mboost-dp1

Telenor ASA

Telenor nedprioriterer LTE

- Via Computerworld DK - , redigeret af Avenger- , indsendt af kastrup

På trods af at Telia og TDC i 2010 kæmpede om at blive den første teleoperatør, som kunne bringe LTE til Danmark, er Telenor først interesserede i at lancere deres udgave af teknologien i 2012.

Jon Erik Haug, Telenors administrerende direktør skrev:
Lige nu er kunderne mest optagede af bedre 2G- og 3G-dækning samt mere kapacitet i 3G-nettet. Derfor investerer vi i det, som kunderne finder vigtigst. LTE er foreløbig en umoden teknologi, hvor vi har udfordringer med overgangen fra LTE til 2G og 3G.

Jon Erik Haug udtaler sig samtidig kort om debatten, der har kørt på LTE’s navn. Mens Telia og TDC har ønsket at lancere teknologien under navnet 4G, har 3 forsøgt ikke at blande LTE sammen med 4G. Haug vil ikke fortælle, hvordan Telenor vil brande netværket, men siger, at han vender tilbage til diskussionen, når selskabet lancerer deres produkter næste år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Alrekr
11. feb. 2011 09:23
In other news: TDC siger, at kobber er tilstrækkeligt til alle.
Gravatar #2 - Wickedmike
11. feb. 2011 09:25
#1 Hvilket overhovedet ikke er det sammenlignelig.
Telenor sidder ikke på mobilnettet i Danmark, stor forskel.
Gravatar #3 - Alrekr
11. feb. 2011 09:30
#2, men der er da den samme logik? Lige nu, så bekymrer danskerne sig ikke om (ny teknik), men om dækning. Derfor behøver vi ikke rulle (ny teknik) ud, da vores nuværende løsning fint dækker behovet.
Gravatar #4 - 12V
11. feb. 2011 09:35
Fint med mig, lad de andre blive gode til LTE og få styr på deres 3G først. Deres 3G har nok dk's ringeste dækning, hvilket er synd når man f.eks. vil bruge et selskab som bibob f.eks.
Gravatar #5 - nielsbuus
11. feb. 2011 09:37
Jeg er enig med Telenors direktør. Der er ingen grund til at lancere LTE kommercielt når dækningen er så begrænset som den er nu og donglerne ikke fungerer ordentligt.

Desuden er almindelige mennesker også ligeglade med om det hedder 3G eller LTE. Det vigtigste er at skidteraset er praktisk anvendeligt - og der dækning og handover vigtige parametre.
Gravatar #6 - Dr_Mo
11. feb. 2011 09:42
#1
Du har måske glemt at Telenor har betalt 333 millioner kroner for at få licensen. Jo hurtigere de kan bruge den, jo hurtigere vil de tjene deres penge ind.
Gravatar #7 - nugga
11. feb. 2011 09:50
Jeg er ret enig med Telenor.
Jeg vil hellere have en god landsdækkende 3g forbindelse, som kan bruges i toge, busser osv og på landet. End jeg vil have en LTE teknologi der kun køre i Aalborg, Århus og København, eller bare generelt store byer.
De steder hvor LTE først bliver tilgængeligt, er alligevel de steder hvor 3g dækningen er bedst i forvejen.
Gravatar #8 - Justin
11. feb. 2011 09:53
Alrekr (1) skrev:
In other news: TDC siger, at kobber er tilstrækkeligt til alle.


mener du ...
In other news: Telenor siger, at 2G er tilstrækkeligt til alle
Gravatar #9 - bjoeg
11. feb. 2011 09:56
#6
Men angående at tjene pengene hjem hurtigt, hvordan er det så gået Telia?

- Først forudbestilling af "4G" næsten et år i forvejen.
- Derefter kapløbet om lancering, hvorved de blev de første i Danmark på meget begrænsede steder.
- Dernæst diskussionen om brandet.
- Og hvis man nærlæser deres fine produktside så lanceres det med hastighed op til 80Mbit medens man kun må forvente 10-40Mbit.

Skyline lancerer deres i smug, mere eller mindre. Det eneste jeg har set er en reklame i TV. Dog er deres baseret på Wimax.

