mboost-dp1

Microsoft

Tyskland fraråder brug af Internet Explorer

- Via BBC News - , redigeret af Net_Srak

I Tyskland har myndighederne taget konsekvensen af, at Internet Explorer var baggrunden for, at Googles systemer blev kompromitteret i forbindelse med et angreb, som stammede fra Kina.

Microsoft har bekræftet sårbarheden, og at de vil rette fejlen, men det har ikke afholdt det tyske BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) fra at anbefale andre browsere.

Hos Microsoft er de ikke overraskende uenige med de tyske myndigheders anbefaling og peger på, at det er meget usandsynligt, at privatpersoner ville kunne blive ramt af fejlen.

Thomas Baumgärtner, Microsoft Tyskland skrev:
There is no threat to the general user, consequently we do not support this warning.

Hos antivirusfirmaet Sophos er man ikke enige i Microsofts vurdering, idet koden til, hvordan man kan udnytte fejlen, er sluppet ud på nettet, og det derfor kan forventes, at mange flere vil prøve at udnytte sikkerhedshullet.

Microsoft har endnu ikke lavet en patch, som retter fejlen, der findes i Internet Explorer 6, 7 og 8, men anbefaler man anvender den nyeste version, især hvis man stadig anvender version 6.





Gå til bund
Gravatar #1 - Bastardo
18. jan. 2010 10:27
Glæder mig til at se konsekvenserne (og Balmers reaktion, hehe)
Gravatar #2 - Chillyskye
18. jan. 2010 10:38
Spændende at der bliver taget officielle skridt mod en ændring i magtbalancen inden for browserverdenen.
Ville være interesant at se om hr. og fru. danmark (eller tyskland) vil gå tilbage til internet explorer efter at have brugt firefox, safari, chrome eller lign. i et stykke tid.
Gravatar #3 - Softy
18. jan. 2010 10:40
#0 skrev:
at Internet Explorer var baggrunden for

at Internet Explorer var grunden til
#0 skrev:
har ikke afholdt det tyske BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) for at anbefale andre browsere.

har ikke afholdt det tyske BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) fra at anbefale andre browsere.

Bortset fra det.... MS.... SÆT IGANG!! .... Nu får vi at se.... typisk kommer der en opdatering i Firefox indenfor 24-48 timer efter et alvorligt sikkerhedshul.... Forhåbentlig skal vi ikke tælle dage i dette tilfælde, da IE 6, 7 og 8 ligesom er samtlige IE brugere og derfor en pæææn stor andel af privatpersoner.

Så hvis MS nu bare kunne lukke deres fede cover-up-hul og indrømme at det selvfølgelig er noget skidt og at de arbejder på at løse problemet med en patch på windows update ASAP, så kunne man tage dem SÅ meget mere seriøse!.... ikke det her cover-up lort og fis i en hornlygte og jeg ved ikke hvad....
Microsoft.... INDRØM JERES FEJL!! .... Alle har dem.... De er sgu da ikke ét eneste seriøst software projekt uden fejl, så tag jer dog lige sammen og opfør jer bare lidt professionelt???
Gravatar #4 - f-style
18. jan. 2010 10:48
Selvfølgelig SKAL MS være uenige, de vil selvfølgelig ikke rage ned på deres eget produkt det er klart. De har en klar interesse i at folk stadig bruger deres egen browser.
Derfor er det ikke relevant hvad MS anbefaler men hvad trejde parter mener (sikkerheds ekspert fra ikke konkurende produkter). Jeg bruger personligt Firefox og chrome, mest firefox da visse addon jeg bruger ikke findes til chrome (endnu). Jeg har ikke haft problemet med malware, irriterende virus eller lignende siden jeg ikke bruger IE som main browser. Jeg bruger kun sjælden IE og det er KUN hvis en side ikke virker i firefox eller chrome, hvilket er ret sjældent for mit vedkommende.

