mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Hvis du lytter til De Sorte Spejdere på P3 en gang i mellem, ville du høre at Anders Breinholt ønskede at de havde sparet deres HP computere væk. Det er fandme sjovt at høre ham brokke sig når hele svineriet går ned, selvom det nok har mere at gøre med det operativ system der kører på.
Udgifter til IT betyder formelt også indtægt til dem der arbejder med IT (læs os bruger af newz.dk). Så vi kan vel bare være glade ;-)
Nu er det ikke engang fordi jeg har været ude i den virkelige verden så længe, men det kommer ikke bag på mig at IT udgifterne vokser, ikke når man ser på de beslutninger folk de træffer.
Jeg har f.eks. set folk købe en BizTalk server, med den begrundelse at de havde brug for at integrere en masse data, og det er det der står i reklame materialet at en BizTalk gør. Der er ikke nogen vurdering på om det måske er overdrevet, i forhold til behovet.
SharePoint, man skal da have en SharePoint portal, man kan faktisk ikke leve uden. Vi kunne jo bruge den til udveksling af erfarringer osv. Tjooo, men var en open source Wiki ikke mere i den størrelse vi har behov for?
Database siger du, vent lige til næste uge, så har vi en Oracle løsning designet til dig. Jamen, det skulle jo bare være en lille database, til nogle få tusind rækker, med ikke kritisk data.
Vi skal have lavet noget tracking på vores kunder, det der SAP, det er en standard løsning. Ja, men efter det er konfigureret, så er det ikke specielt standard længere og du skal punge ud med en mindre formue til konsulenter hver gang du vil lave en lille ændring, eller bare opgradere.
Det er min påstand at udgifterne til IT løber løbsk fordi man i Danmark altid vælger en løsning fra en eller anden software kæmpe, uanset projektet størrelse. Der er ikke noget galt i nogle af de produkter jeg nævner ovenfor, bortset fra at jeg stadig ikke har fatte præcis hvorfor SharePoint er smart, men de er overkill til langt de fleste situationer. Desuden ender man lyn hurtigt i lommen på konsulent virksomheder og leverandører, når man vælger den type software, og man ikke selv er et software firma.
Et eller andet sted ville jeg gerne udgå at nævne open source software, men det virker meget naturligt at det kunne spare mange penge for rigtigt mange virksomheder. Desværre er Danmark Windows World når det kommer til IT og software, og det har altså en omkosting i kroner og øre at virksomhederne er så bange for produkter der ikke er stemplet Microsoft. Microsoft har mange gode produkter, siges det, jeg bryder mig ikke selv om dem, med mange af dem er alt for dyre. Prisen er rimelig nok når man kigger på feature listen, men virksomhederne skulle hellere kigge på deres behov, og hvis de gør det, så virker priserne urimelige.
Jeg har f.eks. set folk købe en BizTalk server, med den begrundelse at de havde brug for at integrere en masse data, og det er det der står i reklame materialet at en BizTalk gør. Der er ikke nogen vurdering på om det måske er overdrevet, i forhold til behovet.
SharePoint, man skal da have en SharePoint portal, man kan faktisk ikke leve uden. Vi kunne jo bruge den til udveksling af erfarringer osv. Tjooo, men var en open source Wiki ikke mere i den størrelse vi har behov for?
Database siger du, vent lige til næste uge, så har vi en Oracle løsning designet til dig. Jamen, det skulle jo bare være en lille database, til nogle få tusind rækker, med ikke kritisk data.
Vi skal have lavet noget tracking på vores kunder, det der SAP, det er en standard løsning. Ja, men efter det er konfigureret, så er det ikke specielt standard længere og du skal punge ud med en mindre formue til konsulenter hver gang du vil lave en lille ændring, eller bare opgradere.
Det er min påstand at udgifterne til IT løber løbsk fordi man i Danmark altid vælger en løsning fra en eller anden software kæmpe, uanset projektet størrelse. Der er ikke noget galt i nogle af de produkter jeg nævner ovenfor, bortset fra at jeg stadig ikke har fatte præcis hvorfor SharePoint er smart, men de er overkill til langt de fleste situationer. Desuden ender man lyn hurtigt i lommen på konsulent virksomheder og leverandører, når man vælger den type software, og man ikke selv er et software firma.
