mboost-dp1

Flickr - remon.rijper

Tidligere antipiratgruppe-folk skal være copyright-politi i USA

- Via TorrentFreak - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Gridlock

I USA blev der i sidste måned indgået en aftale mellem flere af de store internetudbydere og rettighedsorganisationerne RIAA og MPAA, der skal sikre en intensivering i jagten på personer, som bryder ophavsretten.

Indtil for nyligt var det uvist, hvem der skulle varetage indsamlingen af beviserne, som skal danne grundlag for jagten. Det har hjemmesiden TorrentFreak arbejdet på at finde ud af, og efter henvendelse uden om de officielle kanaler, lykkedes det dem at finde firmaet.

Det drejer sig om det tidligere danske firma DtecNet, der blev opkøbt af amerikanske MarkMonitor sidste år. Flere af folkene hos det danske firma har en fortid i Antipiratgruppen, heriblandt Kristian Lakkegaard, der også tidligere har arbejdet for IFPI.

TorrentFreak har ikke kunnet få en officiel udtalelse fra firmaet, men hos MarkMonitor vil man hverken af- eller bekræfte, at DtecNet er hyret af rettighedsorganisationerne.

Det vides heller ikke, hvilken teknologi DtecNet vil anvende til at finde de, som bryder ophavsretloven, men hos TorrentFreak peger man på, at en tidligere rapport om BitTorrent-trafik fra firmaet var så fyldt af fejl, at den blev trukket tilbage.

DtecNet har tidligere udført arbejde for RIAA.

Læs også: Danske DtecNet skal hjælpe RIAA





Gå til bund
Gravatar #1 - Athinira
16. aug. 2011 10:25
"Danmark skal leve af viden!"
- Citat, VK Regeringen

Der har vi så løsningen på den økonomiske krise folkens. Hele Danmark skal da bare tage en uddannelse i piratjagt. Det kan vi bruge til noget, både i USA og Somalia!!
Gravatar #2 - Rabonzo
16. aug. 2011 10:37
#1

Kunne du ikke nøjes med at smide det der politisk bras på !nationen, jeg tvivler stærkt på der er ret mange herinde der gider politisk bavl.
Din udtalelse har _intet_ med nyheden at gøre?


Ontopic:

Syntes det virker som om de er ved at gå lidt for langt hvis de begynder at hyre folk fra udlandet til at hjælpe til noget som piratkopiering? Altså jeg kunne da forstå hvis det var pga. alt materiale der var udenlands man ville forfølge, men iflg. nyheden er det jo fra U.S Internet Providers man vil søge udfra, ergo ikke udenlandske?
Gravatar #3 - Jaqen
16. aug. 2011 10:45
#2 måske vandt de bare en licitation?

ellers læste jeg en gang, at grunden til at echelon lyttestationer ligger i danmark og ikke i usa er, at den amerikanske forfatning forbyder spionering på egne borgere, hvorimod danske regler ikke forbyder spionering af amerikanske borgere. Måske er det det samme her?
Under jagten på rettighedsbrydere bruges ofte lidt spøjse måder at få info, såsom at dele en fil der ikke må deles, og logge dem der bider på.
Gravatar #4 - atrox
16. aug. 2011 10:51
Igen forstår jeg ikke hvad der foregår.

Kan vi så også få et pro-Piratebay firma til at udføre samme opgave?

Jeg tror aldrig de forstår at befolkningen mister respekten mere og mere overfor dem, når de bliver ved med at bøje reglerne så voldsomt som de gør.

Der er en grund til at fodbold dommere under landskampe, ikke må have tilknytning til nogle af de 2 holds lande.
Gravatar #5 - Mort
16. aug. 2011 11:11
Jeg synes kun det er et naturligt valg at når interesseorganisationerne vil have nogen til at beskytte deres interesser, så peger de på dem som de synes er bedst egnede.

Jeg formoder dog stadig det er domstolene som dømmer i sagerne og ikke copyrightpolitiet.
Gravatar #6 - ChristofferKjeldgaard
16. aug. 2011 11:11
#0 Jeg er ikke glad for overskriften. "Politi" er en del af magtens 3 deling, og er derfor en funktion nedsat af staten (os), financieret af os.

- Der er tale om et privat firma som INTET har med staten at gøre, og som skal skabe et overskud for sine ejere / aktionærer. Politiet skal altid have loven for øje og er ikke en profitvirksomhed.
Gravatar #7 - Athinira
16. aug. 2011 11:11
Iamtard (2) skrev:
#1

Kunne du ikke nøjes med at smide det der politisk bras på !nationen, jeg tvivler stærkt på der er ret mange herinde der gider politisk bavl.


Ironi er desværre spildt på visse mennesker.

