mboost-dp1

unknown

TDC køber hosting firmaet Uni2

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

TDC Hosting, har netop købt den tidligere Tele2 hosting afdeling, Uni2, for et tocifferet millionbeløb. Uni2 havde sidste år en del problemer med deres mail-hosting, og nåede da også at skifte direktør mens problemerne stod på.

Sidste år havde Uni2 en omsætning på 54 millioner kroner. Ifølge TDC er meningen med købet at styrke deres position på markedet for hosting.





Gå til bund
Gravatar #1 - CeeCay
2. jun. 2007 19:35
Det hedder ikke "..lagde på en sum.."! Det hedder "..LÅ på en sum.." :P
Gravatar #2 - Windcape
2. jun. 2007 21:00
Ifølge TDC er meningen med købet at styrke deres position på markedet for hosting.

De kunne jo bruge de mange millioner på at sætte priserne ned istedet...
Gravatar #3 - NordkystenIT
2. jun. 2007 21:11
Nu har jeg kun med deres erhvervsprodukter at gøre, men jeg syntes deres priser er helt fine, og de skal slet ikke sætte den ned, får det går kun ud over servicen. Den har de endeligt fået styr på så det skal der ikke pilles ved.

Alle TDC konkurrenterne lover det samme, men indtil nu er det kun hos TDC hvor jeg(med garanti) kan få en tekniker ud samme dag, hvis der er fejl på en linie. Så er både jeg og mine kunder faktisk fløjtende ligeglade om vores xdsl koster 500 eller 1000,- om måneden.

Deres server hosting er heller ikke billig, men jeg må indrømme jeg ikke ser på prisen når jeg skal finde en host til de Hosted Exchange løsninger vi har lavet for flere af vores kunder.

Hvis jeg skal lave en lister over de 5 vigtigste ting ved en ISP eller host, så ligger "pris" helt kart IKKE som den øverste faktor.

Hvis man vil have billig hosting, skal man finde udenlandske selskaber. Vi bruger selv Webair til dem der vil have en billigere hosting løsning
Gravatar #4 - betahelix
2. jun. 2007 21:14
Alle TDC konkurrenterne lover det samme, men indtil nu er det kun hos TDC hvor jeg(med garanti) kan få en tekniker ud samme dag
Cybercity har det også, det hedder service pack pro... og de ankommer inden for 4 timer. har brugt det et par gange, og de kommer hurtigt.
Gravatar #5 - NordkystenIT
2. jun. 2007 22:01
#4
Jatak, den har jeg prøvet, og de kommer ca halvdelen af gangene de lover det og giver TDC skylden. Som kunde er jeg fuldstændig ligeglad med hvem der har skylden. Servicen skal bare være der, og den har bare aldrig været stabil nok med CC erhverv. Så vi er gået tilbage til den filosofi med at kun at benytte udbydere der ejer og servicere de forbindelser der bliver leveret. På den måde kan ansvaret ikke skydes videre på andre.

Jeg er helt klart mod TDC's monopol, men der er desværre bare ikke noget alternativ i øjeblikket. Jeg var ansat hos WOL dengang de startede med at udbyde Adsl til alle(næsten. vi var jo kun "generelt landsdækkende" som vi selv sagde) og senere ansat hos SONG da de kom med deres medarbejder bredbånd, så jeg kender alt for godt TDC's magt og det er underleverandørenes svaghed.

Men jeg vil ikke bruge mine kunder som gidsler i en ideologisk kamp mod et monopol
Gravatar #6 - Huleboeren
2. jun. 2007 22:14
. . .Men hvad hoster de så? kun mail? :/
Gravatar #7 - Ajax
3. jun. 2007 00:57
#3, #4, #5

Ethvert IT-firma med respekt for sig selv har minimum 2 internetlinier. Fordelt på forskellige leverandører vel at mærke.

Det er efter min mening en investering man bør tage uanset firmaets størrelse, og ser man i sidste ende på gevinsten ved dette, så er det en uendelig lille pris at betale.
Så kan man jo altid nøjes med at backup-linien er en billigere uden det vilde service.

