mboost-dp1

Shutterstock

Tesla ansøger om at blive energileverandør i Texas

- Via engadget -

I midten af august indgav Tesla en ansøgning om at blive godkendt som energileverandør i Texas til statens Public Utility Commission.

Det skriver Engadget om det Elon Musk-stiftede selskab.

Tesla rejste spørgsmål, da selskabet begyndte at konstruere et hemmeligt energilagringsprojekt i Angleton, Texas – en by omkring 65 km syd for Houston. Nu ved vi, hvad Tesla planlægger at gøre med anlægget.

I henhold til en ansøgning indgivet af selskabet til statens offentlige forsyningskommission (Public Utility Commission) ønsker Tesla at sælge elektricitet direkte til forbrugere i Texas. Selskabet Tesla Energy Ventures – et 100 % ejet datterselskab af bilproducenten – foretog dette skridt i midten af august ifølge Texas Monthly.

Tesla har tidligere haft energilagringsprojekter i gang rundt omkring i verden, herunder staterne South Australia og Californien, men har hidtil undgået at sælge lagret elektricitet direkte til forbrugerne. I stedet har selskabet arbejdet med andre udbydere ved at hjælpe dem med opbevaringsbehov.

Lige indtil Texas blev ramt af historisk voldsomt vintervejr i februar, hvor stormen efterlod store dele af Texas uden strøm i flere dage, hvilket fik Elon Musk til at ty til Twitter for at håne Electric Reliability Council of Texas (ERCOT). “Not earning that R,” tweetede han om den NPO, der administrerer omkring 90 % af Texas’ elnet.

Hvis ansøgningen godkendes, kan Tesla begynde at sælge elektricitet til beboerne i Texas allerede i november.

 





Gå til bund
Gravatar #1 - Lexitivium
30. aug. 2021 16:50
Elon Musk... så bliver det batterier på hjul i en tunnel og hele herligheden ser dagens lys om 8-10 år...
Gravatar #2 - AppleSheep
30. aug. 2021 17:48
#1: Ja, han har problemer med at holde tidsplanen for, når han starter på et projekt. Det var han i øvrigt også godt selv.

Jeg tror at Elon med vilje har sat tunnel- og hyperloop i bero af en eller anden årsag. Det kan være at han helt har opgivet det, måske fordi han har travlt med SpaceX, StarLink og Tesla, og den Telia humanoid robot. Det kan også være, at det er stoppet fordi der udvikles på en ny teknologi der ikke er fordi endnu, og det kunne være at det skal lukkes ned. Who knows...

Artiklen: Elon snakker jo varmt om hvor effektive solcelleparker er. Så det skulle ikke under mig, at han ville benytte sig af den teknologi kombineret med nogle af hans batteri-farme it forsøg på at kunne levere konstant energi til hele Texas. Det er godt nok vild, hvis det er det han vil opnå. Texas!!! Tænk lige over al den energi der skal til for at forsyne hele den delstat.

Jeg gad nok vide om det han laver her også skal ses som en "øvelse" på hvordan man levere holdbar energi på Mars?
Gravatar #3 - nwinther
31. aug. 2021 07:16
AppleSheep (2) skrev:
#1: Ja, han har problemer med at holde tidsplanen for, når han starter på et projekt. Det var han i øvrigt også godt selv.


Det hindrer ham dog ikke i fortsat at lave dybt urealistiske projektioner.

Det minder af og til om radioaviserne i The Julekalender, hvor broen fra Bornholm til Christiansø annonceres 21. december og forventes færdiggjort inden nytår.
Gravatar #4 - AppleSheep
31. aug. 2021 07:34
nwinther (3) skrev:
AppleSheep (2) skrev:
#1: Ja, han har problemer med at holde tidsplanen for, når han starter på et projekt. Det var han i øvrigt også godt selv.


Det hindrer ham dog ikke i fortsat at lave dybt urealistiske projektioner.

