mboost-dp1

unknown

Ultimatum Fra Gates: Navision eller patenter

- Via Børsen - , redigeret af Pernicious

På sit møde med statsminister Anders Fogh skulle Bill Gates efter sigende have slået fast, at han agter at lukke Navision software, og flytte de ca. 800 arbejdspladser til USA, såfremt EU ikke vedtager de omstridte software patenter.

Microsoft strammer dermed skruen endnu en tand og øger presset mod den danske regering samt EU for at stemme for at indføre software patenter i EU. Den ikke folkevalgte EU kommission har hidtil været positivt indstillet, mens det demokratisk valgte EU parlament har kæmpet for at få direktivet stoppet.

TV2 har ligeledes bragt et indslag om det i programmet Finans, der kan ses her.





Gå til bund
Gravatar #1 - blomma
15. feb. 2005 07:45
Usmageligt - kan da håbe det får regeringens øjne op for hvor vigtigt det er at have alternativer.
Gravatar #2 - Mazon
15. feb. 2005 07:46
Meh - samme som Phillips. De truede med at flytte samtlige arbejdspladser til østen, hvis ikke EU accepterede patent forslaget.
Gravatar #3 - Morell
15. feb. 2005 07:46
Det er jo ren afpresning! Jeg håber ikke at Fogh giver efter for de trustler.
Gravatar #4 - BlackAutt
15. feb. 2005 07:48
.. og Anders Fogh der har en rygrad som en regnorm med skridtsvamp, når det kommer til erhvervsledere (specielt dem fra USA), så kan vi roligt regne med at han stemmer for patenterne... bare vent og se... og giv mig endelig status som flamebait for den udtalelse..

Dette er afpresning.. det burde udløse konsekvenser for Microsoft at forsøge sig med lobbyisme i lande udenfor USA.
Gravatar #5 - loki
15. feb. 2005 07:55
Suk. Nå så det var planen med det oprindelige opkøb. Ja ja da... så lad os i stedet holde hænder og grine lidt af ham...

Conan O'Brien Laughed at Gates during CES 2005
http://www.tian.cc/2005/01/conan-obrien-laughed-at...
Gravatar #6 - Whoever
15. feb. 2005 07:58
Godt jeg har forberedt konen på at det nok ikke bliver til noget med at flytte tilbage til London. Kina eller hvilketsomhelst land udenfor EU og uden softwarepatenter bliver nok destinationen. Ikke bare erhvervsmæssigt, men også personligt. Gider ikke lægge mine skattepenge i et land, der har software patenter.

Gutebay dænisjmark!


Lidt mere ontopic:
Desværre er Polen vist kommer med på idéen, der står der hvertfald i artiklen (i papir udgaven, jeg har ikke læst den elektroniske).
Og desværre er Dansk Industri (DI) med på idéen. Man kunne jo håbe at de havde set tingene fra de små firmaers side samtidig med de stores. Men de har sikkert bare accepteret hvad de store fortalte om de små... :/

Se nu kommer det politiske:
Hvorfor er det vores regering ikke kan bestemme sig? De ønsker flere arbejdspladser, fint, det vil software patenter og flere 'giganter' uden tvivl give. MEN de ønsker samtidig Danmark hen i en fører position hvad gælder spidsviden, især inden for IT. Den slags 'innovations'virsomheder ('innovation' fordi det er et forfærdeligt buzzord) skal vi have mange af (siger de..jeg er nu enig), så Danmark lever af kompetencerne, og ikke så meget af masseproduktion. Det er bare et urealistisk scenarie, hvis der findes software patenter i EU.

Make up your FUCKING MIND I satans hunde! :P

Og William..pis nu af til USA og bliv kneppet af FBI. Glæder mig til at se hvad de synes om Windows og Office Update fra samme site..hehehe.
Gravatar #7 - wAsabi
15. feb. 2005 08:13
Gates er jo jagtet bare en smule af EU, så hvorfor ikke lave modtræk?

Ikke at jeg er enig i afpresning, men såfremt opkøbet af navision, kun havde det formål at kunne bruge afpresning, så er det da et smart modtræk udført af en person med magt.
Gravatar #8 - guppy
15. feb. 2005 08:14
Virker lidt som tomme trusler, han kan jo stadigt udtage sine patenter i USA uanset hvor arbejds pladsen er og han skulle være dummere end snot(1) for at fyre 800 folk der som de eneste er inde i kodebasen til navision.

