mboost-dp1

Lucid Motors

Tesla-konkurrent lancerer luksussedan: 830 km på en enkelt ladning

- Via engadget -

En ny elbil fra Lucid Motors overgår alt, som Tesla kan præstere.

Elbilen, der hedder Lucid Air, har en rækkevidde på 830 km på én ladning. Det er omkring 180 km længere end en Model S Long Range Plus med 650 km.

Det er på trods af, at Lucid Airs batteri kun har en kapacitet på 113 kWh, hvor Teslas største batteri har en kapacitet på 100 kWh.

Selv om Lucid Airs batteri kun har 13 procent mere kapacitet end Teslas, giver det alligevel omkring 180 km længere rækkevidde.

Elbilens længere rækkevidde i forhold til batterikapacitet er opnået ved at optimere batteriet og en forbedret aerodynamik.

Foruden et godt batteri kommer Lucid Air også med alt, man kan forvente af en luksussedan.

Prisen matcher selvsagt produktet. Den første model kommer i foråret 2021 og er prissat til 169,000 dollars (1.062.000 kroner).





Gå til bund
Gravatar #1 - MOA
14. sep. 2020 14:02
Der er også en væsentlig prisforskel må man sige :D :D og så er der Tesla Battery Day næste uge, så lad os nu se hvem der har den længste rækkevidde...

Lucid Air starter ud med en bil til 170k dollars i foråret 2021, der er fandme lang tid til.
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
14. sep. 2020 14:11
Jeg har på fornemmelsen at de måler rækkevidde forskelligt.

Det er sikkert kun 830km hvis man kører langsomt. Men det er jo også fint i USA, deres motorveje har en fartbegrænsning på 110km i timen :P
Gravatar #3 - arne_v
14. sep. 2020 14:14
#0

Og inden folk falder helt i svime.

De 1058000 er uden moms og registreringsafgift.

Registreringsafgift på el-biler er lidt kompliceret i Danmark.

Men som jeg læser https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/alt-om... så bliver det lidt over 2 millioner i 2021 og lidt under 3 millioner i 2023.
Gravatar #4 - arne_v
14. sep. 2020 14:27
Claus Jørgensen (2) skrev:

Det er sikkert kun 830km hvis man kører langsomt. Men det er jo også fint i USA, deres motorveje har en fartbegrænsning på 110km i timen :P


USA har ikke en generel hastighedsbegrænsning. Der er typisk specifik skiltning på veje. Og hvis der ikke er skiltning er der specifikke regler som er forskellige per stat.

I Rhode Island er de fleste motor veje 55 eller 65 mph (ca. 90 og 105 km/t).

Der skulle findes 40 miles i Texas hvor grænsen er 85 mph (ca. 135 km/t).

Generelt animerer amerikanske motorveje ikke til at køre stærkt:
* mange steder er der tæt trafik
* der kan være slemme huller i vejen
* nogen gange er hældningen af vejen forkert - ydersiden ligger lavere end indersiden i et sving

Gravatar #5 - Claus Jørgensen
14. sep. 2020 17:52
#4

Det er hvad der sker når man ikke tror på skatteindtægter til at betale for infrastruktur

Gravatar #6 - arne_v
14. sep. 2020 18:29
#5

Hvis så bare at de stater med høje skatter (indkomstskat til stat og moms til stat) havde gode veje.

Men det virker desværre ikke til at være tilfældet.



Gravatar #7 - Claus Jørgensen
14. sep. 2020 20:18
#6

Det er hvad der sker når man ikke tror på statslige investeringer i infrastruktur.

Private veje er den Amerikanske vej! Hvis folk ikke har råd til det, tough luck right?
Gravatar #8 - arne_v
15. sep. 2020 00:22
Claus Jørgensen (7) skrev:

Det er hvad der sker når man ikke tror på statslige investeringer i infrastruktur.


Der er stor forskel mellem staterne. Men mange af dem bruger alt for få penge på veje og broer.

På trods af indkomstskat, moms, benzin-afgift, føderale blok-tilskud etc., så prioriterer man ofte at bruge pengene anderledes.

Min personlige vurdering er at det er en negativ side-effekt af amerikansk politiks fokus på personer fremfor partier. Partier regner med at bestå i 100 år og vil derfor en gang imellem være villig til at tænke langsigtet. Politikere vil måske gerne fortsætte i politik i mange år men vil typisk skifte rolle efter 4 eller 8 år - og derfor vil mange prioritere tiltag der er synlige med det samme og udskyde investeringer i ting som veje og broer fordi de er langt sigt.

"kick the can down the road" som det hedder USAnsk.

Claus Jørgensen (7) skrev:

Private veje er den Amerikanske vej! Hvis folk ikke har råd til det, tough luck right?


Der er allerede en del veje og broer i USA med betaling.

Men som oftest med ganske rimelige priser. Et tilfældigt eksempel: broen til Newport i Rhode Island koster 4 dollars for turister og 83 cent for Rhode Islandere med elektronisk transponder.

Veje og broer med betaling findes dog mange steder, så jeg vil ikke kalde det specielt amerikansk.
Gravatar #9 - nwinther
15. sep. 2020 07:53
Claus Jørgensen (7) skrev:
#6

Det er hvad der sker når man ikke tror på statslige investeringer i infrastruktur.

Private veje er den Amerikanske vej! Hvis folk ikke har råd til det, tough luck right?


I Danmark er infrastrukturbudgettet faldet med en tredjedel, siden kommunalreformen, hvor kommunerne overtog en række veje fra amterne.

Det "sjove" ved det, er at der næppe er noget der er så afgørende for økonomien, som en god infrastruktur. Sureness, det er svært at lave en knivskarp businesscase på den enkelete kilometer vej. Men overordnet set er asfalt, elkabler og kobber/fiber-kilometer mv. (og i mindre grad skinner) super afgørende for en økonomisk fremgang også mere lokalt.
Gravatar #10 - T_A
15. sep. 2020 13:06
Lyder ikke videre special med bil med kun 13% mere batteri til en pris før afgifter er mere end dobbelt så dyr.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login