Og JA, man kan sagtens have en linie der er nede som følge af kabelbrud, og samtidig alligevel lykkes at komme på med den anden leverandørs linie.
Og er man helt vild for at være sikker på at linien altid kører, så kan man fx have en wimaxx eller lign. linie ved siden af som den ultimativ trådløse backuplinie (Om end det aldrig kan nå samme speeds, så er det bedre end ingen linie efter min mening.)
Gravatar #8 - zigma.dk
3. jun. 2007 01:00
<offtopic>
Forstår ikke at så mange ved så meget om hvor dårlige cc er. alle jeg kender har aldrig haft problemer med dem, udover hvad man også oplever alle andre steder. Derimod synes jeg at TDC, om de er gode eller ej, har helt vanvittigt høje priser, i hvert fald som privat person. Og at de stadig tilbyder 64k "bredbånd" er jo i sig selv helt hen i vejret, specielt til dén pris :S
Så vil jeg gerne risikere på at jeg den ene gang hvert andet år, jeg skal have fat i en tekniker, måske er blandt de få der måske oplever noget der kan fortolkes som en tilnærmelsesvis uheldig situation ;)
</offtopic>

Ontopic:
Well, monopol eller ej, jeg håber da de kan forbedre deres services med dette køb, og at det ikke kun er med til at øge priserne endnu mere hos deres stakkels kunder.
Gravatar #9 - arne_v
3. jun. 2007 01:02
#7

Ethvert IT firma, hvor konstant internet connectivity er vigtig for
forretningen eller hvor man bare smider om sig med penge uden
at tænke sig om har 2 internet forbindelser.
Gravatar #10 - Ajax
3. jun. 2007 01:17
#9

Findes der i dagens danmark nogen IT-firmaer som ikke på den ene eller anden måde har brug for internetforbindelsen?
(I så fald kan jeg ikke forestille mig det er mange promiller det drejer sig om her, derfor tillod jeg mig at generalisere).

At bruge 300-400 kr. ekstra på en backup adsl linie er efter min mening ikke at smide om sig med penge i en virksomhed. Har man blot 1 ansat koster denne vel typisk alt mellem 15-30 tusinde kr. pr. måned, og det faktum alene gør 400kr. til håndører.

Herudover skal jeg pointere at alle som har et cvr. nr. men som ikke har sit firma som primær levevej, eller har en meget lav omsætning, ikke defineres som en regulær erhvervsdrivende i henhold til Erhvervs og selskabstyrelsen. I så fald driver man en "Hobby-virksomhed".
Gravatar #11 - arne_v
3. jun. 2007 02:39
#10

"brug for internetforbindelsen" og "konstant internet connectivity
er vigtig for forretningen" er to meget forskellige ting.

Der er masser af IT virksomheder der sagtens kan leve med nogle
timer uden internet forbindelse - formentligt er det langt
størstedelen.

De 400 kroner er næppe det store problem, men en passende firewall,
opsætning af alt til at gå ud af den anden forbindelse
hvis den første forbindelse går ned, at få den anden forbindelse
ind så den faktisk er uafhængig af den første (anden kabel føring,
anden central etc.), regelmæssig test af det virker etc.etc.
koster betydeligt mere (i en eller anden kombination af hardware,
software og timer) end de 400 kroner om måneden .
Gravatar #12 - p1x3l
3. jun. 2007 09:03
kan nemt gøres besværligt :)
men vil nu mene det forholdvis ligetil at køre med 2 forbindelser til et netvært så længe man har en linux box eller "linksys router :S" som i http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.h...

ot:
tdc mangler da også monopol eller ... og lejet uni2/tele2 ik tdc´s net ?
Gravatar #13 - Hubert
3. jun. 2007 10:02
#2

De kunne jo bruge de mange millioner på at sætte priserne ned istedet...


Hvordan er du kommet frem til at de penge TDC Hosting har brugt på at købe Uni2 skulle bruges på billigere internet? TDC Hosting har ikke noget med dit internet at gøre overhovedet...
Gravatar #14 - El_Coyote
3. jun. 2007 11:31
#13
det vil 'almindelige mennesker' ikke noget om, de tror jo at alle pengene går i den samme kasse og der ingen forskel er på mobil, kabeltv, fastnet, hosting og de andre dele.
men nu er vi om 'one company' har noget at sige, selvom jeg ikke tror det har noget inflydelse på hvordan pengene bliver flyttet rundt.
Gravatar #15 - Ajax
3. jun. 2007 11:58
#11

Langt størstedelen?

Så du vil altså mene, at det ikke er nogen særlig betydning for langt størstedelen af IT-virksomhederne i danmark hvis deres internetforbindelse er nede?

Jeg tror du lever i en anden tidsalder, eller også har du aldrig selv drevet en virksomhed.

