mboost-dp1

Tesla

Tesla vil være klar med selvkørende biler i år: Selvkørende taxier i 2020

- Via engadget -

Elon Musk lover, at Teslas biler vil være fuldt selvkørende i slutningen af 2019, og at selskabet vil have selvkørende taxier på gaden i 2020.

Ved et stort event afslørede Tesla, hvad vi kan vente af selskabet, når det kommer til selvkørende biler.

Som Elon Musk før har sagt, regner man med Teslas biler vil være fuldt selvkørende i løbet af i år. Derudover afslørede Tesla, at de satser stort på selvkørende taxier. 

Da Teslas biler allerede har den nødvendige hardware til at være selvkørende, er det kun softwaren, som kræver forbedring.

Softwaren kan de forbedre vha. deres såkaldte ‘shadow mode’, hvor bilen observerer andre biler og registrerer, hvad den ville have gjort i samme situation. De data bliver sendt til Tesla, som kan rette fejl og træne den kunstig intelligens.

Efter planen skulle Teslas biler være fuldt selvkørende, som nedenfor, i slutningen af i år.

Samtidig afslørede Tesla, at de vil have en ambitiøs selvkørende taxi-tjeneste klar i 2020.

Elon Musk fortæller, at Tesla vil have over en million selvkørende taxier på vejene om et år – måske et år og tre måneder.

Selskabet regner også med at producere biler helt uden rat og pedaler inden for to år.

Musk forventer, at en tur med en af disse robo-taxier vil koste 0,18 dollars pr. mile, hvilket er væsentlig lavere, end det konkurrenter som Uber og Lyft kan tilbyde i øjeblikket, som er 2-3 dollars pr. mile.

Disse taxaer vil hellere ikke være låst fast til bestemte områder, som andre selvkørende biler er (såkaldt geofencing). De vil kunne køre alle steder, hvor det er lovligt for dem.





Gå til bund
Gravatar #1 - SukkerFri
23. apr. 2019 11:34
Jeg har på fornemmelsen, at hver gang Elon åbner munden, så sidder der en flok ingeniører og tager sig til hovedet mens de tænker "nej nej nej" :)
Gravatar #2 - CBM
23. apr. 2019 11:43
#1: LOL :)
Gravatar #3 - SwineDK
23. apr. 2019 11:57
#1 ja, det må være ingeniører fra VW, Ford mm., for som Elon også sagde til præsentationen, så har de udfriet alle tidligere målsætninger, hvor man dømte dem til at fejle. Det var måske ikke til den førstsatte tid, men med en vis forsinkelse, hvilket han godt selv er klar over, da han kan være lidt optimistisk med tidsplaner.

Hvis de andre bilfabrikanter ikke får fingeren ud og snart får lavet biler, der er i samme klasse rent teknologisk, vil der ske det samme med dem, som skete for de kamera-virksomheder, der ikke fulgte med, da vi overgik til digitale fotos i stedet for at bruge film.

Hvis Tesla formår at levere på deres løfter om fuld selvkørende funktionalitet og robot taxi tjeneste, vil det ikke betyde det store om det bliver allerede til næste år, eller måske først om 2-3 år, for uanset hvad, vil de stå som den eneste bilproducent, hvor du kan købe en bil direkte hos dem, der potentielt kan tjene sin egen værdi hjem indenfor 1-2 år efter køb. De vil jo ikke kun konkurrere med Lyft og Uber, men samtlige taxa-selskaber i verden.
Gravatar #4 - Ebbe
23. apr. 2019 11:59
Jeg er nu ved at være lidt træt af de videoer. Motor vej, lande vej. Nææææ lade mig se om den kan køre en tur fra Hellerup ind til Kastrup Lufthavn over konges nyt-tov kl 8 om morgen. Det vil helt sikker blive en meget mere spændene video, som jeg gad at se. :)
Gravatar #5 - CBM
23. apr. 2019 12:10
Om 3 år skriver vi kun 2022... jeg tror ikke på at Tesla allerede er klar med 100% selvkørende biler uden rat og pedaler til den tid...