Anbefaler du snupper din morgenkaffe og får et smil på læben :-)
Gravatar #8 - el_barto
16. aug. 2011 11:16
"This is the copyright-police! Put down the CD, and come out with your hands over your head!"

Oh well, med den inkompetence APG lagde for dagen må USA godt beholde dem ;)
Gravatar #9 - mardal
16. aug. 2011 11:16
atrox (4) skrev:
Der er en grund til at fodbold dommere under landskampe, ikke må have tilknytning til nogle af de 2 holds lande.

Men vi pirater er jo udskud, samfundsnedbrydere, hardcore krimielle og potentielle terrorister og pædofile. Fra RIAAs, MPAAs og politikernes synsvinkel ville en pro-fildeling repræsentant i disse forhandlinger, være lige så absurd som en pro-hæleri repræsentant i det kriminalpræventive råd.
Gravatar #10 - Rabonzo
16. aug. 2011 11:19
#7

Jeg er yderst opmærksom på Sarkasme og Ironi, men dit indlæg kan du ikke redde. Der er ikke engang en fin rød tråd mellem ironien og dit indlæg?

"Danmark skal leve af viden!"
- Citat, VK Regeringen

Den del er politisk bashing hvis du er ironisk, hvis ikke, så er du politisk anlagt, hvad enten årsagen var / er, så hører den ikke til her i nyheden. Det er en typisk !Nationen bruger at indblande politik i alt...
Gravatar #11 - p1x3l
16. aug. 2011 11:23
#3 lol men vis de sider lytter i usa er de nu engang i usa når de bryder loven ligemeget om værktøjet er udenlands.. hva med deres satelittler dem må de bruge til at skyde folk ned med fra rummet da deres satalitter ikke er i noget land derfor uden for lovgivning ?

hvorfor er det svært emne for lovgivning

vis jeg henter en pirat kopiret film bryder man nu engang loven i det land man henter den, dem der sender bryder i det land de er vis trackeren er et 3 land hvor det lovligt har den ik ret meget med det at gøre ud over gøre det muligt men bryder ik nogle lov

det personerne der bryder love i de lande de nu engang er i

jeg kan jo ik bare hente en film fra sverige og sige jamen det lovligt der, et fedt vis jeg sider i danmark og bryder dansk lov
Gravatar #12 - filmz-loke76
16. aug. 2011 11:33
Iamtard (10) skrev:
#7

Jeg er yderst opmærksom på Sarkasme og Ironi, men dit indlæg kan du ikke redde. Der er ikke engang en fin rød tråd mellem ironien og dit indlæg?

"Danmark skal leve af viden!"
- Citat, VK Regeringen

Den del er politisk bashing hvis du er ironisk, hvis ikke, så er du politisk anlagt, hvad enten årsagen var / er, så hører den ikke til her i nyheden. Det er en typisk !Nationen bruger at indblande politik i alt...


Ja det er jo tydeligt på dit indlæg at du ved præcist hvad en "typisk nationen bruger" ville bruge op til flere indlæg på.
Gravatar #13 - Rabonzo
16. aug. 2011 11:53
#12

Jeg ligger ikke skjul på at jeg læser ekstrabladet og kigger kommentarerne igennem. Men det ændre da ikke på det faktum at alle og enhver kan lirke politik ind i historien om andemor der blev kørt over.

"Ja, der kan vi jo så se hvad Venstrefløjen gør for miljøet!"
"Hah, SF har alle dage været økonomisk dårlige, hvorfor skulle de så bekymre sig om miljøet"

Og du kan selv flette flere ind der ikke har en skid med historien og gøre, men faktum er, det er !nationen mentalitet.

Og, må jeg så lige pointere "Ja det er jo tydeligt på dit indlæg at du ved præcist hvad en "typisk nationen bruger" ville bruge op til flere indlæg på." - Det er faktisk en typisk !nationen teknik. Sende sorteper videre med en lille sviner ;)
Gravatar #14 - el_barto
16. aug. 2011 11:56
!nationen er god underholdning :D
Gravatar #15 - Morathi
16. aug. 2011 12:25
Iamtard (13) skrev:
#12

Jeg ligger ikke skjul på at jeg læser ekstrabladet og kigger kommentarerne igennem. Men det ændre da ikke på det faktum at alle og enhver kan lirke politik ind i historien om andemor der blev kørt over.

"Ja, der kan vi jo så se hvad Venstrefløjen gør for miljøet!"
"Hah, SF har alle dage været økonomisk dårlige, hvorfor skulle de så bekymre sig om miljøet"

Og du kan selv flette flere ind der ikke har en skid med historien og gøre, men faktum er, det er !nationen mentalitet.

