mboost-dp1

Fraunhofer-Gesellschaft

Tysk forskerhold: Flow-batterier til elbiler

- Via Fraunhofer-Gesellschaft - , redigeret af Pernicious

To af de helt store udfordringer ved elbiler, som mange mener, er fremtiden inden for personlig transport, er den rækkevidde, bilerne kan tilbagelægge per opladning, og den tid det tager at oplade bilerne.

De fleste biler i dag benytter Li-Ion batterier. Disse biler tager meget lang tid (mellem 2 – 8 timer) at oplade – hvis man da ikke skifter batteriet.

Derfor har det tyske Fraunhofer-institut (Institute of Chemical Technology, ICT) valgt at basere deres biler på Flow-batterier. Fordelen ved disse er, at de benytter en elektrolytisk væske til at aflade energi, og denne kan på- og affyldes, som man lyster.

Dog har rækkevidden ved brug af denne teknologi hidtil været meget kort, blot omkring 25 kilometer. Her har forskerne ved det tyske institut opnået et gennembrud og fået kapaciteten forbedret med op til det femdobbelte. Det er ca. det samme som for Li-Ion-batterier i samme størrelse.

I første omgang er det nye flow-batteri blevet demonstreret på en fjernstyret bil i skala 1:5, men forventes monteret i en rigtig elbil inden for et års tid.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mr AC
14. okt. 2009 07:49
Det er vejen frem. Som de rigtigt skriver, så kan man tanke op på samme måde som på en bil med traditionel forbrændingsmotor.

For mig som kører mindst 100 km om dagen (pendler) så er det en god løsning (såfremt de får rækkevidden lidt op) da der så ikke vil være en periode på 16 timer hvor bilen skal stå og lade.
Gravatar #2 - zin
14. okt. 2009 08:01
#1: Så vidt jeg mindes, øger de afstanden til mellem det fire- og fem-dobbelte af 25 km, som så er mellem 100 og 125 km. Så skal du fylde på én gang om dagen. :-)
Gravatar #3 - Isendk
14. okt. 2009 08:31
#2 - Det er stadig noget hurtigere at lave en påfyldning end at skulle lade i 8-16 timer på traditionel vis.
Men rigtig smart bliver det ikke før rækkevidden kommer op i nærheden af den man har i biler i dag.
Gravatar #4 - gensplejs
14. okt. 2009 08:32
Når de rammer omkring 300km pr tank/opladning/whatever så springer jeg på... alt under det er en showstopper
Gravatar #5 - Axl
14. okt. 2009 08:59
#4 > Personligt rejser jeg aldrig mere end max 50 km. i løbet af en dag, så for mig ville det ikke være en showstopper.

Jeg ville alligevel ikke nyde selv at skulle køre til Italien...
Gravatar #6 - T_A
14. okt. 2009 09:02
#3
De fleste nye generationer af el-biler er nede på at kunne oplade på et par timer.

#4
Enig under er det bare legetøj, man skal kunne køre Jylland - KBH også selv om man træder godt på speeder på en tank, det er min.

Hvis "genopladning" af denne væske er energi effektivt, kunne dette nemt være en smertefri afløser til nuværende biler.
Men har den en meget ringe virkningsgrad så er det jo ikke så smart.

Gravatar #7 - dsckeld
14. okt. 2009 09:16
#6: Her er problemet bare at det giver et effektkrav til din ladestation som gør at enten skal du have nogle hundedyre batterier at lade fra eller også skal du have opgraderet din dropledning fra elselskabet til en værdi af cirka 2 el-biler. Der skal virkelig trækkes nogle ampére.
Gravatar #8 - zin
14. okt. 2009 09:30
Interessant ide:
Hvad med at man havde et meget stort flow batteri til "hovedtank" (150 - 200 km?) og et Li-Ion-baseret batteri til reserve.
Når man så brugte af Li-Ion batteriet skulle man få en advarsel, og så kunne man sætte bilen til opladning når der var brug for det.
På denne måde kan du nok udvide rækkeviden til 300 km (vil jeg da antage), uden påfyldning og en rimelig kort genopladningstid - da der ikke er brugt ret meget af Li-Ion batteriet.
Gravatar #9 - Daniel-Dane
14. okt. 2009 10:16
Det nye batteri ødelægger vel idéen om at bruge el-bilerne som kondensatorer om natten for at stabilisere elnettet.
Gravatar #10 - Bladtman242
14. okt. 2009 10:35
<offtopic>

Hvorfor virker citer knappen ikke?

#3:

isendk skrev:
Men rigtig smart bliver det ikke før rækkevidden kommer op i nærheden af den man har i biler i dag.



Det er nettop den holdning der er det største globale problem lige nu, vi vil ikke indgå kompromiser, vi vil ikke sænke hvores standarter for at 'skåne planeten'. grøn energi og økologi er fint, så længe vi ikke skal ofre noget for det.

No offence, bare dagens sure opstød
</offtopic>

Jeg kan stadig ikke se el bilerne som den gud de nærmest bliver ophøjet til.
Så længe vores strøm kommer fra fosile brændstoffer.
Vindmølle parken der åbnede for nyligt er da et skridt i den rigtige retning, men det er ikke nok.

Det bedste ville være at satse på helt andre energi kilder, fusions reaktorer eller hvad ved jeg, eller slet og ret sige: vi er alligevel døde den dag det bliver et problem, så fuck it.
Den her mellem ting er imo tåbelig.

