mboost-dp1

Telia
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Må indrømme at jeg personligt hader hvordan telefonmarkedet fungerer i andre lande! Flyttede til Luxembourg i 9 måneders tid sidste år og ville købe et abonnement til min telefon (havde telefonen i forvejen)
Alligevel skulle jeg bindes i 24mdr!! Eneste måde at bryde abonnementet på var at flytte fra landet igen(som jeg så gjorde).
Helt ærligt?
Den danske konkurrencestyrelse har fattet budskabet og det er dejligt at se:)
Alligevel skulle jeg bindes i 24mdr!! Eneste måde at bryde abonnementet på var at flytte fra landet igen(som jeg så gjorde).
Helt ærligt?
Den danske konkurrencestyrelse har fattet budskabet og det er dejligt at se:)
Men de har vel stadig en indtjening og overskud på bundlinien selvom den er mindre end sidste år? Omsætning alene siger ikke ret meget i sig selv.
Synes det er godt at se at danske kunder ikke bliver malket som i udlandet og som skal have abonnement binding i op til 2 år. Det er fint at man højst er bundet i 6 måneder som regel hvilket passer fint med et skift, endnu flere har en opsigelse på 1 måned og det er top. Gid det også var sådan i andre landet. Men telefoni er jo stadigt et doupol/oligopol i rigtig mange lande, hvor der ikke rigtig er nogen priskrig eller særlig konkurrence. Der er det mere hvem der har det bedste netværk i hvilken by som det kommer an på eller hvad det er ens familie/vanner bruger. Personligt kan jeg rigtig godt lide måden som bibob gør det på, at man betaler hvad man bruger. Jeg har ikke brug for disse "minut pakker" som jeg oftest ikke kommer op på, lad mig betale nøjagtig hvad jeg forbruger pr. sekund det er vejen frem, ihvertfald i forhold til mit nuværende forbrug.
Synes det er godt at se at danske kunder ikke bliver malket som i udlandet og som skal have abonnement binding i op til 2 år. Det er fint at man højst er bundet i 6 måneder som regel hvilket passer fint med et skift, endnu flere har en opsigelse på 1 måned og det er top. Gid det også var sådan i andre landet. Men telefoni er jo stadigt et doupol/oligopol i rigtig mange lande, hvor der ikke rigtig er nogen priskrig eller særlig konkurrence. Der er det mere hvem der har det bedste netværk i hvilken by som det kommer an på eller hvad det er ens familie/vanner bruger. Personligt kan jeg rigtig godt lide måden som bibob gør det på, at man betaler hvad man bruger. Jeg har ikke brug for disse "minut pakker" som jeg oftest ikke kommer op på, lad mig betale nøjagtig hvad jeg forbruger pr. sekund det er vejen frem, ihvertfald i forhold til mit nuværende forbrug.
TommyB (5) skrev:... vi snakker 2 gange om ugen, en totalt hyped sælger der lover alt imellem himmel og jord, bare du vil tegne et abonnement hos dem...
Vi bliver jævnligt, på jobbet, ringet op af entusiastiske Telia-sælgere, der vil sælge os både mobil- og fastnet-telefoni.
Af en eller anden grund vil/kan de ikke forstå, at vi allerede er kunder hos dem.
4G og Spotify gør det ikke alene, tror jeg .. De er nødt til at være langt mere innovative end deres konkurrenter (og nej, nedprioritering af Skype-trafik er ikke en løsning, hvis man vil holde på kunderne)
#6: Samme her.. Lidt pinligt at de ikke har styr på det. Det kan måske skyldes, de bruger et eksternt callcenter, det ved jeg ikke...
#6: Samme her.. Lidt pinligt at de ikke har styr på det. Det kan måske skyldes, de bruger et eksternt callcenter, det ved jeg ikke...
#6: Du kan jo prøve "Hvis I ringer én gang til så skifter jeg til et andet selskab" talen. Kan være de så faktisk opdaterer deres databaser. ;)
De har flere gnge forsøgt at sælge mig et superduper abonnement til min arbejdstelefon hvor jeg ville spare kassen. De forstår ikke rigtig at det er arbejdet der betaler den :DXorpiZ (6) skrev:Vi bliver jævnligt, på jobbet, ringet op af entusiastiske Telia-sælgere, der vil sælge os både mobil- og fastnet-telefoni.
Af en eller anden grund vil/kan de ikke forstå, at vi allerede er kunder hos dem.