Og, må jeg så lige pointere "Ja det er jo tydeligt på dit indlæg at du ved præcist hvad en "typisk nationen bruger" ville bruge op til flere indlæg på." - Det er faktisk en typisk !nationen teknik. Sende sorteper videre med en lille sviner ;)


Jeg er egentlig ligeglad, hvordan andre forstår første kommentar, men jeg smilede da lidt.

Hvis man tror kommentaren handler om partipolitik, så har man allerede misset pointen.

Det sjove lå mere i, at der efterhånden er så meget piratjagt-arbejde, at vi kunne uddanne alle danskere til det. Samtidig ville det så hænge sammen med, at vi i Danmark skal leve af viden.

Jeg ser det sådan set ikke, som en kommentar, der har særlig meget med politik at gøre. Om man så synes det var sjovt, er en hel anden snak :)

Men nu tror jeg også, at den kommentar er diskuteret nok ;)
Gravatar #16 - Taxwars
16. aug. 2011 13:07
Iamtard (2) skrev:
#1

Din udtalelse har _intet_ med nyheden at gøre?


Bare fordi du ikke forstod beskeden er jo ikke det samme som den ikke er en kommentar på sagen. ;)
Gravatar #17 - Al Bundy
16. aug. 2011 13:28
Iamtard (2) skrev:
#1

Kunne du ikke nøjes med at smide det der politisk bras på !nationen, jeg tvivler stærkt på der er ret mange herinde der gider politisk bavl.
Din udtalelse har _intet_ med nyheden at gøre?


Men du må til gengæld gerne agere internet-politi og fortælle os andre, hvad der er rigtigt og forkert at mene? Fik du aldrig den morgenkaffe? ;-)
Gravatar #18 - ShamblerDK
16. aug. 2011 13:52
Jeg synes dette er et fint tiltag. Det virker sikkert lige så godt som alle de andre antipirat-kopieringstiltag har gjort, så mig generer det ikke et døjt. Jeg lærer aldrig at forstå hvorfor de vil spilde alle de penge på noget så nytteløst da det jo aldrig vil lykkes dem at stoppe det på dén måde. Der skal ny-tænkning til og dér har Steam jo helt klart fat i noget, når vi snakker distribution, omend deres priser lader noget tilbage at ønske da de er alenlangt fra noget der minder om at være realistiske.

Hvis det ikke var for pirat-kopiering ville jeg hurtigt miste min interesse for computere da jeg ikke har råd til at købe alt det software jeg bruger. Så ville jeg nok stoppe min IT-karriere og hoppe i aktivering i form af haveservice ved kommunen. Så kan SKAT sige farvel til dén indtægt.
Gravatar #19 - johanmw
16. aug. 2011 14:19
el_barto (14) skrev:
!newz.dk er god underholdning :D


fixed
Gravatar #20 - krainert
16. aug. 2011 14:25
Gravatar #21 - Gridlock
17. aug. 2011 00:35
Tror en af grundende til at RIAA IFPI MPAA og alle de andre nokkefår kan slippe afsted med det de gør nok bunder i flere ting.

1:Der er ikke særlig meget fokus på deres triks og ligne fra nyhedernes side.
Seriøst hvis vi slettede TorrentFreak og kun bragte de nyheder som de store nyhedsaviser og medier bragte hvor meget ville de fleste her inde så kende til diverse svinske triks som diverse anti-pirater fyre af?

Tror svaret ville være meget lidt og det vi fik og vide ville være MEGET ensidet.

Så der er klart alt for lidt lys på diverse ting der forgår på internettet.
Et eksempel kan være de berygtet ACTA forhandlinger, den generalle befolkning som dette ville ha en klar effekt på, vidste næsten INTET om dem nyhederne rapporterede så absolut intet om dem OVERHOVED.

Og når den gængse befolkning ved meget lidt om diverse anti-pirat så absolute mangelfulde rapporter og deres luskede triks kan de ikke sige fra før det er for sent.

2: Politikerene er enten i lommerne på diverse anti-pirat firmarer, er medlem af dem, dele mange af deres synspunkter eller ved meget lidt om hvad fildeling edelig går ud på.

Politikerne laver reglerne her i landet og når de enten er i lommerne på diverse anti-pirater eller ikke ved nok om emnet.
Et eksempel når MPAA og ligne smider en rapport på gaden med de sædvanlige antagelser, halve facts og direkte usandheder er dte tit det eneste politikerne høre.
Det er sjældent hvis aldrig man høre at MPAAs rapport er blevet fuldkommen kamp smadret og alle dens fejl og mangler er blevet blæst op i fuld synlighed.

Det plus sikkert en masse andet er nok det der gør at MPAA og ligne kan slippe afsted med det de gør.
Gravatar #22 - Törleif Val Viking
17. aug. 2011 00:41
Men burde lave en offentlig demonstration mod de love.
Gravatar #23 - Athinira
17. aug. 2011 09:34
Iamtard (10) skrev:
#7

Jeg er yderst opmærksom på Sarkasme og Ironi, men dit indlæg kan du ikke redde. Der er ikke engang en fin rød tråd mellem ironien og dit indlæg?


