mboost-dp1

Uber

Uber lukker i Danmark – skyder skylden på taxalov

- Via Politiken - , indsendt af Claus Jørgensen

Kørselstjenesten Uber lukker i Danmark. Dette sker efter vedtagelsen af en ny taxalovgivning, som ifølge Ubers talsmand i Danmark, Kristian Agerbo, gør det umuligt for tjenesten at drive forretning i landet.

18. april bliver lukningsdagen for konceptet, der af nogle kaldes ‘disruption’ og får andre til at tænke på sort arbejde. Selskabets udviklingsafdeling med 40 ansatte i Aarhus fortsætter.

Den nyligt vedtagede taxalov betyder blandt andet, at personer, der tjener penge på kørsel efter samme koncept som Uber, skal have et taxameter og sædefølere i bilen.

Ifølge selskabet selv, er der 2.000 registrerede Uber-chauffører i Danmark, der har betjent 300.000 brugere siden begyndelsen i 2014.





Gå til bund
Gravatar #1 - CableCat
29. mar. 2017 06:33
Hvis Uber ikke vil tilpasse dig danske forhold, så kommer der andre der vil. Loven er blevet meget liberalserret, og det er bestemt mulig at kører en service som Ubers.
Gravatar #2 - CBM
29. mar. 2017 06:39
I min optik, ser den nye taxi lov nu ret skummel ud, både for selskaber og kunder.

Så meget endda at jeg fremover vil undgå taxa kørsel mest muligt.
Gravatar #3 - gramps2
29. mar. 2017 09:19
#2
Hvad er det der er skummelt ved den?
Gravatar #5 - Ravensholt
29. mar. 2017 09:28
Det er simpelthen for dyrt, at køre med taxa kontra den ringe service man får.
Chaufførerne piver samtidig over for lave lønninger - men det er simpelthen fordi udbuddet (mængden af chauffører) er for stort i forhold til efterspørgslen. Var der færre chauffører ville der være flere ture pr. chauffør og dermed en højere løn.
Samtidig har selskaberne ikke fulgt med udviklingen - grunden til, at Uber fungerer så godt, er ikke kun pga. den lave pris - men også pga. genialiteten i app'en.

Hvis jeg skal benytte Taxa-service i fremtiden, så skal prisen gevaldigt ned , og service niveauet skal op!

Jeg håber inderligt, at branchen dør en hurtig død, sådan som den er skruet sammen på nuværende tidspunkt.


Når det er sagt, så skal Uber og de andre selskaber selvfølgelig leve op til de krav der bliver stillet - så som uddannelse, forsikringer m.m. det er ren logik.
Gravatar #6 - CBM
29. mar. 2017 09:31
#5:
Enig, bilerne skal være i orden, forsikring i orden og uddannelse i orden.
Heldigvis findes der gode IT løsninger til det administrative.
Gravatar #7 - LupusGrey
29. mar. 2017 10:19
#4

Hvordan er GPS'er i taxa'er et issue for kunderne, eller for nogen egentlig? Lader mest til at være en ulempe for chauffører der vil snyde i skat. Og så det trælse i at alle lovlydige skal bøvle med det, men de har jo nok en GPS alligevel.
Gravatar #8 - CBM
29. mar. 2017 10:46
#7:
Måske har de og måske har de ikke.
Måske vil man baseret på GPS oplysninger træffe politiske beslutninger som man skulle have ladet være med.
Måske bliver databasen hacket? (det bliver den temmelig sikkert)
Måske bliver de oplysninger misbrugt på forskellig vis.
Måske vil oplysningerne blive fodret diverse big brother big data AI systemer som konkluderer ditten og datten, måske er der fejl i systemet og det drager fejl konklusioner?
måske vil det gå galt hvis det kan gå galt?
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
29. mar. 2017 11:03
CableCat (1) skrev:
Hvis Uber ikke vil tilpasse dig danske forhold, så kommer der andre der vil. Loven er blevet meget liberalserret, og det er bestemt mulig at kører en service som Ubers.
Wut? Har du læst nyheden?

Hvordan giver det overhovet mening at Uber skal have taximeter, når det er forudbestemt pris?
Gravatar #10 - CBM
29. mar. 2017 11:42
#9:
enig, uber er jo heller ikke et taxa selskab i den traditionelle forstand, men i mangel af bedre blev de skubbet ind i den kategori.

Måske man skulle overveje lovgivningsmæssigt at tillade personbefordring med personbil via andre koncepter end taxa kørsel.

Jeg tænker at man ikke har villet miste skatte kroner fra taxa selskaberne og ikke har kunnet skrue en model sammen til uber som kunne tillade uber og regulære taxa selskaber at sameksistere og så har man i processen valgt at kalde uber for en pirat taxa.

