mboost-dp1

Flickr - landhere

Troldspejlet er blevet 20 år

- Via Danmarks Radio - , redigeret af johnny_newz , indsendt af hmn

Der findes ikke mange tv-programmer på dansk tv, der tager emner op som spil til både computer og konsoller, og slet ikke ret mange, der overlever i særlig lang tid. Den eneste undtagelse er DR’s Troldspejlet og det kan i dag fejre 20 år fødselsdag.

Da Troldspejlet startede i 1989 var det i en tid hvor den bedste hjemmecomputer til at spille på var en Amiga, og introanimationen for programmet var da også netop lavet på denne legendariske computer.

Lige siden den første udsendelse har det været Jakob Stegelmann, der har guidet computer-, tegneserie-, eventyrsfilms- og bogelskere sikkert igennem programmet. Det har han nu gjort mere end 600 gange, hvor han har fortalt om tusinder af spil, bøger, tegnefilm, tegneserier m.m.

DR har i dagens anledning lavet en fødselsdagssektion for Troldspejlet, hvor man kan se flere afsnit fra de forskellige år (tryk på overskriften).

En kort resumé af de 20 år kan ses her, naturligvis præsenteret af Jakob Stegelmann.





Gå til bund
Gravatar #1 - Giggity
3. feb. 2009 08:43
Hehe ja det var tider den gang man skulle se troldspejlet for at se hvilke ting der var hver at læse / købe. Kan endda huske dengang da de havde seer-lavede animationer med. :D

Og et tillykke til Troldspejlet herfra, det var sq et fedt program!
Gravatar #2 - Hald
3. feb. 2009 08:52
Det er jo nærmest kun TV-avisen der er ældre her i Danmark. Godt klaret Troldspejlet!
Gravatar #3 - arkantheblack
3. feb. 2009 08:54
He he, ja man føler sig pludselig lidt gammel.

Tillykke trodsspejlet herfra...
Gravatar #4 - Yd3
3. feb. 2009 08:56
Tillykke herfra!
Har set troldspejlet lige så længe jeg kan huske, og gør det stadigvæk! :-D
Gravatar #5 - nwinther
3. feb. 2009 08:59
Troldspejlet fortjener al mulig ros. Det er et program som har overlevet på egne meritter, nærmest helt uden reklame fra andre programmer eller vignetter (i modsætning til snart sagt alle andre programmer på DR1 såvel om DR2) og så behandles materialet seriøst, omend man fra tid til anden kunne ønske sig mere fordybelse. Men da Stegelmann & Co. kun har omkring 20 min. at boltre sig i, synes jeg de får det optimale ud af programmet - hver gang.

Med ønske om yderligere 20 års kvalitets-TV (desværre snart den sidste rest).
Gravatar #6 - Mort
3. feb. 2009 09:02
Jeg synes stadig troldspejlet er underholdende og har set det jævnligt siden de startede med at sende det. Dog kunne jeg godt undvære deres anmeldelser af tegneserier og tegnefilm, og i stedet få vist ting som programmets seere havde lavet.
Gravatar #7 - Holger_dk
3. feb. 2009 09:03
Det var (eller nok er, får det dog ikke set mere) et super godt program.
Gravatar #8 - DStruct
3. feb. 2009 09:05
Fantastisk program, stor ros til Jakob Stegelmann. Syndt at DR har valgt at skære tiden ned fra den halve time de havde engang, da han uden problemer kan udfylde tiden.

Og bring seer animationer tilbage ;)
Gravatar #9 - meinder
3. feb. 2009 09:05
Tillykke her fra, jeg har også selv set det i rigtigt mange år, og ser det stadig når man lige støder på det og har da også sendt nogle tegninger ind, for længe siden.
Gravatar #10 - Stagen
3. feb. 2009 09:06
Det er stadig et program som jeg følger med i. Deres sidste igår var et godt program og det fik mig da til at downloade World of Goo, som de gav et godt review af.
Gravatar #11 - henne
3. feb. 2009 09:06
Imponerende så længe det har overlevet, for mange andre gode gamle udsendelser overlevede jo ikke 80'erne...
Jeg tænker (Vitek, Forsøg med, Bente Troense's programmer.. osv.)
Gravatar #12 - lundeman
3. feb. 2009 09:13
Jakob Stegelmann er gud, så simpelt er det!

Syntes generelt det er fedt når SÅ passionerede folk deler og formidler deres viden. Savner helt klart også VITEK og "Forsøg med"
Gravatar #13 - Mikkelpf
3. feb. 2009 09:13
tillykke troldspejlet, skål for de næste 20!
Gravatar #14 - terracide
3. feb. 2009 09:14
Jeg bryder mig så ikke om det.

