mboost-dp1

Onfone

TDC køber Onfone

- Via TDC - , redigeret af Avenger- , indsendt af Pernicious

I en dugfrisk pressemeddelse fra TDC kan telegiganten oplyse, at den i dag har indgået en aftale om at købe lavpris-teleselskabet Onfone for en pris på ca. 300 mio. kroner.

Onfone har på få år formået at stjæle 170.000 kunder på det danske telemarked og har samtidig startet en priskrig, der har fået næsten samtlige teleskaber i Danmark til at indføre pakke-løsninger med taletid, fri sms/mms og fri data til en fast pris.

Ifølge TDC’s pressmeddelse var købet af Onfone helt uplanlagt:

Henrik Poulsen, adm. direktør, TDC skrev:
Vi har fulgt situationen omkring Onfone nøje, men det er sket fra sidelinjen uden planer om at købe selskabet. Da vi inden for de seneste dage, lidt til vores egen overraskelse, fik præsenteret muligheden for at lave en god handel, valgte vi at benytte os af den.

Flere analytikere mener dog, at Onfones strategi har været helt bevidst fra starten. Ved at sænke priserne på markedet og stjæle en masse kunder i løbet af en kortere årrække, hvor selskabets overskud har måttet lide under dette, har man opnået at vække de større selskabers interesse for et opkøb af selskabet til en pris, der opvejer de oprindelige investeringer.

Onfone opererer p.t. på Telenors netværk, men vil naturligvis skifte over til TDC’s netværk. Dette skulle ifølge TDC være den største forskel, kunderne kommer til at opleve, da selskabet ellers drives videre som hidtil.





Gå til bund
Gravatar #1 - Davers
11. maj 2011 07:52
Tja.. Det eneste nye er navnet på det opkøbte selskab. Det er jo sket før med så mange andre teleselskaber.
Gravatar #2 - idiotiskelogin
11. maj 2011 08:04
Og den uendelige løkke fortsætter.
Tror sku snart jeg skal lave sådan et stunt.
Gravatar #3 - Alrekr
11. maj 2011 08:08
Holddakæftdenhavdejegaldrigsetkomme.

Kan man så håbe på at slippe for Lars Bom?
Gravatar #4 - <3Thinkpads
11. maj 2011 08:18
Jeg har faktisk ellers vaeret rigtig godt tilfreds de par gange som jeg har haft TDC og for den sags skyld stadig har via Telmore. Nu vil jeg nok overveje at skifte videre. TDC har med dette opkoeb gjort dem selv en kaempe bjoernetjeneste.
Gravatar #5 - Colapusheren
11. maj 2011 08:20
mcnasty (4) skrev:
Jeg har faktisk ellers vaeret rigtig godt tilfreds de par gange som jeg har haft TDC og for den sags skyld stadig har via Telmore. Nu vil jeg nok overveje at skifte videre. TDC har med dette opkoeb gjort dem selv en kaempe bjoernetjeneste.


Og hvorfor mener du de har gjort sig selv en bjørnetjeneste?
Gravatar #6 - HenrikH
11. maj 2011 08:24
#5: Fordi de er faldet næsen først for Onfone's strategi. De har igen vist, at man kan køre et discount-selskab, nuppe nogle kunder og så sælge det hele for en god sum penge.

TDC skal have de 300 millioner ind igen, det skal de nok også få. Så bliver det dyrere at være kunde der.

Så kommer der et nyt lavprisselskab og nupper deres kunder, og så kan TDC så igen igen, punge ud for det selskab.
Gravatar #7 - <3Thinkpads
11. maj 2011 08:25
Colapusheren (5) skrev:
Og hvorfor mener du de har gjort sig selv en bjørnetjeneste?


Fordi nu er markedet aabnet for en ny spiller som laver samme trick. Og saa starter det hele forfra. Onfone burde have haft lov til at koere sigselv i saenk.

EDIT: Ja praecis HenrikH :)
Gravatar #8 - Yenzen
11. maj 2011 08:31
Det er muligt, men det er stadigvæk 130.000 kunder - et betydeligt antal i et land med 7.000.000 mobiltelefoner.