"AI" er stadig ufatteligt primitivt....
Gravatar #6 - SwineDK
23. apr. 2019 12:14
#4 er det ikke hurtigere at gå den vej end at køre med bil på det tidspunkt? :-)

Deres investorer har netop i går fået lov til at se på egen hånd at bilerne netop kan køre på andet end motorvej og landevej, med lyskryds mm.

Jeg kunne forestille mig at der i løbet af de næste par dage, kommer nogle videoer fra Tesla omkring hvordan bilerne kørte med investorerne.. Det plejer Tesla at have åbne kort med..
Gravatar #7 - Ebbe
23. apr. 2019 12:16
#5 så har du ikke mødt min nabo, hold da en AI han så er. Ved ikke lige hvordan hans syn på verden er i gemmen en forrude, men kan ikke blive være end en AI.
Gravatar #8 - SwineDK
23. apr. 2019 12:17
CBM (5) skrev:
Om 3 år skriver vi kun 2022... jeg tror ikke på at Tesla allerede er klar med 100% selvkørende biler uden rat og pedaler til den tid...

"AI" er stadig ufatteligt primitivt....


De nævnte at de vil starte med at have rat mm., men at de senere (ukendt hvornår) vil tilbyde en billigere bil, uden rat og pedaler i en overgangsperiode indtil de udelukkende vil lave biler uden rat.
Gravatar #9 - CBM
23. apr. 2019 12:19
#7: LOL, ok

#8: Okay, men stadig... en fuldt ud selvkørende bil indenfor de næste 10 år? Det tvivler jeg stærkt på,

i år, 2020, 2021, 2022, ingen af disse er tilnærmelsesvis realistiske med den nuværende teknologiske viden... men måske når der er gået 10 år... engang i 2029 eller 2030
Gravatar #10 - SwineDK
23. apr. 2019 12:34
CBM (9) skrev:
#7: LOL, ok

#8: Okay, men stadig... en fuldt ud selvkørende bil indenfor de næste 10 år? Det tvivler jeg stærkt på


Vi må se. Jeg tror selv at det går hurtigt.. Teknologi flytter sig hurtigt og har man fået de korrekte algoritmer lavet, så de kan lære AI'en at teste og godkende alle tilfælde på egen hånd, vil det være en smal sag at få bilerne til at køre selv, i hvert fald hvor der er asfalterede og afmærkede veje.

Om det går "Elon hurtigt", eller om der går et par år mere, ved jeg ikke..

Med hensyn til om bilerne udelukkende vil kunne fås uden rat, så tror jeg at det er tiltænkt robot-taxi tjenesten.
Som privatperson vil jeg gerne kunne tag en køretur, uden at vide præcist hvor jeg skal hen - det kan man ikke helt med en selvkørende bil, der kræver en destination - og hvis jeg ender med at have bestilt dagligvarer i Bilka, som skal hentes ved deres BilkaToGo, så tror jeg næppe at en fuldt selvkørende bil kan finde ud af at køre hen og holde lige præcis ved indkørslen, lade mig indtaste telefonnummer og derefter køre hen på den korrekt nummererede plads. Den vil måske køre mig hen til indkørslen, men derefter ville den nok vente på førens input..
I hvert fald indtil BilkaToGo får understøttelse for at bilen selv kan fortælle hvem ejeren er.
Gravatar #11 - larsp
23. apr. 2019 12:51
CBM (5) skrev:
"AI" er stadig ufatteligt primitivt....

Jep. Folk tror at AI i dag kan tænke og handle som en mini menneske-hjerne og at cyberdyne systems v2 vil tage verden over lige om hjørnet. Sådan er det bare slet ikke. AI er glorificerede mønstergenkendelses maskiner med programmerede eller nøje optrænede reaktioner. De kan ikke tænke en eneste original tanke, så der kan hurtig komme modstridende sensorinput og AI bilen vil ligne et stort spørgsmålstegn og bare stoppe op fordi den ikke har en regel for hvad den nu skal gøre.

