mboost-dp1

unknown

Test af første Radeon grafikkort med 512MB RAM

- Via X-bit labs - , redigeret af The-Lone-Gunman

Xbitlabs har testet ATI’s første kort med 512 MB GDDR3 RAM. Kortet, ved navn Radeon X800XL 512MB, blev lanceret 4. maj, og er baseret på 256MB-udgaven af X800XL, blot med 8 ekstra RAM chips.

Som testen viser, er der meget lidt at hente fra den ekstra RAM, og i de allerfleste tilfælde er ydelsen identisk i de 2 versioner. I Half Life 2 og UT2004 kan man dog se en lille forskel på et par FPS, hvis der køres i 1600*1200 og man samtidig bruger 6x FSAA og 16xAF.

Testen viser dermed, at der på nuværende tidspunkt ikke er behov for grafikkort med 512 MB RAM, men at man skal regne med at dette ændrer sig senere på året, hvor en række nye spiltitler vil udkomme.





Gå til bund
Gravatar #1 - Lifesux
6. maj 2005 00:45
hmm surt de ikke tested den med EQ2.

Den har en opsætning, hvor den anbefaler min. 512MB RAM på grafikkorted.

Ellers ved jeg ikke hvor meget man skal sige, ud over det som det stå i indlæget, at der nok vil komme flere ting der kan udnytte det
Gravatar #2 - Hack4Crack
6. maj 2005 00:50
jah... chippen er højest ikk sandsyndlig optimeret til 512 mb ram, men vil mene at Ram ikke kan gøre den største forskel da det er GPU'en der har størst at sige.

Cool af ATi at bevise at de kan levere med 512 mb ram, men de skal jo lave nogle grafikkort der er dobbelt så gode som idag, for at udnytte alt den hukommelse.
Gravatar #3 - Nize
6. maj 2005 01:41
#1 De tester det netop i Doom3, som også har en 512 Mbyte setting, og der hjælper det ikke noget - læs evt. testen.

Jeg tror det er GPU power der mangler på dagens grafikkort, og ikke ram.
Gravatar #4 - andreasg
6. maj 2005 03:43
Fra konklusionen:

The new product from ATI may be interesting for PC enthusiasts who just want to have a graphics card with 512MB of memory at any cost


Oversat: Kortet er interessant for folk der har for mange penge og ikke aner at de bruger dem på at få ca. 0-1 FPS i 99% af alle benchmarks.
Så hvis du ser en l337 h4x0r bragge over sine "pwnage" 512mb video ram, så er du i din gode ret til at stemple ham som DÅM :)
Gravatar #5 - El_Coyote
6. maj 2005 04:56
testen fortæller det samme som da de gik fra 128 til 256Mb.
og hovsa, det kom jo til sin ret tilsidst alligevel
Gravatar #6 - arkantheblack
6. maj 2005 05:53
#5 De konkludere jo også på at det på NUVÆRENDE tidspunkt er nok med 256, at det senere vil været krævet at have 512 er sikkert rigtigt, men PT...
Gravatar #7 - Onde Pik
6. maj 2005 06:57
Nu har jeg selv et dejligt XL kort med 256MB RAM, og ja det sparker sgu røv. Men det ville nok have været mere genialt at smide de 512MB på et Radeon X850 XT PE istedet. XL kortet er simpelthen ikke hurtigt nok til at udnytte alt den RAM.

Desuden kommer ATIs næste generation snart, der er rygter om paper release inden for en måned. De nye kort kommer efter alle spekulationer til at være double speed eller mere over nuværende generation. Og så kan det nok være at 512 MB bliver til noget.
Gravatar #8 - guppy
6. maj 2005 07:23
#7
XL kortet er simpelthen ikke hurtigt nok til at udnytte alt den RAM.


eh.. ram'en skal jo bruges til at lagre flere / større tekstures - har ikke voldsomt meget at gøre med kortet hastighed som så..

--

Det man får ud af mere ram på gfx kortet er at det er muligt at cache mere og derfor ikke så mange dyre operation med at hente fra system ram ( og gud forbyde det disken ).