Der er ikke mange store *uafhængige* teleselskaber i Danmark lige pt. Der går nok lidt tid før den næste snupper 100.000+ kunder.

Edit: Husk også på at det næste selskab der skaffer 150.000 kunder måske kun har 50.000 fra TDC og dets datterselskaber.
Gravatar #9 - fjols
11. maj 2011 08:32
HenrikH (6) skrev:

TDC skal have de 300 millioner ind igen, det skal de nok også få. Så bliver det dyrere at være kunde der.


Det er da ikke blevet dyrere at være kunde hos hverken Telmore, CBB eller BiBoB. Prissænkningerne er måske gået i stå, men det er ikke blevet dyrere.
Ingen grund til at male fanden på væggen for alt andet lige, så kommer det kunderne til gode og vi kan takke de firmaer for at vi har noget af verdens billigste telefoni.
Gravatar #10 - Zombie Steve Jobs
11. maj 2011 08:32
fedt. Så kan det være, vi kan få udvidet infrastrukturen. Goooo!
Gravatar #11 - <3Thinkpads
11. maj 2011 08:34
fjols (9) skrev:
HenrikH (6) skrev:

TDC skal have de 300 millioner ind igen, det skal de nok også få. Så bliver det dyrere at være kunde der.


Det er da ikke blevet dyrere at være kunde hos hverken Telmore, CBB eller BiBoB. Prissænkningerne er måske gået i stå, men det er ikke blevet dyrere.
Ingen grund til at male fanden på væggen for alt andet lige, så kommer det kunderne til gode og vi kan takke de firmaer for at vi har noget af verdens billigste telefoni.


Det kommer muligvis kunderne til gode lige nu. Men selskaberne er jo noed til at faa kapital til at udvide daekning og teknologi, det hjaelper nuvaerende 6mdrs binding og priskrig ikke just paa.
Gravatar #12 - fjols
11. maj 2011 08:40
Jeg er ikke helt klar over hvad din pointe er, men 6 måneders binding er vel kun ved samtidigt køb af mobiltelefon? Og i andre lande er denne binding typisk 12 eller 24 måneder, så igen er vi ret godt stillet i Danmark.
Jeg er overbevist om, at de store selskaber har et pænt overskud nu. Mobil telefoni på ens eget netværk må man formode er ret billigt.
Gravatar #13 - Yenzen
11. maj 2011 08:40
#11: Tjae, der er tale om at nogle af teleselskaberne måske vil samarbejde om deres nye LTE netværk.

Det er jo gerne sådan et frit marked skal virke, konkurrence skal drive priserne.

De 4 store tjener jo stadigvæk penge på massesalg til de virtuelle selskaber - og de har ingen supportforpligtelser til deres kunder.

Jeg kender da også mange der vælger TDC/3 eller underselskaber der bruger deres netværk på grund af at de har bedre dækning.

Se på USA med 24 måneders binding og inkompatible netværk: De har ekstreme priser og ikke nødvendigvis god dækning eller support!
Gravatar #14 - Brugernavn
11. maj 2011 08:42
Hvad har onfone i det hele taget fået kunder på? Det er da ikke på priserne...
Gravatar #15 - fjols
11. maj 2011 08:43
Jo, priserne på deres pakker er billige. Bemærk de var de første der lavede disse pakker.
Gravatar #16 - Tingholm
11. maj 2011 09:01
hvis Onfone stadig har de 170.000 kunder de har "stjålet" så er det en pris på 1.765 kr/kunde...

Mon TDC vil give mig 1765 kr i hånden hvis jeg skifter over til dem? ...og uden noget som helst løfte om at jeg ikke smutter igen i morgen?

Jeg fatter simpelthen ikke hvordan de kommer frem til de priser på opkøb af selskaber...
Gravatar #17 - Brugernavn
11. maj 2011 09:04
fjols (15) skrev:
Jo, priserne på deres pakker er billige. Bemærk de var de første der lavede disse pakker.

