mboost-dp1

unknown

TDC kommer med IP-telefoni til sommer

- Via Comon - , redigeret af tmathiasen

Først var det de små selskaber, Musimi, Telfin m.fl., der var fremme i skoene og kunne tilbyde IP-telefoni. Siden kom større selskaber til, som f.eks. CyberCity. Nu har TDC meddelt, at de til sommer også hopper på vognen.

Prisen bliver på 119,- kroner om måneden og inkluderer gratis opkald til alle danske fastnetnumre. Mobilopkald og serviceopkald vil koste det samme som før, mens prisen på udenlandstelefoni vil falde med godt 15 %.





Gå til bund
Gravatar #1 - HJ-sprinx
11. jan. 2005 13:33
Det er da ikke specielt godt? Cybercity kører med at man kan ringe fastnet ubegrænset for 119? synes jeg da lyder mere tillokkende end IP-telefoni... pga at der ikke er ret mange der har det.
Gravatar #2 - Kolme
11. jan. 2005 13:35
Jeg har IP-telefoni hos musimi.dk - betyder det så at jeg eksempelvis kan få ADSL hos TDC eller andre der hidtil har krævet at man har en 'aktiv bærelinie'?
Gravatar #3 - Snipe
11. jan. 2005 13:41
Du skal vel stadig ha en bærelinie i form af ip-telefoni? eller bare alm. PSTN.?
Gravatar #4 - jolly79
11. jan. 2005 13:43
Hmm det er da ikke specielt godt.. bruger selv www.telsome.dk
Gravatar #5 - Snipe
11. jan. 2005 13:43
Erhverv: TDC vil tilbyde kunderne at tale i telefon og se kabel-tv via internettet <---- Erhverv?? Det vil sige det først og fremmest bliver almene firmaer.. Eller skulle man tro at de også tog privat kunder med??
Gravatar #6 - Kolme
11. jan. 2005 13:54
#3 jeg mener bare at argumentet for at binde en til telefoni samtidig efterhånden er ude af trit med noget som helst. Jeg forstår ikke at man skal binde sig på den måde. Og jeg mener også selv at de undergraver det med dette initiativ.
Gravatar #7 - Flipper
11. jan. 2005 14:14
#1 - Hvorfor er det relevant hvor mange der har det? De eneste der skal bekymre sig om det, er TDC, som skal "betale" (yeah right) for at route kaldet mellem Internettet og telefonnettet. Men ja, pt. er jeg også mest tilhænger af VoDSL teknologien.

#2 / #3 - VoIP har intet med en aktiv bærelinie at gøre; for at bruge VoIP skal du jo netop have en internetforbindelse i forvejen. VoIP er jo ikke fysisk, men kræver bare en form for internetforbindelse. Det kan principielt set køre over RFC1149 (hvis man har tålmodighed til det) og det giver dig ikke rigtigt en "aktiv bærelinie" i almindelig forstand. :-)
Gravatar #8 - massman
11. jan. 2005 14:25
Lidt pointless for tdc adsl kunder når man alligevel skal have fastnet for at kunne få adsl ved tdc af en eller anden åndssvag grund.
Gravatar #9 - Kolme
11. jan. 2005 14:28
#7 Nej, jeg ved skam godt at VoIP ikke har noget med en aktiv bærelinje at gøre (Jeg har jo selv IP-telefon, som jeg skriver, så jeg er altså ikke helt grøn på området), det er jo hele grundlaget for mit spørgsmål. Når nu TDC vil tilbyde ADSL uden den aktive bærelinje (dog med den klausul at man har IP-telefoni hos dem), undergraver de da deres krav om at man skal have en aktiv bærelinje. Burde dette skridt ikke medføre at krævet om at man skal have en aktiv bærelinje ophører? - Både hos TDC, men også hos alle de andre udbydere, der stiller samme krav.
Gravatar #10 - Kolme
11. jan. 2005 14:30
#8 My point, exactly.
Gravatar #11 - anarchy
11. jan. 2005 14:42
Indlæggende i denne tråd er mere forudsigeligt end at høre Osama råbe "Gud er stor" på arabisk.... tragisk.

Hvornår finder folk på noget mere originalt at sige end "monopol, monopol" ?