Jeg kan godt for stå TDC og Telenor venter med at lancere deres til alting er 100% iorden.
Gravatar #10 - Dr_Mo
11. feb. 2011 10:13
bjoeg (9) skrev:
Men angående at tjene pengene hjem hurtigt, hvordan er det så gået Telia?

Enig. Min pointe var bare at Telenor ikke holder fast i forældet teknologi, ligesom TDC gør med kobbernettet vs. fiber, da de har interesse at få 4G i gang.
Gravatar #11 - sysadm
11. feb. 2011 10:23
Vi kører med Telia antenner internt i vores bygninger, de har lige været og skifte vores nuværende Ericsson sende udstyr, til det nye udstyr fra Nokia, der er LTE klar.

Efter skiftet er der max udfald non stop, og teknikerne (underleverandør til Telia, ikke Telia selv) der satte det op, sagde det generelt ikke var en særligt gennemtestet løsning, så intet at sige til TDC er lidt afventende, når de har købt samme udstyr fra nokia til system modulerne.
Gravatar #12 - Justin
11. feb. 2011 10:46
Mr_Mo (10) skrev:
Enig. Min pointe var bare at Telenor ikke holder fast i forældet teknologi, ligesom TDC gør med kobbernettet vs. fiber, da de har interesse at få 4G i gang.


Telenor holder fast i 2G VS 4G
ser ud til af telenor holder holder fast i forældet teknologi
Gravatar #13 - Dr_Mo
11. feb. 2011 11:38
Justin (12) skrev:
Telenor holder fast i 2G VS 4G
ser ud til af telenor holder holder fast i forældet teknologi

Misforstår du med vilje? TDC har ingen interesse i at få fiber udbredt endnu. Telenor har interesse i at få 4G udbredt.
Gravatar #14 - Justin
11. feb. 2011 11:58
Mr_Mo (13) skrev:
Justin (12) skrev:
Telenor holder fast i 2G VS 4G
ser ud til af telenor holder holder fast i forældet teknologi

Misforstår du med vilje? TDC har ingen interesse i at få fiber udbredt endnu. Telenor har interesse i at få 4G udbredt.


Jeg tror det er dig der misforstår Telenors administrerende direktør
siger af han vil udbygge deres 2G dækning, og først lave 4G senerer

Hvordan får du det til af de skynder sig med af udbrede 4G ??
Gravatar #15 - Dr_Mo
11. feb. 2011 12:11
Justin (14) skrev:
Hvordan får du det til af de skynder sig med af udbrede 4G ??

Det står klart og tydelig i nyheden, at det gør de ikke.

Mit oprindelige kommentar var til #1, der sammenligner denne nyhed med TDCs udmelding om kobbernettet. Jeg siger blot at sammenligningen med TDC er et dårlig eksempel. Telenor har en licens til 333 millioner kroner, som bare står og ligger ubrugt. TDC tjener godt på kobbernettet og vil ikke have indført fiber.

Nogen af grundene til at den står ubrugt kan læses i nyheden og i #9. Jeg gentager igen: Misforstår du med vilje? TDC har ingen interesse i at få fiber udbredt endnu. Telenor har interesse i at få 4G udbredt.

Så kan vi tage din egen spørgsmål: "Hvordan får du det til af de skynder sig med af udbrede 4G ??" At have interesse, er ikke ensbetydende med at man rent faktisk gør det.
Gravatar #16 - Justin
11. feb. 2011 12:31
Mr_Mo (15) skrev:
At have interesse, er ikke ensbetydende med at man rent faktisk gør det.

SÅ det kan faktisk være af TDC har interesse i af udbrede fibernettet, de gør det bare ikke,

hvis du gerntager igen så vil jeg da også, gentage af jeg tror af det er dig der misforstår noget,

og jeg tror også af de ville være en rigtigt gode i de hvis det er her det sidste indlæg til denne nyhed hvor der bliver nævnt noget med TDC fiber, så der ikke bliver flere misforståelser


Gravatar #17 - Dr_Mo
11. feb. 2011 12:39
Justin (16) skrev:
SÅ det kan faktisk være af TDC har interesse i af udbrede fibernettet, de gør det bare ikke,