Og hvad sker der med de minutter, du ikke taler for?
Gravatar #18 - fjols
11. maj 2011 09:05
De er tabt. Så disse pakker er selvfølgelig kun for folk der snakker meget.
Dvs. ikke mig.
Gravatar #19 - Rabonzo
11. maj 2011 09:09
#16

Kunne det tænkes at det er fordi folk somregel ikke skifter mobilselskaber som vinden blæser?

Jeg har personligt kun haft TO i hele min levetid, og jeg har sgu haft mobil i 10 år.

De første 6 år hos Telia og så i resten af tiden i den nuværende 3.

Hvis noget, så er det måske de folk der skifter mobiltelefoner hver 6 måned der kan være et problem, men oftest sker det at jo "ældre" man bliver, jo mindre bliver behovet for det nyeste nye, men behovet for noget der holder længere (og måske er lidt dyrer) kommer op i stedet.

Så nej, 1765 kr. pr. kunde er ikke meget, hvis du så ovenikøbet tænker på hvor mange kunder der er, hvad brandingsværdien for Onfone er og hvad de får med for de penge. Det er faktisk utrolig billigt alt i alt.
Gravatar #20 - DrHouseDK
11. maj 2011 09:10
Godt nyt for min kæreste, Telenor dækker elendigt hvor vi bor, mens TDC dækker fantastisk. Jo tak!
Gravatar #21 - wc4
11. maj 2011 09:17
DrHouseDK (20) skrev:
min kæreste

Pics or it didn't happen - or something..
Gravatar #22 - Ithaca
11. maj 2011 09:23
#3

Desværre ikke, for Onfone kører stadig som separat selskab. Du slipper heller ikke for M1's tossede rollespilsanalogier, vel? :)
Gravatar #23 - jonasbh
11. maj 2011 09:29
idiotiskelogin (2) skrev:
Og den uendelige løkke fortsætter.
Tror sku snart jeg skal lave sådan et stunt.


Det bliver svært at lave det stunt igen. Priserne er ekstremt lave i Danmark nu, og vil næppe stige: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/onfone-kob-betyde...

Hvis man skal starte et nyt mobilfirma i dag og dumpe priserne, så er der reelt kun telefoni fra udlandet og især data i udlandet tilbage. Her er der til gengæld også gode muligheder for priser, som ligge under alle andre.
Gravatar #24 - Alrekr
11. maj 2011 10:10
fjols (12) skrev:
men 6 måneders binding er vel kun ved samtidigt køb af mobiltelefon?


Nej. Da både jeg og konen skiftede over til Telia uden at købe telefon derigennem (I know, I know) var der 6 måneders binding.

Ithaca (22) skrev:
#3

Desværre ikke, for Onfone kører stadig som separat selskab. Du slipper heller ikke for M1's tossede rollespilsanalogier, vel? :)


Me so sad :'(

jonasbh (23) skrev:
Det bliver svært at lave det stunt igen.


Ham Frank-gutten, som startede Telmore, Bibob og det der micropayments-halløj, har da bevist at der er god forretning i det?
Gravatar #25 - jonasbh
11. maj 2011 10:23
Alrekr (24) skrev:
Ham Frank-gutten, som startede Telmore, Bibob og det der micropayments-halløj, har da bevist at der er god forretning i det?


Du får kun 170.000 kunder med en vindende prismodel. Det vil kræve meget attraktive priser. Med 5-6 timers fri tale, fri sms/mms og rimelige mængder data for omkring kr. 150,-, så bliver det svært at gøre som Onfone. De dumpede priserne og vandt kunderne (inkl. mig selv).

Jeg læste et sted, at en Onfone kunde kostede Onfone ca. kr 114,- pr. md. til Telenor. Så er fortjenesten ikke stor.
Gravatar #26 - apkat
11. maj 2011 10:44
jonasbh (25) skrev:
Så er fortjenesten ikke stor.

170.000 · 36 = 6.120.000?

Man kan nok godt få et par medarbejdere til den pris
Gravatar #27 - julle.p
11. maj 2011 10:55
Alrekr (24) skrev:
Nej. Da både jeg og konen skiftede over til Telia uden at købe telefon derigennem (I know, I know) var der 6 måneders binding.