Med den nuværende logik skulle man jo også forsøge at forhindre delebils ordninger eller lignende tiltag hvor folk hjælper hinanden med at komme frem

uber chauffører har så også den ulempe at de betaler fuld pris for deres køretøj

Gravatar #11 - LupusGrey
29. mar. 2017 11:56
#8

Så det typiske argument med at muligheden for noget skidt er tilstede betyder at noget er skidt? En masse måske'er og ikke noget faktuelt?

Måske går alting godt?
Gravatar #12 - CBM
29. mar. 2017 12:18
#11:

Måske :-)

Jeg tænker bare at det virker voldsomt at man ligefrem vil GPS overvåge samtlige taxaer i Danmark.

Så kunne man også GPS overvåge samtlige lastbiler for at sikre de ikke bruges til privat kørsel.

Så kunne man også udsende droner med kamera som skal følge de enkelte borgere rundt 24/7... for at fange sort arbejde og andet kriminalitet som for eksempel at man ikke tjekker lys på sin bil inden man starter den

På den anden side, så kan den danske stat lige så godt bare købe adgang til brugerdata ved hhv. Google, Apple og Microsoft. Så kunne man lave et IT system der krydstjekker og sørger for automatisk at udsende bøder, arrest ordre osv.

Der er vel i forvejen et samarbejde mellem NSA og PET? Medmindre det kun går den ene vej, altså fra PET til NSA

Det vil da være okay ville det ikke?

Og prisen for en sådan adgang vil nok være væsentlig mindre end det der pt bruges på at forsøge at indføre total overvågning af alle i Danmark.

Vi vil nok alligevel aldrig kunne høste lige så mange data som amerikanske firmaer og amerikanske agenturer.

Kan så også nævne at det virker til at man har en no mercy politik i politiet, fik på et tidspunkt en bøde for at gå over for rødt lys.

Jeg blev ligefrem SIGTET for at have gået over rødt lys. Jeg havde på fornemmelsen at han ville ønske han kunne have anholdt mig og læst mig mine rettigheder.

En ting man i gamle dage højst ville få en advarsel for og som man ville betragte som værende under en uskreven bagatel grænse.

Så hvis vi får en overvågning der kan registrere hver gang vi overtræder loven (selv den mindste overtrædelse), så skal det nok blive sjovt at være borger.

Vi har ligesom i USA, mange love som er temmelig tåbelige og vi overtræder helt sikkert en masse love ubevist hver dag, som vi så vil kunne få bøder mv. for.

Det giver flere penge i statskassen!
Gravatar #13 - LupusGrey
29. mar. 2017 12:33
#12

Igen kan alle argumenter koges ned til: måske. Stadig lige så hypotetisk. Og de fleste af dem har endda ikke rigtig noget med taxaloven at gøre. Den giver ikke mulighed for nogen af de skræmmeeksempler du kom med. Taxa'er overvåges via GPS. Slut.

Hvis denne overvågning kræver en lov gør de andre også. Og der er ikke nogen naturlig følgevirkning.

Så jeg gider slet ikke at kommentere på alle de hypotetiske scenarier som vi ingen indikation har på at skulle ske udover forestillingens kunst og det meget svage argment: det kunne ske, eller kort, måske.

Måske tager du fejl. Altså bør vi ikke stole på dit ord. Men heldigvis for dig er det også et dårligt argument.
Gravatar #14 - Claus Jørgensen
29. mar. 2017 12:42
Uber er også et plus, fordi at chaufførerene *har* GPS.

Fandens til taxi chauffører som aldrig kan finde hvor man skal hen, fordi de ikke har en smartphone.
Gravatar #15 - CBM
29. mar. 2017 13:30
#13: Du har forsåvidt ret i at lige nu er den primære effekt af GPS sporing i Taxa at man bedre kan undgå sort kørsel med officielle taxaer.

Men det forhindrer ikke pirat taxa.

Det ændrer ikke på at du som bruger stadig kan blive taget ved næsen ved at chaufføren vælger en obscur lang rute.

:-)

#0:

Uber har vist at taxa branchen bør forny sig.

For eksempel kunne man forestille sig at man kunne stille et krav om at alle taxa skulle have GPS navigation, evt i form af at taxa chaufføren havde en enhed som fx en telefon der kunne navigere.

HVIS taxa branchen lavede en APP der gjorde det muligt for kunderne at vælge chauffør og rute, som så blev sendt til den pågældende taxa med den pågældende chauffør, så ville det øge deres kunde tilfredshed.

Men hvis de også tilføjede mulighed for at betale på forhånd, hvordan vil de så være stillet med deres taxameter i forhold til den nuværende lov?

jeg tror bare ikke den etablerede taxa branche ønsker at implementere nogle af de ting som uber havde... nu har de markedet for sig selv igen, så er det business as usual... og kunderne... de er et nødvendigt onde... ingen grund til at give dem ekstra muligheder..

