mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.

Tesla giver sine patenter væk

- Via Tesla Motors - , redigeret af Pernicious

Elbilsvirksomheden Tesla har valgt at give alle sine patenter væk, det skriver den administrerende direktør Elon Musk i et blogindlæg.

Han begrunder det med, at Tesla vil fremme elbilsbevægelsen og at det er gjort i open source-åndens navn, da han mener patenter kun hæmmer fremskridt.

Tesla vil ikke tage juridiske skridt mod dem, der i god tro vil bruge eventuelle patenterede teknologier.

Elon Musk skrev:
Yesterday, there was a wall of Tesla patents in the lobby of our Palo Alto headquarters. That is no longer the case. They have been removed, in the spirit of the open source movement, for the advancement of electric vehicle technology.

Musk nævner, at han allerede tidligt var imod patenter, men at han med Tesla følte sig tvunget til at bruge dem igen, for at beskytte sig mod de store bilproducenter. Det har sidenhen vist sig, at ingen af disse har fokuseret særlig meget på el-biler.





Gå til bund
Gravatar #1 - Staeren Revived
13. jun. 2014 05:37
Hvis det bliver frigivet under open-source licens, så kan de vel forhindre, at patenterne bliver brugt til et kommercielt, og derfor konkurerende, produkt, eller ligefrem opkræve betaling?

Det hele handler vel om den licens det bliver frigivet under, eller om de bare kaster det hele op på reddit. Kunne ikke lige lure ud fra kilden, om der er en form for open-source licens eller ej.

Men kunne ikke se hvorfor de skulle have interesse i at indskærpe overfor en potentiel konkurrent, da der vist p.t. er en venteliste på en Tesla på et par år, så hvis de sælger 100% af deres kapacitet, er det vel bare om at få andre med på vognen.
Gravatar #2 - KickAssFairy
13. jun. 2014 05:40
GG Elon musk.

Men jeg ved ikke om det kommer til at rykke noget i elbil industrien, da de andre muligvis gerne vil have en proprietær teknologi i deres egne produkter, de selv vil have patent på.

men det er klart et bro-move ;-)
Gravatar #3 - Slettet Bruger [932288113]
13. jun. 2014 06:08
SÅDAN får man lavet en standard.

Ligesom Volvo der udviklede 3 punkts selen, og gjorde patentet frit tilgængelig.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [4178384153]
13. jun. 2014 06:14
Gravatar #5 - inckie
13. jun. 2014 06:23
Eller også er den slags elbiler død
Gravatar #6 - luuuuu
13. jun. 2014 07:13
#1

Nu udtaler jeg mig lige uden at kende detaljerne, men hvis vi antager de er frigivet under en open source licens, så har alle firmaerne der ude, som har lyst til at studere elbil teknologier, en mulighed for at tage Teslas patenter, og genskabe teknologien for at forske videre i det, uden frygt for at blive sagsøgt ind i helvede for det.

De kan ikke nødvendigvis sælge Teslas teknolgi as-is, men de kan bygge videre på den og "forke" den, som man så fint kalder det.
Gravatar #7 - Ravensholt
13. jun. 2014 07:35
I bedste "Nikola Tesla" ånd, har de valgt at opensource deres patenter. Det bliver næsten ikke smukkere. Thumbs up!
Gravatar #8 - dprocs
13. jun. 2014 08:17
Fed title på blog-indlægget; "All Our Patent Are Belong To You" :-P

#6

Andre producenter må vist godt sælger biler der indeholder Tesla-patenter...

Der har før været tale om denne frigivelse mht. deres supercharger-stationer, for netop at få andre bil-producenter til at udnytte dem, så der kunne etableres et eksternt netværk af opladestationer....