Det minder af og til om radioaviserne i The Julekalender, hvor broen fra Bornholm til Christiansø annonceres 21. december og forventes færdiggjort inden nytår.


Helt sikkert. Siden det er svært at spå hvornår et produkt er færdigudviklet og klar til konsumermarkedet, burde han stoppe med den slags og måske bare sige engang i dette årti. Men så tror jeg bare kunderne vil mister interesse. Der er nok noget PR over det. Men jeg skulle ikke kunne sige det med sikkerhed, og jeg gætter bare.
Gravatar #5 - nwinther
31. aug. 2021 09:21
AppleSheep (4) skrev:
nwinther (3) skrev:
AppleSheep (2) skrev:
#1: Ja, han har problemer med at holde tidsplanen for, når han starter på et projekt. Det var han i øvrigt også godt selv.


Det hindrer ham dog ikke i fortsat at lave dybt urealistiske projektioner.

Det minder af og til om radioaviserne i The Julekalender, hvor broen fra Bornholm til Christiansø annonceres 21. december og forventes færdiggjort inden nytår.


Helt sikkert. Siden det er svært at spå hvornår et produkt er færdigudviklet og klar til konsumermarkedet, burde han stoppe med den slags og måske bare sige engang i dette årti. Men så tror jeg bare kunderne vil mister interesse. Der er nok noget PR over det. Men jeg skulle ikke kunne sige det med sikkerhed, og jeg gætter bare.


Men det er jo ikke bare tidsperspektivet - det er ALLE hans forudsigelser, f.eks. priser mv.
Hyperloop (som han klogeligt har forladt) skulle kunne fragte folk fra LA til SF for 20 dollars i et vakuumrør (men på luftpuder???), hurtigere, end et jetfly ville kunne (Hyperloop fik vist sit navn fordi det ville/kunne være hypersonisk(!)).

Reelt var det ikke væsensforskelligt fra Mr. Burns' (Simpsons) Spruce Moose:

"Smithers, I've designed a new plane! I call it the Spruce Moose, and it will carry 200 passengers from New York's Idlewild Airport to the Belgian Congo in 17 minutes!"

Man kan åbenbart godt blive verdenskendt multigeni, ved at komme med afsindige løfter og åbenlyst urealistiske forudsigelser og reelt ikke levere på noget af det (og i det omfang man gør, er man ganske konventionel, f.eks. med SpaceX, som i det mindste er i drift, men jo ikke gør noget væsentligt anderledes end det NASA gjorde, ift. teknologi, opsendelsesmetode).
Gravatar #6 - Lexitivium
1. sep. 2021 14:21
nwinther (5) skrev:
#5: Man kan åbenbart godt blive verdenskendt multigeni, ved at komme med afsindige løfter og åbenlyst urealistiske forudsigelser og reelt ikke levere på noget af det (og i det omfang man gør, er man ganske konventionel, f.eks. med SpaceX, som i det mindste er i drift, men jo ikke gør noget væsentligt anderledes end det NASA gjorde, ift. teknologi, opsendelsesmetode).


Derfor jeg sidder klar hver gang Thunderf00t på Youtube tager fat i Musk. SÅ bliver der gået til makronerne ;-)
Gravatar #7 - larsp
1. sep. 2021 15:56
nwinther (5) skrev:
Man kan åbenbart godt blive verdenskendt multigeni, ved at komme med afsindige løfter og åbenlyst urealistiske forudsigelser og reelt ikke levere på noget af det (og i det omfang man gør, er man ganske konventionel, f.eks. med SpaceX, som i det mindste er i drift, men jo ikke gør noget væsentligt anderledes end det NASA gjorde, ift. teknologi, opsendelsesmetode).

Paypal, Tesla, SpaceX, Hyperloop, mm. Hans C.V. har alligevel lidt substans. Specielt Tesla er imponerende hvor Musk har formået at løbe et helt nyt bilmarked i gang imod alle odds.