Hos Telenor er de sidste tre eller fire kvartals møder nu haft cirka samme tone. Danmark er uden tvivl et af de lande med den hårdeste konkurrence for teleselskaber. Og det med at privat kunder kun kan bindes i 6 måneder er da helt klart en af årsagerne, for det er ikke billigt at få sig en ny kunde. Forbrugeren tænker selvfølgelig ikke over det, men det tager oftest de 6 måneder at begynde at få overskud på en ny kunde. Det er priserne så sikkert også beregnet efter, i andre lande kan man jo i teorien gøre det så man først begynder at få overskud på kunden efter 7-8 måneder. Men oftest sker det sikkert tidligere end det.
Ang. Telia sælgere, så er der også medarbejdere ved Telenor, som bliver ringet op af dem og de forsøger at sælge et Telia abonnement. Det er åbenbart ikke nemt for dem at forstå at det er lidt svært at konkurrere med et gratis abonnement.
Men nu har der i længere tid været teleselskaber som har presset prisen gang på gang. Og det koster jo en del. Men der er stadigt et pænt overskud lyder det til, for alle de 3 største ihvertfald.
Kunderne i Danmark burde vidst bare være glad for at forholdende er så gode på det område :)
Ang. Telia sælgere, så er der også medarbejdere ved Telenor, som bliver ringet op af dem og de forsøger at sælge et Telia abonnement. Det er åbenbart ikke nemt for dem at forstå at det er lidt svært at konkurrere med et gratis abonnement.
Men nu har der i længere tid været teleselskaber som har presset prisen gang på gang. Og det koster jo en del. Men der er stadigt et pænt overskud lyder det til, for alle de 3 største ihvertfald.
Kunderne i Danmark burde vidst bare være glad for at forholdende er så gode på det område :)
Spændende. Hvad er det så der koster så meget ved at få en ny kunde? Eller er det fordi at teleselskabernes marginer er så papirs-tynde at de penge det koster i porto at sende et brev til det gamle teleselskab, og de 5 minutters løn det koster at tampe kundens info ind i systemet er lig med 6 månenders overskud på den kunde?kblood (11) skrev:[...]Og det med at privat kunder kun kan bindes i 6 måneder er da helt klart en af årsagerne, for det er ikke billigt at få sig en ny kunde. Forbrugeren tænker selvfølgelig ikke over det, men det tager oftest de 6 måneder at begynde at få overskud på en ny kunde. Det er priserne så sikkert også beregnet efter, i andre lande kan man jo i teorien gøre det så man først begynder at få overskud på kunden efter 7-8 måneder. Men oftest sker det sikkert tidligere end det.[...]
Et frit marked vil helt naturligt presse overskuddet ned. Selvfølgelig skal Telia kigge efter en ny forretningsmodel. Det skal man altid. Virksomheder som ikke kan forny sig kan ikke overleve i det lange løb.
Hvis virksomhederne på et marked har et stort overskud, så vil det være naturligt at der dukker nye virksomheder op. Og jeg fornemmer at der ustandseligt dukker nye teleselskaber op i Danmark.
Jeg undrer mig til gengæld over om alle de nye teleselskaber faktisk er en god idé. Der er nok mange af dem, som aldrig kommer til at give overskud.
Så længe der er virksomheder på telemarkedet som kan give overskud år efter år (selvom det ikke er et stort overskud), og så længe der er personer som har lyst til at starte nye teleselskaber, så skal vi vist ikke have medlidenhed med det.
Hvis virksomhederne på et marked har et stort overskud, så vil det være naturligt at der dukker nye virksomheder op. Og jeg fornemmer at der ustandseligt dukker nye teleselskaber op i Danmark.
Jeg undrer mig til gengæld over om alle de nye teleselskaber faktisk er en god idé. Der er nok mange af dem, som aldrig kommer til at give overskud.
Så længe der er virksomheder på telemarkedet som kan give overskud år efter år (selvom det ikke er et stort overskud), og så længe der er personer som har lyst til at starte nye teleselskaber, så skal vi vist ikke have medlidenhed med det.
#13
Administration og gebyrer er vidst største delen af start omkostningerne. Ofte gratis nummerportering, som der jo ellers var en årsag til at det kostede penge før i tiden.
Så svaret er ja, selvom en ny kunde ofte koster en del mere end 5 minutters løn. Oprettelser af nye kunder går oftest igennem de første 3-4 medarbejdere. Oprettelse i systemet, udsendelse af breve. Kommunikation frem og tilbage med det gamle teleselskab, hvor at nummer porteringen ikke altid går igennem første gang. Ved nyoprettelser bliver der oftest ringet ind for at få hjælp til at opsætte det nye simkort.
