mboost-dp1

e-handelsfonden

Tillid til dansk e-handel skal øges

- Via e-handelsfonden - , redigeret af Pernicious

E-handelsfonden, der er kendte for deres e-mærke, som uddeles til online-butikker, der opfylder en række krav om sikker nethandel, vil nu tilbyde forbrugerne råd og vejledning i forbindelse med handel på nettet.

Tilbuddet gælder kunderne for en række af Danmarks største shoppingportaler, der har valgt at samarbejde med e-handelsfonden om projektet. De omkring 1,5 millioner kunder, som portalerne har, vil kunne ringe til en forbruger-hotline, hvor de kan modtage råd og vejledning før, under og efter en handel.

Formålet er at styrke tilliden til e-mærket og til dansk e-handel generelt samt give forbrugerne en større tryghed ved handel på nettet. Skulle der komme tvister omkring en handel, kan e-handelsfonden også hjælpe.

Shoppingportalerne, der er med i samarbejdet, omfatter: Mobilpriser.dk, Pricerunner.dk, Kelkoo.dk, Edbpriser.dk, Spilpriser.dk, DVDpriser.dk og HiFipriser.dk.





Gå til bund
Gravatar #1 - duckfighter
6. okt. 2009 06:35
Det eneste der kan skabe tillid, er at få lukket de sorte får.

http://www.trustpilot.dk/ er det eneste sted jeg kigger for at se om jeg vil handle på en e-butik. E-mærket er som sådan fint nok, men det fortæller intet om utallige kunders problemer.

Se f.eks. http://www.trustpilot.dk/review/www.jumbogo.com - (dumme link-klipper, det er self. ikke trustpilot selv der menes..) sådan en butik skaber utroligt meget mistillid. Bare se i bunden af http://www.trustpilot.dk/.

Jeg har intet med trustpilot at gøre, men vi bruger det selv til bl.a. markedsføríng (vi ligger i top15 pt).
Gravatar #2 - thøger
6. okt. 2009 06:39
"samarbejdet omfatter: Mobilpriser.dk, Pricerunner.dk, Kelkoo.dk, Edbpriser.dk, Spilpriser.dk, DVDpriser.dk og HiFipriser.dk."

edbpriser=spilpriser=dvdpriser=hifipriser... Dvs reelt kun 4 udbydere???
Gravatar #3 - f-style
6. okt. 2009 07:25
#2
reeltset kun 2, for såvidt jeg husker:
edbpriser = hifipriser = dvdpriser = spilpriser = samme koncern/firma
hvorimod mobilpriser vidst er et andet firma der ejer det.

#1
Jeg gør det samme som dig når jeg handler på nettet. Tjekker de forskellige butikker inden købet. Udover trustpilot bruger jeg også følgende:

http://www.tweak.dk/forhandler.php
http://www.nettjek.dk/

Man kan aldrig være for sikker. For der har jo været utallige gange at firmaer ikke følger købeloven, lyver for kunden og trækker sagen i langdrag intil kunden giver op. Heldigvis bliver disse firmaer afsløret på sider som trustpilot ect.
Ville være lækkert hvis forbruger rådet også lavede sådan et initiativ om at liste de gode og dårlige firmaer som de højerer fra i stil med trustpilot.
Gravatar #4 - moulder666
6. okt. 2009 08:00
Jeg vil nu ikke mene, at der er brug for så pokkers meget rådgivning på området - det er relativt nemt at sikre sig en sikker handel.

1: Brug aldrig konto-til-kontooverførsler eller Paypal til at betale, da det stiller dig ringere hvis noget går galt.
2: Check altid firmaet først ved Trustpilot eller lignende ratinghjemmesider eller en googlesøgning på hjemmesidens navn (hvis der er flere negative historier inden for de første ~50 resultater plejer det ikke at være et tilfælde)
3: Hvis firmaet trækker pengene, og du ikke modtager noget inden for et par uger, så reagér! Skriv til dem eller annullér købet.

Og så ville jeg personligt også argumentere for, at man bør undgå danske auktionshjemmesider, da de (især Qxl.dk og DBA.dk) er notorisk dårlige til at slippe af med fupsælgere - eller i hvert fald kigge godt på sælgeren inden.
Gravatar #5 - ktg
6. okt. 2009 15:50
#0 skrev:
E-handelsfonden, der er kendte for deres e-mærke, som uddeles til online-butikker, der opfylder en række krav om sikker nethandel
"uddeles" er så meget sagt, synes jeg. Det koster mellem 2000 og 7000 (alt afhængigt at firmaets størrelse) bare at ansøge om mærket. Derefter er der et årsgebyr på mellem 4500 og 14500. Jeg kan forestille mig at RIGTIG mange butikker simpelthen undgår e-mærket fordi det koster så meget, på trods af at de opfylder alle kravene, og mere til. Jeg har også hørt blandede meldinger om hvad folk, som forretningsdrivende, har fået ud af e-mærket.

Derudover har jeg personligt ikke haft meget fornøjelse af sider som trustpilot. Det er altid de utilfredse som råber højest. Og tit og ofte har jeg oplevet at de også har lydt til at være umulige og ubehøvlede kunder, og så ville min tålmodig som ekspedient/supporter/whatever også hurtig slippe op. Så mange beskrivelser skal man tage med et kilo salt

Og ellers er #4's råd nu meget gode. Husk at man altid er bedre stillet ved at betale over nettet frem for butikker :)
Gravatar #6 - hgul
6. okt. 2009 16:16
E-handelsfonden kunne jo starte med ikke at være så tilbageholdende med at fratage butikkerne e-mærket. Man behøver ikke gå længere end til alle de sager der har været med Getmore hvor der gik rigtig lang tid før de mistede mærket, og det var kun i 3 måneder det blev frataget dem.
Gravatar #7 - moulder666
6. okt. 2009 17:10
#6 Sure, de er enormt langsomme til at fratage folk Emærket, men til gengæld har de da også nogle enormt dumme regler med hensyn til hvornår man får fjernet mærket - en forretning med 1.000.000 årlige handler skal have lige så mange uheldige tilfælde som en forretning med 10.000 årlige handler for at få frataget mærket!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login