Man kan så læne sig tilbage i lænestolen og sammenligne med sin egen karriere og vurdere om man har noget at have det i når man kritiserer Musk og hans facon. Det kunne jo være at ganske urealistiske forventninger, mangel på filter og det ikke at være bange for noget netop er egenskaber der skal til for at være succesfuld serieentreprenør.
Gravatar #8 - arne_v
1. sep. 2021 17:43
#7

Musk har kun stiftet SpaceX og Boring - han har ikke været med til at stifte Tesla og Paypal. Han har købt sig ind i Tesla og han overtog en del af Paypal da Paypal overtog et andet firma som havde startet.

Jeg vil mere kalde ham successfuld venture capitalist end decideret iværksætter.

Men han er nok jordens mest successfulde venture capitalist.

Han købte ca. 1/5 af Tesla for 6.5 millioner dollars og den andel er over 100 milliarder dollars værd i dag.

Det er er dæleme en god investering.

Hans personlighed er ikke særligt sympatisk.

Men man bliver næppe multi-dollar-milliadær ved at være super rar.
Gravatar #9 - nwinther
2. sep. 2021 06:21
larsp (7) skrev:
Paypal, Tesla, SpaceX, Hyperloop, mm. Hans C.V. har alligevel lidt substans. Specielt Tesla er imponerende hvor Musk har formået at løbe et helt nyt bilmarked i gang imod alle odds.

Man kan så læne sig tilbage i lænestolen og sammenligne med sin egen karriere og vurdere om man har noget at have det i når man kritiserer Musk og hans facon. Det kunne jo være at ganske urealistiske forventninger, mangel på filter og det ikke at være bange for noget netop er egenskaber der skal til for at være succesfuld serieentreprenør.


At liste selskaber op som eksisterer? Hvad er det argument for? En enkelt af Teslaerne er kommet før lovet (Y), alle andre har været stærkt forsinket og fyldt med løfter som ikke holdt. Laver Tesla dejlige biler? Helt sikkert. Skal man tro et ord af, hvad Musk siger? Helt sikkert ikke.

Som sagt er det meste af det andet fantasier. Hyperloop er jo det rene nonsens. Og nej, det tæller ikke, at man kan køre en elkapsel ned af et rør. Vi skal have hypersoniske rejser til 20 dollars for en enkelt, alt inklusive, før Musk er i mål med Hyperloop. Indtil den dag kommer, er det bare braller.

Da Boring blev annonceret, ville han lave underjordsmotorveje, til en tiendedel af, hvad det kostede at lave tuneller i dag. Nu, flere år senere, er der ikke sket en skid, og Musk fortæller med kloge ord om, at hvis man skal udvide diameteren på et tunnelrør, bliver omkostningerne eksponentielt større. Som om det er noget Musk har opdaget, på menneskehedens vegne, og ikke noget alle med et minimum af indsigt sagde, dengang han kom med sine løfter.

Solar roof - endnu et fantasifoster, hvor Musk står og fortæller, at han er klar til at installere tage med plader som er lettere, mere holdbare og billigere end konventionel tegl, men som også laver en masse strøm.
Her 5 år senere er der stort set ikke sket en skid, og Musk kan nu oplyse, at tage er nogle meget komplekse størrelser og at de plader de havde dengang forresten var noget lort og det produkt han nu pønser på, bliver langt dyrere end først antaget.

Jeg forsøger ikke at nægte mandens hans succes'er (og forestillingen om, at fordi han er rig er han ufejlbarig køber du måske. Jeg gør ikke), men jeg har heller ikke tabt hovedet.

