Wikimedia



Tysk domstol gør det lovligt at indføre dieselfri veje

Kommuner og byer i Tyskland vil snart kunne indføre dieselfri veje. Det har forvaltningsdomstolen i Leipzig besluttet som en måde at bekæmpe luftforurening i et land, hvor en tredjedel af bilerne er med dieselmotorer.

Det er således selv op til byerne og kommunerne, om de vil indføre forbud.

At der ikke er en fælles miljø-standard i Tyskland, og at forbuddet er styret af byerne og kommunerne selv, kan skabe problemer. Man kan eksempelvis som dieselbillist blive nødsaget til at køre uden om en by eller at pendle, hvis der er indført dieselforbud i den pågældende by.

Der er 15 millioner dieselbiler indregistreret i Tyskland, hvilket svarer til en tredjedel af alle landets bilerne. Seks millioner af disse lever op til den nyeste miljøstandard, hvilket betyder, at de bliver undtaget forbuddet – altså rammes ni millioner dieselbiler af forbuddet.

Politiet står også over for en udfordring med at håndhæve disse forbud, da det ikke umiddelbart er tydeligt om en dieselbil lever op til miljøstandarden eller ej.

Cirka 13.000 tyskere dør årligt for tidligt på grund af forurening med kvælstofoxider fra dieselbiler.





Gå til bund
Gravatar

#1 nwinther 1. mar. 2018 08:13

En lov, der er svær at håndhæve, da man ikke i farten kan se, om en bil er en diesel-bil.
Det fremgår nogle gange af et skilt bagpå bilen, men det skilt kan fjernes.

Hvis Tysklands bilregister indeholder oplysninger som de danske, kunne de dog lave en nummerpladescanner, som slår alle biler op, og fortæller om det er en dieselbil, hvorpå de kan udskrive bøden (eller hvad nu straffen er).
Gravatar

#2 mrtb 1. mar. 2018 09:26

#1 Det bliver vel "bare" håndteret ved at uddele tilstrækkeligt store bøder, hvis det bliver opdaget.
Hvis bøden er stor nok, er spørgsmålet om folk vil tage det sats.

Jeg begynder dog så småt at overveje om jeg skal have solgt min dieselbil, på trods af at den kun lige er lidt mere end et år gammel. Hvis det her fortsætter, vil det være umuligt at få noget for den om nogle år.
Gravatar

#3 nwinther 2. mar. 2018 07:32

Kom i tanker om, at Tyskland har en miljømærkning, hvor alle biler skal have et klistermærke i forruden (rød-gul-grøn) og mærket kan kun købes (i Danmark) hos synsmanden, så han står inde for validiteten.
Det er vel sådan set bare at indføre et blåt skilt for benzinbiler, og alle der ikke har et blåt skilt, må ikke køre i byen. Ser man en bil uden, falder bøden prompte - eller noget.
Gravatar

#4 Hånter 2. mar. 2018 08:16

nwinther (3) skrev:
Kom i tanker om, at Tyskland har en miljømærkning, hvor alle biler skal have et klistermærke i forruden (rød-gul-grøn) og mærket kan kun købes (i Danmark) hos synsmanden, så han står inde for validiteten.
Det er vel sådan set bare at indføre et blåt skilt for benzinbiler, og alle der ikke har et blåt skilt, må ikke køre i byen. Ser man en bil uden, falder bøden prompte - eller noget.


Det er kun i nogle byer. Hamborg har fx ikke dette krav.
Gravatar

#5 CBM 2. mar. 2018 08:34

Der er nok for mange danske afgiftskroner i danske dieselbiler, til at der nogensinde indføres dieselfri veje her i Danmark.

Grønne afgifter, grønne som sedler i statskassen, ikke grønne som de grønne skove :-)
Vestager er sej. #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn.
Gravatar

#6 nwinther 2. mar. 2018 19:59

Hånter (4) skrev:
Det er kun i nogle byer. Hamborg har fx ikke dette krav.


Men ordningen findes og er implementeret. Dvs. at det vil være ret enkelt at udvide den til at omfatte alle diesel-biler. Også i Hamburg, hvis de skulle få den idé.
Gravatar

#7 nwinther 2. mar. 2018 20:01

CBM (5) skrev:
Der er nok for mange danske afgiftskroner i danske dieselbiler, til at der nogensinde indføres dieselfri veje her i Danmark.

Grønne afgifter, grønne som sedler i statskassen, ikke grønne som de grønne skove :-)


Øhh... de forbyder da bare diesel-biler med den ene hånd, og øger afgiften på benzin- eller andre biler med den anden. Det er intet problem for den danske stat at opretholde afgiftstrykket, så længe man holder mindst én biltype lovlig.

Forestil dig katastrofen, hvis kollektiv-trafik-tilhængerne lykkes med at flytte folk fra bilerne over i busser og toge. Finansministeriet ville gå i panik.
Gravatar

#8 CBM 3. mar. 2018 05:49

#7: så skulle det være noget med at fra en eller anden dato så øges afgifter og indregistrering af dieselbiler forbydes. Ellers vil det koste kostbare afgiftskroner

Det er kun i det tilfælde at det er en fordel for staten at det sker fra dag til dag eller endda med tilbagevirkende kraft som fx da dagpenge perioden blev halveret
Vestager er sej. #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn.
Gravatar

#9 arne_v 13. apr. 2018 17:27

Er der nogen som har tænkt på om det her er en indikation for at reduktion af CO2 udledning ikke længere er et vigtigt miljømål.

Det har hele tiden været klart at diesel biler udledte mindre CO2 men flere helbredsskadelige stoffer end benzin biler.

Så et push af diesel biler hjælper på CO2 mens et push af benzin biler forværrer CO2. Selv et push af elbiler med el produceret af fossile brændstoffer vil forværre CO2.

Og nu er diesel yt.


The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login