Men supercharger-stationerne er afhængige af den bagvedlæggende teknologi, og de patenter der er tilknyttet dem...
Gravatar #9 - CBM
13. jun. 2014 09:04
"Mad props" til tesla :)
Gravatar #10 - klaus.klud
13. jun. 2014 11:54
#5 Arhmen har du overhovedet i det mindste kigget en lille bitte smule på hvor fed model s er? El biler er klart fremtiden.
Gravatar #11 - Staeren Revived
13. jun. 2014 12:24
#5 og #8

Nu siger kilden intet om hvor vidt patenterne er til fri, ubegrænset afbenyttelse. Det kunne jo tænkes, at patenterne ligger under en licens lidt i stil med hvordan GNU GPL fungerer for software.

Det forhindrer ikke andre i at studere og benytte patenterne, men derimod at lave en Ctrl+C/Ctrl+V og kalde det deres eget, hvilket nu heller ikke synes i orden.

Det er vel i store dele formålet at inspirere og videreudvikle hobbyprojekter til at kunne blive reele kommercielle produkter, tror ikke så meget på, at de regulære bilproducenter nødvendigvis ville være interesseret i særligt mange af patenterne.

Jeg har svært ved at se hvordan de store bilproducenter skulle komme af med el-biler bygget efter en Tesla. Der er en grund til at en Tesla starter på små 600.000 herhjemme, mange af komponenterne er dyre at fremstille, især batteriet koster 2 bondegårde.

Selv om man kunne masse producere dem, kunne vi så få prisen ned på 400.000? 300.000? 200.000? Hvornår begynder prisen at nærme sig et punkt, hvor almindelige mennesker kan/vil være med.

Min fætter arbejdede hos Renault/Better Place og hvordan var det lige det gik med deres projekt elbil? Jeg prøvede Renaulten, og det var i sandhed et fantastisk køretøj, men alligevel fejlede den. At tredoble prisen gør ikke noget for elbilens succes.

Tesla sælger rigtig godt, fordi den rammer et niche marked, som før bestod af AUDI og Mercedes, nemlig yuppierne. Penge på lommen og en ide om at være bedre end proletariatet er den helt rigtige målgruppe for high-end elbiler som Teslaen, ikke skrammel som Nissans Leaf eller den forfærdeligt grimme BMW.

Jeg ved, at mine forældre er ret varm på en Tesla X, men de har også mulighed for at udvide deres solcelle anlæg til at mætte en elbil. Leveringstiden er bare så ufattelig.

Hvis man kan bruge Teslas supercharger teknologi i batterier, der er til at betale, så skal det nok afføde noget rigtigt godt at give offentligheden adgang til det, men hvor vidt resten af patenterne er interssanter for andre end hobbyister må tiden vise.
Gravatar #12 - henrique406
13. jun. 2014 12:53
#5 og #10

Ingen tvivl om at Tesla S er super fed. Man ville ikke lyve hvis man kalder den en blanding mellem Aston Martin, Jaguar og Fisker. Det er virkelig et smukt design.

Men til spørgsmålet om hvorvidt elbilen er fremtiden, så tvivler jeg stærkt på det, så længe det tager mere en 2-3 min at "tanke" sin bil op og så køre videre, så holder det bare ikke helt i nutidens travle dagligdag.

Telsa er i gang med at opstille supercharge stationer rundt om i verden, bla. i Danmark i Middelfart og Horsens. På disse stationer tager det "kun" 30 min. at lade den fuldt op. Men det er stadig lang tid at vente på at køre videre.

Jeg tror mere på brint som fremtidig brændstof. Man tanker det op ligesom benzin og udstødningsgassen er vanddamp. Så på samme tid reducerer verdens C02 udslip betragteligt.

Hvad enten det bliver det ene eller andet, må jeg da også indrømme at en Tesla S bestemt er attraktiv, især nu mens den stadig er fritaget afgift.
Gravatar #13 - Emil Melgaard
13. jun. 2014 12:59
henrique406 (12) skrev:
Men til spørgsmålet om hvorvidt elbilen er fremtiden, så tvivler jeg stærkt på det, så længe det tager mere en 2-3 min at "tanke" sin bil op og så køre videre, så holder det bare ikke helt i nutidens travle dagligdag.