Måske hvis man holder AI bilerne til busbanerne så de nærmest kører på virtuelle togskinner og med forenklede trafikregler, vil det måske kunne lade sig gøre med autonom kørsel. Men der vil stadig være cykler at flette med i KBH. Held og lykke med det, Tesla.
Gravatar #12 - CBM
23. apr. 2019 13:27
#11: jep

#10: algoritmen der kan det på fornuftig vis, er netop den hellige gral indenfor "AI"

Gravatar #13 - Lasse O
23. apr. 2019 13:27
Dem der påstår at der stadig går 10 år, ved ikke hvad de snakker om. 10 år i den teknologiske udvikling vi har nu, er MEGET lang tid.

Teslas biler kan allerede NÆSTEN køre fuldstænding, level 5, autonomt. Et stort skridt skete for nylig med deres seneste update der gjorde det muligt for bilen at skifte vognbaner osv autonomt. De tilføjer stadig flere features der nærmer sig level 5.

Det er for det meste kun lovgivning der holder dem tilbage, IKKE teknologien. Folk misfortår brugen af AI i forbindelse med autonome biler. AI er IKKE et krav, men det er machine learning og en MASSE data.. og det er netop det Tesla, helt unikt, har kunne indsamle over de sidste par år. Ingen anden bilproducent kan tilnærmelsesvis matche det, hvilket gør at Tesla er flere år længere fremme end nogen anden producent.
Gravatar #14 - CBM
23. apr. 2019 13:33
#13: det interessante er om man KAN nå level 5 med maskinlæring/machine learning (ML)

og ikke mindst hvornår

ML er stadig meget primitivt og er ikke i nærheden af sci-fi AI

Det handler om at udregne sandsynligheder baseret på data, så den forsøger at træffe det rigtige valg baseret på de data den har... det er sandsynligvist ikke nok til at nå level 5

Level 5

Full Automation
(under all roadway and environmental conditions that can be managed by a human driver under All driving modes)

AIN't gonna happen anytime soon

det svarer lidt til at have x antal cifre af pi og så mene at nu har man fundet det præcise komma tal som definerer pi

på den anden side, kan de jo forsøge at rebrande "level 4,5" som "level 5" om nogle år
Gravatar #15 - Ronson ⅍
23. apr. 2019 13:48
Tror folk ikke at bilka, hvis alle købte en tesla, sammen med tesla ville udvikle et system så bilen rent faktisk ville kunne køre et bestemt sted hen at hente varer?

Hvis tesla (eller selvkørende biler helt generelt) blev normen så ville samfundet formentlig tilpasse sig efter det.

Okay, bilka er et skidt eksempel. De følger ikke med tiden og danmark er slet ikke stor nok til den slags. Men så target, walmart osv.
Gravatar #16 - CBM
23. apr. 2019 14:09
#15: man kunne sagtens forestille sig en slags autonom "togdrift" af biler som fx en Tesla ifm indkøb i Walmart mv... såfremt deres antal begynder at betyde noget...

men det er næppe "level 5"

og der er stadig lang vej før benzin og dieselbilerne erstattes af EVs o.l.

Gravatar #17 - larsp
23. apr. 2019 14:58
Jeg prøvede en VW e-up i dag og må sige at den sgu rykker ret godt. Fire velvoksne mennesker i en lille up blev trykket godt tilbage i sædet, og det virkede som at det var vejgreb der forhindrede yderligere acceleration. Når man holder stille i kø er det fedt med 100% ro og at der ikke er irriterende motor start og stop rysten når køen flytter sig et par meter.

Der er ingen tvivl om at EVer er gode til at tøffe rundt i en storby. Jeg tror bare ikke at fuld autonom drift er praktisk i den nærmeste dekade eller to, dertil er en storby al for kaotisk. Hvordan vil AI nogensinde kunne give øjenkontakt og kommunikere med medtrafikanterne, hvordan kan AI udføre den komplekse forhandling ved en overfyldt parkeringsplads hvor man har set at et par kunder er ved at gøre klare til at køre væk, så man lige holder ind til siden mens man holder øje med at man ikke blokerer for andre osv. AI har ikke en jordisk chance.
Gravatar #18 - CBM
23. apr. 2019 15:39
#17: præcis

Og ja en EV er uden tvivl langt federe at køre i. Der er bare desværre stadig en del praktiske problemer med fx grøn energi, infrastruktur, pris og rækkevidde som skal løses
Gravatar #19 - Lasse O
23. apr. 2019 18:09
For dem der stadig er i tvivl..