Anmeldelserne bærer præg af kun overfladisk kendskab til de spil der omtales og det går helt galt når der forsøges med forklaringer der involverer hardware.

Tiden er løbet fra mediet, skal jeg bedømme et nyt spil før jeg køber er Troldspejlet IKKE noget jeg kan bruge....dertil har internettet overhalet TV-mediet inden om.

Terra - Typisk dansk navlepilleri...

Gravatar #15 - Adagio
3. feb. 2009 09:25
Nice timing at det lige er nu det holder 20 års "fødselsdag". Jeg har ikke set Troldspejlet i MANGE år, men slog tilfældigvis ind på det her i lørdags. Var noget overrasket at det stadig kørte og at det stadig var den samme person der kørte showet

Kan godt huske at jeg i Amiga tiderne ofte så Troldspejlet, men må dog inddrømme at det nok ikke lige er det bedste sted at finde reviews over spil, film, osv. nu til dags, men det var fedt dengang
Gravatar #16 - Orange
3. feb. 2009 09:28
Nå, kunne Terracide lige få fyret en negativ kommentar af om anvendelighed nu hvor debatten ellers har kørt på nostalgi indtil videre? Det er da rart at se at nogle ting aldrig ændrer sig.

Jakob Stegelmann har sgu gjort det godt, og jeg kan stadig huske de første programmer. Bruger animationerne var total grineren af og til.
Gravatar #17 - Justin
3. feb. 2009 09:32


Tilykke til Troldspejlet
ærgeligt af man ikke kan sige der sammen som vitek
Gravatar #18 - terracide
3. feb. 2009 09:32
Orange (16) skrev:
Nå, kunne Terracide lige få fyret en negativ kommentar af om anvendelighed nu hvor debatten ellers har kørt på nostalgi indtil videre? Det er da rart at se at nogle ting aldrig ændrer sig.


Ja for vi må jo kun snakke nostalgi og ikke anvendeligheden af et review-program *host*
Men tak fordi du beviser min pointe ;)
Gravatar #19 - Stagen
3. feb. 2009 09:34
terracide (14) skrev:
Jeg bryder mig så ikke om det.

Anmeldelserne bærer præg af kun overfladisk kendskab til de spil der omtales og det går helt galt når der forsøges med forklaringer der involverer hardware.

Tiden er løbet fra mediet, skal jeg bedømme et nyt spil før jeg køber er Troldspejlet IKKE noget jeg kan bruge....dertil har internettet overhalet TV-mediet inden om.

Terra - Typisk dansk navlepilleri...


Selvfølgelig er det overfladisk. Med så begrænset en tidsramme og selve formålet, skal der naturligvis ikke være totalt geekdom gennemgang af grafiske specifikationer og spil detaljer - det tager jo det sjove ud af spillet.

Når det kommer til mediet har du nok ret for det tekniske er ikke let at forklare uden at have masser af tal og matematik involveret, og det er der jo ingen som gider at høre om.

Nostalgi eller ej, personlig mening og alt det dér, så er det stadig imponerende at de stadig har tid på sendefladen.
Gravatar #20 - Remmerboy
3. feb. 2009 09:35
og de bruger stadigvæk soundtracket fra gremlins :)

har jeg virkeligt set troldspejlet i 20år (ikke hver afsnit), damn.
Gravatar #21 - BluepaiN
3. feb. 2009 09:38
Troldespejlet bliver aldrig den dag Stegelmann stopper - hvis det da overhovedet fortsætter? Det har jo været ham der har været drivkraften, og kunne virkelig ikke forestille mig en anden person sidde og kommentere spillene.
Gravatar #22 - terracide
3. feb. 2009 09:42
Stagen (19) skrev:

Selvfølgelig er det overfladisk.


Hvorfor er dette en selvfølgelighed?

Med så begrænset en tidsramme og selve formålet, skal der naturligvis ikke være totalt geekdom gennemgang af grafiske specifikationer og spil detaljer - det tager jo det sjove ud af spillet.


Jeg vil godt vide om spillet er fyldt med grafiske bugs, om fysikken er alvet af en blind mongol og spillet hænger sammen og ikke lider af mange babyfejl.

Når det kommer til mediet har du nok ret for det tekniske er ikke let at forklare uden at have masser af tal og matematik involveret, og det er der jo ingen som gider at høre om.