I "nutidens travle dagligdag" behøver du slet ikke vente på at din el-bil lader op. Du sætter den bare i stikkontakten når du kommer hjem, og så er den ladet op næste morgen når du skal bruge den.

Det synes jeg er en forbedring i forhold til benzinbiler hvor man måske en gang om måneden skal bruge 10 min på at tanke op.
Gravatar #14 - XorpiZ
13. jun. 2014 13:54
#13

Problemet er vel mere alle dem, der pendler lange strækninger, kører sydpå eller lign.
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. jun. 2014 14:08
henrique406 (12) skrev:
Telsa er i gang med at opstille supercharge stationer rundt om i verden, bla. i Danmark i Middelfart og Horsens. På disse stationer tager det "kun" 30 min. at lade den fuldt op. Men det er stadig lang tid at vente på at køre videre.


Nu var jeg lige inde på Teslas danske side (Mest for at se hvad Tesla X var for en sag) - og der får du en Supercharger med i købet ved to ud af tre valgmuligheder på en Tesla S, samt mulighed for at tilkøbe ved den "billige" udgave af S'eren
Gravatar #16 - Slettet Bruger [932288113]
13. jun. 2014 16:00
henrique406 (12) skrev:
På disse stationer tager det "kun" 30 min. at lade den fuldt op. Men det er stadig lang tid at vente på at køre videre.


Nej. 75min

http://www.teslamotors.com/da_DK/supercharger
Gravatar #17 - BurningShadow
13. jun. 2014 16:39
Er der ingen der læser noget? Ikke engang det korte resume? Ok, så er her den relevante del fra resumeet, den del, nogle ser ud til at have fået galt i halsen. Der står ikke noget om at udgive noget under en open source licens, der står noget om at gøre det tilgængelig ...
in the spirit of the open source movement

Og konsekvensen af at de ikke frigiver noget under f.eks. en GPL licens, er at andre får frihed til at bruge det konstruktivt, og arbejde videre med det, i et kommercielt miljø.
(Altså vel nærmest noget der kan sammenlignes med en BSD licens, hvis en sammenligning absolut er nødvendig.)
Gravatar #18 - gramps
14. jun. 2014 08:43
luuuuu (6) skrev:
så har alle firmaerne der ude, som har lyst til at studere elbil teknologier, en mulighed for at tage Teslas patenter, og genskabe teknologien for at forske videre i det, uden frygt for at blive sagsøgt ind i helvede for det.


Det er sådan patenter allerede virker. Hvis du udtager et patent, så skal du beskrive ekstremt nøjagtigt hvordan dit patent virker. Enhver konkurrerende virksomhed ville derefter være i stand til at lave en 1:1 kopi af dit produkt, men patentet forhindrer dem (medmindre de er baseret i Kina). Den konkurrerende virksomhed må gerne studere patentet og udvikle deres egen løsning, men den løsning skal være væsentligt anerledes end den oprindelige.
Gravatar #19 - Eldrups
14. jun. 2014 12:18
#11,

Du mener simpelthen at 600.000 er dyrt for en bil i Danmark.... En bil der ligner den vildeste Aston Martin til flere millioner. Og om nogle år gratis kan lades overalt i Europa på Supercharge stationer.....

Tjek lige prisen på en Golf GTI Performance eller en Accord, Passat osv, med en stor udstyrs pakke.

