mboost-dp1

Flickr - 0742
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Da jeg læste overskriften troede jeg lige det var et eller andet smart med at hvis en censor kunne "lugte" en bluetooth mobil, så tændte den lyset - se dét kunne være smart... tror jeg nok
#4 tænkte nøjagtig det samme. men nej fremtiden er åbenbart ikke i dag.
Løsning burde havde være lavet med bluetooth modtagere, der kunne registere at nogen med en telefon nærmer sig en lysmast. Herefter kunne man tænde lygterne.
Hvis man taber sin telefon(ell d. blev stjålet), ringer man bare til elværket og de kan så sige, at den lige på vestergade 6 m. fra den første lygtepæl :)
Hvis man taber sin telefon(ell d. blev stjålet), ringer man bare til elværket og de kan så sige, at den lige på vestergade 6 m. fra den første lygtepæl :)
Synes det kunne være mere smart med de nye GPS mobiler, at man tilmelder sig en service som man så aktiverer når ens rejse igennem byen begynder, og så sørger servicen selv for at tænde de relevante gadelamper på vedkommendes rute.
Men igen, det er jo ikke alle der har GPS mobiler endnu, men se det kunne være smart, og så er man også fri for at gå og huske på fjollede 6 cifrede numre og ringe ind hver gang man kommer til en ny gade :D
Men igen, det er jo ikke alle der har GPS mobiler endnu, men se det kunne være smart, og så er man også fri for at gå og huske på fjollede 6 cifrede numre og ringe ind hver gang man kommer til en ny gade :D
At man kan tænde gadelyset efter behov er jo temmeligt smart, det er jo dumt det lyser hele natten når der nok kun er 2 personer ude mellem 0:00 og 4:00 i sådan en lille by.
Men vi kan jo nok alle blive enige om at det her ikke er noget smart system, hvad skal f.eks. folk fra en anden by gøre hvis de ikke ved hvordan man tænder lyset og hvad med folk fra andre byer som godt ved hvordan man gør, da kan jo sidde langt væk og tænden lyset.
Det er dog nok den nemmeste/billigste måde at gøre det på i første omgang da man ikke skal udstyre hver gadelamp med en eller anden form for føler.
Bluetooth tror jeg ikke på at det kan bruges, det har jo kun en rækkevide på 10 meter og skal vist også parres før det virker. Jeg kunne lige se man skulle parre sin telefon med hver lygtepæl.
Trykknap på hver lysmast ville jo også være upraktisk hvis man kørte bil.
Hvad med en simpel beveægelses føler i hver mast ?, så kan alle de vilde dyr også få lys når de kommer forbi :-)
Men hvis de bruger den samme slags pærer som her i danmark, så har de et helt andet problem, nemmelig at pærer er rigtig lang tid om at varme op og derfor slet ikke er egnet til nogen form "tænd lyset efter behov" løsning.
Men vi kan jo nok alle blive enige om at det her ikke er noget smart system, hvad skal f.eks. folk fra en anden by gøre hvis de ikke ved hvordan man tænder lyset og hvad med folk fra andre byer som godt ved hvordan man gør, da kan jo sidde langt væk og tænden lyset.
Det er dog nok den nemmeste/billigste måde at gøre det på i første omgang da man ikke skal udstyre hver gadelamp med en eller anden form for føler.
Bluetooth tror jeg ikke på at det kan bruges, det har jo kun en rækkevide på 10 meter og skal vist også parres før det virker. Jeg kunne lige se man skulle parre sin telefon med hver lygtepæl.
Trykknap på hver lysmast ville jo også være upraktisk hvis man kørte bil.
Hvad med en simpel beveægelses føler i hver mast ?, så kan alle de vilde dyr også få lys når de kommer forbi :-)
Men hvis de bruger den samme slags pærer som her i danmark, så har de et helt andet problem, nemmelig at pærer er rigtig lang tid om at varme op og derfor slet ikke er egnet til nogen form "tænd lyset efter behov" løsning.
Personligt tror jeg ikke dette er tænkt ret godt i gennem. Her tænker jeg mest på at gadelys vel er til for at både fodgængere og billister bedre kan se omgivelserne.
Hvis jeg sad på et værtshus og skulle slingre hjem i min kæmpe brandert ville det at sende en sms eftergadelys nok være det sidste jeg ville tænke på.