Og der er flere grunde end det. Men ja, det er ikke fordi at man tjener 1000 kr. på en ny mobil kunde de første 6 måneder selvom det uden tvivl er den opfattelse de fleste kunder har. Og så er der også ofte lønnen til sælgeren som har lavet salget.
Men hvis nu en kunder opretter sig selv online, og selv sørger for at tilmelde sig PBS, ikke skal have overdraget et nummer og ikke har brug for at ringe ind til supporten eller kundeservice af den ene eller anden årsag, så kommer der sikkert et overskud indfor de første 3 måneder formoder jeg.
Telenor blev meget opmærksom på disse omkostninger efter i længere tid at have solgt mobil bredbånd gratis i 6 måneder og uden binding, samtidigt med at de også solgte ADSL forbindelser uden binding igennem 1 års tid eller 2. Der regnede man jo med at det ville give overskud i længden fordi de fleste ville vælge at blive hos Telenor i en længere periode end det.
Det kunne måske også betale sig, men man har vurderet at det bedre kan betale sig at binde kunderne, da der er en del administrativt arbejde i at oprette og lukke kunder. For der skal jo også tages højde for den tid det tager at lukke en kunde igen, hvis de opsiger præcist efter 6 måneder, og der skal helst være et overskud på de kunder også.
Administration og gebyrer er vidst største delen af start omkostningerne. Ofte gratis nummerportering, som der jo ellers var en årsag til at det kostede penge før i tiden.
Så svaret er ja, selvom en ny kunde ofte koster en del mere end 5 minutters løn. Oprettelser af nye kunder går oftest igennem de første 3-4 medarbejdere. Oprettelse i systemet, udsendelse af breve. Kommunikation frem og tilbage med det gamle teleselskab, hvor at nummer porteringen ikke altid går igennem første gang. Ved nyoprettelser bliver der oftest ringet ind for at få hjælp til at opsætte det nye simkort.
Og der er flere grunde end det. Men ja, det er ikke fordi at man tjener 1000 kr. på en ny mobil kunde de første 6 måneder selvom det uden tvivl er den opfattelse de fleste kunder har. Og så er der også ofte lønnen til sælgeren som har lavet salget.
Men hvis nu en kunder opretter sig selv online, og selv sørger for at tilmelde sig PBS, ikke skal have overdraget et nummer og ikke har brug for at ringe ind til supporten eller kundeservice af den ene eller anden årsag, så kommer der sikkert et overskud indfor de første 3 måneder formoder jeg.
Telenor blev meget opmærksom på disse omkostninger efter i længere tid at have solgt mobil bredbånd gratis i 6 måneder og uden binding, samtidigt med at de også solgte ADSL forbindelser uden binding igennem 1 års tid eller 2. Der regnede man jo med at det ville give overskud i længden fordi de fleste ville vælge at blive hos Telenor i en længere periode end det.
Det kunne måske også betale sig, men man har vurderet at det bedre kan betale sig at binde kunderne, da der er en del administrativt arbejde i at oprette og lukke kunder. For der skal jo også tages højde for den tid det tager at lukke en kunde igen, hvis de opsiger præcist efter 6 måneder, og der skal helst være et overskud på de kunder også.
Telebranchen i sig selv skal tage sig sammen. Jeg undres over at der endnu ikke er et teleselskab som fokuserer på at gøre det attraktivt for kunder at _blive_ i selskabet. Der er kun fordele hvis man skifter til et selskab. Og jeg gider ikke høre på spar-point-op-med-3-crap eller lign. Konen havde et abonnement hos dem (for at få en billig telefon) og på et halvt år havde hun sparet ~60,- sammen eller lign. Det betaler man jo i forvejen ekstra i forhold til konkurrenterne. Gør det til en fordel at _blive_ et sted, ellers skifter man jo blot selskab.
#17
Telenor er enige. De giver derfor halv pris til kunder som beholder sit abonnement i over 12 måneder:
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/beloennin...
Det var også det som var idéen med at man ikke binder sig til et abonnement samtidigt med at man køber en mobil hos Telenor længere. Man kan så få abonnementet billigere hvis man samtidigt køber en mobil telefon, men alle Telenor mobil telefoner kommer uden simlås. Og så kan de jo købes på afbetaling, uden at de koster mere.
Til sammen burde det gøre at man har en fordel både som ny kunde, og hvis man forbliver kunde i længere tid.
Telenor er enige. De giver derfor halv pris til kunder som beholder sit abonnement i over 12 måneder:
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/beloennin...