600.000 er møg billigt for en hurtig, lækker el bil. Ja designet er nærmest en af de smukkeste biler imo. I hvert fald top 10-20 stykker :-)
Gravatar #20 - Eldrups
14. jun. 2014 12:26
henrique406 (12) skrev:
Men til spørgsmålet om hvorvidt elbilen er fremtiden, så tvivler jeg stærkt på det, så længe det tager mere en 2-3 min at "tanke" sin bil op og så køre videre, så holder det bare ikke helt i nutidens travle dagligdag


Jeg synes faktisk at Tesla S er meget tæt på at være helt perfekt. 20-30% længere rækkevidde og 20-30% hurtigere opladning så var den bil perfekt. Hvis man kan køre 500km og lade op på 30 min så kan det nærmest aldrig være et problem... Jeg har ofte kørt lange ture, 1200km i træk osv, og lige meget hvor mange Red Bulls man kværner, så er man bare nødt til at tage et stop hver 300-500km. Og 30 min går stærkt hvis man skal på toilettet, købe mad, ryge en smøg osv.
Gravatar #21 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. jun. 2014 19:13
#20

Schnaittenbach - Hellevad uden stop, en tur på godt 8-9 timer, men ja, det kan være hårdt!
Gravatar #22 - Staeren Revived
14. jun. 2014 19:56
Staeren Revived (11) skrev:
Selv om man kunne masse producere dem, kunne vi så få prisen ned på 400.000? 300.000? 200.000? Hvornår begynder prisen at nærme sig et punkt, hvor almindelige mennesker kan/vil være med.


Eldrups (19) skrev:
Du mener simpelthen at 600.000 er dyrt for en bil i Danmark....


Staeren Revived (11) skrev:
Min fætter arbejdede hos Renault/Better Place og hvordan var det lige det gik med deres projekt elbil? Jeg prøvede Renaulten, og det var i sandhed et fantastisk køretøj, men alligevel fejlede den. At tredoble prisen gør ikke noget for elbilens succes.


Prøv du at sælge en bil, der for den allermest skrabede model ligger og snuser til et prismærke på 600.000 til en gennemsnitlig bruger. 1.000.000 for en Tesla S med fuld udstyrspakke. Man kan få en rimelig vild AUDI for de penge, eller en Porsche, hvis det er mere ens smag.

Teslaen henvender sig, som jeg også pointerede, til vores tids yuppier. Jeg er ikke i tvivl om, at mine forældre anskaffer sig en Tesla indenfor en kort årrække, ligesom jeg da også godt selv kunne skifte mit mål om en Golf ud med en Tesla X.

Men du får sgu ikke presset Hr. og Fru Jensen ind i en bil til over en halv million, med mindre du har en meget stor og meget skarpladt pistol. Hvis de ikke ville tage chancen med en Fluence, så kan du bare glemme ALT om en Tesla.
Gravatar #23 - Eldrups
14. jun. 2014 20:29
PHP-Ekspert Thoroughbreed (21) skrev:
#20

Schnaittenbach - Hellevad uden stop, en tur på godt 8-9 timer, men ja, det kan være hårdt!


Jeg er bare så uheldig at jeg altid har en ryger eller en der har en ualmindeligt lille blære med i bilen! ;-)

Staeren Revived (22) skrev:
Prøv du at sælge en bil, der for den allermest skrabede model ligger og snuser til et prismærke på 600.000 til en gennemsnitlig bruger. 1.000.000 for en Tesla S med fuld udstyrspakke. Man kan få en rimelig vild AUDI for de penge, eller en Porsche, hvis det er mere ens smag.


Priserne er 537k, 610k og 713k. Ekstraudstyret koster lige så meget i en Audi?

Og lad os da endelig sammenligne den med en Audi. Tag f.eks. en Audi S5... Den koster 1,1 mio.

Og så skal du lige smide 31k for Adaptive fartpilot (6,5k for "alm" fartpilot), 20k for aftageligt anhængertræk, 27,5k for panoramaglastag, 14k for klimaanlæg, 11k for tyverialarm.

Golf GTI Performance koster 508-520k.