Blot omkostningerne til medarbejderes løn ved den mindre effektivitet, forvirringen, eller for nogen helt stoppet af arbejdsmulighed, er da katastrofalt.

Anden kabelføring er nemt at få, hvis blot man er i en bygning der er en smule større end en almindelig lejlighed, der vil således ligge flere linier i bygninger, så hvis der er internt liniebrud i bygningen eller i krydsfeltet, så vil linie nr. 2 stadig kunne køre.

At få en anden central opkobling er naturligvis ikke nemt (og dyrt som du påpeger), men oftest skyldes en fejl ikke et total centralnedbrud, men istedet en opsætningsfejl, softwarefejl, eller "hov vi hev det forkert stik ud i switchen"-fejl. I disse tilfælde vil backup linien hos det konkurrende selvskab virke.

I tilfælde af total central nedbrud ku man så passende bruge sin wimaxx, men ok det sker heldigvis ufatteligt sjældent nu om dage.

Desuden er det slet ikke nødvendigt med en besværlig firewall opsætning til backuplinien. Det er jo blot et plug man skal have ved sin hovedrouter / server hvor den normale internetforbindelse kører ind. I tilfælde af at det går ned, er det blot et hurtigt skift af netkabel.
Og i en lille virksomhed med alm. adsl og alm. router osv, kan man blot have begge linier koblet på, så hopper den selv over på linienr.2 hvis 1'eren dør.

Og JA, jeg taler af erfaring og studie indenfor området!
Gravatar #16 - Hubert
3. jun. 2007 12:04
#13

De "almindelige mennesker", der ikke kan gennemskue hvordan det hænger sammen er næppe de, der læser den her slags nyheder alligevel.
Gravatar #17 - Taxwars
3. jun. 2007 13:28
Gad vide om de så får båndbredde nok til rent faktisk at lever en kvalitet forbindelse istedet for de lorte linier de har nu.
Gravatar #18 - Kimbahir
3. jun. 2007 15:10
#13 TDC Hosting laver såvel kompleks hosting (outsourcing for virksomheder) som basal server camp (leverer backup, internet adgang, strøm etc.). TDC Hosting har ikke selv net-access produkter, og køber selv linier af TDC.

#14 TDC Hosting er faktisk, sammen med Kabel TV de eneste der ikke er en del af "One Company". TDC Hosting er stadig et selvstændigt aktieselvskab, omend 100% ejet af TDC.
Gravatar #19 - El_Coyote
3. jun. 2007 16:12
#18
hos os i mobil bliver det meldt ud at det kun er kabeltv der ikke er med. Så Hosting er lige så hemmeligt som det plejer at være :P
Det organisations diagram jeg sidder og kigger på her, har Kabeltv med som selvstændig, men Hosting er helt udeladt
Gravatar #20 - Hubert
3. jun. 2007 16:21
#18

Det ved jeg... Jeg har selv været i tdch i et par år. :) Ikke at du forventes at vide det selvfølgelig.
Gravatar #21 - milandt
3. jun. 2007 16:24
#18-20 For os udefra er det hele bare "TDC" og det er f**kung irriterende f.eks at skulle betale sit KabelTV og sit Selector abonnement, sin mobilregning og sin internet regning til fire forskellige virksomheder, som af uransagelige årsager ikke kan finde ud af at opkræve det hele på den samme betalingsservice aftale! ;)
Gravatar #22 - arne_v
3. jun. 2007 16:25
#15

Så du vil altså mene, at det ikke er nogen særlig betydning for langt størstedelen af IT-virksomhederne i danmark hvis deres internetforbindelse er nede?

Jeg tror du lever i en anden tidsalder, eller også har du aldrig selv drevet en virksomhed.

Blot omkostningerne til medarbejderes løn ved den mindre effektivitet, forvirringen, eller for nogen helt stoppet af arbejdsmulighed, er da katastrofalt.


Langt størstedelen af danske IT virksomheder kan sagtens overleve
at deres internet er nede nogle timer.

Medmindre de sælger deres produkt over nettet og har deres
web inhouse, så betyder internet nede:
- ingen email ind og ud
- ingen IM
- ingen web surf

Og tro det eller ej, men en virksomhed kan faktisk godt fungere
uden disse i flere timer.

Onde tunger vil sige at produktiviteten ligefrem vil blive højere.

Desuden er det slet ikke nødvendigt med en besværlig firewall opsætning til backuplinien. Det er jo blot et plug man skal have ved sin hovedrouter / server hvor den normale internetforbindelse kører ind. I tilfælde af at det går ned, er det blot et hurtigt skift af netkabel.