Desværre tror jeg ikke politikerne ved nok til at genemskue hans bluff - lad mig for 10,000,000 gang foreslå at man opretter en IT ekvivalent til det økonomiske vismands råd, langt de fleste politikere er jo underudviklede neandertalere hvad IT angår.



(1) trods rygter tvivler jeg på at dette er tilfældet
Gravatar #9 - Whoever
15. feb. 2005 08:15
#5, AHAHAHAHAHHAHHAHA!!!

Hold kæft den er griner!!!
Gravatar #10 - DusteD
15. feb. 2005 08:15
"I kan ikke slå os ihjel, i kan ikke slå os ihjel, vi !ikke! en del af jer selv" hmm
Gravatar #11 - Bobbedude
15. feb. 2005 08:16
100% iorden så kan EU + Danmark da lærer at trækker man noget ned over hovedet mod deres vilje ja så er det bare et spørgsmål om tid inde der kommer et modtræk total iorden Gates!!

Ps. de weener der ikke kan tåle M$ og patenter bliv hos Linux eller hvad det nu hedder.
Gravatar #12 - Whoever
15. feb. 2005 08:21
Jeg vil have en ny rating...'idiot'.

#11, jeg foretrækker nu Microsoft (men er ligeglad, bare jeg finder det bedste til den givne opgave), fordi jeg kan udvikle hurtigt i deres miljø, og der er bedre afsætningsmuligheder. Selfølgelig afhængig af produktet.
Men patenter har intet at gøre med personlige forhold overfor diverse bevægelser og selskaber, vil faktisk foretrække Microsoft licenser fremfor at skulle dele min viden. Men igen, det kommer an på indholdet af den viden. Kan jeg få mere igen ved at dele, gør jeg det; tjener jeg mest ved at holde på min viden, gør jeg det...
Men det er en anden diskussion, så den gemmer jeg lidt.

Idiot
Gravatar #13 - blomma
15. feb. 2005 08:22
#11

Det er jo ikke et spg. om at trække noget ned over hovedet - der har ikke været patenter indtil nu, og alting har fungeret fint indtil nu.

Er lidt ham som er en wheener over at han ikke kan få sin vilje her i EU :-). (Og det prøver han så at få nu vha. trusler).
Gravatar #14 - Daszoeb
15. feb. 2005 08:42
Jeg må indrømme at efter det stunt EU lavede imod M$ med WMP støtter jeg Bill G i denne sag.

Ik nok med de tvinger M$ til og fjerne et gratis produkt fra deres produkt de tvang dem også til at tage yderligere navneforandring da "reduced media player" var for "frækt" et navn.......

Havde jeg ejet et produkt hvor jeg pludselig ikke selv må bestemme hvad jeg propper eller hvad jeg vil kalde det ville jeg nu også nok blive lidt knotten.
Gravatar #15 - nielsbuus
15. feb. 2005 08:50
14# Det er sagt en komma tre milliarder gange. Problemet med WMP, er ikke WMP i sig selv, men Windows Media formatet. Bill Gates har nemlig bestemt at han diktere hvem og hvad der skal kunne afspille formatet. Og derfor kan hverken QuickTime eller RealPlayer spise formatet. Og det er ikke optimalt, nu hvor formatet er så udbredt hos bl.a. TV2 og DR, så er der 2 muligheder. Enten skal man tvinge Microsoft til at åbne formatet eller også skal man tvinge Windows Media Player ind på retræte. Det er det som EU forsøger at gøre. Ved at sende Windows Media Player på retræte, så vil udbydere som DR og TV2 nok se sig om efter et andet format så alle kan nåes. F.eks. et MPEG-format der kan afspilles af både Windows Media, RealPlayer, QuickTime, Winamp og titusinde andre afspillere - netop fordi det er et åbent format. Det er der problemet ligger.

Mht. Bill Gates's klynkeri om EU patenter. Det er en dag som i dag, at Pernille Rosenkrantz-Theil burde være statsminister, fordi så kunne hun snærre af Bill Gates og true med at nationalisere Navision, hvis ikke han lukkede sylten.