Der findes flere eksempler på folk som har solgt slangeolie. For et års tid siden var det Elisabeth Holmes som var mega rig og en kæmpe succes, men så viste det sig, at hun solgte løgnhistorier.
Musk har i høj grad gjort det samme. Ikke altid - men ofte. Han kalder det bare "visioner", og så kan man ikke stilles til ansvar for noget - tvært imod så er det alle os nejsigere og visionsløse, som er idioterne. Han har lovet en selvkørende bil i årevis - men det er forresten bare en vision, så selvom han siger, at den kommer Q4-2021, så tilgiver vi ham. For han havde bare en vision om, at det kom i Q4 2021. Og om fem år har vi så et produkt der bare HEDDER selvkørende, men ikke er det.
Gravatar #10 - larsp
2. sep. 2021 06:22
#8 Ja, han har ikke startet alle disse firmaer, men han har haft en betydelig rolle i at drive dem fremad.

At kalde Musk en ren venture capitalist synes jeg ikke er fair. Han er en sindsyg work-a-holic med autistiske træk. Han har konstant out-of-the-box idéer og han kan motivere, eller svinge pisken over de ansatte til at arbejde ekstremt hårdt for at nå i mål. Det er midt indtryk efter at have set et par interviews om arbejdet på Tesla.

At han så også er god til at forvalte penge er nok den sjældne kombination der skal til at blive mange milliardær.
Gravatar #11 - larsp
2. sep. 2021 06:32
#9 Det er SVÆRT at starte et nyt bilfirma op. Det er ikke frivilligt at de har haft så mange problemer og forsinkelser. Jeg tvivler på at ret mange andre end Musk og hans ihærdighed kunne have ført Tesla ud af deres mange kriser. Men du ville måske have foretrukket at Tesla bare gik neden-om-og-hjem som så mange andre opstarts bilproducenter?

Verden er fuld af farverige mennesker. Det mest konstruktive er at lade sig inspirere af det der gør dem succesfulde. Jeg er inspireret af Jobs, Gates, Musk såvel som Rockefeller, Buffet, selvom jeg absolut ikke går ind for alt hvad de står for.
Gravatar #12 - nwinther
2. sep. 2021 08:39
larsp (11) skrev:
#9 Det er SVÆRT at starte et nyt bilfirma op. Det er ikke frivilligt at de har haft så mange problemer og forsinkelser. Jeg tvivler på at ret mange andre end Musk og hans ihærdighed kunne have ført Tesla ud af deres mange kriser. Men du ville måske have foretrukket at Tesla bare gik neden-om-og-hjem som så mange andre opstarts bilproducenter?

Verden er fuld af farverige mennesker. Det mest konstruktive er at lade sig inspirere af det der gør dem succesfulde. Jeg er inspireret af Jobs, Gates, Musk såvel som Rockefeller, Buffet, selvom jeg absolut ikke går ind for alt hvad de står for.


Men har har ikke startet et nyt bilfirma op. Han har købt sig ind i et bilfirma, som reelt havde "the basics" på plads. Det er blevet en stor succes (på aktiemarkedet i hvert fald), og jeg vil kreditere Tesla (måske Musk personligt) med at få gjort op med elbilen som en underlig lille wierdo-bil, designet som en slags straf til købere af den slags, men at en elbil skulle ligne en rigtig bil og performe som en sportsvogn, på så mange parametre som muligt.

Men ser du Teslabiler som en forretning, er det ikke bilsalget de tjener penge på. Dem taber de faktisk penge på! Og man kan på den baggrund også spørge, hvor mange penge Musk rent faktisk har. Det meste står nok i Tesla-aktier.

Jeg ville ønske, at Musk udtalte sig realistisk og kompetent - ikke løgnagtigt. Eksemplet med Tesla Semi, som er mere økonomisk end selv skinnetransport. Ingen holder ham ansvarlig for den slags udtalelser, og det synes jeg da er enormt problematisk, og endnu mere problematisk, at der er folk derude som bare synes det er ligemeget. Fanboys, kan man måske kalde dem, hvor de ser ethvert produkt som et must-buy, og enhver mangel som en feature.

