Kommuner og byer i Tyskland vil snart kunne indføre dieselfri veje. Det har forvaltningsdomstolen i Leipzig besluttet som en måde at bekæmpe luftforurening i et land, hvor en tredjedel af bilerne er med dieselmotorer.
Det er således selv op til byerne og kommunerne, om de vil indføre forbud.
At der ikke er en fælles miljø-standard i Tyskland, og at forbuddet er styret af byerne og kommunerne selv, kan skabe problemer. Man kan eksempelvis som dieselbillist blive nødsaget til at køre uden om en by eller at pendle, hvis der er indført dieselforbud i den pågældende by.
Der er 15 millioner dieselbiler indregistreret i Tyskland, hvilket svarer til en tredjedel af alle landets bilerne. Seks millioner af disse lever op til den nyeste miljøstandard, hvilket betyder, at de bliver undtaget forbuddet – altså rammes ni millioner dieselbiler af forbuddet.
Politiet står også over for en udfordring med at håndhæve disse forbud, da det ikke umiddelbart er tydeligt om en dieselbil lever op til miljøstandarden eller ej.
Cirka 13.000 tyskere dør årligt for tidligt på grund af forurening med kvælstofoxider fra dieselbiler.