Det er i midlertidigt (og nok også heldigvis) ikke på mode hos Socialdemokrabaterne og Venstreløverne og De Konservastive, så måske man kunne gå mindre radikalt til værks og så oppe sig lidt og føre den åbne sovs vision ud i livet, i stedet for det her ministeriums-badminton.
Gravatar #16 - AenimA
15. feb. 2005 08:53
#14 - En fejl ophæver ikke en anden fejl, IMO.
Gravatar #17 - Jake_the_Snake
15. feb. 2005 09:00
Det eneste en statsministeren burde sige i sådan en situation er vel: "Det er dit valg Gates. Du arbejder med trusler vi arbejder med demokrati"

Hvis det er buhuhu så forfærdeligt at lave forretning her så pis dog af!
Gravatar #18 - shockman
15. feb. 2005 09:05
Endnu en ting manden skal have.... møgspand
Gravatar #19 - mars
15. feb. 2005 09:06
Gad vide om folk havde de samme problemer, da de opfandt hjulet osv ?? Det minder faktisk om to børn, der begge vil lege med den andens legetøj, men ikke vil give slip på deres eget ..
Gravatar #20 - jambazz
15. feb. 2005 09:11
#8, god idé. Se evt. nedenstående link som påviser at selv de største politikere virkelig ER neanderthalere når det kommer til IT.:

http://www.albinoblacksheep.com/flash/internets.ph...

Hint: Det' George Bush :)
Gravatar #21 - nielsbuus
15. feb. 2005 09:21
#20 - hvordan ved vi med sikkerhed at den amerikanske regering ikke har særskilte tophemmelige 'internets' ? huh.
Gravatar #22 - frikadunse
15. feb. 2005 09:26
ARRRGGHH hvor jeg HADER Bill Gates! Please, lav så et alternativ, hvor jeg stadig kan spille mine spil!!!

edit: Til windows naturligvis...
Gravatar #23 - Nielsen
15. feb. 2005 09:26
#17
enig
Gravatar #24 - Deternal
15. feb. 2005 09:48
Et svar til Navision truslen bør vel være at: de forventes at overholde aftalen mht. Navision Stat projektet - gør de ikke det vil Staten naturligt kræve /ALLE/ de penge de har brugt på projektet tilbage - nægter MS dette vil deres aktiver i danmark blive nedfrosset indtil det er sket.
De penge vil så blive brugt på at ansætte de arbejdsløse navision folk til at udvikle et Open Source alternativ, med en licens som angiver at det /ikke/ må køres på et Microsoft produkt.

Så kan vi jo se om Bill Gates tør tage truslen op - for kommer der først et regnskabssystem som kan håndtere hvad der skal håndteres i den danske stat kan vi nok regne med at andre virksomheder vil begynde at udvikle til det og hvis det produkt ikke kan køre på MS produkter vil de ligeledes miste en masse kunder som /kun/ er bundet til MS pga. regnskabssystemer.

Det kan godt være det lyder hårdt, men folk der gør den slags skal angribes med det samme.
Gravatar #25 - mekzilla
15. feb. 2005 09:57
Det er en farlig drejning hvis store virksomheder i den grad kan sætte dagsordenen i det politiske liv. Så skal man vidst til at revurdere "lovgivende, udøvende og dømmende magt" ?

Anders F.R. kan umuligt være så dum at han ikke ser det! Han er uden tvivl bedre hjemme i Montesquieu end mig :)
Gravatar #26 - Whoever
15. feb. 2005 09:59
#24, god plan, bortset fra at vores regering jo selv definerer om omdefinerer hvad der er inkluderet i aftaler osv. Det har de jo gjort før.
Gravatar #27 - mekzilla
15. feb. 2005 10:00
#24 Jeg tror den gamle Bill har fat i den lange ende... Truer DK med sanktioner, kan han bare true med modsanktioner ("så leverer vi ikke Windows i DK - buhu!" - eller hvad Billyboy/Balmer nu ville sige)...
#28 - 15. feb. 2005 10:03
24: Man fastfryser ikke amerikanske firmaer midler (herrefolket)! Men Bill G, flyt da l*rtet, det sker jo nok alligevel; det minder om slagteriernes trusler mod arbejderne: gå ned i løn eller Jeres arbejdspladser ryger til Tyskland.

