Googles eget hotel- og rejse-review redskab, ødelægger markedet for eksisterende aktører, f.eks. Tripadvisor, der nu må fyre 200 medarbejdere som konsekvens heraf
Ved at lancere, inde i Google, muligheden for at anmelde hoteller og rejser, gør Google livet surt for de eksisterende på markedet – og dermed ekspanderer Google markedsområder, som de har været i gang med de seneste mange år.
Senest kan konsekvensen mærkes for TripAdvisor, der er presset af Googles eget redskab, men også af at der er indført ekstra mange reklamer i toppen af googles mobil-reklamer.
Manglen på organisk trafik, har betydet betyder at TripAdvisor må købe endnu flere reklamer hos Google end tidligere.
En anden pressende omstændgihed er formentlig den større opdatering til Googles SERP (d. 17-18 januar 2020), der blandede favicons og et “ad” favicon sammen til forveksling, hvilket angiveligt skulle forøve reklame-klik betragteligt.
I EU har Google tidligere været i problemer med tilsvande tiltag, senest hvor Google Shopping blev anset som monopol-status og Google blev krævet at åbne op for at andre pris-portaler kunne reklamere på Google Shopping.
Denne ordning prøvede Google at komme udenom ved at lave underhåndsaftaler med reklamebureauer om at være stråmænd.