Et eller andet sted ville jeg gerne udgå at nævne open source software, men det virker meget naturligt at det kunne spare mange penge for rigtigt mange virksomheder. Desværre er Danmark Windows World når det kommer til IT og software, og det har altså en omkosting i kroner og øre at virksomhederne er så bange for produkter der ikke er stemplet Microsoft. Microsoft har mange gode produkter, siges det, jeg bryder mig ikke selv om dem, med mange af dem er alt for dyre. Prisen er rimelig nok når man kigger på feature listen, men virksomhederne skulle hellere kigge på deres behov, og hvis de gør det, så virker priserne urimelige.
Så mangler vi bare, at de gider putte nogle penge i deres hjemmesider, i stedet for at betale naboens snottede, talentløse knægt i 9. klasse 1000 kr for at lave et eller andet håbløst lort.
Ad.
Få nu de hjemmesider op at køre, det er sgu ansigtet udadtil i mange mange tilfælde, og det første man ser på, når man søger efter en bestemt virksomhed.
For mig betyder en grim/mangelfuld/dårlig hjemmeside i hvertfald: Dårlig virksomhed.
Måske er det dumt, men hvad.
Ad.
Få nu de hjemmesider op at køre, det er sgu ansigtet udadtil i mange mange tilfælde, og det første man ser på, når man søger efter en bestemt virksomhed.
For mig betyder en grim/mangelfuld/dårlig hjemmeside i hvertfald: Dårlig virksomhed.
Måske er det dumt, men hvad.
#10
Er skam ikke "dumt".
Det er jo bevist at de fleste mennesker danner sig et indtryk af et firma inden for de første 10 sekunder på deres hjemmeside. (Kan ikke huske kilde).
Jeg sidder selv i et hosting firma (vi hoster TYPO3 løsninger), og det er skræmmende hvor ligeglade, eller hvor lidt penge, firmaer er villige til at spytte i på et ordentligt design.
Er skam ikke "dumt".
Det er jo bevist at de fleste mennesker danner sig et indtryk af et firma inden for de første 10 sekunder på deres hjemmeside. (Kan ikke huske kilde).
Jeg sidder selv i et hosting firma (vi hoster TYPO3 løsninger), og det er skræmmende hvor ligeglade, eller hvor lidt penge, firmaer er villige til at spytte i på et ordentligt design.
#8 den største post på IT-budgetterne er sjældent licenspenge - og hvis det er licens-penge, er det sjældent OS eller Office-licenserne der er det afgørende.
En MQ-licens koster typisk fra 250k. En SAS foundation koster måske 200k, og jeg tør slet ikke tænke på hvad en start-løsning på SAP koster. Mange af de licenser man kan købe her, er enten tidsbegrænsede eller kræver et årligt fee, for diverse opdateringer. Når vi snakker om en ny version, er det naturligvis nye licensregler.
Om systemerne bliver lagt på et Windows-system eller en Linux er ret lige meget.
Når man så har indkøbt sin SAS, hvad kan man så? Ikke andet end at afvikle sine SAS-programmer, og de skal stadig udvikles og vedligeholdes.
Men hvorfor køber man sådan en løsning?
Fordi et standard framework kan spare dig for så mange udviklingsudgifter, at licens-pengene drukner.
Fordi driften af et allerede etableret framework er betydelig lettere, end af et hjemmehæklet system.
Og fordi du altid kan eskalere fejlene hos leverandøren, og de kan finde en løsning på dit problem.
For de fleste større virksomheder betyder en times nedetid et økonomisk impact der er betydelig større end hvad du har betalt i licenspenge.
Det som jeg tror der gør at firmaer bruger så mange penge på IT, er at kompleksiteten i systemerne stiger voldsomt, og datamængderne der skal analyseres til eks. business intelligence er så enorme og komplekse at abre analyse-delen koster en mindre hær af folk.
Det betyder at IT-arkitekterne, analysefolk og system-teknikkerne kommer på overarbejde, og når de har lavet deres del af arbejdet, så kommer der en stribe systemudviklere, og skal til at tilpasse tingene til den reelle forretning.
#10 tvivler på det er små-firmaernes teenage-løsninger der rykker synderligt ved de budgetter der er tale om her.
Men du har ret, kmmer jeg ind på en hjemmeside der er dårligt flækket sammen, falder min tillid til firmaet prompte - og jeg finder ofte en anden til at levere mine varer.
En MQ-licens koster typisk fra 250k. En SAS foundation koster måske 200k, og jeg tør slet ikke tænke på hvad en start-løsning på SAP koster. Mange af de licenser man kan købe her, er enten tidsbegrænsede eller kræver et årligt fee, for diverse opdateringer. Når vi snakker om en ny version, er det naturligvis nye licensregler.