- men, en passende reaktion mod truslen kunne være at staten vælger at støtte åben-kode og åbne formater, det sikrer mod visse former for pression i fremtiden.

Iøvrigt mener jeg EU burde indføre tvungen fingeraftryktagning af amerikanere; det er jo tilfældet når udlændinge rejser ind i USA. Kun Brasilien har haft modet til at gøre dette..
Gravatar #29 - Deternal
15. feb. 2005 10:06
#24: Ved ikke hvad du tænker på, men er ret sikker på at leveringsaftalen for Navision stat er lavet skriftlig og iøvrigt er svar på et offentligt udbud, så tvivler på der kan være den store disput angående den aftales indhold.
#27: Han vil højst kunne true med ikke længere at lokalisere windows og office - det er ikke muligt for ham ikke at lokalisere Navision Stat. Nægter han at levere til DK vil han effektiv lukke sig ud af det indre marked, og det tror jeg ikke Bill Gates tør [han kan mao. ikke forhindre forhandlere i at sælge windows i dk mm. han laver et totalstop i det indre marked].
Gravatar #30 - Jake_the_Snake
15. feb. 2005 10:11
Kommer til at tænke på en sjov ting. Danmark har på biler en indregstreringsafgift på 180%. Nogen siger at noget sådant kun har fået lov til at ske fordi der ikke har været bilproducenter i DK. Hvis vi nu ikke havde nogen SW-producenter hvad ville der så ske?
Gravatar #31 - nielsbuus
15. feb. 2005 10:24
#30 - det kan jeg ikke se pointen i. Registreringsafgiften er en fast afgift, uanset hvilken produktions-nationalitet bilen har. Hvis en dansk virksomhed mener de kan lave bedre biler end japanerne, svenskerne, tyskerne, franskmændene eller amerikanerne, så er de velkommen til at prøve. Der er lige vilkår - der er 180% afgift på uanset hvad. At en højere afgift så nedsætter produktets konkurrence-evne i den brede konkurrence med f.eks. forbruger-elektronik, ejendomme, rejser osv... det er så en anden sag - men den dåse orm hverken orker eller overskuer jeg at åbne nu.

Argumentet for bil-afgifterne er jo bilernes miljøsvineri og hvis ikke bilejerne betaler nogle dyre afgifter, så bliver der hul i finansloven, og så skal pengene findes et andet sted, f.eks. en højere moms, ejendoms, arbejds eller hvad ved jeg- beskatning.

Og nu vi er i gang, så vil jeg godt lave en skamløs rød reklame ang. hvor pengene til at drive samfundet for hentes.

Her er en lille tribute til enhedslisten som jeg har lavet (selvom jeg ikke selv stemmer på enhedslisten):
http://www.nielsbuus.dk/rod/skat.gif

De har en pointe.

Og hovsa - nu kørte debatten vist af sporet fra at være microsoft-politisk til at være general politisk.
Gravatar #32 - BurningShadow
15. feb. 2005 10:35
#31

Den liste der, var det en du havde lavet? Det er da klart at Xyron ikke betaler Dansk skat. De er ikke i landet mere!

De forlod Danmark, fordi de ikke kunne lave penge, her.


Cool nok liste, men hvor mange andre fejl er der på den?
Gravatar #33 - superlayer
15. feb. 2005 10:41
Egentligt synes jeg det burde være muligt at beskytte software på en eller anden måde.
Software udvikling vil i højere grad blive på højt niveau med en masse ide udvikling og forskning.
Det handler ikke så meget om kode for mig.
En hver kan lære at programmere, men ikke alle har revolutionerende ideer til software.
Jeg synes under alle omstændigheder at man skal kunne beskytte ideer og metoder i software.
Ellers vil det aldrig give mening virkeligt at bruge tid på at udvikle original og anderledes software, da enhver bare kan kopiere hvad man laver.
dvs. deres udgifter vil være reduceret med flere 100% i forhold til det originale stykke software. resultatet er at de direkte kan gå ind og udkonkurrere konkurrenten, der lavede originalen, fordi de kan sætte en lavere pris på deres software grundet de lave udviklings omkostninger.
Det synes jeg er uretfærdigt.
Vi skal på en eller anden måde bedre kunne beskytte software i europa, men jeg er dog ikke glad for patenter generelt og den måde de bliver misbrugt på.
Gravatar #34 - mat
15. feb. 2005 10:52
#33 Hvad er det der er så omkostningsfuldt ved en ide? Og du kan ikke bare kopiere software, det vil svare til at skrive den af, og det er ulovligt. Men du må gerne lave din egen implementation af ideen, og så sikrer den frie konkurrence at de bedste implementeringer overlever.
Gravatar #35 - mcm
15. feb. 2005 10:55
Iiih.. Hvor er jeg dog sikker på at Anders F har sååå meget røv i bukserne at han sætter MS på plads.. jah da.. :O)
Gravatar #36 - guppy
15. feb. 2005 11:04
#22 "[...]Please, lav så et alternativ, hvor jeg stadig kan spille mine spil![...]"