Jeg ville gerne have en reference til hvordan spillet YDER...altså om jeg kan spille spilelt med alt lir slået til...eller jeg burde holde mig fra spillet.

Nostalgi eller ej, personlig mening og alt det dér, så er det stadig imponerende at de stadig har tid på sendefladen.


Det siger vist mere om DR end Troldspejlets brugbarhed.
Gravatar #23 - Makey
3. feb. 2009 09:43
BluepaiN (21) skrev:
Troldespejlet

FFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUU-

Nørj hvor har jeg skældt ud på mange folk der har sagt det forkert... Der er ikke nogen trolde i spejlet, det er heller ikke deres. Det hedder TROLD (som trolddom / magi) SPEJLET, Magic Mirror, ikke "The Troll Mirror", eller det kan da godt være du er sådan en...



p.s.: tillykke...
Gravatar #24 - Stagen
3. feb. 2009 09:49
terracide (22) skrev:
Stagen (19) skrev:

Selvfølgelig er det overfladisk.


Hvorfor er dette en selvfølgelighed?

Jeg vil godt vide om spillet er fyldt med grafiske bugs, om fysikken er alvet af en blind mongol og spillet hænger sammen og ikke lider af mange babyfejl.

Når det kommer til mediet har du nok ret for det tekniske er ikke let at forklare uden at have masser af tal og matematik involveret, og det er der jo ingen som gider at høre om.


Jeg ville gerne have en reference til hvordan spillet YDER...altså om jeg kan spille spilelt med alt lir slået til...eller jeg burde holde mig fra spillet.

Nostalgi eller ej, personlig mening og alt det dér, så er det stadig imponerende at de stadig har tid på sendefladen.


Det siger vist mere om DR end Troldspejlets brugbarhed.


Det siger vist mere om dig end DR og Troldspejlet. Du forventer tydeligvis noget som ikke ligefrem kan fittes ind i de 15 minutter som deres sendeflade tillader.
Gravatar #25 - terracide
3. feb. 2009 09:54
#24:
Fik du ikke fat i at jeg anser troldspejlet som ubrugeligt?
Og at spilde 15 min med dansk navlepilleri er stadig spild af tid.
Gravatar #26 - zin
3. feb. 2009 10:08
#25: Ligesom det er spild af tid at skrive indlæg på newz.dk. :-)
Gravatar #27 - AenimA
3. feb. 2009 10:31
Troldspejlet har alle dage været god til at formidle kendskabet til mange forskellige værker og medier (indenfor fantasy-genren); bøger, tegneserier, film og spil (og til tider lidt rollespil) på en positiv og engageret måde.
Det kan godt være at det ikke er de dybe anmeldelser - tiden begrænser også muligheden for dem - men det er en god måde at introducere mange forskellige tilbud for den primære målgruppe for programmet (teenagere)

Mange tak til Troldspejlet (og Jakob Stegelman) for at holde ud i så mange år!


Gravatar #28 - zionic
3. feb. 2009 10:40
Tillykke ! Sq altid været et godt program at stene til :D
Gravatar #29 - Liserie
3. feb. 2009 10:46
terracide

Så er det jo bare fantastisk for dig, at du har internettet, som du kan bruge i stedet for Troldspejlet, så kan ikke se hvad problemet er... Nu er det jo langt normalt at den gennemsnitlige frikadelle-dansker har nogen stor viden indenfor området, så hvis programmet skulle være så uddybende, som du efterlyser, havde det ikke holdt specielt længe - og slet ikke tilbage i '89 da...

Det har noget at gøre med, at det skal være tilgængeligt for alle, både børn og voksne, og det er lige netop det der har gjort at programmet har holdt alle disse år..

Næh - jeg synes det er et fantastisk fint program, som passer godt til alle interesserede. Det leverer hvad det skal og synes stort set altid man har noget at se frem til, efter man har set programmet :) Stort tillykke herfra.
Gravatar #30 - mrF0x
3. feb. 2009 10:47
Terracide har jo nok ret.

Generelt er det ikke så seriøse anmeldelser og ofte skraber de kun overfladen af de spil, som testes.

Jeg læser da også primært reviews idag på nettet - noget som kunne være fedt i RailGun regi

Alligevel synes jeg at programmet kan bruges til noget. Troldspejlet er originalt og Stegelman har formået at lave og bevare et originalt program.

Jeg synes især at AMIGA dagene var guld med troldspejlet. Jeg mangler lidt mere fra PC verdenen i dag.