Selvfølgelig skal man betale for leje af kobberet fra ens bopæl og ud til centralen. Denne leje hedder i TDC´s tilfælde bare "telefonabonnement". Hvorfor dette ikke er feset ind i skalden på 99% af alle såkaldte "nørder", begriber jeg ikke. Man skal åbenbart være stupid for at kvalificere sig som nørd.
Gravatar #12 - maj0r
11. jan. 2005 14:43
Hva bruger de skype, eller bare deres idé?
Gravatar #13 - sguft
11. jan. 2005 14:53
synes det lyder dyrt medmindre man da ligefrem taler for 119,-/mnd. Personligt har jeg musimi til 5,-/mnd og med deres takster skal jeg tale i telefon en 17-18 timer (gennemsnit mellem dags og aftentakster hhv. 14 og 9 øre/min) om måneden for at nå op på de 119 kr og det gør jeg på ingen måde. Ok, musimi tilbyder så kun VoIP så det skal da være fordi man har behov for VoDSL at det kan retfærdiggøre merprisen.
Gravatar #14 - sguft
11. jan. 2005 14:59
#11: Nu kunne det jo have noget at gøre med at andre selvskaber (f.eks. CyberCity) ikke har noget problem med at tilbyde internet uden man også skal have tegnet et fastnetabonnement. Så kan du da godt påstå at CyberCity betaler TDC for leje af kobberet og at dette beløb selvfølgelig bliver lagt i abonnementet til kunderne, men hvor du i CyberCity's tilfælde kun betaler for lejen af kobberet så betaler du hos TDC et decideret fastnetabonnement som er en væsentlig dyrere service. Du kan jo selv tjekke prisforskellen på at købe internet med eller uden fastnet-abonnement.
Gravatar #15 - Kolme
11. jan. 2005 15:25
#11 Hvor d**** læser du det henne? Jeg har lige gennemgået indlæggene igen og kan ikke se hvordan du kommer frem til dette. At folk måske ikke synes det er specielt nyskabende kan da ikke relateres til det du siger?!
Gravatar #16 - CZi
11. jan. 2005 17:16
Uden at sige for meget vurdere jeg ikke dette som et "tilbud" fra TDC, mere et forsøg på at kæde produktlinien sammen, KabelTV, WebSpeed og VoIP. Dyremose ser fuldstændig rigtigt, det er det familien Danmark vil ha´ - og det skal være billigt!

Var man dog lidt pessimistisk kunne man forstille sig en regel der lyder "Du kan ikke have det ene uden det andet og det er boligforeningen der bestemmer hvilke "tilbud" du får." Lignende den situation vi mange steder ser i dag med "antennebidrag", hvor ALLE skal betale, også selv om de ikke har TV.

Helt sort ser det ud hvis man forestiller sig den lange bindingsperioder på KabelTV, kombineret med tilbud om billig WebSpeed - og til sidst den låste situation hvor man ikke kan opsige TDC KabelTV uden at miste WebSpeed, og derfor realt kun har een VoIP udbyder at vælge i mellem.

Jo, i sandheden et nyt "kom hurtigt på internettet"-ISDN tilbud fra TDC der tryllebinder og øger den faste månedlige ydelse for kommunikation. Lige som der skulle til at komme konkurrence!
Gravatar #17 - bjerh
11. jan. 2005 18:51
#8 Yes, bare ikke nødvendigvis fra TDC jo.. men der skal jo gå et analogt signal ind til modemmet.
Gravatar #18 - gizmodude
11. jan. 2005 19:37
... lidt on/off topic .....
Galnet.dk i Odense skulle (efter hvad de selv siger) være klar med ip-telefoni fra den 15. januar i år (2005)
jeg har INGEN ydeligerer information .... venter selv spændt på priser, tekniske detajler m.m. ....

www.galnet.dk
www.galphone.dk
Gravatar #19 - DUdsen
11. jan. 2005 22:29
#12 det er aldeles ikke skype's ide, skype bruger im princippet de samme principper de har bare pakket det lidt anderledes ind, f.eks. istedet for SIP protokollen der rimeligt læt kan identificeres af firewall's bruger de deres ejen protokol der ligner http lidt mere.
TDC baserer deres system på SIP protokollen, hvortil der findes en del HW tielefoner, plus deciderede SIP til PSTN convertere der tilader dig at plugge din almindelige telefon til modemmet og bruge den som VoIP telefon.
Gravatar #20 - bridgehajen
12. jan. 2005 07:11
Er flyttet for nylig og fandt ud af, at TDC ville have 400 kroner for at flytte telefonlinjen til den nye adresse. Hvorfor så dyrt? Fordi de kan!

Så nu har jeg skiftet internetudbyder til Stofanet (der ikke bruger TDCs kobber) og telefonselskab til RedSpot. Det er endnu ikke i luften, da RedSpot tager lidt længe om at sende udstyret, men jeg glæder mig.