Yderligere bruger jeg Shadow Defender (alternativ til Deep Freeze) hvilket isolerer min windows installation fra ændringer. Mit setup er alligevel forholdsvis simpelt.
Mine installerede programmer:
- firefox + chrome
- media player classic (til video filer)
- XBMC - mediacenter til film, serie osv. jeg har indlæst fra min samling
- Foobar2000 - musikafspiller
- MS office 2007
- Comodo - Antivirus + (en af de bedste) firewall.
- 7-zip til pakkede filer
- ImgBurn - brænde program
- Foxit - PDF læser

Dette er isoleret i min installation med Shadow Defender og efter hver genstart er installationen "clean". Dvs. evt. malware, virus ect. der kommer ind i systemet er væk igen efter en genstart.
Resten af mine ting ligger alligevel på mine andre drev.
Gravatar #5 - YoBilee
18. jan. 2010 10:58
Hvordan kan "Syntes godt om" knappen ikke kommet på newz?
Gravatar #6 - Montago.NET
18. jan. 2010 11:08
HVOR ER DET FUCKED AT DEN ENESTE BROWSER MAN KAN BRUGE TIL NETBANK I ALLE BANKER ER EXPLORE !!!!!


FOR FUCK SAKE !


man er TVUNGET til at have det lort på sin computer af DEN grund...
Gravatar #7 - Slettet Bruger [1345110577]
18. jan. 2010 11:09
Montago (6) skrev:
HVOR ER DET FUCKED AT DEN ENESTE BROWSER MAN KAN BRUGE TIL NETBANK I ALLE BANKER ER EXPLORE !!!!!


Du siger man? Pas på med sådan en... Jeg bruger da Chrome til min netbank. (Andelskassen)
Gravatar #8 - eviscerator
18. jan. 2010 11:10
Montago (6) skrev:
HVOR ER DET FUCKED AT DEN ENESTE BROWSER MAN KAN BRUGE TIL NETBANK I ALLE BANKER ER EXPLORE !!!!!


Og ligesom #7 bruger jeg FireFox til min netbank. Det tog sin tid før jeg kunne, men jeg kan og jeg er glad :)
Gravatar #9 - DanaKaZ
18. jan. 2010 11:11
#3 Har du overvejet at klikke på det link, hvor der står "Foreslå rettelser"?
Gravatar #10 - Slettet Bruger [1913616766]
18. jan. 2010 11:13
#6 det er netbankens skyld.

Jeg kan bruge HVILKENSOMHELST browser til min netbank
Gravatar #11 - uncharted86
18. jan. 2010 11:13
#6 Jeg ved at alle banker, som har netbank styret af Bankdata (hvilket er en del banker), de har en netbank som understøtter IE, Chrome, Firefox, Opera og Safari...
Gravatar #12 - astemix
18. jan. 2010 11:16
#6 Jeg har haft det modsatte problem at min netbank ikke gad at fungere med min IE
go figure
Måske er min computer bare rasmus modsat
Gravatar #13 - myplacedk
18. jan. 2010 11:26
YoBilee (5) skrev:
Hvordan kan "Syntes godt om" knappen ikke kommet på newz?

Den hedder "STEM".

Montago (6) skrev:
HVOR ER DET FUCKED AT DEN ENESTE BROWSER MAN KAN BRUGE TIL NETBANK I ALLE BANKER ER EXPLORE

Jeg troede ikke der var nogen tilbage, som stadig kræver IE.

Montago (6) skrev:
man er TVUNGET til at have det lort på sin computer af DEN grund...

Overvej at skifte bank.
Gravatar #14 - Bigchief
18. jan. 2010 11:32
#3
Fuck hvor er du et fjols. Behøver du komme dine latterlige rettelser?
Måske du skulle kigge din egen tekst igennem. Især manglen på kommaer finder jeg irriterende...
Gravatar #15 - reefermadness  
18. jan. 2010 11:35
#6 - Kan fint bruge firefox ved min bank (Froes herredes sparrekasse)

Det har jeg kunne i de sidste 4 år..
Gravatar #16 - thethufir
18. jan. 2010 11:50
Jeg har også altid frarådet folk at bruge Internet Explorer... "When Germany does it, it must be true!"
Gravatar #17 - Softy
18. jan. 2010 11:57
#9: Nu er det jo ikke nogle fejl der ændrer betydningen af artiklen, bare et par finurligheder.... med andre ord lidt ordkløveri ;-)

#14:
Tag dog liiiige at skære ned på dine Red Bulls og slap da lige af!
Nu er der måske ligesom en lille forskel mellem at skrive en artikel og at skrive et indlæg.... eller en besked via facebook til vennerne.... eller via msn eller andet for den sags skyld.
I en artikel eller formel mail vil du heller ikke se det overdrevne brug af "pause-prikker" eller hvad sådan nogle nu hedder.
Vil nu mene der er en lille forskel. Du går vel heller ikke amok med micromanagement af dine sms'er, gør du? ... Desuden mener jeg nu også at størstedelen af mit indlæg var mere ontopic end finurligheder i artikelteksten ;-)