Jeg er helt enig i at en Tesla på nuværende tidspunkt ikke er klar til den gennemsnitlige bruger, men der går ikke mere end et par år, så er det dumt ikke at købe en el bil. Jeg ser nærmest Teslaer dagligt heroppe i nordsjælland, og statistisk set sælger de også rigtig godt.

Når der er Supercharger stationer i hele Europa, så er der virkelig god værdi i den bil.
Gravatar #24 - Staeren Revived
15. jun. 2014 10:57
Staeren Revived (22) skrev:
Teslaen henvender sig, som jeg også pointerede, til vores tids yuppier.


Eldrups (23) skrev:
Jeg ser nærmest Teslaer dagligt heroppe i nordsjælland


Undskyld, det var bare for fristende :P

/joke
Gravatar #25 - klaus.klud
16. jun. 2014 09:00
henrique406 (12) skrev:
#5 og #10
Men til spørgsmålet om hvorvidt elbilen er fremtiden, så tvivler jeg stærkt på det, så længe det tager mere en 2-3 min at "tanke" sin bil op og så køre videre, så holder det bare ikke helt i nutidens travle dagligdag.

....

Jeg tror mere på brint som fremtidig brændstof. Man tanker det op ligesom benzin og udstødningsgassen er vanddamp. Så på samme tid reducerer verdens C02 udslip betragteligt.


Ja okay jeg smed brint biler og batteri biler under samme hat når de begge er drevet af en el motor.

Klart det ville være den fedeste løsning at fylde brint på sin bil (eller mobil telefon for den sags skyld) - jeg tror bare at der er for mange praktiske problemer med det til at vi ser det i den nærmste fremtid.

Men selvom den første mus til pc'ere mildest talt ikke var særlig fed, så var musen til pc stadig fremtiden og el bilen som den eksisterer i dag er ikke helt klar til at erstatte konventionelle biler, men jeg synes at model s peger i den rigtige retning.
Gravatar #26 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 09:07
klaus.klud (25) skrev:
Ja okay jeg smed brint biler og batteri biler under samme hat når de begge er drevet af en el motor.


Ikke nødvendigvis. Du kan godt bruge brint i en almindelig forbrændingsmotor - endda uden de store ændringer!

Se bare på biler der kører på LPG, hvilket jo egentligt bare er en form for F-gas.

Det, og så brint, er begge dele en fordråbet brandbar gas, som du faktisk kan lukke direkte ind i indsugningen på hvilken som helst forbrændingsmotor* igennem de sidste godt 100 år, og så triller motoren fint derudaf!

* Dog ikke diesel motorer, mig bekendt, da de jo ikke bruger samme princip som benzin, men gløderør i stedet for de konventionelle tændrør.

- edit -

Som man kan se her:


LPG er faktisk meget udbredt syd for grænsen samt i UK. Jeg skal kun godt 5 km hjemme fra for at finde de første 2-3 tankstationer i Tyskland hvor du kan tanke LPG (eller AutoGas som de kalder det) - det giver en meget bedre brændstofsøkonomi, men det slog aldrig rigtigt igennem herhjemme.
Gravatar #27 - gramps
16. jun. 2014 09:10
#26
Dieselmotorer bruger da kun kompression som antændingskilde?
Gravatar #28 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 09:16
#27

Er ikke automekaniker - langt fra! Men de har vist også et gløderør? Måske er det kun for at opvarme diesel til den rette temperatur - det skal trods alt være godt varm for at kunne afgasse.
Gravatar #29 - gramps
16. jun. 2014 09:28
#28
Der er et gløderør, men det er kun indtil motoren er varmet op.
Gravatar #30 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 09:33
#29

Så blev man da det klogere :D

- edit -

Lige pt. er der ifølge mylpg.eu 9021 LPG stationer i Tyskland, med en literpris på 73 euro cent, kontra 1,62 euro på Benzin (gennemsnit)

Og 6 stationer i Danmark :P
Gravatar #31 - CBM
16. jun. 2014 09:48
#30
Hvor er de stationer i DK og hvornår blev diesel biler ukonventionelle?

