mboost-dp1

Telia

Teliakunder afskåret fra dele af internettet

- Via Cogent depeer’er Telia - , redigeret af Pernicious , indsendt af sorenbs

En uenighed mellem svenske Telia og amerikanske Cogent betyder, at de to firmaer er stoppet med at udveksle data. Angiveligt skulle uoverensstemmelsen skyldes, at Cogent ikke længere er tilfreds med den aftale, de to firmaer tidligere har indgået.

Aftalen gjorde det muligt for firmaerne at udveksle data mellem hinandens netværk, men Cogent vil nu angiveligt have betaling for trafikken fra Telia. Det er ikke første gang, at Cogent har været ude i sådanne stridigheder, tidligere har de haft lignende sager med blandt andet Level3, OpenTransit , Teleglobe og ATDN.

Uoverensstemmelsen mellem de to betyder, at Telias kunder kan have svært ved at tilgå de dele af nettet, der går gennem Cogents netværk, idet Cogent ikke længere accepterer datatrafik fra Telias netværk. Telia har i den forbindelse skrevet til deres kunder, hvor de oplyser om sagen, samt undskylder for evt. gener.





Gå til bund
Gravatar #1 - luuuuu
17. mar. 2008 09:04
<retorisk spørgsmål> telia har vel backup aftaler i tilfælde af sådan noget skulle ske, har de ikke? </retorisk spørgsmål>
Gravatar #2 - Vandborg
17. mar. 2008 09:07
Telia har i den forbindelse skrevet til deres kunder, hvor de oplyser om sagen, samt undskylder for evt. gener.


Har ikke hørt fra Telia, hverken snailmail eller email.
Gravatar #3 - fidomuh
17. mar. 2008 09:12
#1

Jeg tvivler..

Saavidt jeg forstaar, er det ikke standard praksis at have backup peering aftaler..

Slet ikke naar man maa antage at der ligger en klar kontrakt som de kan bruge til at sagsoege Cogent langt ind i helvede.. :)
Gravatar #4 - morgenkaffe
17. mar. 2008 09:41
Nogen der har fundet connection problemer med sider ?
Gravatar #5 - fjols
17. mar. 2008 09:46
#4: Jeg kan fortælle at World Of Warcraft europe serverne er hosted hos Telia, så det betyder at alle Cogent kunder ikke kan spille WoW for øjeblikket.
Gravatar #6 - sivsko
17. mar. 2008 09:48
#5 jammen hvor mange US folk spiller på EU WOW servere?
hvis det er mange kunne det giv ballade.

Men nogen som ved hvad der er den dybere oversag?
Gravatar #7 - el_barto
17. mar. 2008 09:51
Er det Telia generelt eller Telia i Danmark? Burde Telia DK ikke være på DIX'en?
Gravatar #8 - henne
17. mar. 2008 09:52
#8: Selvom man er i DIX'en, så peer'er man jo kun med dem som man har aftaler med.
Gravatar #9 - fjols
17. mar. 2008 09:53
#6: Så vidt jeg har forstået så har Cogent også kunder i England, men det kan godt være jeg tager fejl.

#7: Telia generelt. Telia ser umiddelbart ikke ud til at være på DIX'en.
Gravatar #10 - sivsko
17. mar. 2008 10:03
#9
i følge [url=http://www.cogentco.com/us/network_map.php]Link[
har de kunder over det meste af EU, også i danmark.
Gravatar #11 - fidomuh
17. mar. 2008 10:03
#9/7/8

Telia har deres egen linie som gaar udenom DIX'en...

Jeg mener der var en nyhed om det herinde for ikke saa laenge siden :)

OG som #8 siger, selvom man er paa DIX'en, saa skal der stadig vaere en central i modtager landet som vil distribuere din data.. :)
Gravatar #12 - Cereal
17. mar. 2008 10:14
#6, Det giver åbentbart Blizzard en rimelig mængde problemer. Nok til at de har skrevet det på infoskærmen igår at Blizzard vil undersøge sagen hos Cogent.

Siden det i dags europa ikke er vildt svært at skifte internetudbyder, kan, selvom jeg ikke har lyst til at sige det, noget så stort et underholdningsmedie som World of Warcraft faktisk godt gå ind og have påvirkning på denne sag, da det gør Telias net mere attraktivt. Især hvis det er Cogent der laver problemerne omkring kontrakten og ikke Telia.