Nå, men for lige at komme med min kommentar på IE og netbanker, så kunne jeg forestille mig at #6 måske har Danske Bank, som ganske rigtigt bruger e-safe key som netop kun virker på IE. Det er selvfølgelig træls, hvilket er derfor man kan bestille et såkaldt ActivCard, som er et smart lille "kreditkort" man render rundt med og efter en pinkode får man tildelt en kode som er valid i 2-3 minutter i netbanken via et interface som rent faktisk virker cross-browser via Java mener jeg.
Og bruger du Nordea, så skift bank! Det er en lortebank alligevel... hehe... har engang haft dem gennem 8 år.... Når man endelig skal bruge dem mest, så bakker de ud og tuder.... hehe.... Det er generelt erfaring fra venner, familie og bekendte... men måske vi bare var uheldige allesammen.... Men true, Nordea har kun netbank til IE såvidt jeg kan se.
Gravatar #18 - Joms
18. jan. 2010 12:00
Ser virkelig ikke et problem med IE... der er et hul og det bliver lappet men hva med alle de huller der er i Firefox og Chrome, tror i virkelig selv på at de bliver lappet hurtigere for så er i godt nok stupide.

Folk i er total blinde overfor det virkelige problem og det er at lande som rusland og kina udnytter jer på det kraftigeste på internernettet, de er i gang med at invadere jer virtuelt mens i ikke fatter en skid af hva der forgår.

Gravatar #19 - ZnabelA
18. jan. 2010 12:00
Jeg ser frem til den dag hvor Internet Explorer IKKE er kompatibel med min netbank, og man kun kan bruge Firefox, Chome, Opera, Safari ... that will be the day!
Gravatar #20 - thethufir
18. jan. 2010 12:03
#18 Det er så et faktum at Firefox retter sine fejl så snart de bliver opdaget.. Hvor Microsoft har en månedlig patch dag, med mindre det virkelig er et stort sikkerhedshul. Så dine gætterier og tilsvininger må du længere ud på marken med :)

Desuden tyder dit indlæg på at du er lidt småparanoid, måske du skulle søge en psykolog?
Gravatar #21 - onetreehell
18. jan. 2010 12:04
#4

Jeg kan umiddelbart ikke se det fornuftige i den løsning? Du vil jo ikke kunne opdatere noget, så åbne huller forbliver åbne. Og hvorfor skulle shadow defender ikke blive smittet? Og vira kan da også lægge sig i dine filer, så hver gang du vil høre din yndlingssang bliver du smittet igen...

Jeg bruger selv linux 90-95 % af tiden. Det er nu mere af de værktøjer der findes. Jeg føler jeg har mere magt, så at sige, med så gode værktøjer til hverdagsbrug. Og så er det også nice at det er så nemt at programmere til det.
Anyway, som nogen skrev på slashdot eller the register, så ville kineserne helt sikkert have fundet et hul i firefox eller chrome hvis nu det var det, deres mål brugte. Nu er det så IE som de bruger, så det har været deres fokus (og btw, der findes *næsten* altid fejl i programmer).

Det spændende bliver om Microsoft begynder at fatte at sikkerhedsopdateringer skal ud så snart de er klare, ikke til den næste schedule.

#18 lolwut
Gravatar #22 - E j v i n d
18. jan. 2010 12:08
Softy (3) skrev:

Så hvis MS nu bare kunne lukke deres fede cover-up-hul og indrømme at det selvfølgelig er noget skidt og at de arbejder på at løse problemet med en patch på windows update ASAP, så kunne man tage dem SÅ meget mere seriøse!.... ikke det her cover-up lort og fis i en hornlygte og jeg ved ikke hvad....
Microsoft.... INDRØM JERES FEJL!! .... Alle har dem.... De er sgu da ikke ét eneste seriøst software projekt uden fejl, så tag jer dog lige sammen og opfør jer bare lidt professionelt???


og i nyheden står der:

"Microsoft har bekræftet sårbarheden og at de vil rette fejlen, men det har ikke afholdt det tyske BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) for at anbefale andre browsere."

ehh kom igen, Softy!!!!
Gravatar #23 - markjensen
18. jan. 2010 12:26
#17 Min netbank hos Nordea virker ellers fint i Firefox. Både konto-kik og almindelig netbank.
Gravatar #24 - Geek.Lund
18. jan. 2010 12:44
Montago (6) skrev:
HVOR ER DET FUCKED AT DEN ENESTE BROWSER MAN KAN BRUGE TIL NETBANK I ALLE BANKER ER EXPLORE !!!!!