Nej, TDC har ingen interesse i det. Men jo, teoretisk set kunne det godt lade sig gøre. Men nu forholder jeg mig til de faktiske forhold.
Gravatar #18 - Fjolle
11. feb. 2011 12:42
Justin (16) skrev:
SÅ det kan faktisk være af TDC har interesse i af udbrede fibernettet, de gør det bare ikke,

Smider tdc ikke fiber ind i alle nybyggerier?
Gravatar #19 - kblood
11. feb. 2011 12:46
TDC er ved at udbrede fibernettet, og har gjort klar til at ligge det ind på nyetableringer af kobber linjer, så de kan ligge fiber ind der hvor de for nyligt har lagt kobber ind. Det eneste som holder TDC fra at skyde fiber ind er at de venter på rent faktisk at føle sig presset af el-selskabernes fiber. Jeg tror så heller ikke de har systemet til at håndtere fiber klar, og måske ikke engang den hardware som skal til på centralerne. Men grunden til at forbindelser nu flere steder kan trække 20 mbit, og nogen steder endda lidt mere er faktisk fordi der så er fiber det meste af vejen allerede, men stadig lige er 1km eller mindre der er kobber. Er kobberafstanden så længere, så er der nok ikke udsigt til at kunne få de helt høje hastigheder.

Men hvad angår 4g i forhold til 2g... Telenor satser stærkt på bedre 3g, HSPA og Edge. Edge er jo ikke helt 2g, det vil jeg nærmere kalde 2,5g, fordi det er bedre end en modem forbindelse, og jeg har da flere gange brugt det både til at se på Google Maps og mobil hjemmesider. Og hvad angår 3g så trækker det jo nu op til 15mbit, og nu har jeg kun prøvet 7,2mbit 3G men har da ikke hørt noget om at 15mbit mobilt bredbånd skulle køre dårligt. Selvom det vidst også kun er de 4 største byer der rigtigt har mulighed for at bruge det, men kan vi blive enige om at folk nok hellere vil have en stabil 15mbit istedet for en ustabil 10-40mbit? Jeg er da ikke i tvivl om hvad jeg helst vil have. Og så er der 3 mobil, som skulle have presset mere end 15mbit ud af 3G teknologien. Så at satse på 3G lidt endnu lyder til at være et smart træk imens man venter på at 4G rent faktisk vil fungere lidt som hvad man kunne forvente af 4G teknologi.
Gravatar #20 - Dr_Mo
11. feb. 2011 12:56
Fjolle (18) skrev:
Smider tdc ikke fiber ind i alle nybyggerier?

Ved ikke om de har ændret praksis, men nej, de synes deres kobbernet er tilstrækkelig:
http://newz.dk/tdc-bremser-superbredbaand skrev:

TDC har i Nordsjælland i det store og hele stoppet udrulningen af fibernet, og det er selvom, DONG har tilbudt at lægge fiber ned til rabatpris, da de i forvejen selv er i gang med at lægge elledninger.
Gravatar #21 - kblood
11. feb. 2011 13:21
Mr_Mo (20) skrev:
Ved ikke om de har ændret praksis, men nej, de synes deres kobbernet er tilstrækkelig:
http://newz.dk/tdc-bremser-superbredbaand skrev:

TDC har i Nordsjælland i det store og hele stoppet udrulningen af fibernet, og det er selvom, DONG har tilbudt at lægge fiber ned til rabatpris, da de i forvejen selv er i gang med at lægge elledninger.


Men ellers flot hvor effektivt de fik stoppet end af deres få konkurrenter. Opkøb Dong, og sæt priserne så at virksomheder som Telenor og andre stopper med at bruge dem som underleverandør. Men TDCs mål de sidste mange år har vidst bare været at få deres aktiekurs til at stige indtil det kan betale sig at sælge TDC igen igen, til nogen andre som også bare ser det som en indvestering der ret sikkert kan give overskud med den monopol lignende stilling TDC har nu. Så er der også deres vDSL teknologi som det underligt nok kun er TDC og deres underselskab Fullrate der investerer i da alle andre udbydere ser det som for dyrt at prøve at levere vDSL til de priser TDC tilbyder. Det er da også en af årsagerne til at der er så hård konkurrence på mobilt Internet. De andre selskaber vil da kunne konkurerer på lige fod med TDC istedet for det som der sker for bredbånds markedet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login