Det var også det som var idéen med at man ikke binder sig til et abonnement samtidigt med at man køber en mobil hos Telenor længere. Man kan så få abonnementet billigere hvis man samtidigt køber en mobil telefon, men alle Telenor mobil telefoner kommer uden simlås. Og så kan de jo købes på afbetaling, uden at de koster mere.
Til sammen burde det gøre at man har en fordel både som ny kunde, og hvis man forbliver kunde i længere tid.
#18
Uanset så er deres abonnement opbygning ikke særligt attraktiv. - For at få 5 timers tale skal du betale 130,-. De 130,- er så vidt jeg kan forstå på deres hjemmeside uden data. Skal du have bare 3GB data til brug om måneden skal du smide en 50'er oveni. Skal du have fri SMS/MMS skal du også smide en 50'er oveni.
Resultatet i sidste ende er et abonnement med 5 timers tale, 3GB Data, fri SMS/MMS for 230,- om måneden. Det er ikke særlig attraktivt, heller ikke hvis du efter 12 måneder kommer ned på 115,-.
Selv 3 har bedre abonnementer, med langt flere fordele. F.eks. deres 3Fordel15Timer abonnement.
Du får 15 timers tale, 20GB data, Fri SMS/MMS, Fri 3 til 3 samt 3 Datadeling så din tablet/bærbar kan få del i de 20GB data. - Udover det får du et tilskud til mobiltelefonen så du kan erhverve dig en Samsung Galaxy S III for 2.799,- bare du samtidigt opretter dig med dette abonnement.
Det koster "kun" 299,- om måneden, og det er en ganske hæderlig pris kontra 230,- om måneden med det mere du får.
Det forudsætter så selvfølgelig du har behovet. :-)
Uanset så er deres abonnement opbygning ikke særligt attraktiv. - For at få 5 timers tale skal du betale 130,-. De 130,- er så vidt jeg kan forstå på deres hjemmeside uden data. Skal du have bare 3GB data til brug om måneden skal du smide en 50'er oveni. Skal du have fri SMS/MMS skal du også smide en 50'er oveni.
Resultatet i sidste ende er et abonnement med 5 timers tale, 3GB Data, fri SMS/MMS for 230,- om måneden. Det er ikke særlig attraktivt, heller ikke hvis du efter 12 måneder kommer ned på 115,-.
Selv 3 har bedre abonnementer, med langt flere fordele. F.eks. deres 3Fordel15Timer abonnement.
Du får 15 timers tale, 20GB data, Fri SMS/MMS, Fri 3 til 3 samt 3 Datadeling så din tablet/bærbar kan få del i de 20GB data. - Udover det får du et tilskud til mobiltelefonen så du kan erhverve dig en Samsung Galaxy S III for 2.799,- bare du samtidigt opretter dig med dette abonnement.
Det koster "kun" 299,- om måneden, og det er en ganske hæderlig pris kontra 230,- om måneden med det mere du får.
Det forudsætter så selvfølgelig du har behovet. :-)
#12
Folk som mig?
Jeg mener bare at danskere generelt er gode til ikke at finde sig i høje priser, og vi prutter gerne. Og det er på alt fra abonomenter til husleje, hvis man er fræk nok.
(nej du kan ikke selv bestemme prisen på dit abonoment), men "ellers skifter jeg selskab"-talen virker ganske udemærket, hvis du skal have det billigt muligt..
Kunden har ikke altid ret, men alle forretninger burde dreje omkring kunderne.
Folk som mig?
Jeg mener bare at danskere generelt er gode til ikke at finde sig i høje priser, og vi prutter gerne. Og det er på alt fra abonomenter til husleje, hvis man er fræk nok.
(nej du kan ikke selv bestemme prisen på dit abonoment), men "ellers skifter jeg selskab"-talen virker ganske udemærket, hvis du skal have det billigt muligt..
Kunden har ikke altid ret, men alle forretninger burde dreje omkring kunderne.
Det er vældig fint, men hvordan gavner det lige nuværende kunder? Spørger jeg som nuværende kunde, haha, jeg gad sgu godt kunne skære halvdelen af mit abbo væk, selvom det ikke er voldsomt meget jeg betaler :)kblood (18) skrev:#17
Telenor er enige. De giver derfor halv pris til kunder som beholder sit abonnement i over 12 måneder:
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/beloennin...
