på. Nogen der ved om deres tablets bliver brugt til andet end læsning? Feks. interaktive lærings app, video eller lign.?
Gravatar #11 - Sed
30. okt. 2019 19:34
#8 Ja, der er øjensynligt muligheder. Det er dog nok svært at skaffe nok e-bøger til alle klassens elever. Men vi er måske på vej :-) WikiPedia indeholder reelt set ikke bøger og falder nok lidt udenfor kategori, når det kommer til læsetræning.

#10 Jeg synes også børnene skulle udrustes med E-ink ebogslæsere i stedet for. Men teknologien anses nok allerede for gammeldags og snart bliver det svært at supplere op med nye modeller.

Det ville nok være smartere hvis man gav eleverne rigtige bøger til at læse i, og en computer til at skrive på, når de blev gamle nok til at tage ansvar for den. Jeg tror ikke børn bliver specielt it-kyndige ved at få stukket en tablet i hånden i første klasse.
Gravatar #12 - LaFall
30. okt. 2019 19:45
#11 Det selvfølgeligt muligt, syntes dog stadig de har deres berettigelse da der vel ikke er andre skærme der kan det de kan, eller er jeg håbløst uopdateret? Men ja du kunne godt give udfordringer når der skal suppleres med nye.
Jeg går stadig med tanken om at købe min første, men det ender altid med jeg køber en fysisk bog i stedet.

Det har du nok ret i, bøger er bare så dejlig nemme at bruger og kræver ikke den store vedligholdelse. Men i Danmark er holdningen jo ofte at kan det digitaliseres, så skal det digitaliseres.
Gravatar #13 - dugfrisk
2. nov. 2019 14:33
.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login