(ikke at det sidste som sådan har noget med el biler at gøre)
Gravatar #11 - zin
14. okt. 2009 10:44
Faktisk er den her ting rimelig intelligent da den elektrolytiske væske kan genoplades. Man skal selvfølgelig sørge for at energien kommer fra en ren(ere) kilde (end fossilbrændstoffer), men det er jo ikke det, den her artikel går ud på.
Selvom du afskaffer el baseret på fossilebrændstoffer vil du stadig have al transport foregående via samme stof, og så har du stadig et problem. Vi har alternativer til el (fission og forhåbentlig snart fusion atomkraft, vind og solar), men vi har intet rigtigt alternativ til brændstof til transport. Og det forsøger disse forskere at løse.
Gravatar #12 - xenocrates
14. okt. 2009 11:09
OP: 25 km pr. hvad? pr. opladning/genopfyldning? i så fald, hvor meget væske skal der så fyldes på hver gang? synes der mangler nogle forhold til at sætte tallene i perspektiv. Det svarer jo lidt at at sige at jeg kan cykle 250 km - så kan man jo så spørge om det er pr. cykeltur, pr. time, pr. dag, pr. måned elelr whatever. Der mangler en sammenhæng.

EDIT: Men ellers er det en spændende nyhed og godt nyt for elbil-industrien. Det virker til at være et reelt alternativ til benzin og diesel, hvis man blot kan tanke nyt el på, som det foreslås i artiklen.
Gravatar #13 - zin
14. okt. 2009 11:16
#12: Det er per opfyldning. Det står der i artiklen. Det er blevet forøget op til fem gange dog af disse forskere - dvs. op til 125 km per påfyldning.
Jeg tvivler på at du skal fylde ligesåmeget elektrolytisk væske på som du skal fylde benzin på (altså under ~40 liter), så jeg tror ikke det betyder så meget, hvor meget der fyldes på hver gang.
Gravatar #14 - xenocrates
14. okt. 2009 11:35
#13 Det er stadig relevant for energitætheden i væsken - vi ved jo ikke hvad tætheden er i hverken den de har udviklet eller den der var bedst før deres. Vi kender kun forholdet mellem og det er bare ikke rigtig nok.

Jeg vil gerne vide hvor meget energi de har regnet med at en elbil bruger pr. km for at lave deres beregninger, fx. Det er lidt lettere at forholde sig til.
Gravatar #15 - SpYkE112
14. okt. 2009 11:47
Og hvor miljøfarlig er påfyldningsvæsken så?
Gravatar #16 - zin
14. okt. 2009 12:40
#14: De har antaget at en normal flow-batteri baseret bil kan køre 25 km på literen. Det står også i nyheden. At der ikke direkte står nævnt energitætheden i væsken, er nok pga. at dette ikke er offentliggørelsen af opfindelsen da den ikke er færdig endnu. Men du kan da prøve at spørge Jens Noack selv. Der er et link til dette på kilden. Ellers kunne jeg forestille mig det var noget a lá jens dot noack snabela ict punktum fraunhofer prik de

#15: Altid et godt spørgsmål - men eftersom artiklen nævner at den kan genoplades vil jeg antage at den, som så, ikke er miljøfarlig. Men det er naturligvis utopi.
Gravatar #17 - ogen
14. okt. 2009 13:11
Man kunne vel bare smide 3 af disse væske beholdere i bilen så? o0

Så var man pludselig oppe på de 350+ km..

Kan ikke se en grund til at man ikke lige så godt kan køre rundt med 100 ltr, istedet for 30?
Bortset fra at det er 70 kg ekstra vægt, men det er jo ikke værrer end at have min mor siddende på bagsædet.. :)
Gravatar #18 - Daniel-Dane
14. okt. 2009 13:46
#17
Your mamma is so fat, you could drive 100 miles without her in the car!
Gravatar #19 - xenocrates
14. okt. 2009 15:02
ZiN (16) skrev:
#14: De har antaget at en normal flow-batteri baseret bil kan køre 25 km på literen. Det står også i nyheden. At der ikke direkte står nævnt energitætheden i væsken, er nok pga. at dette ikke er offentliggørelsen af opfindelsen da den ikke er færdig endnu. Men du kan da prøve at spørge Jens Noack selv. Der er et link til dette på kilden. Ellers kunne jeg forestille mig det var noget a lá jens dot noack snabela ict punktum fraunhofer prik de

Ja det kan jeg godt se de har antaget. Men som sagt så siger det jo intet om fx, hvor stort sådan et batteri er, eller hvor meget det vejer. Der står heller ikke noget om hvilken gennemsnitshastighed man skal køre med for at de opgivne distancer gælder. Jeg synes bare der er mange ubesvarede spørgsmål i nyheden. Problemet er, at kilden er lige så vag i beskrivelsen, så jeg kan heller ikke få mine svar der. Personligt er jeg ret overrasket over at kilden er så uvidenskabelig, som den er, når det nu er en pressemeddelelse fra Fraunhofer.

Det er jo tåbeligt bare at opgive et forhold og ikke en sammenhæng. Det er jo fint at det er 125 km pr optankning, hvor et normalt flow-batteri kører 25 km pr. optankning. Men hvor mange liter tanker de så på? og hvor stor en del af bilens volumen går så til batteriet? Det virker bare ikke særlig professionelt at udelade så vigtige detaljer.
Gravatar #20 - T_A
14. okt. 2009 15:26
#7
Ja man kan ikke hurtig lade med en normal 230V 10A sikringsgruppe men det er der jo råd for.

#19

Helt enig uden at vi ved hvordan deres eksempel er regnet ud kan vi ikke bruge deres tal til ret meget.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login