Plus, hvad er årsagen til at det "ikke slog igennem"...

Plus plus, har du nogle kilder udover youtube?

Triple plus, hvorfor har "man" ikke hørt om "autogas" før?
Gravatar #32 - gramps
16. jun. 2014 09:55
#31
Ry Auto-compagni
Brunhojvej 2
8680 Ry

Rømø Auto Service
Vesterhavsvej 15
6792 Romo

Jels Autoværksted/NBC autocamper
Haderslevvej 59
6630 Rodding

Ingemans Tank
Assensvej 105
5500 Middelfart

Næsby Autoservice
Bogensevej 23
5270 Odense N

UnoX - Ulrik Pedersen
Sandvedvej 3
4250 Fuglebjerg
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 10:11
CBM (31) skrev:
#30
Hvor er de stationer i DK og hvornår blev diesel biler ukonventionelle?

Det sagde jeg ikke, jeg sagde tændrør :)
CBM (31) skrev:

Plus, hvad er årsagen til at det "ikke slog igennem"...

Jeg ANER ikke hvorfor det ikke slog igennem i DK

CBM (31) skrev:

Plus plus, har du nogle kilder udover youtube?

Kilder til hvad? At køre på ren brint? Ja, min gamle plæneklipper som vi ombyggede til en GoKart ude på mit arbejde (det var dog kun en test, den kører på benzin normalt)

CBM (31) skrev:

Triple plus, hvorfor har "man" ikke hørt om "autogas" før?

Ja, det ved jeg ikke :) Jeg har lige så længe tilbage jeg kan huske set AutoGas stationer i Tyskland (der er bl.a. også skiltet for dem på lige fod med benzin/diesel på Autobahn)
Så det bl.a. også i en episode af Wheeler Dealers på Discovery Channel, hvor de ombyggede en ældre Range Rover til LPG (Det kostede omkring 400 pund så vidt jeg husker)

Mener faktisk også at man bruger det i Sverige? Men det kan du finde inde på MyLPG.eu
Gravatar #34 - Clauzii
16. jun. 2014 10:22
Der var faktisk en del biler i DK i 70erne/start80erne der kørte på gas, da det samlet set var det billigste, hvis man kørte ~15.000 eller mere om året.

Men så skete der noget afgiftsændring og så var det slut.
Gravatar #35 - CBM
16. jun. 2014 10:27
#32 & #33

Hm, det kunne tyde på at man måske kunne spare lidt penge ved at "tage gas" på en benzin sluger :)

Med mindre det er afgiftet ihjel herhjemme.
(#34: tænkte nok at det var afgifter som slog det ihjel)

Skiftede til en Disel for nyligt, da jeg kører langt. Det halverede mine udgifter til brændstof
(fra 10 km/liter benzin til 26 km/liter diesel).
Gravatar #36 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 10:28
Clauzii (34) skrev:
afgiftsændring


Velkommen til Danmark -.-'

Ifølge siden så er LPG dog stadig billigere end både benzin og diesel (hhv. 47 og 35 eurocent)

Jeg aner dog ikke hvor langt man kører literen ... En kollega's mekaniker kører dog på LPG, men han tanker i Tyskland
Gravatar #37 - CBM
16. jun. 2014 10:32
#36
Man kan ikke lade være med at være lidt misundelig på sønderjyderne engang imellem :)

Billig brændstof og billige dagligvarer.

Og hvis man har mulighed for det, billig bil hvis indregistreret i tyskland?
Gravatar #38 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 10:37
#37

Benzin/diesel er nu ikke meget billigere dernede, og for at må køre i en tysk indregistreret bil, skal du have bopælsadresse i Tyskland (Og vistnok også tysk kørekort, men så må du ikke køre alene i en bil fra DK mener jeg). Jeg må f.eks. ikke engang sidde bag rattet i min onkels bil, uden han er med!

