mboost-dp1

newz.dk

Teenagere ligeglade med faren ved høj musik

- Via CNET News - , redigeret af Emil

Teenagere er godt klar over, at høj musik i høretelefonerne fra mp3-afspillere kan være skadeligt, men de er ligeglade. Det er konklusionen på en ny hollandsk undersøgelse.

De fleste af de adspurgte gymnasieelever spillede på fuld styrke fra mp3-afspilleren, da de benægter, at problemerne ville ramme dem.

Forskeren bag undersøgelsen opfordrer forældre til at være opmærksomme på problemet og holde øje med farersignaler, som ringen for ørene, og at ens lydopfattelse bliver dæmpet.

De fleste sagde også, at de ikke kunne vurdere, om de hørte musikken for højt. Lyde over 70 decibel (dB) skulle være skadelige, men det er ikke før, musikken når 120 dB til 140 dB, at det bliver ubehageligt.

Forskerne kommer med en tommelfingerregel, der siger, at man max skal sætte sin mp3-afspiller til 60% af fuld styrke, hvis man bruger den type høretelefoner, der stikkes i øret. Ved høretelefoner, der sidder over øret, er 70% anbefalet som maksimum.





Gå til bund
Gravatar #1 - PaW^
1. apr. 2008 17:24
Det får sku ikke 13årig poptøser til at skrue ned for musikken. man kan sku høre deres musik på et par meters afstand, så højt er det :S
Gravatar #2 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
1. apr. 2008 17:24
Har også selv tildens til at høre for høj musik, det indrømmer jeg gerne, men man skal jo også kunne nyde musikken efter af øret har vænnet sig til den. Dog kan man skruge ned et par gange og så skruge lidt op igen når man har vænnet sig til det lydneveau . så virker det langt højere har jeg opdaget... og ja, denne kommentar er kun for at få lov til at sige: DET DER BILLEDE ER FOR NICE! :p
Gravatar #3 - dr. jones
1. apr. 2008 17:26
Ja... vi teenagere render jo rundt og hører dundrende højt... Rick Astley?
Gravatar #4 - silencio
1. apr. 2008 17:29
Apropos billedet, prøv at besøge www.youtube.com og klik på en hvilken som helst featured video! ;)
Gravatar #5 - jfs
1. apr. 2008 17:30
Damn, Rickrolled på newz!
Gravatar #6 - 87oo-Gizmo
1. apr. 2008 17:34
hvorfor er det i det hele taget en nyhed?
mig bekendt har det da stort set altid været sådan at de fleste bare har musikken på fuld hammer, når de høre musik fra mp3 afspillere og det...
Gravatar #7 - MrBilde
1. apr. 2008 17:37
Haha genialt. Jeg er sikkert ikke den eneste der har haft den sang kørende på hjernen hele dagen :)

Jeg sætter min volumen på 40% af den fulde styrke (indstik høretelefoner)
Gravatar #8 - reschat
1. apr. 2008 18:04
#4: ARGH! Det er anden gang i dag jeg er blevet Rickrolled. Damn you Mahalo Daily og damn you YouTube!

Ontopic:
Jeg skruer så højt op for musikken, at jeg kan høre den når jeg cykler og vinden suser forbi mine øre. Om det er for højt eller ej ved jeg ikke, men lavere kan ikke rigtigt være da jeg så kun kan høre vinden.
Gravatar #9 - -N-
1. apr. 2008 18:12
Det var jeg også, men hold kæft hvor jeg ærgre mig i dag. Det er så pisse træls at der aldrig er helt stille, at det er svært at fokusere på hvad folk sig og næste uudholdeligt at være i byen i mere end et par timer. Der følger så mange ting med selv meget svag tinnitus at det kan slet ikke beskrives. Bare det at gå rundt i midt i århus er mega anstrengende og tapper en for energi.

Men folk kunne have tudet ørene fulde af gode råd om den slags uden at det havde ændret noget.
Gravatar #10 - Lares
1. apr. 2008 18:26
Hvor mange sider skal lave henvisninger til rickrolling i dag?
Det er sgu da helt vildt.
Gravatar #11 - svennek
1. apr. 2008 18:39
Jeg har sådan et par Etymotic Research ER4 af samme årsag. De satser ikke på at spille højt, men på at spille rent og dæmpe baggrundsstøjen.