Tesla lancerede dette i går...
Gravatar #20 - Unold
23. apr. 2019 18:24
Jeg håber jeg tager fejl, men jeg tror det bliver ulovligt at køre bil selv. Ikke lige her det næste årti, men i relativt nær fremtid.

Jeg elsker at køre både bil og mc, så håber der går laaang tid. :)
Gravatar #21 - CBM
23. apr. 2019 18:40
Lasse O (19) skrev:
For dem der stadig er i tvivl..



Tesla lancerede dette i går...

Jeg har set videoen igennem

Og ja det er sandsynligt de når målet indenfor de næste ti år

Men jeg har intet set i videoen der overbeviser mig om at jeg ellers skulle tage fejl i #14

Husk på at AI hardware er lige så meget en gimmick som AI software

Derudover har Elons troværdighed hvad angår tidsplaner og teknologi lidt flere alvorlige knæk

Jeg har tidligere set op til ham men betragter ham nu mere på linie med andre forretningsfolk

Han er ikke den nørd messias han var tidligere

#20: jeg tror du tager fejl :) og uanset hvad så vil vi alligevel være laaangt bagefter her i Danmark
Gravatar #22 - Lasse O
23. apr. 2019 18:55
#21.. som sagt, fuldt autonome biler kræver ikke rigtig AI, så drop nu det der!

Det kræver god, kraftig hardware, neurale netværk, machine learning og en MASSE data.. IKKE AI.

Alt dette har vi i dag, det virker og som Tesla selv siger, så modtager de MEGET data - og det er dét data der skal bruges til at lære bilerne og køre selv via neurale netværk, _IKKE_ AI.

Rigtig AI, som du snakker om, er MINIMUM 10-20 år ude i fremtiden, korrekt.

Læs evt denne lange, men RIGTIG gode artikel. Tro mig, det er det værd.

https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intellig...

Husk del 2.
Gravatar #23 - Lasse O
23. apr. 2019 19:11
I øvrigt den fulde video linket til før:


Den går mere i detaljer om NN.
Gravatar #24 - SwineDK
23. apr. 2019 20:47
Der er ingen tvivl om at en fuldkommen generel AI vil være en del år ude i fremtiden, men biler har ikke brug for sådan en sådan.
Den har som tidligere nævnt, brug for en meget mere snæversynet intelligens og det er som sådan ikke en kunstig intelligens, men blot en yderst effektiv algoritme, som konstant bliver forfinet, af både mennesker og computere. Med en kombination af bilen og et eksternt netværk af computere, der kan samle og simulere situationer til forbedring af algoritmen, vil man hurtigt få dækket alle de mulige situationer - selv flyvende biler og dyr på vejen, som de også viste i deres præsentation.

De vil aldrig få dækket 100% af alle situationer - men hvis de kan lære algoritmen at handle ud fra et vist regelsæt og handle forsigtigt i forhold til uventede situationer, indtil de er verificeret og derefter markeret som en kendt situation, burde det kun være et spørgsmål om at skaffe nok data at arbejde med.
Gravatar #25 - crusie
23. apr. 2019 21:11
hmmm jaja, men er jeg den eneste der ser at den overhaler indenom ca 22 sekunder inde i video'en ? Den er da ikke gangbar i følge dansk lov ?
Gravatar #26 - Lasse O
23. apr. 2019 21:29
crusie (25) skrev:
hmmm jaja, men er jeg den eneste der ser at den overhaler indenom ca 22 sekunder inde i video'en ? Den er da ikke gangbar i følge dansk lov ?


Det er lovligt i nogle lande.. det er klart at softwaren skal være tilpasset regler i forskellige lande, hvilket helt naturligt kommer med neurale netværk.