Jeg har også hørt om problemer med Cogent og andre udbydere før. Lyder til de bare skal markere sig som det generelle utilfredse selskab, men ved ikke nok om det.
Gravatar #13 - Magten
17. mar. 2008 10:16
Det er da dejligt at de ikke informerer firmaer som kunne blive berørte af det.. Vi har pt. problemer herfra med et par af vores engelske afdelinger..

Telia er ikke ligefrem gode til at informere deres kunder synes jeg :-/
Gravatar #14 - WqazR
17. mar. 2008 10:16
Jeg kan huske at jeg engang læste en nyhed om hvordan man ud i fremtiden skulle betale for at få vist sin hjemmeside til de forskellige ISP'er er det mon der vi er på vej hen af med det her?
Gravatar #15 - WqazR
17. mar. 2008 10:18
Ups! Kommaerne må i selv lige sætte ind :) ,,,,,,,
Gravatar #16 - fishbone
17. mar. 2008 10:26
Sådan er kapitalismen... Hurra for pengegriske jakkesæt.
Gravatar #17 - Wazkyr
17. mar. 2008 10:26
det lyder dog dejligt, jeg som lige har bestilt Telia til min nye lejlighed, 6 måneders uopsigeligt. Men det er nok noget de arbejde i døgndrift på at fixe, ikke noget de vil ha liggende på deres ry
Gravatar #18 - sivsko
17. mar. 2008 10:30
Jeg har haft Telia stofa endgang og de havde det med at lave service kl 2 om natten uden at fortælle det, lidt plat, men ellers firkede forbindelsen perfekt.
Andre steder hvad jeg har set eller brugt Telia internet har jeg værret mere end godt glad for det.
Gravatar #19 - Nagash
17. mar. 2008 10:37
#17 Du har 14 dages returret fra leveringsdatoen. Bare i tilfælde af at du fortryder.
Gravatar #20 - Niklas H
17. mar. 2008 10:46
Har Telia selv som en af mine internetudbydere, og har INTET modtaget af info omkring dette!
Gravatar #21 - fidomuh
17. mar. 2008 10:48
#19

Jeg tror ikke de 14 dages returret gaelder service aftaler, men jeg kan tage fejl :)

#17

Det er, som jeg forstaar nyheden, ikke Telia som har lavet fejlen, men Cogent..

Telia finder selvfoelgelig en ny peering partner ASAP :)
Gravatar #22 - terracide
17. mar. 2008 11:21
#19:
De 14 dage gælder fra du får din online dato at vide, ikke fra du kommer online.
Gravatar #23 - deu
17. mar. 2008 11:26
#21 Mener at 14- dages returret på Internet kom sammen med abonnements tilføjelserne på samme tidspunkt som mobiltelefoner, hvor man heller ikke tidligere kunne fortryde.
Gravatar #24 - giraff
17. mar. 2008 11:36
Når man kikker på Cogent netværkts map, er der ingen forbindelse til Sverige. Så er der alt ud af sverige eller er det de liner der løber gennem London/Paris??

http://www.cogentco.com/us/network_map.php
Gravatar #25 - fidomuh
17. mar. 2008 11:38
#22

Saa er det jo rart at der altid er mere end 14 dages levering :P

Udover det, saa er jeg ret sikker paa at de 14 dage gaelder ved modtagelse af produktet.. Dvs naar nettet kommer online..
Saadan fungerer det ihvertfald med alle andre produkter, kan godt vaere det er anderledes med internetforbindelser :)

OT:
Du har stavet forkert i din signatur.
Gravatar #26 - Hamstro
17. mar. 2008 13:17
#24
Det handler ikke om fysiske forbindelser men derimod data-udvekslingsaftaler. Se evt. peering på Wikipedia.
Gravatar #27 - gentox
17. mar. 2008 13:58
Ah det forklarer så at jeg ikke kan logge på Stardocks servere, og dermed de spil jeg har købt: Galactic Civilization 2 og Sins of a Solar Empire.