Når man har haft dem på en tur i s-toget (og hørt musik med passende volumen ift. baggrundsstøjen) og man tager dem af hjemme - så er baggrundsstøjen i min stue (med alt slukket) høj...

Eneste ulempe, de er lidt pebrede (men nu er dollaren jo lav).
Gravatar #12 - Rantoft
1. apr. 2008 18:43
#10 Det er genialt! Elsker d. 1. April :D
Gravatar #13 - nielsbuus
1. apr. 2008 18:54
Jeg er vild med det billede og det faktum at alle os unge løber rundt og hører Rick Astley! :D :D :D :D :D

Never gonna give you up
Never gonna let you down
Never gonna run around and desert you
Never gonna make you cry
Never gonna say goodbye
Never gonna tell a lie and hurt you!!!
Gravatar #14 - ajust
1. apr. 2008 19:00
#4 Mere apropos billedet: http://internetisseriousbusiness.com/
Gravatar #15 - Bateman
1. apr. 2008 19:08
Never gonna give you up
Never gonna let you down
Never gonna run around and desert you
Never gonna make you cry
Never gonna say goodbye
Never gonna tell a lie and hurt you

5. gang jeg bliver Rick Roll'd i dag:)

OT: Når de engang bliver døve kan de jo bare lære det.
Gravatar #16 - Bateman
1. apr. 2008 19:08
Okay bare skyd mig, havde ikke set #13
Gravatar #17 - myplacedk
1. apr. 2008 19:18
De fleste af de adspurgte gymnasieelever spillede på fuld styrke fra mp3-afspilleren, da de benægter, at problemerne ville ramme dem.

Så er de jo ikke ligeglade, de er uvidende.

Det svarer ikke til at gå over gaden, med påstanden om at man ikke bliver ramt. Det svarer til at lade sig ramme af en bil, med påstanden om at man ikke tager skade.

Jeg hører selv gerne musik så højt som udstyret kan klare, eller lige omkring der hvor det bliver ubehageligt. Men kun i kort tid af gangen, fx. 1 eller 2 numre. Så håber jeg at det kan gøre det.
Gravatar #18 - Mr.Weasel
1. apr. 2008 19:21
Selv Linus Torvalds elsker Rick, https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=439858

Ontopic: Det er så ikke kun med mp3 afspillerer hvor folk spiller for højt, de få der stadig har et anlæg, med rigtige højtalere, spiller også sindsygt højt. Desværre er det blevet sådan at meget musik kun lyder ordentligt når man spiller det ÅNDSVAGT højt. Se f.eks.
Gravatar #19 - jagd156
1. apr. 2008 19:26
#17:
Ja, eller [url=
Gravatar #20 - jagd156
1. apr. 2008 19:27
opps, var til #18 ;)
Gravatar #21 - DanaKaZ
1. apr. 2008 19:40
Jeg har haft ringen/susen for mine øre i meget svingende grad siden oktober sidste år nu. Dog oftest er det kun noget jeg ligger mærke til i meget stille rum eller hvis jeg ser film ved normalt lyd niveau.

Det underlige er at jeg har været til ørelæge nu to gange, og han har målt min hørelse og han mener ikke der er nogen støjskade. Men det er jo begrænset hvad jeg kan bruge det til eftersom at det stadig er der.

Men det er ikke fedt, det værste er at jeg nu er meget mere opmærksom på skingre toner, fx kan jeg ikke holde ud at være i nærheden af tændte billedrørsfjernsyn.

Det er højst sandsynligt kommet af at jeg hørte lydbånd på min cykel frem og tilbage til Uni. Tænkte at almindelig tale ikke kunne være skadeligt, men må have skruet for højt op fordi jeg ikke kunne høre hvad de sagde.

Viste ikke at det anbefalede niveau er helt nede på 60-70% af maks. Kunne måske være en ide i at ligge sådan noget information med ved salg af musikafspillere.