Jeg har lidt svært ved at se pointen i to internet leverandører,
hvis de skal gennem samme telefoin central, gennem samme
firewall og router inhouse etc..

Og i en lille virksomhed med alm. adsl og alm. router osv, kan man blot have begge linier koblet på, så hopper den selv over på linienr.2 hvis 1'eren dør.


Det lyder meget simpelt. Men jeg har aldrig hørt om en alm.
router som kender 2 linie rog forstår at den ene er primær
og den anden er backup.

Og JA, jeg taler af erfaring og studie indenfor området!


Hvis du har studeret etablering af backup internet forbindelser
og konkluderet at omkostningen er de 400 kr. per måned som
en ADSL linie koster, så har du spildt din tid.
Gravatar #23 - Windcape
3. jun. 2007 17:44
#13,#14

Jeg snakkede overhovedet ikke om privatperson hosting. Men TDC er stadigvæk nogle af de dyreste overhovedet på markedet.

Og de mister netop kunder på at være så dyre, i takt med at de også mister kontrollen over kabelnettet.

Derfor ville en prisnedsættelse da være langt mere relevant, end at opkøbe endnu et firma, bare for at kunne holde et vis monopol til at retfærdiggøre deres høje priser.

Men det er vel typisk at hvis man kritisere TDC, tror alle man snakker om deres ISP priser til privatpersoner *sigh*
Gravatar #24 - NordkystenIT
3. jun. 2007 19:11
#23
Vil bare lige slå fast jeg KUN taler om deres erhversprodukter som jeg også skrev tidligere. Jeg kender INTET til deres privat salg
Gravatar #25 - Ajax
3. jun. 2007 21:17
#22

Har du hørt om DHCP, 2 routere og en switch? - Det skulle du tage og prøve, det afløser simpelt og billigt problematikken med 2 internetlinier.


Vedr. produktivitet og manglende internet:
HVIS der nogensinde i denne verden havde været bare én seriøs undersøgelse der uden tvivl påpegede at medarbejdernes effektivitet blev forøget i perioden hvor internetlinien var nede, så ville direktøren for selskabet nok selv hivet stikket ud til internettet et par timer hver dag på et tilfældig tidspunkt for at højne effektiviteten.

Det er da den største omgang vrøvl at konkludere at det hjælper på effektiviteten når internetlinien (på et ukendt vilkårligt tidspunkt) går ned.


Herudover bruges internetforbindelse i stigende grad til mange flere ting end som så (specielt i danske virksomheder).
Jeg nævner i flæng:
- Hosted Exchange
- Hosted Navision (el. andet lager, økonomi m.v. system)
- Hosted Sharepoint (Dokumenter, arbejdsfiler m.v.)
- CMS (Opdatering af hjemmeside)
- Intranet/Extranet (oftest hostet på ekstern server i mindre virksomheder)
- IP telefoni (Avs, nul telefoni uden internetforbindelse)
- Etc.

Der kan sikkert nævnes mange mange flere ting, og som du selv er inde på er der også email, web surf m.v.


Sidder medarbejderne med en konkret opgave og ikke kan komme videre pga. manglende internet, er det jo katastrofalt i den forbindelse at fx:
1. Der kan ikke hjælpes med akutte problematikker til evt. kunder, hvilket kan betyde dårligere service, tabt salg m.v.
2. Der kan ikke skabes adgang til information via internetforbindelse og derved svært at arbejde videre med arbejdsopgave (hvis denne kræver det)
3. En medarbejder skal stadig have løn, selvom de ikke laver noget. Har man blot 10 medarbejdere der står stille i 2 timer til en timeløn på kr. 140,- giver det ialt en direkte omkostning på kr. 2.800,-. (Hertil kommer ofte indirekte omkostninger)
4. Etc.

Jeg er ganske klar over at en virksomhed ikke går konkurs pga. internetlinien er nede, jeg vil blot argumentere for hvor få midler der skal til at sikre en større sandsynlighed for oppetid på internetforbindelsen.

-

Og mht. 400 kr. pr. md., så vil jeg gerne vide hvad du helt KONKRET mener skulle gøre det dyrere end kr. 400 kr. pr. md. for en mindre virksomhed at tilegne sig og opsætte en ekstra adsl linie?