Om systemerne bliver lagt på et Windows-system eller en Linux er ret lige meget.
Når man så har indkøbt sin SAS, hvad kan man så? Ikke andet end at afvikle sine SAS-programmer, og de skal stadig udvikles og vedligeholdes.
Men hvorfor køber man sådan en løsning?
Fordi et standard framework kan spare dig for så mange udviklingsudgifter, at licens-pengene drukner.
Fordi driften af et allerede etableret framework er betydelig lettere, end af et hjemmehæklet system.
Og fordi du altid kan eskalere fejlene hos leverandøren, og de kan finde en løsning på dit problem.
For de fleste større virksomheder betyder en times nedetid et økonomisk impact der er betydelig større end hvad du har betalt i licenspenge.
Det som jeg tror der gør at firmaer bruger så mange penge på IT, er at kompleksiteten i systemerne stiger voldsomt, og datamængderne der skal analyseres til eks. business intelligence er så enorme og komplekse at abre analyse-delen koster en mindre hær af folk.
Det betyder at IT-arkitekterne, analysefolk og system-teknikkerne kommer på overarbejde, og når de har lavet deres del af arbejdet, så kommer der en stribe systemudviklere, og skal til at tilpasse tingene til den reelle forretning.
#10 tvivler på det er små-firmaernes teenage-løsninger der rykker synderligt ved de budgetter der er tale om her.
Men du har ret, kmmer jeg ind på en hjemmeside der er dårligt flækket sammen, falder min tillid til firmaet prompte - og jeg finder ofte en anden til at levere mine varer.
Mon ikke udgifterne er steget fordi bl.a. det offentlige og mange andre store spillere de sidste par år er overgået til ITIL modellen, der nu skal bruges til, at basere deres drift på?
ITIL har jo vist sig, at være hammerdyrt at konvertere til. Mange steder overholdes de firkantede ITIL-standarder jo heller ikke til punkt og prikke. Selv ikke i det offentlige, som er fortalere for den. Jeg kommer selv fra en stilling i et af ministerierne.
ITIL har jo vist sig, at være hammerdyrt at konvertere til. Mange steder overholdes de firkantede ITIL-standarder jo heller ikke til punkt og prikke. Selv ikke i det offentlige, som er fortalere for den. Jeg kommer selv fra en stilling i et af ministerierne.
#13 Jeg tror ikke ITIL kan tage skylden for det hele.
Med de store SOA-projekter, B2B, ERP og forretningssystemer som SAP, drukner udgifterne i en ITIL-proces.
KMD har i dansk erhvervsliv nok lavet én af de mest helvstøbte ITIL-projekter, og mig bekendt løb det ikke op i meget mere en dlidt over 10 millioner - ikke noget der får mig til at løfte øjenbrynene.
Jeg forstår iøvrigt ikke din udmelding om at ITIL er firkantet - en af de mest grundliggende filosofier i ITIL er at man skal implementere ITIL i det omfang det er rentabelt fo forretningen.
Jeg har efterhånden hørt en hel stribe ITIL-folk messe at det ikke er et mål at implementere ITIL fuldt ud.
Ofte er ITIL jo blot at ændre lidt på nogle eksisterende foretningsgange, og så iøvritg få fælles forståelse for de ord der benyttes når vi snakker IT-services.
No offence, men enten har dine chefer ikke forstået ITIL-budskabet, eller også har de ikke formået at formidle ideen særlig godt...
Med de store SOA-projekter, B2B, ERP og forretningssystemer som SAP, drukner udgifterne i en ITIL-proces.
KMD har i dansk erhvervsliv nok lavet én af de mest helvstøbte ITIL-projekter, og mig bekendt løb det ikke op i meget mere en dlidt over 10 millioner - ikke noget der får mig til at løfte øjenbrynene.
Jeg forstår iøvrigt ikke din udmelding om at ITIL er firkantet - en af de mest grundliggende filosofier i ITIL er at man skal implementere ITIL i det omfang det er rentabelt fo forretningen.
Jeg har efterhånden hørt en hel stribe ITIL-folk messe at det ikke er et mål at implementere ITIL fuldt ud.
Ofte er ITIL jo blot at ændre lidt på nogle eksisterende foretningsgange, og så iøvritg få fælles forståelse for de ord der benyttes når vi snakker IT-services.
No offence, men enten har dine chefer ikke forstået ITIL-budskabet, eller også har de ikke formået at formidle ideen særlig godt...