Jeg er med på, at det er fint at tænke "out of the box" og have visioner. Men når alle tager hans visioner for pålydende og præsenterer det som andet end end fantasifuld 3D-animation, ser jeg det som min pligt at sige:

Arrhh. Kan det nu også passe?

Og når der så samtidig eksisterer firmaer, som rent faktisk producerer dét, han blot har visioner for, så synes jeg man gør verden en bjørnetjeneste. Eksempelvis solcelletag som kan installeres NU, af flere firmaer som Musk ikke har noget at gøre med (men han er naturligvis den første som tænkte, at man kunne lave solcelletag, ikke?) eller batterienheder til huse (som Tesla nu ikke længere er markedsførende indenfor).
Gravatar #13 - AppleSheep
2. sep. 2021 09:24
#12 Der er mange der ikke har noget solid nok viden at holde op imod Elons ord og visioner. Derfor er der mange der hopper på den.

Det kan være, at han måske har købt sig ind i Tesla, men det var inden der kom en eneste el-bil ud af fabrikken, og han var selv med til at start den første produktion op. Så hvis Elon har købt Tesla kan det kun være navnet, konceptet og et stykke bart betongulv.

Det med solcelle anlæg er vist en overdrivelse fra din side. Der er ingen der har påstået at solceller ikke eksisterede før Tesla begyndte at lave råde med dem. Jeg ser stadig projektet som værende på forsøgsstadiet af årsager jeg ikke kender. Det kommer ikke i tide, og det behager dig vist ikke.

Det er heller ikke nyt med en batteriwall, men Tesla har bare formået at lever det ser sexy ud hvor det giver mening mening, hvis man i forvejen har et solcellesag og en Tesla bil. Det kan også bruges til backup ved udfald på elnettet på stedet hvor den slags er ustabil.

Tunnelen, tja. Der kan du have ret. Det er noget jeg heller ikke helt fatter.

Tesla Semi er vel forsinket pga de skal have produktionen af de nye type batterier op i omdrejninger, tenker jeg.

Tesla Android, der har jeg min tvivl med at den kommer ud allerede til næste år som en prototype. Og han hyper den godt nok pænt meget, men det kan være at der nogle der ikke kan klare den slags.

Jeg tror ikke du kan lide hype og folk med visioner som ikke holdes inden for en tidsramme eller går i vasken.
Gravatar #14 - nwinther
2. sep. 2021 10:22
AppleSheep (13) skrev:
#12 Der er mange der ikke har noget solid nok viden at holde op imod Elons ord og visioner. Derfor er der mange der hopper på den.

Det kan være, at han måske har købt sig ind i Tesla, men det var inden der kom en eneste el-bil ud af fabrikken, og han var selv med til at start den første produktion op. Så hvis Elon har købt Tesla kan det kun være navnet, konceptet og et stykke bart betongulv.

Det med solcelle anlæg er vist en overdrivelse fra din side. Der er ingen der har påstået at solceller ikke eksisterede før Tesla begyndte at lave råde med dem. Jeg ser stadig projektet som værende på forsøgsstadiet af årsager jeg ikke kender. Det kommer ikke i tide, og det behager dig vist ikke.

Det er heller ikke nyt med en batteriwall, men Tesla har bare formået at lever det ser sexy ud hvor det giver mening mening, hvis man i forvejen har et solcellesag og en Tesla bil. Det kan også bruges til backup ved udfald på elnettet på stedet hvor den slags er ustabil.

Tunnelen, tja. Der kan du have ret. Det er noget jeg heller ikke helt fatter.

Tesla Semi er vel forsinket pga de skal have produktionen af de nye type batterier op i omdrejninger, tenker jeg.

Tesla Android, der har jeg min tvivl med at den kommer ud allerede til næste år som en prototype. Og han hyper den godt nok pænt meget, men det kan være at der nogle der ikke kan klare den slags.