Det har kostet en del penge til adapter og til den "helt rigtige" router, men det skal nok tjene sig selv hjem i længden. Om ikke andet er det rart at bo i et TDC-frit miljø. Det er en dejlig fri fornemmelse. Prøv det!
Gravatar #21 - XorpiZ
12. jan. 2005 07:33
Om ikke andet er det rart at bo i et TDC-frit miljø. Det er en dejlig fri fornemmelse. Prøv det!


Cybercity? :)
Gravatar #22 - gizmodude
12. jan. 2005 08:51
#12

tja... som jeg ser det er "skype" ikke rigtig ip-telefoni .... ip-telefoni er efter min opfattelse .. hvor man erstatter sin "analoge" linie med en breddåndsforbindelse ... ikke det der "usb-telefon-gøjl" som "skype" kalder ip-telefoni .... som også kræver at ens pc er tændt 24x7 .....
Gravatar #23 - michael007dk
12. jan. 2005 11:16
#11 "Selvfølgelig skal man betale for leje af kobberet fra ens bopæl og ud til centralen"

Hvis man har et telefonabonnement skal man kun betale det.
Hvis man har et Internetabonnement skal man betale det + en bære linie.

Begge dele bruger kobberet, men alligevel er det kun i det ene tilfælde at man skal give 119kr ekstra. (Som så helt tilfældigt svarer til et telefonabonnement.)
Gravatar #24 - anarchy
12. jan. 2005 12:01
#23

Hvad er det du prøver at pointere???

Man skal da betale 119,- pr.mdr. i begge tilfælde!

Hvad er det underlige i, at et telefonabonnement og "bærelinie" koster det samme? Altså 357,- pr.kvt.inkl.moms hvis man har PSTN. Rent fysisk er der ingen forskel på bærelinie og telefonlinie. Man har bare spærret for samtaler hvis man har produktet "bærelinie".

Folk begår det himmelråbende brøler, at de tolker telefonabonnementet udelukkende som en udgift til at betale en funktionalitet til at kunne tale i telefon til fastnet-takst. De skal huske på at i denne funktionalitet, betaler de også for lejen, dvs. driften af denne kobberlinie. Eksempelvis hvis linien går ned, så koster det ikke en skid at få en tekniker ud og reparere linien! Og ham længere oppe i tråden gryntede over at det koster 400,- at få flyttet linien. Ja selvfølgelig gør det dét! Der er folk som skal udføre et stykke arbejde på telefoncentralerne for at det kan lade sig gøre. Og selvom det så småt bliver automatiseret af maskiner/computere, så forsvinder driftudgiften jo ikke! TDC skal betale for udstyret på centralerne. De skal betale strøm, der sluges af maskinerne og udluftningssystemerne. osv osv osv... 400kr. er NADA når man tænker på hvad det hele koster.

Jeg tror de fleste hellere vil betale 357,- pr.kvt. med al service inkluderet (husk også på at alle TDC´s kundeservice afdelinger er gratis-numre, modsat mange andre operatøres), end at få kobberet gratis og så betale 10.000kr. når linien dør og den skal laves.

Folk lever i en osteklokke og udtaler sig om ting de ikke aner en bjælde om. Hvis TDC var så satans dyre og uduelige, så havde det slet ikke eksisteret på samme måde som det gør i dag. Mange af de "kommunikations-opgaver" som kommer fra det offentlige og firmaer, kan slet ikke løftes af andre end TDC. Bl.a. har TDC et hostingcenter i Herlev som er det mest driftsikre i hele Skandinavien! Store firmaer fra USA vælger at få hostet deres sites her.

TDC uduelige? I don´t fucking think so !
Gravatar #25 - sguft
12. jan. 2005 12:10
#24: Er du tilfældigvis TDC medarbejder eller bare meget fanatisk kunde ?
Gravatar #26 - TullejR
12. jan. 2005 12:13
#25:

lyder sådan :o
Gravatar #27 - anarchy
12. jan. 2005 12:52
Sørgeligt at I ikke kan komme med nogle saglige argumenter for jeres synspunkter. Istedet kommer I med personangreb. Flot..

Indse at alt den whineri om TDC, er lige til at lukke op og skide i. I har INTET at have det i. TDC er markedsdominerende fordi de gør sig fortjent til det...