Typisk eksempel på at de store selvskaber røvrender en. Selvom de "små" er opkøbt af de store, er der ikke disse betingelser når du ikke køber en mobil.
Gravatar #28 - kblood
11. maj 2011 10:58
Jeg synes ikke rigtigt det holder at vi har 3 udbydere som laver hver deres net, fordi det er ikke ligefrem nemt at få godkendt at få opsat flere master. Det skal godkendes af de individuelle kommunder hver gang, og beboerne i området mener jeg.

Hvis alle net blev slået sammen ville det så måske gå ud over konkurrencen da det så nok ville blive nødvendigt at planlægge priserne. Eller det ville ske automatisk når der vil være nogen faste priser på netværket må man formode.

Men for kunderne vil jeg mene det et langt stykke af vejen ville være bedst hvis at i det mindste dele af de forskellige netværk blev delt. Trådløse signaler er heller ikke uden helbreds risiko selvom det ikke burde være voldsomme fare det udsætter folk for, men ingen grund til at udsende flere signaler end højest nødvendigt vil jeg mene.

Men ja, det kan da umuligt overraske at OnFones plan var at blive opkøbt. Men jeg håber nu lidt at de kun lige kunne få dækket deres gæld med det salg, så der ikke kommer andre og gør det samme igen lige foreløbig. Jeg kan da godt forstå at folk er glade for billige abonnementer, men det kommer jo altså på beskostning af netværket, udviklingen og den overordnede service inden for mobil branchen.
Gravatar #29 - fjols
11. maj 2011 11:03
Jeg er meget uenig med dig, på næsten alle dine punkter, pånær det kunne være fedt, omend utopisk at tro, at alle udbydere kunne køre på et stort netværk.

Først, vi har 4 udbydere med hvert deres net: 3, TDC, Telenor og Telia.

Dernæst, helbredsriscici er der så vidt jeg ved ingen klare beviser på.

Sidst, netværkene bliver udbyggede og er bedre end nogensinde før. Udviklingen er da langt fra gået i stå, tværtimod (4G f.eks.). Og servicen er da ganske fin hos billigselskaberne.
Gravatar #30 - jonasbh
11. maj 2011 11:12
apkat (26) skrev:
170.000 · 36 = 6.120.000?

Man kan nok godt få et par medarbejdere til den pris


Havde Onfone ikke et reklamebudget på kr. 15.000.000,- i 2010. Der skal jo mere end medarbejdere til at skaffe kunder.

Desuden får du jo ikke 170.000 kunder på at kopiere prisen. Onfone dumpede priserne og kom op med et nyt lavpriskoncept. Hvis man vil gentage Onfones succes, så skal man komme op med et nyt eller endnu billigere koncept. Du skal under Oisters billigste pris på kr. 129,- pr. md. Så væsentlig under 129,-, men ikke lavere end 114,-. Det er svært!
Gravatar #31 - Tingholm
11. maj 2011 11:45
jonasbh (30) skrev:
apkat (26) skrev:
170.000 · 36 = 6.120.000?

Man kan nok godt få et par medarbejdere til den pris


Havde Onfone ikke et reklamebudget på kr. 15.000.000,- i 2010. Der skal jo mere end medarbejdere til at skaffe kunder.


6.120.000 · 12 = 76.440.000 pr år
Gravatar #32 - Tingholm
11. maj 2011 11:47
Iamtard (19) skrev:
#16

Kunne det tænkes at det er fordi folk somregel ikke skifter mobilselskaber som vinden blæser?


Det er vel begrænset hvor lang tid man kan have været loyal for onfone... (hvor lang tid har de eksisteret?)
Folk har trods alt været villige til at skifte til dem, så er de vel også villige til at skifte væk igen...
Gravatar #33 - jonasbh
11. maj 2011 12:03
Tingholm (31) skrev:
6.120.000 · 12 = 76.440.000 pr år


Sådan kan du ikke opstille det. Diskussionen startede ved om man kunne gentage Onfones stunt. Idag vil det måske kræve en pris på kr. 120,- for en pakke, som koster kr. 114,-. En fortjeneste på kr. 6,- pr kunde pr. md. I starten vil du måske kunne skaffe 5000 kunder og stadig behov for stort reklamebudget og administration. (5000 x 6) x 12 = kr. 360.000,-. Det vil give et kæmpe underskud - rigtig mange gange større end Onfones.