Hvad med lige at undersøge sagerne først, inden du vold flår caps lock og overfuser os stakkels seriøse læsere!

Nykredit fx. virker fint i andre browsere. Så længde du har Java, kan du også sagtens bruge linux & mac.

Til sagen.

Er jeg den eneste der er ved at være træt af at se en fejl i Internet Explorer som har eksisteret de sidste 3 versioner. Især de kritiske. Hvad er det her, nummer 3 inden for 1 år.
Gravatar #25 - Bladtman242
18. jan. 2010 13:22
Joms (18) skrev:
Ser virkelig ikke et problem med IE... der er et hul og det bliver lappet men hva med alle de huller der er i Firefox og Chrome, tror i virkelig selv på at de bliver lappet hurtigere for så er i godt nok stupide.

Folk i er total blinde overfor det virkelige problem og det er at lande som rusland og kina udnytter jer på det kraftigeste på internernettet, de er i gang med at invadere jer virtuelt mens i ikke fatter en skid af hva der forgår.



Err. for nu at starte ved begyndelsen:

1.
FF's fejl bliver rettet hurtigere som det allerede er blevet sagt.
Bl.a. fordi det er en open source browser kan enhver med læse deres kode, og finde fejl i den. Derfor er det vigtigt at rette dem hurtigt.
Så det må være dig der er stupid?

2.
Rusland og Kina der invaderer os? (ja sådan skulle du have stavet det.)
Rusland har aldrig i deres historie forsøgt at udvide mod vest.
Om Kina har skal jeg ikke kunne sige. Men mit gæt er at du heller har nogen ide om det.
Til gengæld har både England og USA, historisk set, været meget ude med den imperialistiske rive. Så hvor du får dine informationer fra er mig en gåde?


ON TOPIC:
Tja, der er fejl i alle browsere, problemet er som altid bare at MS er for længe om at rette dem, og ikke vil indrømme vigtigheden af dem :/

Som det også tidligere er blevet sagt, er det dog "spændende" at der nu fra en stats side er givet et bias om hvilken browser man bør bruge :)
Gravatar #26 - Montago.NET
18. jan. 2010 13:44
#7,#8,#10,#11,#12,#13,#15,#17,#24

Danske Bank...

man kan vidst nok godt logge på med et eller andet fucked up pindkode... men deres Key-tingeling login virker KUN i Explorer...
Gravatar #27 - myplacedk
18. jan. 2010 13:45
Geek.Lund (24) skrev:
Nykredit fx. virker fint i andre browsere. Så længde du har Java, kan du også sagtens bruge linux & mac.

Der er masser af banker der heller ikke kræver Java.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [1913616766]
18. jan. 2010 13:47
#26

So? du får tilbudt en gratis løsning som gør du slipper for det E-Safecard :)

Bruger selv deres Activecard løsning - hurtigt og lækkert.
Gravatar #29 - Montago.NET
18. jan. 2010 13:49
#28

oki... ku være man skulle få sådan et så...

så kan jeg smide IE i skraldespanden ...
Gravatar #30 - LordMike
18. jan. 2010 15:11
#29.. Hvordan vil du så kode IE kompatible ting? .. :P
Gravatar #31 - hallandsen
18. jan. 2010 17:56
Hvorherre bevares! Fordi en sikkerhedsfejl er blevet misbrugt til at kompromittere sikkerheden hos et større firma (som i øvrigt burde have vidst bedre end at forlade sig på sikkerheden i en browser, der sandsynligvis har heddet IE6), gør det ikke selve fejlen hverken mere eller mindre alvorlig. Det er ikke første gang, der forekommer en mindst lige så alvorlig sikkerhedsfejl i en browser og heller ikke i en browser, der ikke hedder IE, men det er første gang, BSI fraråder brugen af en browser på den baggrund. Så mon ikke Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik skulle droppen sin tydeligvis partiske holdning i denne sag eller alternativt begynde at fraråde brugen af samtlige af de produkter i hvilke, et sådant alvorligere sikkerhedsbrist opdages.
Gravatar #32 - Eniac
18. jan. 2010 18:08
Jeg har ikke noget særligt imod Microsoft og bruger mange af deres produkter, men som web-udvikler må jeg sige at deres browsere generelt så elendige at jeg gerne så dem ud af markedet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login