F.eks er der jo store forskelle på hvordan en bil skal køre i England og Danmark, pga hhv. højre- og venstrestyring.
Gravatar #27 - Ronson ⅍
23. apr. 2019 22:29
crusie (25) skrev:
hmmm jaja, men er jeg den eneste der ser at den overhaler indenom ca 22 sekunder inde i video'en ? Den er da ikke gangbar i følge dansk lov ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Overtaking#Legal_sta...
Gravatar #28 - Ronson ⅍
23. apr. 2019 22:39
CBM (18) skrev:
rækkevidde

Really..?

Tesla Model 3 Long Range har en rækkevidde på 560 km.

Tænk på at de fleste (der køber tesla i hvert fald) højst sandsynligt kan sætte deres bil til at lade derhjemme hver dag.

Min bil kan selvfølgelig køre længere på en tankfuld, men jeg har INGEN tankstationer til/fra arbejde uden at køre en omvej, så i sidste ende ville jeg spilde mere tid på at tanke diesel end at sætte stikket i derhjemme.
Gravatar #29 - arne_v
23. apr. 2019 22:52
Ronson ⅍ (28) skrev:

CBM (18) skrev:

rækkevidde

Really..?

Tesla Model 3 Long Range har en rækkevidde på 560 km.

Tænk på at de fleste (der køber tesla i hvert fald) højst sandsynligt kan sætte deres bil til at lade derhjemme hver dag.


De fleste kan sagtens få det til at fungere ved normal daglig brug (til og fra arbejde, ud of handle o.s.v.).

Men jeg vil tro at der er mange som en gang imellem besøger familie i den anden ende af landet eller kører på ferie i udlandet.

Og der duer ren el bare ikke.

Ren el duer kun som bil nummer to.

Hybrid plugin derimod!!

Gravatar #30 - Ronson ⅍
23. apr. 2019 23:40
Altså der er 1000 km til den franske grænse her fra. Om jeg skal tanke en gang eller lade en gang gør næppe nogen forskel. Med en tur på 10-11 timer har jeg alligevel tænkt mig at holde pause(r) længe nok til at en elbil ville kunne hurtiglade.

Hvor er problemet så?

Vi snakker jo danske forhold her.
Gravatar #31 - arne_v
24. apr. 2019 00:06
Ronson ⅍ (30) skrev:

Om jeg skal tanke en gang eller lade en gang gør næppe nogen forskel.


240V => 10-15 timer
Type 2 => 5 timer
Supercharger => 1 time

Jeg tanker hurtigere end det.

Yderligere så er der ifølge https://www.tesla.com/findus/list/superchargers/Ge... kun 70 superchargers i hele Tyskland. Du kan godt komme til at køre lidt efter en.


Gravatar #32 - Ronson ⅍
24. apr. 2019 00:33
Som sagt, hvis jeg skal køre bil i 11 timer så er det næppe utænkeligt at jeg holder lidt mere end de 5 minutters pause det tager at tanke bilen op.

Also, der er faktisk en supercharger lige præcis halvejs (på øjemål på google maps) ;)

Der er i hvert fald mange muligheder for at lade på den rute som google foreslår, hvis man vil gå med livrem og seler så kan man jo bare sjatlade 2 gange i stedet for 1.

edit: Så jeg mener helt seriøst ikke elbiler har et rækkevidde-problem i dag.
Måtte de gerne kunne køre længere? Ja for fanden.
Er det rent faktisk et problem i hverdagen? Nej.
Ikke med mindre du pendler århus-københavn hver dag, uden mulighed for at lade lidt begge steder.
Gravatar #33 - CBM
24. apr. 2019 03:14
Ronson ⅍ (28) skrev:
CBM (18) skrev:
rækkevidde

Really..?

Tesla Model 3 Long Range har en rækkevidde på 560 km.

Tænk på at de fleste (der køber tesla i hvert fald) højst sandsynligt kan sætte deres bil til at lade derhjemme hver dag.

Min bil kan selvfølgelig køre længere på en tankfuld, men jeg har INGEN tankstationer til/fra arbejde uden at køre en omvej, så i sidste ende ville jeg spilde mere tid på at tanke diesel end at sætte stikket i derhjemme.