#12 Det er klart at der er gode argumenter for at købe "standard produkter", men eftersom "ethvert program udvider sig indtil det kan læse mail" er spørgsmålet vel egentlig lige så meget "hvad har vi behov for".
Hvor mange penge blev der f.eks. ikke pumpet i at udvikle et kæmpe system som den elektroniske patientjournal, når det der i virkeligheden var behov for var nogle XML schemaer og evt. et centralt XLST repository? Så længe beslutningskompetance ligger hos folk der kun har en overfladisk forståelse for IT vil man altid få lavet dårligere og dårligere løsninger, til flere og flere penge.
Bortset fra det, så ved jeg nu ikke lige hvor mange SAP og SAS systemer I mener bankverdenen har behov for...
Hvor mange penge blev der f.eks. ikke pumpet i at udvikle et kæmpe system som den elektroniske patientjournal, når det der i virkeligheden var behov for var nogle XML schemaer og evt. et centralt XLST repository? Så længe beslutningskompetance ligger hos folk der kun har en overfladisk forståelse for IT vil man altid få lavet dårligere og dårligere løsninger, til flere og flere penge.
Bortset fra det, så ved jeg nu ikke lige hvor mange SAP og SAS systemer I mener bankverdenen har behov for...
#15 En del af de udvidelser jeg oplever, er som regel ganske fornuftige.
Det er klart der er en del ret store IT-projekter der går i vasken, eller som pumper en masse penge i noget som man nu nok mener er unødvendigt. Særlig de offentlige IT-projekter bliver temmelig eksponeret hvis de laver en fejl.
Jeg tror en af de helt store fejl er, at ledelsen ikke har en forståelse for hvor komplekse de opgaver der bliver stillet er.
Uanset had, så vil et fejlslagent projekt jo altid hive udgifterne i den forkerte retning.
Den sidste bemærkninger er jeg ikke sikker på jeg forstår?
Implementering af SAS i den finansielle sektor er vel meget almindeligt, og jeg tvivler på de slipper for en enkelt licens.
Det samme gælder for vel for SAP?
Men i begge tilfælde er licensudgifterne stadig marginaler ifht den efterfølgende tilretning og udvikling af produktet så det passer til forretningen.
Jeg tror i virkeligheden bare jeg forsøgte at belyse, at indkøb af licenser for standard-software langt fra tager hele æren for de enorme IT-udgifter. Udvikling, vedligeholdelse og drift er de tre punkter der virkelig kan trække igennem.
OpenSource vil muligvis kunne spare os for lidt penge, men omvendt vil den support der ydes på produktet være betydelig ringere.
Hvad jeg egentlig også savner er, hvor firmaerne sparer penge.
Jeg ved for mig eget, har vi nogle enorme IT-udgifter, men omvendt er vores sagsbehandlingsudgifter blevet reduceret heftigt. Desuden er effektiviseringen pr medabejder ellr for den sags skyld pr krone sat gevaldigt i vejret.
Det er klart der er en del ret store IT-projekter der går i vasken, eller som pumper en masse penge i noget som man nu nok mener er unødvendigt. Særlig de offentlige IT-projekter bliver temmelig eksponeret hvis de laver en fejl.
Jeg tror en af de helt store fejl er, at ledelsen ikke har en forståelse for hvor komplekse de opgaver der bliver stillet er.
Uanset had, så vil et fejlslagent projekt jo altid hive udgifterne i den forkerte retning.
Den sidste bemærkninger er jeg ikke sikker på jeg forstår?
Implementering af SAS i den finansielle sektor er vel meget almindeligt, og jeg tvivler på de slipper for en enkelt licens.
Det samme gælder for vel for SAP?
Men i begge tilfælde er licensudgifterne stadig marginaler ifht den efterfølgende tilretning og udvikling af produktet så det passer til forretningen.
Jeg tror i virkeligheden bare jeg forsøgte at belyse, at indkøb af licenser for standard-software langt fra tager hele æren for de enorme IT-udgifter. Udvikling, vedligeholdelse og drift er de tre punkter der virkelig kan trække igennem.
OpenSource vil muligvis kunne spare os for lidt penge, men omvendt vil den support der ydes på produktet være betydelig ringere.
Hvad jeg egentlig også savner er, hvor firmaerne sparer penge.
Jeg ved for mig eget, har vi nogle enorme IT-udgifter, men omvendt er vores sagsbehandlingsudgifter blevet reduceret heftigt. Desuden er effektiviseringen pr medabejder ellr for den sags skyld pr krone sat gevaldigt i vejret.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.