Lidt afhængit af hvilke spil det drejer sig om og hvor meget det skal minde om windows ER der skam alternativer nok

ReactOS
En Linux distro med Wine ( bliver specielt intressant når de kommer med den dx9 kompatible udgave :D ) eller Cedega
En mac med OS X ( ja der er spil til mac... WoW/UT200X/Quake/mm..)

Beos er ikke med på listen da den vist er død og begravet.
Gravatar #37 - sKIDROw
15. feb. 2005 11:32
#33 superlayer

"Egentligt synes jeg det burde være muligt at beskytte software på en eller anden måde."

Det er det vi har ophavsretsloven til... ;)

"Software udvikling vil i højere grad blive på højt niveau med en masse ide udvikling og forskning."

Det har software altid været, og det har intet haft med patenter at gøre.

"Det handler ikke så meget om kode for mig.
En hver kan lære at programmere, men ikke alle har revolutionerende ideer til software."

Det er givetvis rigtigt.
Men derfor er det stadig en farlig vej at tage.

"Jeg synes under alle omstændigheder at man skal kunne beskytte ideer og metoder i software."

Det skal du have lov til at syntes.
Historien har bare vist, at patenter ikke fungere til software.

"Ellers vil det aldrig give mening virkeligt at bruge tid på at udvikle original og anderledes software, da enhver bare kan kopiere hvad man laver."

Det sørger det frie marked fint for, uden statstildelte monopoler. (Som et patent jo i virkeligheden er.)

"dvs. deres udgifter vil være reduceret med flere 100% i forhold til det originale stykke software. resultatet er at de direkte kan gå ind og udkonkurrere konkurrenten, der lavede originalen, fordi de kan sætte en lavere pris på deres software grundet de lave udviklings omkostninger.
Det synes jeg er uretfærdigt."

En meget unik og gennemført ting, kan ikke bare kopieres.
Desuden snakker du jo om at hæmme konkurrencen, hvilket man da skal være godt forankret i en meget successrig virksomhed for at have gavn af. Politikernes opgave er at lovgive til samfundets, og ikke kun til enkelte firmaers bedste.

"Vi skal på en eller anden måde bedre kunne beskytte software i europa, men jeg er dog ikke glad for patenter generelt og den måde de bliver misbrugt på."

Okay så er der alligevel håb for dig... ;P
Gravatar #38 - dasbutt
15. feb. 2005 11:53
#22 Hvis Billy får sin patent lov, kommer der med 100% sikkerhed ikke andre systemer end windows der kan køre windows programmer.
Gravatar #39 - noia51
15. feb. 2005 11:59
Jeg savner ord!

"The land of the free and the home of the brave"... Not bloody likely... Mere "One world under the $ with freedom and liberty for none".

Man må da håbe at politikerne ikke bukker under for trusler. Men det gør de jo nok. Nu håber jeg folk efterhånden får øjnene op for den usmagelige måde MicroSoft driver forretning på. Jeg vil gå så vidt som at sige at USAs holdning (og Amerikanske firmaers) efterhånden er gør som vi siger eller vi fister jer til i græder!