Det var også det som var idéen med at man ikke binder sig til et abonnement samtidigt med at man køber en mobil hos Telenor længere. Man kan så få abonnementet billigere hvis man samtidigt køber en mobil telefon, men alle Telenor mobil telefoner kommer uden simlås. Og så kan de jo købes på afbetaling, uden at de koster mere.
Til sammen burde det gøre at man har en fordel både som ny kunde, og hvis man forbliver kunde i længere tid.
#19
Ja, for hvis man ikke snakker så meget, så kan man få 3gb data (og ingen mer pris hvis man overskrider, men kun nedsat hastighed) og fri sms og mms for 100 kr. i måneden, men man skal betale 69 øre i minuttet for samtaler.
Det som 3 kalder datadeling får man også hos Telenor hvis man bestiller 10gb data. Det er en lavere grænse, men kan fås sammen med 2 timers tale til 180 kr. i måneden og det bliver jo så 90 kr. i måneden efter de første 12 måneder.
Hvis man taler i længere tid end man har betalt for, så bliver minut prisen så også 69 øre hos 3, hvor den kun er 69 øre på abonnementet uden tale ved Telenor. Alle med tale koster 59 ør per minut hvis man går over grænsen.
Hvis du har et kæmpe forbrug så kan 3s abonnement sikkert betale sig. Hvis du taler mere end 15 timer i måneden, så er det måske stadigt Telenors helt store abonnement der er bedst at gå efter. Og det falder jo så til 200 kr. i måneden efter 12 måneder, for fri tale, sms, MMS og data hvor der så kun er fuld hastighed de første 10gb.
Og hvis du tager abonnementet med 5 timers tale, og gerne vil bruge data alligevel, så koster det stadigt højest 25 kr. om dagen.
3 gør hvad de kan for at føre priskrig, og det lykkes dem da også at være billig sammenlignet med f.eks. Telenor.
Så er det også gratis at opsætte forbrugskontrol, spærringer, få et automatisk saldotjek, børnesikring og forbrugs alarm.
Og man får gratis Tryg Surf udland, som så gælder i EU og Norden hvor man kan surfe for 20 mb for 29kr. om dagen. 3 tilbyder at for 50 kr. i måneden koster det kun 6 kr. per mbyte at surfe i udlandet. Man får så en SMS når de 20mb er brugt og derefter koster det 6,5 kr. per mb.
Det kommer jo meget an på hvad man bruger sin mobil til hvilket abonnement man syntes er bedst. Med mit forbrug ville jeg nok personligt ikke vælge nogen af dem. Det skulle nok lige være 99 kr. i månden for 3gb fri data+sms og mms for 99 kr. Så kan jeg lade min mobil opdatere apps osv. uden at frygte data forbruget, for den lukker jo ikke for data selvom man når de 3gb hvis det skulle ske.
Jeg snakker alt for lidt i mobil til at have tale med. Det sker sjældent at jeg kommer op over 1 times tale på en måned.
Det eneste jeg ikke gider med et abonnement er at få ekstra regninger fordi mit forbrug pludseligt stiger. Jeg var engang Telmore kunde, og det med at få en SMS når ens saldo er nede på et bestemt niveau er en dejlig tryghed at have. Og den følger jo gratis med på et Telenor abonnement at man kan få en SMS hvis ens forbrug når over en grænse man selv sætter. Men så er der også selvhenter med mulighed for 0 kr. per måned, 49 øre per minut og 20 øre per SMS.
Mulighed for 60k r. om måneden for 5000 smser. Højest 25 kr. om dagen for data, og mulighed for 25gb data for 149 kr. i måneden. Men der følger så ikke et ekstra simkort med som til almindelige abonnementer.
Men så kom jeg da vidst også lige omkring næsten alle Telenor mulighederne på nær WiMP og mobil TV.
TL;DR
Det som Scapegoat var inde på var jo ikke hvem der var billigst, men hvem der gjorde noget for at holde på kunderne. Telenor har ikke de bedste priser, og det er heller ikke det de prøver. Målet er en god og tryg kundeoplevelse. For mig er jeg nok mest til enten selvhenter, eller de 100 kr. om måneden for 3G data og fri sms, men hvor der så skal betales 69 øre per minut for tale. Jeg snakker højest 1 time i mobil om måneden. Men fri data må jeg indrømme kan være en dejlig ting at have i baglommen.
Ja, for hvis man ikke snakker så meget, så kan man få 3gb data (og ingen mer pris hvis man overskrider, men kun nedsat hastighed) og fri sms og mms for 100 kr. i måneden, men man skal betale 69 øre i minuttet for samtaler.