Men ja, vi handler da en del over grænsen ;)
Gravatar #39 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jun. 2014 10:40
Måske får gas biler en genoplivning?

http://m.fdm.dk/benzinpriser/autogas
Gravatar #40 - Slettet Bruger [932288113]
16. jun. 2014 10:59
#35

"Skiftede til en Disel for nyligt, da jeg kører langt. Det halverede mine udgifter til brændstof - fra 10 km/liter benzin til 26 km/liter diesel"

Diesel skal ikke have æren for at din benzinbil var så ueffektiv :-)

Hvordan ville det se ud hvis man have Benzin og Diesel biler der kørte samme KM/L, og så regnede service på Dieselspecifikke komponenter (Partikelfilter, katalysator)?
Gravatar #41 - CBM
16. jun. 2014 11:08
#38
Som sagt, man skulle have været sønderjyde :)

#40
Regnestykket ville sikkert se anderledes ud :) Men jeg formoder at det er billigere at købe en bil enten brugt eller ny i diesel som kører langt på en liter brændstof, sammenlignet med hvis man købte en benzin bil.

Min benzin bil var så også en 2,0 hvor diesel bilen er en 1,4 med under det halve antal heste :)

#39
Det lyder til at der så kunne være en "bil-prutte-afgift" på vej :)
Gravatar #42 - Zombie Steve Jobs
17. jun. 2014 13:41
Nu er jeg så heldig at have prøve Model S (både P85+ og de almindelige) og fuck it all, det er den fedeste bil, jeg nogensinde har kørt i. Der er ingen konkurrence, accelerationen slår simpelhen alt jeg har oplevet, det er ikke den hurtigste jeg har prøvet, men det er den mest brutale og effektive i verden og så ligger den altså vanvittigt godt på vejen. Den er ikke mindre hurtig eller luksuriøs end andre i den klasse. Du får ikke engang en moderat udsyret og småhurtig BMW 5'er for de penge.

500 km er måske ikke meget, men de 40 minutter til fuldt batteri er ikke lang tid synes jeg. Jeg ville ikke have behov for mere 99,9% af tiden. Og når superchargers er fuldt udbygget kan du komme fra tromsø til lissabon via dem (så vidt jeg husker, måske er det stavanger eller oslo). Det er alligevel 5000 kilometer med 11-13 stop af 50/40/60 minutter, mon ikke man holder de pauser alligevel? Jeg skulle da i hvert fald lige suge en smøg og have en red bull og en håddåg indimellem.


SlettetBruger (40) skrev:
#35

"Skiftede til en Disel for nyligt, da jeg kører langt. Det halverede mine udgifter til brændstof - fra 10 km/liter benzin til 26 km/liter diesel"

Diesel skal ikke have æren for at din benzinbil var så ueffektiv :-)

Hvordan ville det se ud hvis man have Benzin og Diesel biler der kørte samme KM/L, og så regnede service på Dieselspecifikke komponenter (Partikelfilter, katalysator)?


Jeg har ikke regnestykket, men kører du en diesel korte afstande og alt det der ræs, så går det ikke op, partikelfilteret holder ikke specielt længe så. Så er serviceomkostningerne nok også det højere i hele bilens levetid, hvis vi antager, at man efter endt garanti kører til uautoriseret, hos turbodiesel vil jeg i hvert fald meget nødigt få den serviceret uautoriseret og med dårlig olie og ikke ordentlig service risikerer man død turbo.
Gravatar #43 - Slettet Bruger [932288113]
17. jun. 2014 13:43
40 minutter opladning giver 80%. 100% = 75min
Gravatar #44 - Zombie Steve Jobs
17. jun. 2014 13:48
http://www.teslamotors.com/en_DK/supercharger ok, hvis man glor på kortet kan det nok også godt lade sig gøre med 40 minutter i det meste af vores del af verden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login