Tak Telia, og tak Cogent :/
Gravatar #28 - Remmerboy
17. mar. 2008 15:44
#17
hvis du konstant har problemer mht ping osv, så kan den opsiges før tid.
jeg opsagde min telia stofa efter 3 måneder i sin tid, da jeg havde konstant høj ping på danske servere, og endnu højere om aftenen, fordi de begyndte at sende alt trafik til sverige, før forbindelsen bliver distribueret rundt.
jeg sidder i horsens, og skal spille på en server i herning. min forbindelse går til københavn(fair nok) --> malmø(hvor forbindelsen stiger med 100ms) --> stockholm(mener jeg) --> hamborg --> herning.
nogle gange går den til london istedet for hamborg.
så bestilte jeg cc solo, og fik mig snakket ud af den 6 måneders bindingsperiode(jeg nåede ikke engang at snakke om markedsføringsloven mht manglende information om begrænsninger på linien)
Gravatar #29 - Gawc
17. mar. 2008 21:55
eneste jeg har problemer med er silkyvenom.com
Gravatar #30 - Miklos
18. mar. 2008 07:40
Det er Cogent der er badguys her.

Så stop lige Telia bashing.
Gravatar #31 - Knocker
18. mar. 2008 08:22
#22 Fortrydelsesretten gælder fra den dag du bestiller, og fremefter. Ikke fra den dag du får oplyst online datoen, eller kommer online.
Gravatar #32 - terracide
18. mar. 2008 08:28
#31:
Så er det forskelligt fra udbyder til udbyder.
Vores gælder fra den dag vi sender mail + brev og oplyser om onlinedato...hvilken udbyder følger din beskrivelse?
Gravatar #33 - fidomuh
18. mar. 2008 09:01
#31/32

Saavidt jeg forstaar saa er det da lovbetinget?
Hvordan kan jeg "proeve" produktet ( som de 14 dages returret jo handler om ) uden at have det?

Hvis dette var tilfaeldet, saa ville et online koeb af fx en PSU jo ogsaa gaelde fra bestillingsdatoen, og ikke leveringsdatoen.

Hvis i arbejder for ISP'er, saa ved i sandsynligvis mere om hvordan ISP'erne koerer det end jeg goer, jeg synes bare ikke det lyder logisk ifht. den normale returret.

Omvendt saa er det vist ogsaa lidt besynderligt at have returret paa et serviceprodukt.. :)
Gravatar #34 - hyha
18. mar. 2008 10:24
#31-33
Forbrugerrådet mener:

Ved køb over internettet har du i de fleste tilfælde ret til at fortryde dit køb.

Køb over internettet er det, man kalder fjernsalg, og der har du i modsætning til et almindeligt køb i en butik ret til at fortryde købet op til fjorten dage efter, du har modtaget varen.

Ikke alle køb
Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde. Fortrydelsesretten gælder eksempelvis ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, køb af rejser, billetter til kulturarrangementer og ved køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningen. Du skal også være opmærksom på, at fortrydelsesretten kun gælder i begrænset omfang for tjenesteydelser og for varer, der fremstilles og tilpasses specielt til dig. Derudover kan du ikke fortryde hvis du bryder forseglingen på cd'er, dvd'er og EDB-programmer.



_________________________________________________________
Syntes sagen snakker sig selv her. De skriver du kan fortryde købet op til fjorten dage efter du har modtaget varen.
Gravatar #35 - hyha
18. mar. 2008 10:25
Forresten er ref til ovenstående:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/...
Gravatar #36 - hyha
18. mar. 2008 10:28
Var lige hos Telia der skriver følgende i betingelser:

3.9 Kunden er kun berettiget til at fortryde aftalen under de omstændigheder, som fremgår af forbrugeraftaleloven (fjernsalg). Fortrydelse skal ske ved, at Kunden afsender en meddelelse herom til Telia senest 14 dage efter modtagelsen af kontrakten. Fortrydelsesretten gælder dog ikke, hvis Kunden har taget tjenesten i brug.

Jeg er dog ikke sikker på dette er en lovlig måde at markedsføre sig.
Gravatar #37 - fidomuh
18. mar. 2008 10:33
#34

Det var ogsaa det jeg taenkte paa :)

Du skal også være opmærksom på, at fortrydelsesretten kun gælder i begrænset omfang for tjenesteydelser


Er nok den frase man skal laegge maerke til, saa det gaelder nok ikke ISP'er som saadan, da de netop udbyder en tjeneste..
Gravatar #38 - terracide
18. mar. 2008 10:56
#34:
Forbrugerrådet, ombudsmanden og diverse andre ting har intet med din internelinje at gøre.
Du skal have fat i tele-ankenævnet så dit citat er værdiløst.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login