Det som 3 kalder datadeling får man også hos Telenor hvis man bestiller 10gb data. Det er en lavere grænse, men kan fås sammen med 2 timers tale til 180 kr. i måneden og det bliver jo så 90 kr. i måneden efter de første 12 måneder.
Hvis man taler i længere tid end man har betalt for, så bliver minut prisen så også 69 øre hos 3, hvor den kun er 69 øre på abonnementet uden tale ved Telenor. Alle med tale koster 59 ør per minut hvis man går over grænsen.
Hvis du har et kæmpe forbrug så kan 3s abonnement sikkert betale sig. Hvis du taler mere end 15 timer i måneden, så er det måske stadigt Telenors helt store abonnement der er bedst at gå efter. Og det falder jo så til 200 kr. i måneden efter 12 måneder, for fri tale, sms, MMS og data hvor der så kun er fuld hastighed de første 10gb.
Og hvis du tager abonnementet med 5 timers tale, og gerne vil bruge data alligevel, så koster det stadigt højest 25 kr. om dagen.
3 gør hvad de kan for at føre priskrig, og det lykkes dem da også at være billig sammenlignet med f.eks. Telenor.
Så er det også gratis at opsætte forbrugskontrol, spærringer, få et automatisk saldotjek, børnesikring og forbrugs alarm.
Og man får gratis Tryg Surf udland, som så gælder i EU og Norden hvor man kan surfe for 20 mb for 29kr. om dagen. 3 tilbyder at for 50 kr. i måneden koster det kun 6 kr. per mbyte at surfe i udlandet. Man får så en SMS når de 20mb er brugt og derefter koster det 6,5 kr. per mb.
Det kommer jo meget an på hvad man bruger sin mobil til hvilket abonnement man syntes er bedst. Med mit forbrug ville jeg nok personligt ikke vælge nogen af dem. Det skulle nok lige være 99 kr. i månden for 3gb fri data+sms og mms for 99 kr. Så kan jeg lade min mobil opdatere apps osv. uden at frygte data forbruget, for den lukker jo ikke for data selvom man når de 3gb hvis det skulle ske.
Jeg snakker alt for lidt i mobil til at have tale med. Det sker sjældent at jeg kommer op over 1 times tale på en måned.
Det eneste jeg ikke gider med et abonnement er at få ekstra regninger fordi mit forbrug pludseligt stiger. Jeg var engang Telmore kunde, og det med at få en SMS når ens saldo er nede på et bestemt niveau er en dejlig tryghed at have. Og den følger jo gratis med på et Telenor abonnement at man kan få en SMS hvis ens forbrug når over en grænse man selv sætter. Men så er der også selvhenter med mulighed for 0 kr. per måned, 49 øre per minut og 20 øre per SMS.
Mulighed for 60k r. om måneden for 5000 smser. Højest 25 kr. om dagen for data, og mulighed for 25gb data for 149 kr. i måneden. Men der følger så ikke et ekstra simkort med som til almindelige abonnementer.
Men så kom jeg da vidst også lige omkring næsten alle Telenor mulighederne på nær WiMP og mobil TV.
TL;DR
Det som Scapegoat var inde på var jo ikke hvem der var billigst, men hvem der gjorde noget for at holde på kunderne. Telenor har ikke de bedste priser, og det er heller ikke det de prøver. Målet er en god og tryg kundeoplevelse. For mig er jeg nok mest til enten selvhenter, eller de 100 kr. om måneden for 3G data og fri sms, men hvor der så skal betales 69 øre per minut for tale. Jeg snakker højest 1 time i mobil om måneden. Men fri data må jeg indrømme kan være en dejlig ting at have i baglommen.
Man kan kun frygte for det danske marked og teknologiske fremskridt. Dyre licenser for frekvenser og overforvante kunder. Kannibalisering af markedet er aldrig til nogens fordel i det lange løb. Det ender med at Telenor og Telia og/eller 3 går sammen i et selskab.
#23
Det er ikke kanibalisme det er rå og skær konkurrence. Når de tunge "bløder" er det jo et tegn på at konkurrencen rent faktisk virker idet prisen bliver presset ned på et nveau som faktisk svarer til det, det rent faktisk koster at sælge telefoni. For at bruge økonomiske termer, så svarer dette til at prisen på telefoni svarer til firmsomhedernes marginale omkostninger. Hvis prisen ligger alt for lavt i forhold til omkostningerne i for lang tid, så vil markedet regulere sig selv, ved at dårlige virksomheder forlader markedet og prisen kommer til at stige så der igen er overskud og prisen vil tilpasse sig til de marginale omkostninger.