Jeg tror ikke et nyt taxa selskab vil kunne hverken sætte priser ned eller lave tiltag ala uber uden at løbe ind i problemer... man tænker næsten tanken kardel dannelse

skulle det være helt vildt fedt, skulle
taxa selskaberne blive enige om pris nedsættelser samt en fælles APP løsning
Gravatar #16 - LupusGrey
29. mar. 2017 13:45
#15

Nej, ingen har lovet at det ville løse alle problemmer. Men en forbedring er stadig en forbedring som ovenikøbet kun kræver udstyr de bør have i forvejen.

Men jeg giver dig ret i at branchen selv burde lave en app som var lige så nem at bruge som Ubers.
Gravatar #17 - gramps2
29. mar. 2017 14:33
CBM (15) skrev:
Men hvis de også tilføjede mulighed for at betale på forhånd, hvordan vil de så være stillet med deres taxameter i forhold til den nuværende lov?
Jeg aner det ikke, men det er hvad Moove gør.
Gravatar #18 - CBM
29. mar. 2017 14:36
gramps2 (17) skrev:
CBM (15) skrev:
Men hvis de også tilføjede mulighed for at betale på forhånd, hvordan vil de så være stillet med deres taxameter i forhold til den nuværende lov?
Jeg aner det ikke, men det er hvad Moove gør.

hm, interessant, det fjerner usikkerheden ift hvad det ender med at koste
Gravatar #19 - Claus Jørgensen
29. mar. 2017 15:04
Det er også meget hurtigere med Uber, siden du har allerede betalt når du står ud af taxaen. Så skal man ikke vente på at taxichaufføren finder sin kortlæser, fumler med den, venter på signal, etc.

Tager jo nemt 10min at betale for en taxa. Absolut ikke besværet værd.
Gravatar #20 - Fjolle
29. mar. 2017 16:39
Claus Jørgensen (19) skrev:
Det er også meget hurtigere med Uber, siden du har allerede betalt når du står ud af taxaen. Så skal man ikke vente på at taxichaufføren finder sin kortlæser, fumler med den, venter på signal, etc.

Tager jo nemt 10min at betale for en taxa. Absolut ikke besværet værd.


Svenske taxaer er virkeligt langsomme om at få kortlæseren frem, men tror aldrig jeg har ventet mere end et par minutter.

Jeg har altid betalt før jeg står ud af taxaen. Det andet bliver man upopulær af.
Gravatar #21 - kblood
29. mar. 2017 19:18
Denne slags lovgivning virker til at være direkte lavet til at skaffe sig af med Uber. Som andre skriver så giver det jo ingen mening med et taxameter hvis det altid er en fast pris. Altså en pris der er aftalt på forhånd og ikke ud fra hvor lang turen ender med at blive.

Dette er jo bare at regeringen vil styre markedet. Hvad mon så der sker når der kommer selvkørende biler, så vil man kræve at de har et taxameter hvis de skal sættes op som taxa? Det er snævertsynet og lugter lidt af lobbyisme når det er værst.
Gravatar #22 - larsp
29. mar. 2017 21:01
Uber gav arbejde til en masse svært beskæftelige og gav en masse bekvem transport til københavnerne. Jeg kan virkelig ikke se hvad problemet er som taxaloven prøver at løse. Det burde være lovligt at tilbyde en service som Uber, der reelt bare forbinder kunder og chauffører i en frivillig transaktion. Hvorfor skal der dog være sædefølere og krav om installeret taxameter. Det giver ingen mening. Hvorfor er et system som Gomore lovligt, men ikke Uber. Det er definitionen på skævvridning pga. bureaukrati, redtape, licenskrav, rentseeking og andet skidt fra statsmagten. Det gavner ikke borgeren på nogen måde.

Hvis det var lovligt at drive en service som Uber, ville der hurtigt komme et par andre spillere på banen og man ville f.eks. kunne fravælge Uber frem for UberVersion2, hvis det var sådan at UberVersion2 har krav om forsikring men ikke Uber. Markedskræfterne ville hurtigt finde ud af levere det ønskede service kontra prisniveau. I dag, eller indtil det stoppede, var det kun Uber der var "frække nok" til at trodse lovgivningen og tilbyde en moderne taxaservice. Hvis Uber konceptet var lovligt, ville der allerede være en masse aktører på banen. Man ak ja, nu er det gået den stik modsatte retning, og vi hænger på dyre og dårlige taxaer som sædvanligt. Hurra for politikerne og "sådan plejer vi at gøre" og "vi ligger i seng med fagforeningerne" -politik. Det er et tungt minus 1 i karakterbogen til København sammenlignet med andre storbyer. Transport er dyrt og bøvlet nok i forvejen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login