Hvis alle de latterlige skodprodukter som Misumi eller hvad fanden det nu hedder, de wannabe-VoIP-produkter, var så fandens geniale, så fortæl mig lige hvorfor alle de store virksomheder ikke kører med det!? Fordi det STINKER! Her er TDC også markedsdominerende sammen med NetDesign fordi de kan levere ægte QoS og driftsikre løsninger.
Gravatar #28 - TullejR
12. jan. 2005 12:57
#27:

wannabe VoIP produkter? hvad helved snakker du om?
du er jo totalt biased, kan du ikke prøve at være saglig og konkret?

og hvorfor store firmaer ikke bruger det? fordi det kræver visse omlægninger af deres infrastruktur og lignende. kan enhver sgu da regne ud. "Rom blev ikke bygget på en dag".

musimi er ikke "wannabe", det virker rent faktisk. så ehm, din egen udtalelse er vist mere egnet til at lukke op og skide i, din monopol-elsker.
Gravatar #29 - sguft
12. jan. 2005 13:47
#27: Det er dig der trollen herinde, i dit første indlæg råber du op om at indlæggende herinde er tragiske og folk ikke bestiller andet end at råbe "monopol, monopol" omend du er den første til at nævne det ord i denne tråd. At dit indlæg tilmed bliver rated som flamebait bekræfter det vist kun yderligere.

At starte med at svine os andre til herinde og alle konkurrenter til TDC er ikke sønderligt fordrende for en saglig debat, hvis du ønsker dette bør du nok revurdere din debatteknik.
Gravatar #30 - Tazor
12. jan. 2005 14:11
#27 anarchy

"Indse at alt den whineri om TDC, er lige til at lukke op og skide i. I har INTET at have det i. TDC er markedsdominerende fordi de gør sig fortjent til det..."

Nej, TDC er markedsdominerede fordi den danske stat (dvs. alle jer der betaler skat derude) har smidt milliarder efter milliarder af kroner i det selskab da det var statsejet. Hvis alle de andre firmaer fik samme støtte nu, ville TDC sku blive presset.

Nu må i lige rette mig hvis jeg tager fejl:
Ved TDC skal man have en bærelinie hvis man skal have ADSL og det koster 119 kr.
Ved nogle af de andre udbydere skal man kun betale for adsl abonnementet (selvom man sikkert på den tekniske side stadig skal have en bærelinie for at det fungerer). Tilgengæld skal man betale for service opkald osv.
Altså, jeg ringer ikke så tit til service, så jeg vil godt undgå de 119 kr. om måneden. Og hvis min linie ikke virker, går jeg ud fra at min udbyder klarer problemet... det er jo en af grundene til at jeg betaler dem penge.
Gravatar #31 - Kolme
12. jan. 2005 14:43
Det slog mig pludselig at man mangler, at kunne karakterisere indlæg som latterlige....Jeg ved ikke hvorfor.....det kom ca. på samme tid som da Anarchy begyndte at skrive i denne tråd....Kan der være kausalitet mellem disse to?
Gravatar #32 - WDW
12. jan. 2005 15:27
#27
Her er TDC også markedsdominerende sammen med NetDesign fordi de kan levere ægte QoS og driftsikre løsninger.


Øhh .. mig bekendt kan Cybercity ikke få lov til at levere deres VoDSL til de af deres kunder, som er koblet op igennem TDC udstyr, netop fordi TDC ikke kan levere QoS på deres linier, hvilket Cybercity gør i forbindelse med deres telefoni løsning, så det argument holder vist ikke helt!
Gravatar #33 - Morris
12. jan. 2005 15:43
Øhh .. mig bekendt kan Cybercity ikke få lov til at levere deres VoDSL til de af deres kunder, som er koblet op igennem TDC udstyr, netop fordi TDC ikke kan levere QoS på deres linier, hvilket Cybercity gør i forbindelse med deres telefoni løsning, så det argument holder vist ikke helt!


Mig bekendt er det lige omvendt, men overbevis mig endelig om at du har ret.
Gravatar #34 - WDW
12. jan. 2005 15:47
#33
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&...

Der står bl.a. i artiklen
Det skyldes, at TDC ikke kan levere den rette løsning, der sikrer Quality of Service (QoS) på de centraler, hvor Cybercity står uden eget udstyr.


Overbevist?? :-)
Gravatar #35 - Morris
12. jan. 2005 21:34
de af deres kunder, som er koblet op igennem TDC udstyr
<-- Den der læste jeg ikke i første omgang... Jeg bøjer mig i støvet.
Gravatar #36 - anarchy
12. jan. 2005 21:41
Sandheden er ilde hørt hva´? Fat nu, at Jeres whineri er totalt uberettiget.