Det kommer jo kunderne til gode, for vi kan jo være ligeglade i princippet at det er rigtig billige priser vi ringer for, for det er jo virksomheden der kommer il at betale dette underskud. Telia må bare indse at konkurencen virker og at de evt. må forny sig, blive mere effektive internt eller finde på andre løsninger til enten at tjene mere eller formindske omkostninger, evt. ved effektiviseringer internt i virksomheden, f.eks. forbedrede arbejdsgang osv.
Det er ikke kanibalisme det er rå og skær konkurrence. Når de tunge "bløder" er det jo et tegn på at konkurrencen rent faktisk virker idet prisen bliver presset ned på et nveau som faktisk svarer til det, det rent faktisk koster at sælge telefoni. For at bruge økonomiske termer, så svarer dette til at prisen på telefoni svarer til firmsomhedernes marginale omkostninger. Hvis prisen ligger alt for lavt i forhold til omkostningerne i for lang tid, så vil markedet regulere sig selv, ved at dårlige virksomheder forlader markedet og prisen kommer til at stige så der igen er overskud og prisen vil tilpasse sig til de marginale omkostninger.
Det kommer jo kunderne til gode, for vi kan jo være ligeglade i princippet at det er rigtig billige priser vi ringer for, for det er jo virksomheden der kommer il at betale dette underskud. Telia må bare indse at konkurencen virker og at de evt. må forny sig, blive mere effektive internt eller finde på andre løsninger til enten at tjene mere eller formindske omkostninger, evt. ved effektiviseringer internt i virksomheden, f.eks. forbedrede arbejdsgang osv.
#24
Nej, det er kannibalisme, for alle selskaberne skærers i disse tider ind til benet for at kunne fortsætte med at have overskud. For i Telebranchen går det meget hurtigt galt hvis man ikke er på forkant med den udvikling. Og den slags betyder længere ventetider til kundeservice f.eks. eller at ting går hen og bliver gjort for hurtigt eller for billigt.
Tag f.eks. Telias sandsynligvis eksterne sælgere der ringe til Telia's kunder for at sælge dem et Telia abonnement.
Der ville have været mere overskud at bruge på nye teknologier, bedre service og et bedre netværk hvis ikke det var den kannabilisme som er sket. Men der kommer også gerne gode ting ud af det. F.eks. at Telenor og Telia samler deres netværk. Jeg har længe undret mig over hvordan det giver mening at have 4 forskellige netværk her i lille Danmark. Hvis man så i det mindste bare delte om masterne men ikke udstyret på dem. Der er grænser for hvor mange master kommunerne vil have stående, og det er jeg ret sikker på er med til at der dårlig dækning i flere områder. Men der er selvfølgelig også flere grunde til det.
#23
3 virker ihvertfald til at være på vej ud. Jeg tvivler på at 3 kan klarer sig alene i Danmark de næste 18 måneder.
Nej, det er kannibalisme, for alle selskaberne skærers i disse tider ind til benet for at kunne fortsætte med at have overskud. For i Telebranchen går det meget hurtigt galt hvis man ikke er på forkant med den udvikling. Og den slags betyder længere ventetider til kundeservice f.eks. eller at ting går hen og bliver gjort for hurtigt eller for billigt.
Tag f.eks. Telias sandsynligvis eksterne sælgere der ringe til Telia's kunder for at sælge dem et Telia abonnement.
Der ville have været mere overskud at bruge på nye teknologier, bedre service og et bedre netværk hvis ikke det var den kannabilisme som er sket. Men der kommer også gerne gode ting ud af det. F.eks. at Telenor og Telia samler deres netværk. Jeg har længe undret mig over hvordan det giver mening at have 4 forskellige netværk her i lille Danmark. Hvis man så i det mindste bare delte om masterne men ikke udstyret på dem. Der er grænser for hvor mange master kommunerne vil have stående, og det er jeg ret sikker på er med til at der dårlig dækning i flere områder. Men der er selvfølgelig også flere grunde til det.
#23
3 virker ihvertfald til at være på vej ud. Jeg tvivler på at 3 kan klarer sig alene i Danmark de næste 18 måneder.
Det giver ikke ret meget mening at ringe til personer som allerede er kunder. Det giver lidt mere mening at ringe til konkurrenternes kunder. Det ville være endnu mere effektivt at tage kontakt til personer som hverken er kunder hos Telia eller deres konkurrenter, de er bare lidt svære at ringe til.kblood (25) skrev:Tag f.eks. Telias sandsynligvis eksterne sælgere der ringe til Telia's kunder for at sælge dem et Telia abonnement.