Du får jo ikke 170.000 kunder fra dag ét.
Gravatar #34 - Mulpacha
11. maj 2011 12:05
fjols (29) skrev:
Jeg er meget uenig med dig, på næsten alle dine punkter, pånær det kunne være fedt, omend utopisk at tro, at alle udbydere kunne køre på et stort netværk.

Først, vi har 4 udbydere med hvert deres net: 3, TDC, Telenor og Telia.

Dernæst, helbredsriscici er der så vidt jeg ved ingen klare beviser på.

Sidst, netværkene bliver udbyggede og er bedre end nogensinde før. Udviklingen er da langt fra gået i stå, tværtimod (4G f.eks.). Og servicen er da ganske fin hos billigselskaberne.

Jeg er helt enig. Der er ingen 1:1 sammenhæng mellem teleselskabernes indtægt og udbyggelsen af nettet. Først når konkurrencen har drevet priserne så langt ned at det ikke længere kan betale sig at konkurrere på, så begynder teleselskaberne af differentiere sig på dækning/hastighed/kundeservice og special services.

Hvis teleselskaberne derimod får lov at skabe kartelligende monopoltilstande (som fx i USA) så går udviklingen i stå, og priserne bliver langsomt skruet mere og mere op. Der er en grund til at vi får mere telefoni for mindre penge end i USA, selv på trods af vores meget højere gennemsnitsløn. Og det er ikke fordi at vores teleselskaber får lov at hvile på laurbærrene - tvært imod.
Gravatar #35 - Slettet Bruger [4209002498]
11. maj 2011 12:14
Nu har jeg lige skiftet over til Onfone her den 1/5, for at slippe for TDC og så køber TDC Onfone 10 dage senere!?

#0 skrev:
Dette skulle ifølge TDC være den største forskel, kunderne kommer til at opleve, da selskabet ellers drives videre som hidtil.

Lad det være sådan tak.
Gravatar #36 - Justin
11. maj 2011 13:29
Steve Jobs (10) skrev:
fedt. Så kan det være, vi kan få udvidet infrastrukturen. Goooo!


Nej da nu har de brugt pengene på af kæmpe med Onephone og købe det så 4G kommer først om et par år
Gravatar #37 - apkat
11. maj 2011 13:38
jonasbh (33) skrev:
starten vil du måske kunne skaffe 5000 kunder og stadig behov for stort reklamebudget og administration. (5000 x 6) x 12 = kr. 360.000,-. Det vil give et kæmpe underskud - rigtig mange gange større end Onfones.

5000 x 50kr i oprettelsesgebyr = 250.000
Det er alligevel også penge.
Nogle gange har de så ikke gebyr, nogle gange har de på 1 eller 5kr, men vist oftetst 50
Gravatar #38 - jonasbh
11. maj 2011 14:23
apkat (37) skrev:
5000 x 50kr i oprettelsesgebyr = 250.000
Det er alligevel også penge.
Nogle gange har de så ikke gebyr, nogle gange har de på 1 eller 5kr, men vist oftetst 50


Kr. 250.000,- hjælper da ikke meget. Det svarer til knap et halvårs løn til en leder
Gravatar #39 - apkat
11. maj 2011 16:37
Fordobler næsten det du har beregnet.
Gravatar #40 - CeriX
12. maj 2011 21:21
Telenor med Telias kundeservice - det er da et nightmare come true... håber dæleme ikke det sker.
Gravatar #41 - Justin
12. maj 2011 22:42
CeriX (40) skrev:
Telenor med Telias kundeservice - det er da et nightmare come true... håber dæleme ikke det sker.


altså skod dækning med elendig kunde service, hvilkent vil få alle til af skifte til TDC som derefter igen vil få næsten 100% monopol

lyder ikke godt
Gravatar #42 - arne_v
17. maj 2011 19:17
#business casen

Jeg har meget svært ved at se det fornuftige i dette opkøb og de tidligere opkøb.