Jeg tror ikke du kan lide hype og folk med visioner som ikke holdes inden for en tidsramme eller går i vasken.


Ingen tvivl om, at Musk har haft en væsentlig rolle at spille i regi af Tesla.
Visionen jeg selv fremhæver (at den skal være en rigtig bil og ikke en slags straf) er dog formuleret inden Musk indtræder. Hvilken rolle Musk konkret har haft, i forbindelse med design og konstruktion af motor, forhandle plader og paneler, støbning af plastelemener og de hundredevis af andre små og store detaljer i en bilproduktion, at gøre skal jeg ikke kunne sige. Jeg har indtryk af, at han har haft mest med pengedelen og muligvis rekrutteringen at gøre. Det er reelt andre, som har sat produktionslinjen op. Men jeg kan tage fejl.
At han "kun" har købt konceptet er måske også at undersælge selve koncept-værdien.
Men jeg fornægter ikke, at Musk har spillet en afgørende rolle i Teslas succes.

Ja, det med solcelletaget er en overdrivelse fra min side. Men når/hvis de nogensinde får en økonomisk løsning på benene, er det min forudsigelse, at hele verdens journalister står klar til at fortælle, at det ikke kunne lade sig gøre, uden Musks visioner og personlige involvering.
Grunden hertil, er mediernes ukritiske tilgang til Hyperloop, som reelt er en 100+ år gammel idé, men med nogle 3D-animationer og nogle vilde påstande, er det pludselig en vision kun Elon Musk kan komme på.
Og ingen kritiserer den konstante ændringer af målsætningerne og derfor bliver det udråbt til "mission accomplished", så snart der er en elbil, der kører i en tunnel.
Tag eventyret med det autonome elektriske tunneltransportsystem i Las Vegas, der længe efter, ender som nogle små tunneller med en taxachauffør der triller langsomt rundt i Teslabiler. Og medierne elsker det. Hvor visionært!

Og nej, det tag kommer ikke i tide - hvis det nogensinde kommer. Og folk som kommer med vilde løfter, de ikke kan holde, skal have det at vide. Ikke beundres derfor.

Tesla Semi er forsinket, fordi man har taget ganske fejl af markedet. Kommer den? Ja, det gør den nok. En dag. Men den bliver næppe konkurrencedygtig, simpelthen fordi et batteri, der skal trække så stor en last over lange stræk i sig selv bliver enormt og derfor bliver den effektive lastevne minimal. Så er det underordnet, at den kan accelerere hurtigt. Igen har Musk været "visionær" på et område han intet aner om og kommet med vanvittige løfter (som med tagene).

Android bliver ikke til noget. Medmindre han køber et andet firmas teknologi.

Jeg har intet problem med visioner og out-of-the-box. Men et minimumskendskab til fysik, et nogenlunde realistisk forhold til tid og et reel kendskab til økonomi, må være forudsætninger, og at hvis man kommer med et løfte holder man sig nogenlunde inden for skiven - ellers er man jo bare slangeoliesælger. Ikke visionær.
Gravatar #15 - EmmaBrown
2. sep. 2021 12:08
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #16 - p1x3l
3. sep. 2021 14:56
at newz er blevet være end facebook... LoL ... hold nu kæften gang bedrevidende crap og negativitiet :( ak ja ... oh well næxt site ..
Gravatar #17 - AppleSheep
3. sep. 2021 16:10
Ok jeg skriver dårligt i #13. Det var fordi at jeg blev distraheret af både konen og datteren op til flere gange. Det må i undskylde :-)

Men, ja, nwinther og jeg er meget uenige. Og jeg tror på Elon Musks projekter, selvom de måske ikke holder tidsplanen.
Gravatar #18 - arne_v
3. sep. 2021 20:45
#16

Jeg tror ikke at skepsis overfor højtflyvende planer er en ny ting på newz.dk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login