Der er også en væsentlig prisforskel må man sige :D :D og så er der Tesla Battery Day næste uge, så lad os nu se hvem der har den længste rækkevidde...
Lucid Air starter ud med en bil til 170k dollars i foråret 2021, der er fandme lang tid til.
Det er sikkert kun 830km hvis man kører langsomt. Men det er jo også fint i USA, deres motorveje har en fartbegrænsning på 110km i timen :P
USA har ikke en generel hastighedsbegrænsning. Der er typisk specifik skiltning på veje. Og hvis der ikke er skiltning er der specifikke regler som er forskellige per stat.
I Rhode Island er de fleste motor veje 55 eller 65 mph (ca. 90 og 105 km/t).
Der skulle findes 40 miles i Texas hvor grænsen er 85 mph (ca. 135 km/t).
Generelt animerer amerikanske motorveje ikke til at køre stærkt: * mange steder er der tæt trafik * der kan være slemme huller i vejen * nogen gange er hældningen af vejen forkert - ydersiden ligger lavere end indersiden i et sving
Det er hvad der sker når man ikke tror på statslige investeringer i infrastruktur.
Der er stor forskel mellem staterne. Men mange af dem bruger alt for få penge på veje og broer.
På trods af indkomstskat, moms, benzin-afgift, føderale blok-tilskud etc., så prioriterer man ofte at bruge pengene anderledes.
Min personlige vurdering er at det er en negativ side-effekt af amerikansk politiks fokus på personer fremfor partier. Partier regner med at bestå i 100 år og vil derfor en gang imellem være villig til at tænke langsigtet. Politikere vil måske gerne fortsætte i politik i mange år men vil typisk skifte rolle efter 4 eller 8 år - og derfor vil mange prioritere tiltag der er synlige med det samme og udskyde investeringer i ting som veje og broer fordi de er langt sigt.
"kick the can down the road" som det hedder USAnsk.
Claus Jørgensen (7) skrev:
Private veje er den Amerikanske vej! Hvis folk ikke har råd til det, tough luck right?
Der er allerede en del veje og broer i USA med betaling.
Men som oftest med ganske rimelige priser. Et tilfældigt eksempel: broen til Newport i Rhode Island koster 4 dollars for turister og 83 cent for Rhode Islandere med elektronisk transponder.
Veje og broer med betaling findes dog mange steder, så jeg vil ikke kalde det specielt amerikansk.
Det er hvad der sker når man ikke tror på statslige investeringer i infrastruktur.
Private veje er den Amerikanske vej! Hvis folk ikke har råd til det, tough luck right?
I Danmark er infrastrukturbudgettet faldet med en tredjedel, siden kommunalreformen, hvor kommunerne overtog en række veje fra amterne.
Det "sjove" ved det, er at der næppe er noget der er så afgørende for økonomien, som en god infrastruktur. Sureness, det er svært at lave en knivskarp businesscase på den enkelete kilometer vej. Men overordnet set er asfalt, elkabler og kobber/fiber-kilometer mv. (og i mindre grad skinner) super afgørende for en økonomisk fremgang også mere lokalt.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.