#9 Svinger dit meget? Eller er det nogenlunde konstant?
Gravatar #22 - Mr.Weasel
1. apr. 2008 20:06
#19 - 20 ... Ååårh Rick Rolled, damn you
Gravatar #23 - Nix
1. apr. 2008 20:12
#18
Ja, jeg har lidt det samme, bare på en anden måde; jeg hører dårligere på det ene øre end det andet. Det er dog ikke konstant, det varierer lidt hvor galt det er. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at jeg i flere år førte lyden fra min computer over mine stereohøjtalere, der stod i den ene side af lokalet. Og når jeg Futurama hver aften i sengen, har jeg også det ene øre på hovedpuden. Nu har jeg anskaffet mig et ordentligt sæt hørebøffere, og prøver at sætte volumen lidt ned, også på min Mp3-afspiller.

#9
Jeg pendler mellem Århus og Randers hver dag, og lydniveauet er betragtelig højere i Århus. Når jeg stiger af bussen i Århus, tager jeg altid mig selv i at skrue ca. 15-20% op for mp3-afspilleren.
Gravatar #24 - myplacedk
1. apr. 2008 20:30
21 skrev:
Viste ikke at det anbefalede niveau er helt nede på 60-70% af maks.

Det kommer jo også an på hvor højt "100%" er.

Tag bare min iPod Nano, min sidste nye gadget. Der kan man indstille hvor højt "100%" er.

Og den indstilling fungerer anderledes med fransk firmware, der er max væsentligt lavere end resten af verden.

Og endelig, jeg udskiftede de originale ear-plugs med nogle billige nogen. Det gav en langt kraftigere bas, som sikkert skader meget mere.
Andre ear-plugs har en langt svagere diskant, det skader nok mindre.
(Jeg ved egentlig ikke om det er bas eller diskant der er værst, pointen er at earplugs er forskellige.)
Gravatar #25 - engfeh
1. apr. 2008 20:37
60%? Det kommer da i høj grad an på hvilken musikafspiller man har - og måske endnu mere hvilke høretelefoner... Med mine åbne Sennheisere på min Zen er 100% fx "tinitus-efter-10-sekunder"-højt, men med mine Goldring in-ears er det bare almindeligt halvhøjt... Så de tal er efter min mening overhovedet ikke til at stole på.
I øvrigt har jeg også en tendens til at høre musik for højt tror jeg. Selv med "almindelig halvhøj" musik nogle timer om dagen er jeg begyndt at få ringen for ørene, så jeg bliver nok nødt til at gå på afvænning.
Gravatar #26 - Hůňděštějlě2
1. apr. 2008 21:31
Jeg bryder mig generelt ikke om at lytte til musik gennem høretelefoner når jeg er blandt mange mennesker. Det er som om man bliver pakket ind i en kasse og ikke kan interagere ordentligt med folk. Sådan noget som at finde sin plads i køen på rulletrappen til metroen, fordi man ikke rigtig kan fornemme andre menneskers intentioner, hvem går ind foran og hvem holder tilbage. Det som om man falder uden for det almindelige flow der dannes blandt mennesker, så det hele kører ordentligt.

Jeg ved ikke om det kan forklares bedre, eller om der er andre som har det på samme måde. Hvis jeg ikke er omringet af mange mennesker, så er det noget andet, for så skal man ikke "fornemme" folk på samme måde. Giver det mening for andre end mig?

Anyway, min N95 er ikke vildt stærk, så jeg tvivler på at selv 100% man give de store høreskader.
Gravatar #27 - Magten
1. apr. 2008 21:35
Der er da heller ikke noget mere nederen end at høre på gamle damer og deres te klub når man sidder og prøver at udføre, den i forvejen total nederen, tur i bussen til og fra arbejde..

I vote for 100%!
Gravatar #28 - Lakrids
1. apr. 2008 21:50
#14: demitio

Hvis jeg kunne rate dig "Idiot", havde jeg gjort det.