Men problemet for et kort med så meget ram er at det ( som tidligere nævnt ) ikke bliver brugt - hvis folk lod deres tekstures få længere retentions tid og blev flittegere til at gemme cvar's(1) ville det give et noget større spark til fps.

problemet som så er jo bare at udviklerne ( af spil mm ) er nød til at tage hensyn til at nogle af deres brugere har betydeligt mindre ram til rådighed og det er ikke praktisk at chekke mod ram mængden hele tiden når man skal beslutte sig for om man skal gemme en teksture eller en cvar(1). Som oftest bliver det løst ved at lave en render i mere end en udgave - så hvis kortet bliver almideligt inden for en overskuelig tidshorisont kommer der såmænd nok patches til spil der udnytter de ekstra ram mængder..

(1) Compiled Vertex Array, ikke console variabler ;)
Gravatar #9 - amokk
6. maj 2005 14:49
Problemet med de 512MB er - som andre også siger, at VPUen ikke kan udnytte det pga. sin begrænsede ydelse, og at softwaren heller ikke er gearet til det. De 512 MB er noget, som lokker "dumme" kunder til, dvs. folk som tror et GF5200 er bedre end 6600GT, fordi det første har 256MB RAM og det andet har 128MB.
(hørte 2 mennesker en dag i toget, som snakkede om at den ene ville have e Geforce 4 MX4000 ,ed 256MB RAM, da hans nuværende MX460 med 128MB var for lidt, så han regnede med at få dobbelt ydelse.... LOL!

Sagen er, at de eneste kort på markedet i dag, som kan udnytte mere end 128MB, er GF6800 serien, og X800/850 serien!

#8 teksten skriver jo at det især er ved AA og AF at der kan være brug for meget RAM, ikke kun ved større textures

#7 yes har også et X800XL, det er nice, især med en Zalman VF700Cu på!
Gravatar #10 - Onde Pik
6. maj 2005 15:42
#8

eh.. ram'en skal jo bruges til at lagre flere / større tekstures - har ikke voldsomt meget at gøre med kortet hastighed som så..


Nådada. Så man bruger altså kun RAM'en på kortet til at lagre rå textures? Nej så simpelt er det ikke, i 3D er det ikke bare at tage et billede og smække det på en overflade og vupti. Nej man bruger en masse plads i rammen til at indeholde beregnet data. Under sampling skal samples gemmes i rammen og det fylder en frygtelig masse. Når man skal filtrere for at finde ud af hvilken farve en pixel fra et texturemap skal have i den sidste ende bruges også en frygtelig masse RAM (afhængig at filteringsmetoden). Hvis du har et ATI kort kan du bruge "ATI Tray Tools" til heletiden at se RAM'forbruget på dit kort. Slå AF og AA fra og se hvor meget spillet bruger. Prøv derefter at slå begge til på maks og spil det samme spil igen. Det vil være nøjagtigt de samme textures der bruges men du vil se en betragtelig forøgelse i forbruget af VRAM.

Problemet i de fleste tilfælde er bare at GPU'en bliver bottleneck og derfor slet ikke har muligheden for at udføre beregningerne hurtigt nok til at pladsmangel bliver et problem.
Gravatar #11 - Onde Pik
6. maj 2005 16:16
Edit:
Ja ok... Opera + newz.dk = :(
Gravatar #12 - amokk
6. maj 2005 17:31
#11?
Gravatar #13 - ZOPTIKEREN
6. maj 2005 17:54
#12
OndePiks indlæg er da nemt at forstå.
Newz.dk = :) (+)
Opera= :( (-)

I matematikens verden er (+)+(-)=- såfremt(->+). Da opera er den afgørende faktor for Onde Piks indlæg #11, må ->+ og
Opera + newz.dk = :( + :) = :(

Jeg tror nu nærmere det er fordi opera har et eller andet problem med at lave dobbeltpost her på siden :).
Gravatar #14 - amokk
6. maj 2005 18:10
#13 du kan blive en god lærer...

bruge 4-5 sætninger på at lukke en masse lort ud, for derefter at skrive svaret i én sætning :-)
Gravatar #15 - drbravo
6. maj 2005 22:27
#14

..og han er admin


:()
Gravatar #16 - ZOPTIKEREN
11. maj 2005 22:25
#14 - amokk

Jeg vil næppe blive en god lærer idet jeg vil styre 'min' klasse som en kalifatstat (aka. despotisk teknokrati). Sætte mig ned i rundkreds og snakke om problemerne, det er i hvert fald en force jeg ikke besider...

#15
Hvad har det at gøre med noget som helst? Amokk kan vel tage lidt (latter)gas :).
Gravatar #17 - drbravo
12. maj 2005 00:16
#16

Det ved jeg ikke - men du har rated det relevant? :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login