Teslaerne har god rækkevidde, men hvis man som mig ikke ville kunne lade hverken hjemme eller på job, så ville det stadig blive problematisk

Gravatar #34 - SwineDK
24. apr. 2019 07:27
CBM (33) skrev:

Teslaerne har god rækkevidde, men hvis man som mig ikke ville kunne lade hverken hjemme eller på job, så ville det stadig blive problematisk


Det er helt klart stadig en forhindring for mange, der bor i lejligheder eller med carport væk fra huset, uden mulighed for at plugge bilen ind i en stikkontakt.

De nye Model 3 kan vist oplades ret hurtigt op til 50% ved superchargers, mener at have læst at det kan gøres på kun 15-20 min, derefter går det langsommere og langsommere. Dette er dog hvis man informerer bilen om at den skal lades indenfor kort tid, for så vil den varme batteriet op, så det har den optimale oplade-temperatur.
En fuld opladning tager vist lidt over en times tid, men for 80%, som Tesla anbefaler, vil det "kun" tage ca. 40 min., hvilket jo passer meget godt med at man lige kan komme ind og få en burger et sted på de lange rejser.

Gravatar #35 - CBM
24. apr. 2019 07:41
#34: jep... og det vil helt sikkert også blive mere almindeligt med elektriske køretøjer.. men der er lang vej endnu...

jeg kan huske at jeg for 30 år siden, gik og undrede mig over hvorfor "rigtige" biler ikke var elektriske, når nu min daværende fjernstyrede bil fungerede så fint med en elektrisk motor :D
Gravatar #36 - Lasse O
24. apr. 2019 08:32
Det er alt sammen et spørgsmål om tid.

Da heste blev indført som normal transport form, var der også mangel på fodersteder, fortøjning, vandtrug osv.. når behovet er der, kommer faciliteterne.
Gravatar #37 - CBM
24. apr. 2019 08:44
#36: vi må bare håbe at de danske politikere ikke tager for meget strøm på os :-)

men mere seriøst så har politikerne med deres slingrekurs og ubeslutsomhed samt afgiftshunger, gjort megen skade på el bil salget i DK

og for hvad? for at de allerrigeste kan få små skattelettelser som de alligevel ikke kan mærke... for eksempel... de nye regler omkring børnepenge...

de stakkels stakkels mennesker der tjener over 750000 kr (750 TUSINDE KRONER) om året... de får nedsat deres samlede børnepenge selv om de er gift med en der tjener mindre... åh nej... jeg er sikker på det er et stort problem for dem...

nu skal det så være sådan at de bliver delt i to og at den der så er gift med en der tjener så meget, ikke får SIN del nedsat

750000 kr er cirka 62000 kr om måneden

Gravatar #38 - Lasse O
24. apr. 2019 11:33
Enig, danske politikere forstår sig ikke på teknologi, overhovdet!

MEN, vi har også til vane at gøre som alle andre når vi kan se det virker... så, det skal nok ske, givet nok en smule forsinket.
Gravatar #39 - CBM
24. apr. 2019 11:47
#38: vi må se hvad der sker... I mellemtiden kører DSB's antikke diesel tog videre.... og afgrunden mellem rig og fattig vokser år for år, fordi politikerne grådigt meler deres egen kage
Gravatar #40 - arne_v
24. apr. 2019 13:34
#39

Du ved hvad man siger: i et deomokrati har befolkningen de politikere som de fortjener.

:-)

Gravatar #41 - CBM
24. apr. 2019 15:46
arne_v (40) skrev:
#39

Du ved hvad man siger: i et deomokrati har befolkningen de politikere som de fortjener.

:-)


Hehe ja :-)
Gravatar #42 - arne_v
24. apr. 2019 19:25
Lasse O (36) skrev:

Det er alt sammen et spørgsmål om tid.

Da heste blev indført som normal transport form, var der også mangel på fodersteder, fortøjning, vandtrug osv.. når behovet er der, kommer faciliteterne.


Da heste blev indført som transportmiddel var der både vand og foder alle steder (henholdsvis floder/vandløb/søer og græs).

Så jeg er ikke sikker på at sammenligningen holder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login