mboost-dp1

Pixabay

Tesla patenterer nye batterier

-

En ny type kemi i batterierne er angiveligt hvad Tesla netop har søgt patent for, hvilket skulle give længevarende og bedre batterier

Tesla har tidligere i år meldt ud at man sigtede efter et batteri der kunne vare 1 million mil (1.6 million kilometer) før det var brugt op.

Det lader til, at de nu er nået så langt, at de patenterer selve ideen. Batteriet er stadig Li-Ion, men med forbedringer i både komposition og indhold. 

Teslas tidligere batterier, som introduceret i f.eks. deres Model 3, var sat til at vare mellem 300.000 og 500.000 mil (480.000 – 800.000 km) i en Model 3 der ellers var reklameret til at vare 1 million mil.

Rygterne går på, at disse nye batterier også vil blive introduceret i Teslas powerwall, hvilket kan mindske størrelsen på batteripakken og samtidig forlænge levetiden.





Gå til bund
Gravatar #1 - p1x3l
27. dec. 2019 10:15
Nuværende tesla batterier kan køre 3mill... Er spørgsmålet ik hvor mange % af kapaciteten der tilbage efter x antal km... Så nye er elbiler altså heller ikke må godt lige tage hovdet ud af røven vis vil formidle information for der da absolut intet i denne artikel..
Gravatar #2 - T_A
27. dec. 2019 10:35
p1x3l (1) skrev:
Nuværende tesla batterier kan køre 3mill... Er spørgsmålet ik hvor mange % af kapaciteten der tilbage efter x antal km... Så nye er elbiler altså heller ikke må godt lige tage hovdet ud af røven vis vil formidle information for der da absolut intet i denne artikel..


I følge en anden artikel fra wired, så er udmelding:

"Should be able to power an electric vehicle for over 1 million miles” while losing less than 10 percent of its energy capacity during its lifetime."

Det er et godt mål, Så kan men efter min mening med god samvittighed sige at batteri ikke har nævneværdig tab i bilens typiske levetid.


Kilde:
https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-...
Gravatar #3 - p1x3l
27. dec. 2019 11:39
#2 ja jeg ved godt det er det der menes, men nytter jo ik dumme ting ned så vigtig info er væk, skrives her som om kun kan køre xxx km og så det det, vilket jo er langt fra virkeligheden vil mene er ganske brugbar selvom har mistet 10% eller enda 25%, udover det nævner artiklen ik engang endeligt bruger graphite til noget istedet for kun høre om... Taler endda ned om model 3 som om skulle være dårlige batterier uden at sige at faktisk kan køre 1mill km men at efter 480-800k km er der mindre end 90% kapacitet
Gravatar #4 - ToFFo
27. dec. 2019 14:09
Tesla: *Opfinder mere effektive batterier, der er billigere at producere og holder 10 gange længere, til fordel for miløjet*
Danmark: *Laver en sygelig afgift på de batterier, og siger det er til fordel for miljøet*

Og om 5år kommer nyheden om at batterierne er klar, og Danmark sætter afgiften på Tesla modeller der har de nye batterier op med 600%.
Gravatar #5 - CBM
28. dec. 2019 09:20
Mon ikke der er en del patenter på endnu bedre batterier derude som holdes tilbage pga olie?
Gravatar #6 - MOA
28. dec. 2019 18:29
#1 De data der er pt. på de nuværende batterier er typisk 85%+ kapacitet efter 500-750.000 km, så jeg vil mene det er noget nær ikke eksisterende det problem med de bliver dårligere.

Jeg har selv planer om en Tesla Model 3 Performance (er snart færdig med tilbygning så den kan stå i ro og fred i lækre omgivelser i vores nuværende garage) og så i 2021 en Model Y...