Og det ender jo alligevel nok med at arbejdspladserne flyttes til Indien eller et andet "lavpris"-område. Så lad ham lukke l****t.
Gravatar #40 - Redeeman
15. feb. 2005 12:00
det er sgu da sindsygt, man burde ikke være ond, men bill gates fortjener sgu at blive banket sønder og sammen
Gravatar #41 - ThomasD
15. feb. 2005 12:02
Hvor dårligt at linke til et videoklip som koster penge at se uden at nævnte, at det koster penge.
Gravatar #42 - rasmoo
15. feb. 2005 12:13
#33 ("En hver kan lære at programmere")

Næh, men der er mange indere og kinesere, som kan lære det.
Gravatar #43 - ChrashOverride
15. feb. 2005 12:37
Et passend udfald kunne være fra Hr Stats minister:

"Ok Bill så du vil bruge trusler her er en anden trusel som du kan tage med hjem til USA, hvis du gennemføre din plan for flytte navision til USA så nægter vi adgang til nye MS produkters indførelse i Danmark og holder et krise møde i EU om at gøre det samme så kan vi se hvor langt du kommer med det."

Og til Phillips som ønsker at gøre det samme
"Ha Ha Ha tror i virkelig vi tager jer alvorligt ?"


/* Edit */
De penge den danske regering så spare på at lave nye dyre MS kontrakter kan de så bruge på at hyre Navision folk til at uddanne states folk i open source projekter.

PLF Ruler : Penguin Liberation Front :)
Gravatar #44 - m_abs
15. feb. 2005 12:41
#alle,
Vores "kære" regering har allerede bukket under og støtter så vidt jeg ved stadig softwarepatenter.

Jeg fatter ikke hvordan politikerne kan acceptere afpresningsmetoder, uden at reagere. Jeg synes klart at Fogh burde have smidt Bill Gates på porten efter sådan en trussel.

Prøv evt. at læse denne artikel:
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2885812
Det er MEP som Karin Riis-Jørgensen kommer hende meninger om bl.a. dette. Læg især mærke til hendes sidste kommentar.

Man må jo spørge sig selv, "Hvad er softwarepatenter værd for Microsoft siden de vil benytte sig at trusler mod staten?"
Mit svar må være, enormt meget.
Gravatar #45 - sKIDROw
15. feb. 2005 12:50
Nu har jeg fået PJ til at poste nyheden på Groklaw, inklusiv min hurtige oversættelse af børsens nyhed... :)
Nu skal der sgu spredes nogle ringe i vandet.
Gravatar #46 - guppy
15. feb. 2005 12:54
#44 "Jeg fatter ikke hvordan politikerne kan acceptere afpresningsmetoder, uden at reagere. Jeg synes klart at Fogh burde have smidt Bill Gates på porten efter sådan en trussel."

Mærsk har gjort det med success i årevis, så der er der ikke noget nyt under solen. Forskellen er så bare at der faktisk er hold i mærsk's trusler - de kunne lige så nemt have hoved base i et andet land..
Gravatar #47 - mat
15. feb. 2005 12:56
#44 Heldigvis har regeringen svjv ikke mandat til at stemme for softwarepatenter i EU, sålænge flertallet i folketinget er imod?

Og med hensyn til Karin Riis-Jørgensen, så tror jeg ikke hun fatter en bønne af hvad hun ævler om?

Mon ikke udlicitering er et produkt af lavere produktionsomkostninger snarere end mangel på softwarepatenter?

Vi kan ikke konkurrere på lønninger, så vi er nødt til at konkurrere på viden, men hvis al udnyttelse af denne viden er ejet af multinationale selskaber. Eller det koster en bondegård i juridisk bistand og/eller tovtrækkeri, at prøve sine ideer af, hvor står vi så?
Gravatar #48 - Deternal
15. feb. 2005 12:57
#44: Det er deres billet til fortsat dominans på softwaremarkedet. Nemmere kan det ikke siges.
Bill Gates har endda selv sagt det: vi vil ikke have konkurrence.
Gravatar #49 - ChrashOverride
15. feb. 2005 12:58
#44
Ja Bill skulle vide at det er ulovligt at komme med trusler på økonomien og helbredet her i landet, han skulle måske have været en tur om det danske Fængsels system for at true en Embedsmand i funktion det ville være dyrt selv for Bill :)
Gravatar #50 - m_abs
15. feb. 2005 12:59
#45 Fedt

#46 Du har helt ret, det betyder dog ikke at jeg kan lide det.
Virksomheder, specielt ikke udenlandske, skal ikke sætte politisken i DK.

#43 Det ville nok være ulovligt. Men de kunne selvfølgelig, udelukke dem fra det offentliges systemer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login