Kvaliteten er måske dalet en smule.
Gravatar #31 - Justin
3. feb. 2009 11:03
#26
kun hvis det er et svare på endnu et af terracides mave sure indlæg

men på den ande måde er det da spændende af se hvordan han ene mavesure mand han vende en hyggeligt nostalige tråd
Gravatar #32 - XERXES
3. feb. 2009 11:03
terracide (22) skrev:
[quote=Stagen (19)]
Hvorfor er dette en selvfølgelighed?


Fordi det er et niche program, med et smalt publikum. Derfor tildeles det ikke meget TV-tid i budgettet.

Jeg vil godt vide om spillet er fyldt med grafiske bugs, om fysikken er alvet af en blind mongol og spillet hænger sammen og ikke lider af mange babyfejl.


Så er du gået forkert, eller også har du bare forhøje forventninger til hvad de kan nå inden for deres begrænset rammer. Du burde i stedet se Troldspejlet, som et appetizer program til at vække folks interesse. Derefter kan man jo smutte en tur på nettet og indhente flere informationer om produktet, hvis man har brug for det.

Jeg ville gerne have en reference til hvordan spillet YDER...altså om jeg kan spille spilelt med alt lir slået til...eller jeg burde holde mig fra spillet.


Igen så er der sider som Gamespot, IGN, 1UP, Gamespy, Eurogamer, Joystiq, Kotaku, Dailyrush osv., hvor du kan finde informationer om sådan noget.

Det siger vist mere om DR end Troldspejlets brugbarhed.


Måske skulle du bede din læge om at udskrive noget Lansoprazol, til at behandle din kroniske mavesure tilstand mod alt og alle.
Gravatar #33 - Trentors
3. feb. 2009 11:18
Stort tillykke til Troldspejlet :-)

Ahhh husker det første afsnit som var det igår. Dengang så jeg alt i fjernsynet som omhandlede filmen "Willow" og det gjorde det første afsnit af Troldspejlet tilfældigvis. I slutningen af programmet lovede Jacob at næste afsnit ville omhandle to film om robotter og så var jeg nødsaget til at se dette også ("Short Circuit 2" / "Nr. 5 Lever stadig" og "Flight of the Navigator" / "Tilbage til virkeligheden").

Da der så kom Amiga-spil med blev det jo kun bedre og jeg har siden været hooked. Og det holder stadig.

En ting jeg elsker ved Troldspejlet er den positive ånd som er over hele programmet. I en tid hvor folk nærmest står på nakken af hinanden for at få lov til at svine ting til så er det sjældent at Jacob ikke kan finde en lille positiv ting at fremhæve ved selv det værste skidt :-)
Gravatar #34 - Tumleren
3. feb. 2009 11:50
Wewt, godt for Troldspejlet - Håber bare Stegelmann ikke bliver for gammel til at lave nye programmer.

---

newz.dk skrev:
Flamebait
Et indlæg som kun har til formål at provokere andre læsere.


Så vidt jeg kan se er alle Terracides indlæg relevante. Han fortæller hvorfor han ikke bryder sig om programmet, og argumenterer for det. Hvor er det lige han provokerer andre personer? Ved ikke at være enig med jer i, at det er et godt program?
Flot - Fin måde at vise i kan tage en diskussion uden at lave det til en mudderkamp (med ratings)
Jeg er ikke enig med Terracide, men er da i det mindste ikke dum nok til at stemple ham som Flamebait fordi jeg ikke er enig med ham.
Gravatar #35 - Giggity
3. feb. 2009 12:10
#34 Problemet er at Terracide i de fleste tråde er / prøver på at være imod det andre siger, og ærligt talt virker det som om, at han nogle gange gør det, bare for at være på tværs.

Dog har jeg ikke rated ham Flamebait, men efterhånden kan jeg godt se hvorfor folk gør det.
Gravatar #36 - kapper_14
3. feb. 2009 12:30
Ja stort tillykke til Troldspejlet :)

Så det tilfældigvis i Lørdags sammen med FIFA tuneringen som Troldspejlet var med til at sponsorere med de 2 mest tågede værter jeg længe har set :D

Jeg synes også det er et rigtig godt program som stadig er ligeså godt som det var for 10 år siden.
Og Jacob Stegelmann er stadig en af de sejeste værter på TV!
Gravatar #37 - Phanhome
3. feb. 2009 12:34
Weeee:( Tillykke Jacob :) Btw super nice program! Har fulgt med i over 10år - lige siden jeg fik mig en Pc'er;D
Gravatar #38 - Zombie Steve Jobs
3. feb. 2009 13:25
Omg, har hentet
Syndicate
Doom II
Rise of the tentacle

De holder da en milliard de spil!
Gravatar #39 - Style
3. feb. 2009 13:33
Tillykke til Troldspejlet, at de har holdt i 20 år fortæller om, at de har gjort et godt arbejde.