Jeg kan dog se at afgifterne kommer for alvor i 2021, så nu må vi se om elbileventyret bare stopper med den Model 3P jeg snupper inden sommerferien, nægter simpelthen at betale de horrible afgifter på et BATTERI!
Gravatar #7 - udenrigsministeren
28. dec. 2019 23:19
#6 De afgiftsstigninger, du refererer til, droppes indtil videre iht. oplægget til finansloven for 2020 - så der er alligevel håb.
De ville jo have sat markedet for elkøretøjer komplet skakmat, så det er godt, de er kommet på bedre tanker.
Gravatar #8 - Jim Night
29. dec. 2019 07:58
#6 Sælg din 3 til mig til den tid. Min benziner trænger til udskiftning i '21.
Gravatar #9 - T_A
29. dec. 2019 17:42
CBM (5) skrev:
Mon ikke der er en del patenter på endnu bedre batterier derude som holdes tilbage pga olie?


Nok næppe.
1. Et lands forsvar lader sig normalt ikke binde af patenter, så hvis der var en nem at producere batteriteknologi, som var markant bedre og bare lå og samlede støv, ville vi se den blive brugt hos militæret.

2. Der er flere lande bl.a. Kina, som vil være ligeglad med et udenlandsk patent.
Det kan så godt være de kun kan slippe afsted med at benytte disse batterier, på det interne marked, men så ville vi se det der.
Gravatar #10 - CBM
1. jan. 2020 19:06
T_A (9) skrev:
CBM (5) skrev:
Mon ikke der er en del patenter på endnu bedre batterier derude som holdes tilbage pga olie?


Nok næppe.
1. Et lands forsvar lader sig normalt ikke binde af patenter, så hvis der var en nem at producere batteriteknologi, som var markant bedre og bare lå og samlede støv, ville vi se den blive brugt hos militæret.

2. Der er flere lande bl.a. Kina, som vil være ligeglad med et udenlandsk patent.
Det kan så godt være de kun kan slippe afsted med at benytte disse batterier, på det interne marked, men så ville vi se det der.

Det lyder rimeligt
Gravatar #11 - arne_v
1. jan. 2020 19:35
#patent

Hvad er et patent der holdes tilbage?

Ideen i et patent er at opfindelsen offentliggøres men at ophavsmanden beholder eneretten til opfindelsen i et antal år.

Hvis et patent eksisterer som patent, så er det kendt.

(med en undtagelse - NSA har en skummel aftale med USPTO, men det er næppe relevant her)
Gravatar #12 - arne_v
1. jan. 2020 22:41
#7

Det er da en skandale.

Det er en lex Tesla.

Man giver en afgiftsnedsættelse på 1/2 - 1 million kroner til folk som formentlig har en husstandsinkomst over 800000 som gerne vil køre i en luksus bil fremfor noget mere ordinært som en VW Passat eller Ford Mondeo.

Og effekten på Danmarks CO2 udledning må være mikroskopisk.

Og almindelige mennesker som betaler fuld afgift for en lille Peugeot/Skoda/Fiat er til grin.

Men ikke meget debat.

Borgerlige politikere er for lavere afgifter og kan lide luksus biler.

Vesntefløjspolitikere er for miljø og kan lide luksus biler.

Journalister, erhversfolk, organisationsfolk etc. er også i den indtægtsklasse og kan lide luksus biler.
Gravatar #13 - Sn3akr
3. jan. 2020 13:15
#12 Men så skal du jo også huske på at de fattige nasserøve i boligblokken kan få 500 i boligstøtte om måneden(så længe de ikke tjener nogen nævneværdig løn.. cirka over en kontanthjælp), og de betaler jo ikke lige så meget i skat.. De kan jo også bare skifte køkken og trække håndværkerfradraget fra.. >(hvis de havde råd.. A HAR HAR HAR (Jeppe K))

Selvfølgelig skal de da ikke betale de samme som pøbelen.. Det har man lønslaver til! Ikke så længe siden de diskuterede at de ville have fradrag for hushjælpen også!

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login