For en større virksomhed er det naturligvis mere komplekst og dyrere, men det er jo proportionelt i takt med at omkostningen ved nedetid derved også er større.
Gravatar #26 - mora
3. jun. 2007 23:45
#10 "Herudover skal jeg pointere at alle som har et cvr. nr. men som ikke har sit firma som primær levevej, eller har en meget lav omsætning, ikke defineres som en regulær erhvervsdrivende i henhold til Erhvervs og selskabstyrelsen. I så fald driver man en "Hobby-virksomhed"."

Hvad er det da for noget pjat at lukke ud, om du så omsætter for 1000kr om måneden gør det dig ikke til en hobby virksomhed, det skal dømmes fra sag til sag, og så længe der er balance i salg og indkøb er der ikke noget problem, det der gør det til en hobby er hvis der konstant er underskud.

Det er ikke ligegyldigt at blive dømt hobby, man mister bl.a. moms fradrag.
Gravatar #27 - arne_v
4. jun. 2007 00:47
#25

Har du hørt om DHCP, 2 routere og en switch? - Det skulle du tage og prøve, det afløser simpelt og billigt problematikken med 2 internetlinier.


Du må meget gerne forklare i detaljer hvordan de ingredienser f.eks. får
incoming mail til at gå ind via den anden ISP.

Vedr. produktivitet og manglende internet:
HVIS der nogensinde i denne verden havde været bare én seriøs undersøgelse der uden tvivl påpegede at medarbejdernes effektivitet blev forøget i perioden hvor internetlinien var nede, så ville direktøren for selskabet nok selv hivet stikket ud til internettet et par timer hver dag på et tilfældig tidspunkt for at højne effektiviteten.


Prøv og slå op i en udvidet ordbog hvad "onde tunger" betyder.

Herudover bruges internetforbindelse i stigende grad til mange flere ting end som så (specielt i danske virksomheder).
Jeg nævner i flæng:
- Hosted Exchange
- Hosted Navision (el. andet lager, økonomi m.v. system)
- Hosted Sharepoint (Dokumenter, arbejdsfiler m.v.)
- CMS (Opdatering af hjemmeside)
- Intranet/Extranet (oftest hostet på ekstern server i mindre virksomheder)
- IP telefoni (Avs, nul telefoni uden internetforbindelse)
- Etc.


Det er næppe flertallet af virksomheder der har hostet deres
økonomi system og intranet ude i byen.

CMS er et rigtigt godt eksempel på noget som godt kan vente.

Mit gæt er at de fleste danske virksomheder også har en fix
lille opfindelse kaldet mobil telefon.

Sidder medarbejderne med en konkret opgave og ikke kan komme videre pga. manglende internet, er det jo katastrofalt i den forbindelse


De kan forhåbentligt finde noget fornuftigt at lave mens
netværks forbindelen bliver ordnet.

Jeg er ganske klar over at en virksomhed ikke går konkurs pga. internetlinien er nede, jeg vil blot argumentere for hvor få midler der skal til at sikre en større sandsynlighed for oppetid på internetforbindelsen.


Nej. Du har beskrevet en klamphugger løsning og groft underdrevet
omkostningerne.

Hm. Du er sælger - er du ikke ?

Og mht. 400 kr. pr. md., så vil jeg gerne vide hvad du helt KONKRET mener skulle gøre det dyrere end kr. 400 kr. pr. md. for en mindre virksomhed at tilegne sig og opsætte en ekstra adsl linie?


Og det spørger du om ? Jeg troede du havde undersøgt det !

Jeg remsede det iøvrigt også op tilbage i #9.

Men jeg kan da godt gentage.

Nogen skal rent faktisk konfigurere de ting, dokumentere dem
og regelmæssigt teste at det faktisk virker.

Og hvis man ikke er tilfreds med manuelt at skulle flytte
en ledning over, så skal der også investeres i nogle
netværks boxe.

Og hvad er man så beskyttet imod ?

Defekt netværksboxe inhouse ? Måske - afhænger af om det er ISP router eller den samlende box.
Overgravning af kabel fra firma til central? Nej.
Overgravning af kabel fra central til ISP? Måske - afhænger af hvor tæt på centralen.
Overgravning af kabel fra ISP til internettet? Ren katastrofe - man har valget mellem om man vil have connection til den ene ISP eller den anden.
Miskonfiguration af ISP? Ja.

Man betaler et lille beløb per måned og en masse timer for
at gardere sig mod at ens ISP lukker ens linie.