Hvis teleselskaberne ustandseligt ringer til hinandens kunder i et forsøg på at få dem til at skifte, så opnår branchen som helhed to ting.
- De generer kunderne
- De opnår en masse udgifter, som ikke forbedrer det produkt branchen leverer.
Alt i alt lyder det som noget der med fordel kunne spares mange penge på. Selvfølgelig kan man ikke spare markedsføring helt væk. Men det bør ikke være en af branchens hovedudgifter at fortælle kunderne om "nye" produkter, som dybest set blot er små variationer i prismodellen for et produkt som i bund og grund er det samme som alle andre sælger.
#22
Jeg skiftede dog fra Telenord da de regninger man fik på nettet kom uden besked og maks havde 10 dage til at modtage betaling it (nogle gange kun 7); samt der rigtig mange gange var problemer med deres betalings modul.
Da jeg dog bruger en del data men ikke snakker eller sms''er ret meget, var bibob og Oister bedre valg. De ser ikke ud til at have problemer med priskrig, de langer selv godt ud efter kunder.
#27
Nogle gange har jeg modtaget opkald fra mit teleselskab for at få et tilbud der var bedre end det jeg havde valgt, men som i Telia's tilfælde må jeg være enig i at det er kikset.
Man kan dog ikke stoppe med at ringe til andres kunder. Det er ikke fordi jeg oplever det så tit at jeg føler mig trampet på (det er vel nærmere sælgeren der føler sig nedtrampet efter en samtale med mig) og de kan sælge meget mere direkte og i længere tid en på en reklamefilm. Om der så går lang tid enden der kommer overskud, så er det bedre for dem end at tabe kunder.
Forlader der en del kunder, så er det nok det bedste de kan tage sig til.
Jeg skiftede dog fra Telenord da de regninger man fik på nettet kom uden besked og maks havde 10 dage til at modtage betaling it (nogle gange kun 7); samt der rigtig mange gange var problemer med deres betalings modul.
Da jeg dog bruger en del data men ikke snakker eller sms''er ret meget, var bibob og Oister bedre valg. De ser ikke ud til at have problemer med priskrig, de langer selv godt ud efter kunder.
#27
Nogle gange har jeg modtaget opkald fra mit teleselskab for at få et tilbud der var bedre end det jeg havde valgt, men som i Telia's tilfælde må jeg være enig i at det er kikset.
Man kan dog ikke stoppe med at ringe til andres kunder. Det er ikke fordi jeg oplever det så tit at jeg føler mig trampet på (det er vel nærmere sælgeren der føler sig nedtrampet efter en samtale med mig) og de kan sælge meget mere direkte og i længere tid en på en reklamefilm. Om der så går lang tid enden der kommer overskud, så er det bedre for dem end at tabe kunder.
Forlader der en del kunder, så er det nok det bedste de kan tage sig til.
Efter at Telia ikke magtede at få deres netværk op at kører her for en lille uge siden så tvivler jeg på at jeg kommer tilbage. Har pt telenor og overvejer at skifte til TDC da Telenors "Danmarks bedste netværk" stadig har en del af ønske
Og af princip skal jeg aldrig have 3 igen da deres netværk bare er alt for ringe til mit behov.
Og af princip skal jeg aldrig have 3 igen da deres netværk bare er alt for ringe til mit behov.
Jeg opererer i telebransjen i Norge og synes dere gjør helt rett i å skifte leverandør hvis dere ikke er fornøyde. Spesielt dere som betaler for høyere hastighet enn hva du får. Som du som betaler for 15/15 Mbit/s men får 2/2. Det er latterlig spør du meg. Jeg mener klart at du har krav på å få bytte produktklasse, og dermed lavere pris. I allefall gjør vi det slik. Vårt selskap Nordcom driver med bredbånd adsl og vdsl, og sammenligner tjenestene til de ulike leverandørene på markedet her i landet. De som har god kundeservice blir ofte foretrukket fremfor dem som har lavest pris. Dette er nok et bevis på at folk ønsker en trygghet fremfor noe billig som lukter. Synes også at dere som ikke får det dere har betalt for burde velge en annen leverandør omgående. Bredbåndsleverandørene har ingen rett til å behandle sine kunder dårlig. De skal bæres på gullstol, det er tross alt dem som holder liv i de respektive selskaper, og skal behandles etter det. Stå på alle kunder! Dere fortjener respekt!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.