Jeg vil dog gerne efterlyse blandt andet Troldspejlet som VOD Cast. Det ville måske være med til, at give mange forbrugere lidt mere valuta for deres licenspenge.
Gravatar #40 - Orange
3. feb. 2009 14:33
Tumleren (34) skrev:
Wewt, godt for Troldspejlet - Håber bare Stegelmann ikke bliver for gammel til at lave nye programmer.

---

newz.dk skrev:
Flamebait
Et indlæg som kun har til formål at provokere andre læsere.


Så vidt jeg kan se er alle Terracides indlæg relevante. Han fortæller hvorfor han ikke bryder sig om programmet, og argumenterer for det. Hvor er det lige han provokerer andre personer? Ved ikke at være enig med jer i, at det er et godt program?
Flot - Fin måde at vise i kan tage en diskussion uden at lave det til en mudderkamp (med ratings)
Jeg er ikke enig med Terracide, men er da i det mindste ikke dum nok til at stemple ham som Flamebait fordi jeg ikke er enig med ham.


Det drejer som regel kun om 2-3 personer, der har rated ham som flamebait. Han har en provokerende måde at bringe sit budskab ud på, og derfor er der altid et par stykker der rater det som sådan. Ligesom du godt kan forstå hans holdninger uden at være enig med ham, så kan jeg godt forstå dem der rater ham some flamebait uden at være enige med dem.
Gravatar #42 - Main
3. feb. 2009 14:44
Jeg er 29 år gammel og har set troldspejlet så længe jeg kan huske. Jakob Stegelmann her hevet mig ind i fantasiens verden med en gejst som ingen andre. Hans måde at fortælle historier på har haft stor betydning på de ting jeg går op i idag.

Et STORT tilykke herfra. Håber han bliver ved i 20 år endnu.
Gravatar #43 - Wikzo
3. feb. 2009 20:09
Stort tillykke. Elsker programmet og elsker Stegelmann.

Forresten starter DR2s "So ein ding" i dag, som nok er der nærmeste på Troldspejlet (udover GameZone og GameTest).
Gravatar #44 - Systran
3. feb. 2009 20:34
Vil give Tumleren ret. Det kan da ikke passe, at kommentarerne til denne nyhed udelukkende er for folk, der forherliger Troldspejlet som program.
Det eneste, der sådan set er blevet ytret er at Terracide ikke føler sig i den målgruppe, der ser Troldspejlet, og hvad så?

Det er da også ganske vist et skøjtende program med en smal sendeflade, men det er er kult og jeg synes det er fedt, det har overlevet. Som det også er blevet sagt, er det trods alt bare en appetizer som åbner en lille flig af aktuelle spiltitler, som man så, hvis man har lyst, kan finde supplerende og uddybende oplysninger om på nettet eller lignende. :)
Gravatar #45 - UltimateW
3. feb. 2009 22:28
Tillykke Troldspejlet, det har været nogle gode 20 år, lad os få 20 mere ;)
Gravatar #46 - Ronson ⅍
3. feb. 2009 23:03
Mort (6) skrev:
Jeg synes stadig troldspejlet er underholdende og har set det jævnligt siden de startede med at sende det. Dog kunne jeg godt undvære deres anmeldelser af tegneserier og tegnefilm, og i stedet få vist ting som programmets seere havde lavet.

Hvor fedt det end kunne være så må vi jo nok indse at et program kun om computerspil og folks youtubeklip (som det jo nok ville ende med) ikke holder i længden.

(Måske nogen kan huske denne video fra troldspejlet)
Gravatar #47 - yardman
4. feb. 2009 08:36
Det er ved at være lang tid siden at jeg har sat mig ned og set en hel udsendelse - men hvis det lige er der når jeg zapper over, så bliver det da set.

Men jeg var fast seer da jeg var yngre. Jeg kunne rigtigt godt lide seer-animationerne i gamle dage. Jeg husker også Ninja Turtles special hvor man gik bag om kamerat og så hvordan de var lavet.

I dag er der dog lige lovligt meget omkring bøger synes jeg. Og jeg er ikke så meget til fantasy-bøger at det gør noget! :-D

Men stort tillykke - stadig et af de mest aktuelle programmer uden for prime-time TV.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login