Jeg synes at det ligner et ledelses problem i TDC (m.fl.).

TelMore, CBB, OnFone etc. har jo ikke haft noget som TDC ikke selv kunne lave.

Der er ikke nogen patenter eller specielle forretningshemmeligheder som ligger bag.

TDC kunne have oprettet noget ligende OnFone selv og ikke betalt en krone til OnFone's ejere.

I.s.f. har de valgt at betale 300 millioner kroner for OnFone.

Reelt mener jeg at de betaler 300 millioner for ledelsens manglende visioner til at få nye ideer først og manglende evner til at komme med et modsvar på en ny konkurrent.
Gravatar #43 - terracide
17. maj 2011 19:21
arne_v (42) skrev:
#business casen

Jeg har meget svært ved at se det fornuftige i dette opkøb og de tidligere opkøb.

Jeg synes at det ligner et ledelses problem i TDC (m.fl.).

TelMore, CBB, OnFone etc. har jo ikke haft noget som TDC ikke selv kunne lave.

Der er ikke nogen patenter eller specielle forretningshemmeligheder som ligger bag.

TDC kunne have oprettet noget ligende OnFone selv og ikke betalt en krone til OnFone's ejere.

I.s.f. har de valgt at betale 300 millioner kroner for OnFone.

Reelt mener jeg at de betaler 300 millioner for ledelsens manglende visioner til at få nye ideer først og manglende evner til at komme med et modsvar på en ny konkurrent.


Du mener der ikke er en foretningsplan du kender til.

Terra - Den her tråd bliver sjov at genbesøge om 1 år.
Gravatar #44 - Alrekr
17. maj 2011 19:45
terracide (43) skrev:
Du mener der ikke er en foretningsplan du kender til.


Du mener bedre reklamer, ik? Jeg får spat af den der hamster, og ham den lortedårlige skuespiller med megaringe effekter, og den alt for overgearede speaker.

terracide (43) skrev:

Terra - Den her tråd bliver sjov at genbesøge om 1 år.


Så du skriver *bump* i den hver 14. dag? :)
Gravatar #45 - terracide
17. maj 2011 19:48
Alrekr (44) skrev:
Du mener bedre reklamer, ik? Jeg får spat af den der hamster, og ham den lortedårlige skuespiller med megaringe effekter, og den alt for overgearede speaker.


Nope.

Så du skriver *bump* i den hver 14. dag? :)


Det er lige før det er dét værd...for der er satme kommet mange retarderede kommentarere i denne nyhed.
Gravatar #46 - arne_v
17. maj 2011 19:49
terracide (43) skrev:
Du mener der ikke er en foretningsplan du kender til.


Jeg skal gerne udpensle pointen lidt:

arne_v (42) skrev:
Der er ikke nogen patenter eller specielle forretningshemmeligheder som ligger bag.


Der er aldeles ligegyldigt for argumentationen hvorvidt man kender deres forretningsplan eller ej.

Det relevante er om hvorvidt forretningsplanen indeholder patenterede teknikker eller kan hemmeligholdes.

Og det er ret svært at hemmeligholde hvordan et mobiltelefonselskab driver sin forretning.
Gravatar #47 - terracide
17. maj 2011 19:59
arne_v (46) skrev:
Jeg skal gerne udpensle pointen lidt:

arne_v (42) skrev:
Der er ikke nogen patenter eller specielle forretningshemmeligheder som ligger bag.


Der er aldeles ligegyldigt for argumentationen hvorvidt man kender deres forretningsplan eller ej.

Det relevante er om hvorvidt forretningsplanen indeholder patenterede teknikker eller kan hemmeligholdes.

Og det er ret svært at hemmeligholde hvordan et mobiltelefonselskab driver sin forretning.


Tro på det.

Terra - Hint: du mangler brikker til puslespillet...god jagt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login