Der burde være en lov imod sådan nogen links, der er ikke noget meget provokerende end at skulle CTRL-ALT-DELETE -> Processer -> firefox.exe -> Afslut process, når man er igang med noget!
Gravatar #29 - kr00z0r
1. apr. 2008 21:57
Ej hvor vil jeg savne de paint-billeder når det ikke er første april mere! Håber virkeligt I vil overveje at lave et nyt en gang imellem, i stedet for bare at lede på Google Image search efter noget der relaterer til artiklen.
Gravatar #30 - Ksn
1. apr. 2008 21:58
#9 kender det kun alt for godt. Jeg har selv tinitus i mindre grad, så skal bestemt ikke klage for meget. Men man indser først hvor lækkert det er at kunne falde i søvn i stilhed, når det er for sent. Ét år skulle der gå før jeg ikke behøvedes musik i baggrunden for at kunne falde i søvn. Derudover kender jeg også det med at byture kan være belastende, jeg trækker mig også ofte tidligt. Heldigvis påvirker det ikke min hverdag så meget, jeg undgår dog høje lyde - f.eks. holder jeg mig for ørene når der er en ambulance/brandbil med udrykning i nærheden.

Jeg fik tinitus ved at gå til en fest med høj musik, hyletonen, som man ofte kommer hjem med efter en bytur, forsvandt aldrig helt. Det blev dog helt sikkert også fremprovokeret af at jeg spillede bl.a. Counter-strike med et højt lydniveau i mit headset.

Jeg har nu haft tinitus i 4 år, fik det som 18årig... Jeg tror aldrig helt jeg vender mig til tanken om, at det aldrig forsvinder igen. Mine forældre ved det stadig ikke, da jeg ikke har "turde" fortælle dem om det. Min far har siden sin ungdom haft både tinitus og nedsat hørelse. Derfor har de altid fortalt mig om "pas nu på"-historierne mht. tinitus, men jeg var selvfølgelig dum ikke at lytte til dem.

Derfor kan jeg kun sige til alle jer der har tendens til at høre højt musik ofte. Tænk jer nu om inden i fyre helt op under lydniveauet!
Gravatar #31 - Mr. Q
2. apr. 2008 08:02
#28 - You gotta love Prism ;)

On topic:

Generelt har jeg skruet min iPod op på omkring 70-80% med in-ear hovedtelefoner (Sennheiser CX 300) - Ved godt det er for højt til hvad der bliver anbefalet. Jeg synes bare ikke det virker så højt som det jo nok er ... Kunne være jeg skulle sætte maks på 60% på iPodden..
Gravatar #32 - Trogdor
2. apr. 2008 10:04
Well, det skal de nok komme til at fortryde en dag når de må høre på en hyletone hele døgnet.Det er pisse irriterende, især når man skal sove.
Gravatar #33 - Max_Payne
2. apr. 2008 10:08
Da jeg var teen var det smart at have det største Brian-anlæg, så jeg havde selvfølgelig også et par solide Cerwin Vega VS15 (med 15" basser) og et solidt gammelt Sherwood anlæg, der spillede alt datidens eurodance musik, så væggene og skabene flyttede sig i mine forældres hus. Det var tider. Kan især huske at jeg syntes det var fedt, at trykket fra højttalerne kunne mærkes i brystkassen. Man var sgu ikke for spids. :-)
Gravatar #34 - tewic
2. apr. 2008 11:29
Tror det er generelt at man høre høj musik i mp3 afspilleren, da det ofte bruges til at lukke anden støj ude.

Sådan var det i hvertfald for mig da jeg havde en. Men efter noget tid begyndte jeg at få en forfærdelig piven i det ene øre. Blev bange for at jeg var ved at smadre mine øre så jeg tog konsekvent og solgte min mp3 afspiller og skruede systemvolumen på min computer ned fra 50 til 40 %.

Senere hen viste det sig dog bare at det var noget forkølelse hvor mine øre var lidt forstoppet :P

Nu fortrækker jeg dog at kun høre musik herhjemme på mit HiFi, og så nyde noget høj musik en gang imellem, i stedet for hele tiden.

Så værdsætter jeg musikken meget mere, da man ikke bliver træt af den.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login