At TDC ikke tilbyder en VoIP-løsning til deres private kunder som kobler op via en ADSL-forbindelse endnu, skyldes 2 ting :

1. Det ta´r tid at opgradere samtlige centraler i landet, så man kan køre ægte QoS. Implementeringen er i fuld gang. (Husk på at TDC har en del flere kunder en lilleputten Cybercity).
2. TDC vil gerne levere en god kvalitet uden hakken og forsinkelse i lyden. Og derfor tilbyder de ikke nogen VoIP-løsninger til alm. bredbåndskunder fordi de ikke kan garantere lyd-kvaliteten før pkt. 1 er gennemført.

Hvad er det fede for en kunde at have VoIP med QoS, hvis hans ven i den anden ende af røret er tilkoblet en central der IKKE har QoS!? Så er det jo mere eller mindre ubrugeligt. Først når samtlige centraler er opgraderet, så er grundlaget der også for at tilbyde VoIP til ADSL-linier.

TDC har jo i årevis kørt med VoIP-løsninger med ægte QoS til deres erhvervskunder, som er opkoblet direkte gennem SDH-nettet. Så folk der skriger op om at TDC forhaler udvikling aner ikke hvad de taler om (no surprise). Jeg tør vædde på, at 90% i denne tråd tror at ISDN udelukkende bruges til internet-acces og at det ikke kan bruges til voice. *suk*

Ikke én herinde i denne tråd har kommenteret TDC´s sublime hostingcenter-løsning. Hvorfor? Fordi sandheden åbenbart er ilde hørt. Nu har I i årevis tudet over TDC. Jeres indebrændte overbevisning er svær at slippe af med hva´?...
Gravatar #37 - HimSelFish
12. jan. 2005 22:27
#36 Spændende argumenter omkring ISDN og TDC's Hostingcenter. Grunden til at der ikke er nogen der netop har nævnt deres hostingcenter er at det ikke har en fløjtende fis at gøre med topic!

Udover det vil jeg ikke komme ind på hvorvidt det er rimeligt at TDC tager 119 kr. for en bærelinie. Hvis man kan få et produkt magen til TDC's for færre penge kan jeg da kun opfordre folk til det i stedet. Der er jo ikke nogen forskel på servicen om man vælger en anden udbyder eftersom det alligevel er en TDC teknikker der bliver sendt ud hvis der er noget galt med linien.
Gravatar #38 - sguft
12. jan. 2005 23:36
#36: Jeg ved ikke hvor du får alt det had fra, men jeg tror ikke der er mange andre end dig der har et sådant sort/hvidt forhold til TDC. Jeg tror ikke der er nogen herinde der direkte hader TDC og alt hvad de står for, jeg ved faktisk ikke rigtig hvordan du når frem til den konklusion.

Vi har vel lov til at ytre os om vores mening hvis vi synes den løsning de tilbyder er for dyr/dårlig i forhold til konkurrende løsninger, det har jeg altså svært ved at se at du kan føle dig trådt over tæerne ved.
Gravatar #39 - Kolme
13. jan. 2005 09:21
#36: Er det dig, Dyremose?
Gravatar #40 - anarchy
13. jan. 2005 09:49
#39: Er det dig, Proletar?
Gravatar #41 - WDW
13. jan. 2005 11:04
#36

Jeg må med beklagelse meddele, at du desværre ikke har helt styr på detaljerne.

Den løsning, som jeg snakker om at Cybercity tilbyder os kunder, er ikke VoIP men derimod VoDSL. Denne løsning fungerer på en sådan måde, at hvis telefonen ringer hos kunden, så bliver ens telefonkald prioriteret på linien (QoS) ud til centralen. Derfra bliver kaldet termineret direkte. Altså vil man ALDRIG opleve støj eller afbrydelser på telefonien ...

Hvad brugeren i den anden ende af opkaldet har for en løsning er jo fuldstændig irrelevant. Som oftest ringer folk til alm. fastnet telefoner via denne løsning, og der er jo intet problem.

Altså er det tydeligt at se, at CC allerede på nuværrende tidspunkt har fået lavet en perfekt løsning med QoS, mens TDC stadig arbejder på det. Længere er den vist ikke ...

Jeg tror dog at denne tråd er ved at komme ud på et skråplan, og vi har vist alle forstået anarchy's forkærlighed for TDC, så jeg vil stoppe her...
Gravatar #42 - maack
13. jan. 2005 13:47
anarchy, hvad med os der sagtens kan finde ud af at sætte en freebsd maskine op med QoS? Jeg er sgu glad for at jeg intet har med tdc at gøre hvor jeg bor, har kabelnet der fungere faktisk fint til billige penge og det samme med telefoni!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login