Og hvor tit sker det ? Hvis det sker tit, så skift ISP !
Gravatar #28 - Ajax
4. jun. 2007 02:09
#27

Incoming Mail:
Pop3, Webmail, Exchange. Alle er ISP uafhængige. Det er uhyre sjældent, man har en incoming mail som ikke kan hentes uanset hvilket ISP man har. Så det er fuldstændig ligegyldig hvilken linie man er opkoblet på her.
At forklare det i detaljer er jo nærmest en halv bog, og det hverken gider jeg skrive eller andre at læse. Men jeg kan da anbefale nogen bøger/studier hvis emnet interesserer dig meget. Tanenbaum er en god start på det basale, hvis du er helt tabt.

Onde tunger:
Jeg er udmærket bekendt med begrebet, men du må jo have en årsag til at nævne den sætning. Jeg betragter det ihvertfald som om du mener det måtte have relevans for din holdning, om end du fraskriver dig selv i at være direkte enig med det idet du skriver "onde tunger".


Vedr. hostet løsninger:
Jeg tror du vil blive overrasket hvis du ser statistikker over hvor mange virksomheder der outsourcer deres IT-afdelinger, software, servere m.v. Det er meget brugt i det danske erhvervsliv, og flere og flere virksomheder skifter til hosted løsninger, eller lign. outsourcing.

Vedrørende mobiltelefonen, så skal jeg ikke kunne sige hvor mange virksomheder der har en mobiltelefon (og hvorvidt det er medarbejderens eller virksomheds mobiltelefon). Jeg har aldrig læst undersøgelser indenfor dette.


En klamphugger løsning?
Jeg mener bestemt ikke det er en klamphugger løsning. For at lave en klassisk parralel til bilverdenen, så vil jeg tillade mig at sammenligne backup-linien med et reservehjul.
Det er uhyre sjældent man punkterer i sin bil, men når uheldet er ude er man glad for de penge man har brugt på et reserverhjul og at man altid har haft det med. Også selvom reservehjulet ikke er så godt at køre på, det går lidt langsommere.

Man får hvad man betaler for, og for pengene mener jeg bestemt at en backup linie er en lille og simpel løsning som kan vise sig at være god at have. Det er klart at hvis internettet er det mest ultimative for virksomheden og man ønsker at bruge uanede mængder, så havde man nok en masse fiber linier osv.
Men igen, det handler jo om en lille simpel løsning, som en ekstra gardering.

Og næh, jeg er ikke sælger.
Hmm.. Du er pensionist og tidligere cobol programmør, er du ikke?


Vedr. månedspris på 400 kr.:
Jo, jeg har skam undersøgt det. Grunden til at jeg spørger dig hvad der gør det dyrere, er at du forsøger at skyde mit postulat til jorden ved at nævne det er dyrere end som så.

Jeg er udmærket klar over konfigurationer m.v., men som jeg skrev tidligere, tog jeg udgangspunkt i mindre virksomhed (og som jeg i eksemplet nævnte, fx et firma med 10 ansatte). I en mindre virksomhed er det begrænset hvor kompliceret et setup er. Min erfaring er i langt de fleste tilfælde at det består af et simpelt DHCP styret netværk med en alm. adsl-router og i visse tilfælde en decideret server som router/firewall.

Opsætningen i en mindre virksomhed er altså ikke rocket science, og opsætning af en ekstra linie tager ikke mange minutter.
(Man behøver jo ikke konfigurere samtlige computere, firewalls m.v. igen, det er jo udelukkende en ekstra linie ved hovedstikket). Så alle de der timer og besvær du nævner, dem kan jeg ikke se hvor du finder.
Det kan da godt være det tar lang tid hvis man er IT-spasser, men jeg og min kolleger har implementeret MANGE af disse løsninger og det tager altså ikke mange minutter.


Der kan være mange årsager til at internetforbindelsen ikke virker, eller ikke virker korrekt.
Du nævner 5 grunde, hvoraf 3 er de samme.

Jeg kan da nævne et par stykker for dig som du ikke har med:
- Fejl på central, men kun gældende for den ene ISP.
- Fejl hos ISP server eller software som der kobles op til.
- Lukket linie som følge af fejl fra ISP medarbejders side.
- Lukket linie pga. bogholderen i firmaet har klokket og ikke betalt regningen.
- Hardware fejl i det medfølgende udstyr fra ISP'en.
- Fejl på den pågældende telefonlinie (adsl). (Men ikke nødvendigvis på andre telefonlinier i samme bygning).