Bare fordi DU ikke kan se den røde tråd betyder ikke at den ikke er der. #15 er et glimrende eksempel på en som fattede den, så måske skal du kigge lidt nærmere efter næste gang? :-)

Jeg kan ikke redde et indlæg som ikke har behov for at blive reddet til at starte med. At du ikke fatter pointen er dit problem, ændrer ikke på at jeg sidder med et fint lille smil på læben og er i godt humør :o)
Gravatar #24 - Andens999
17. aug. 2011 10:10
#3
Under jagten på rettighedsbrydere bruges ofte lidt spøjse måder at få info, såsom at dele en fil der ikke må deles, og logge dem der bider på.

Er det ikke hvad amerikanerne kalder for Embezzlement??? Og hvad vist ved am-lov er meget fy fy???

Gravatar #25 - Bachy
17. aug. 2011 10:16
Andens999 (24) skrev:
Under jagten på rettighedsbrydere bruges ofte lidt spøjse måder at få info, såsom at dele en fil der ikke må deles, og logge dem der bider på.


Nu har de som lokker dig, som oftest rettighederne til filen de deler, men der var vist været enkelte sager hvor de har været lidt for ivrige, og har glemt at tjekke om de har rettighederne.

Men ser vi lige helt bort fra det, så er der vel ingen der er i tvivl om at man er på den forkerte side af loven, hvis man downloader musik og film/serier (Ikke alle former for Musik/Film/Serier/Games er "ulovlige" downloads, men de fleste er).

Man har ikke rettighederne til at hente det nyeste Gaga nummer, ej heller har man rettigheder til at hente den nyeste potter film. Derfor forstår jeg ikke al den piven over at rettighedshaverne kommer efter en, hvis man bliver busted?

Det er lidt som at køre for stærkt på motorvejen, man ved godt man ikke må, men man gør det alligevel. Så skal man ej heller pive hvis man bliver knaldet, enten for at køre for stærkt, eller hente filer man ikke har betalt for :)

Jeg er ingen helgen, jeg henter også lystigt på nettet, men jeg er også godt klar over at jeg kan risikere at få en over fingerne, skulle APG olign. pludselig interesere sig for mig ;)
Gravatar #26 - Andens999
17. aug. 2011 10:22
#25

Jeps netop svarer jo til at man sviner en politimand til for at udføre sit job.
Men er der stadig noget der hedder APG???
Gravatar #27 - trylleklovn
17. aug. 2011 10:26
Andens999 (26) skrev:
Jeps netop svarer jo til at man sviner en politimand til for at udføre sit job.


Nej, det svarer til man sviner en tilfældig person til, for at opføre sig som politimand, politiker og dommer.
Gravatar #28 - ShamblerDK
17. aug. 2011 13:39
Andens999 (24) skrev:
#3
Under jagten på rettighedsbrydere bruges ofte lidt spøjse måder at få info, såsom at dele en fil der ikke må deles, og logge dem der bider på.

Er det ikke hvad amerikanerne kalder for Embezzlement??? Og hvad vist ved am-lov er meget fy fy???


Nej, det er underslæb. Du tænker på entrapment, og ja, det er ulovligt i flere stater i USA og desuden også her hjemme (i alle kommuner :-P ).
Gravatar #29 - Andens999
17. aug. 2011 17:05
ShamblerDK (28) skrev:
Andens999 (24) skrev:
#3
Under jagten på rettighedsbrydere bruges ofte lidt spøjse måder at få info, såsom at dele en fil der ikke må deles, og logge dem der bider på.

Er det ikke hvad amerikanerne kalder for Embezzlement??? Og hvad vist ved am-lov er meget fy fy???


Nej, det er underslæb. Du tænker på entrapment, og ja, det er ulovligt i flere stater i USA og desuden også her hjemme (i alle kommuner :-P ).


Srry my bad men det lød da fedt ;) men ja det var faktisk det jeg mente men er denne praksis ikke også egentlig forbudt i DK? Tænker nu lidt på fks narko osv...
Gravatar #30 - Andens999
17. aug. 2011 17:09
trylleklovn (27) skrev:
Nej, det svarer til man sviner en tilfældig person til, for at opføre sig som politimand, politiker og dommer.


Kan være det er mig der er dum men fatter ikke helt den med en tilfældig person da det jo(hvis vi lige tager musik) er en gruppe der har copyright på deres udgivelser eller rettere pladeselskabet men skidt pyt. Og det at en privat virksomhed kan lege politimand, politiker og dommer lyder for mig endnu mere som tinfoilhat, men det er vel bare min mening.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login