Det er blot nogen af de scenarier jeg umiddelbart kunne komme på, og der er sikkert mange flere.
Disse ting beskytter man sig imod ved den løsning som jeg nævner, og jeg har i de år jeg har arbejdet som konsulent for virksomheder set mange problemer i disse retninger.

Og skal man ud og skifte ISP som følge af problemer med den ene som du selv nævner, så er det meget hurtigt og nemt at skifte, når linien allerede er etableret. Så behøver man ikke vente de obligatoriske 4 uger på at få en tekniker ud i virksomheden.
Gravatar #29 - arne_v
4. jun. 2007 02:46
#28

Incoming Mail:
Pop3, Webmail, Exchange. Alle er ISP uafhængige. Det er uhyre sjældent, man har en incoming mail som ikke kan hentes uanset hvilket ISP man har. Så det er fuldstændig ligegyldig hvilken linie man er opkoblet på her.
At forklare det i detaljer er jo nærmest en halv bog, og det hverken gider jeg skrive eller andre at læse. Men jeg kan da anbefale nogen bøger/studier hvis emnet interesserer dig meget. Tanenbaum er en god start på det basale, hvis du er helt tabt.


Jeg tror snarere at du skulle tage et begynder kursus i netværk.

Firmaet har en enkelt ISP. MX record for deres domain peger
på IP adressen på ydersiden af den router.

Du kommer og sætter etablerer en ny internet forbindelse til
ISP #2 med en ny router.

Helt fint.

Den første internet forbindelse går ned.

Og du regner med at email automatisk kommer ind gennem den
anden internet forbindelse.

Det kan jeg fortælle dig, at det gør den ikke.
Gravatar #30 - arne_v
4. jun. 2007 02:52
#28

men jeg og min kolleger har implementeret MANGE af disse løsninger og det tager altså ikke mange minutter.


Det er lige præcis det jeg kan forestille mig.

Pakke kasserne ud, forbinde ledningerne, ud af døren igen og
huske at sende regning hver måned.

Teste at det virker, sikre sig at de ved hvordan man swicther
over,
give dem procedurer for hvordan de selv tester at det virker
en gang om måneden eller kvartalet, forklare dem hvilke problemer
løsningen beskytter mod og hvilke den ikke beskytter mod,
gennemgå deres applikationer og brug af samme er jo bare ren "spildtid".
Gravatar #31 - themuss
4. jun. 2007 05:37
MX record for deres domain peger
på IP adressen på ydersiden af den router.
Man kan også prioritere sine mx-records, så linie2 ligger lavere end linie1.

I så fald vil sidste led være linie2 hvis linie1 går ned.

Så sørger man for opsætning af "intern" DNS hvor både linie1 og linie2 aflever til postserveren bag linien (det gøres også med en MX).

Ikke ligefrem rocket-science.
Gravatar #32 - Ajax
4. jun. 2007 11:32
#29 & #30

Har du tabt hovedet, eller hvorfor antager du hele tiden ting (som fx at virksomheden hoster sin egen email)?

Det er indiskutabelt og et faktum at størstedelen af mindre virksomheder i danmark har sine emails hostet eksternt, oftest i forbindelse med Webhosting til deres domæne+hjemmeside.
Og derved er alle de ting du nævner slet ikke relevant.

Som #31 er nævner, at det hvis det endelig skulle være denne opsætning man kører med så er det ikke så vanskeligt endda.

MEN hvis man antager at virksomheden hoster egen email, og kun har én alm. adsl linie som også skal modtage emails, så er det da et projekt der er dømt til at gå galt og betyde tabte emails m.v. Lad dog eksterne firmaer med det rigtige udstyr og ekspertise gøre dette - og det gør langt de fleste mindre virksomheder i danmark heldigvis.
Gravatar #33 - Whoolie
4. jun. 2007 15:34
Nu gider jeg ikke læse det hele igennem, men vil bare kommentere dem der mener TDC er dyre.
Lad os tage en 2048/128, en meget almindelig forbindelse:
Cybercity: 239,-/mnd
TDC: 259,-/mnd
TDC's priser forudsætter at man har fastnet-telefoni ved dem, og jeg ved godt at meget få procent af dem der er her gider have noget med det at gøre, på nær dem der stadig bor hjemme.
Men i virkeligheden er der rigtig mange der stadig har fastnettelefoni.
Desuden ligger TDC's service langt over andre firmaers, der er mulighed for tilkøb af serviceaftaler på private telefon og bredbåndslinier, der er direkte adgang til teknikere, der er en kort ventetid på hotline og fejlservice set i forhold til andre selskaber...
Jeg mener ikke TDC er dyre, og faktisk må de slet ikke være de billigste på markedet da vi er den største spiller på markedet.
Og dem af jer der brokker sig over TDC's priser kan jo frit vælge et andet og billigere selskab.
Faktisk var CyberCity dyrere end TDC da TDC nedsatte priserne pr. 1. april, men CC bliver jo nødt til at sætte priserne ned også, for ellers mister de kunder. Det kaldes konkurrence.
Gravatar #34 - stderr_dk
4. jun. 2007 16:52
#28:

Jeg tror du vil blive overrasket hvis du ser statistikker over hvor mange virksomheder der outsourcer deres IT-afdelinger

Kan du ikke lige blive enige med dig selv om du snakker om "normale" virksomheder, der outsourcer deres IT-afdelinger eller (fra #7) "ethvert IT-firma med respekt for sig selv"?

Eller du mener måske også at IT-firma med respekt for sig selv outsource deres IT-adfelinger?
Så er det da godt, at de selv har respekt for sig selv, for jeg har sgu ikke...
Gravatar #35 - Ajax
4. jun. 2007 19:03
#34

Jeg kan godt følge din pointe, men jeg snakker primært i forbindelse med mindre virksomheder. Men det godt kan være jeg ikke fik det understreget tydeligt nok i det konkrete indlæg.

I henhold til statistikkerne henfører jeg til virksomheder generelt, da der ikke (såvidt jeg ved) er lavet specifikke statistikker i den sammenhæng for udelukkende it-firmaer.
(Statistik-kilde: Danmarks Statistik)

En mindre virksomhed (om det så er IT eller andet fagområde), har ofte fordel af at outsorce IT-ydelser, da det kræver meget at have det hele kørende internt i egen virksomhed. Både af personale, udstyr / hardware, investeringssum m.v.

Mange mindre IT-virksomheder har ingen interne medarbejder-kompetencer til at køre egne servere med komplekse systemer m.v. Man behøver ikke nødvendigvis være eksperter i den slags blot fordi man er kategoriseret som IT-virksomhed.

Blot for at tage et godt eksempel på outsourcing hos IT-virksomheder, så har de fleste virksomheder i danmark som tilbyder webhosting slet ikke servere eller hosting internt. Det har de outsourcet til større hosting centre, og har enten deres egne servere stående hos hosting centret, eller reseller blot hosting centrets ydelser under eget navn.
Gravatar #36 - byteeater
4. jun. 2007 19:44
Min holdning er nu at de fleste firmaer godt kan klare sig en halv til en hel dag uden internet. Har selv prøvet dette i halv store IT firmaer og det gik ganske godt.

De firmaer som behandler ordre og hvor afsendelse skal ske samme dag kan måske have et problem. Men der findes andre simple løsninger.
Gravatar #37 - arne_v
5. jun. 2007 02:30
#31

Det er ikke ligefrem rocket science.

Men ikke desto mindre var det ikke på huske listen hos de
flinke sælgere af backup internet.

I så fald vil sidste led være linie2 hvis linie1 går ned.

Så sørger man for opsætning af "intern" DNS hvor både linie1 og linie2 aflever til postserveren bag linien (det gøres også med en MX).


Det sidste ordnes ikke med MX records men med PAT (der er ingen
SMTP server i de routere vi snakke rom her).
Gravatar #38 - arne_v
5. jun. 2007 02:33
#32

Det er muligt at aldrig har hørt om mindre firmaer der
selv hoster deres email - vel typisk med en 2003 SBS med
Exchange.

Men de findes skam.

Og nej - to ADSL linier er ikke nogen speciel god løsning
for redundans i email server.
Gravatar #39 - themuss
5. jun. 2007 02:56
Og nej - to ADSL linier er ikke nogen speciel god løsning
for redundans i email server.
Den diskussion har vi haft før, ikke? ;)

Hvad ER det der PAT forresten?
Gravatar #40 - arne_v
8. jun. 2007 01:33
#39

Jep.

Men konteksten var lidt anderledes. Der ville jeg foreslå
en cluster løsningen indenfor. I denne kontekst er det nok en
backup mx udenfor der er mest passende.

PAT er bare almindelig port forwarding.
Gravatar #41 - themuss
8. jun. 2007 08:53
PAT er bare almindelig port forwarding.
Doh selvfølgelig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login