Og som billist ville jeg nok heller ikke ringe for at få lys på vejen hvis jeg nu bare lige skulle ned efter 1½ l. cola og en pose chips.
Nej - men det kunne jo nok godt være man overså en fulderik på kørebanen. Eller måske lille Mads som er løbet hjemmefra.
Hvis jeg sad på et værtshus og skulle slingre hjem i min kæmpe brandert ville det at sende en sms eftergadelys nok være det sidste jeg ville tænke på.
Og som billist ville jeg nok heller ikke ringe for at få lys på vejen hvis jeg nu bare lige skulle ned efter 1½ l. cola og en pose chips.
Nej - men det kunne jo nok godt være man overså en fulderik på kørebanen. Eller måske lille Mads som er løbet hjemmefra.
Det kan godt være teknikken kunne gøres smartere - men det er nu smart at man kan tænde lyset - på hele Bornholm slukker alt gadelys kl 23 - alle dage - og tænder igen kl 5 om morgenen - så der er der bare sort!!
fx. nytårsaften - det er godt nok mørkt at færdes rundt da, så da kunne det være smart at kunne tænde lyset
fx. nytårsaften - det er godt nok mørkt at færdes rundt da, så da kunne det være smart at kunne tænde lyset
#13 Hahah, wtf! Var der lys i den?
I princippet kunne det vel også virke med sendemaster, jeg ved ikke hvor præcise de er, men det er måske en bedre løsning.
I princippet kunne det vel også virke med sendemaster, jeg ved ikke hvor præcise de er, men det er måske en bedre løsning.
BrianB (9) skrev:Det er dog nok den nemmeste/billigste måde at gøre det på i første omgang da man ikke skal udstyre hver gadelamp med en eller anden form for føler.
Til gengæld skal de vel hver udstyret med et skilt, så man kan se koden. Formodentlig også instruktioner.
Og så kan jeg forestille mig at der skal rodes en del med kabler, jeg ved ikke om systemet er designet til at man kan tænde og slukke centralt på gadeniveau.
BrianB (9) skrev:Bluetooth tror jeg ikke på at det kan bruges, det har jo kun en rækkevide på 10 meter og skal vist også parres før det virker.
Hvis ikke du kommer inden for 10 meter af en lygtepæl, så har du ikke meget gavn af den alligevel. Så hvis der er en sensor der hvor du kører ind på gaden, så passer det jo nok godt nok sammen.
Og bluetooth kræver IKKE parring for at virke. Bluetooth kan mange ting uden parring, og det eneste man skal her er jo at se, om der er en bluetooth dims af en eller anden art.
(Bluetooth er beregnet til at du kun parrer dine egne apparater med hinanden, almindelig fil-udveksling o. lign. kræver ikke parring. Nogle telefoner er så dumt designet så det ender med at man skal parre alligevel, men det er en helt anden snak.)
BrianB (9) skrev:Trykknap på hver lysmast ville jo også være upraktisk hvis man kørte bil.
Biler har indbygget lys.
hvor dumt...
Så hvis man vil cykle en tur gennem byen skal man altså sørge for at have en liste over numre til at tænde de forskellige gadelamper og så skal man kigge på listen og sende sms i massevis, en for hver gade når man skal cykle hjem.
Gad vide hvad DET gør for trafiksikkerheden når cyklisterne bruger al deres opmærksomhed på at få sendt sms så lyset tænder 2 gader længere fremme..
Et helt igennem ugennemtænkt system efter min mening....
De kunne da i det mindste lave det så man kunne lave en rute på nettet og så få sin egen adgangskode og så skyde en sms afsted og så tændtes lyset på den rute.
XxX
Så hvis man vil cykle en tur gennem byen skal man altså sørge for at have en liste over numre til at tænde de forskellige gadelamper og så skal man kigge på listen og sende sms i massevis, en for hver gade når man skal cykle hjem.
Gad vide hvad DET gør for trafiksikkerheden når cyklisterne bruger al deres opmærksomhed på at få sendt sms så lyset tænder 2 gader længere fremme..
Et helt igennem ugennemtænkt system efter min mening....
De kunne da i det mindste lave det så man kunne lave en rute på nettet og så få sin egen adgangskode og så skyde en sms afsted og så tændtes lyset på den rute.
XxX
#22 nu er belisterne dem der har mindst brug for lyset (og det lange lys inde i byen er kun træls for de få det rammer men en gevinst CO2 mæssigt)
Som teknologi nørd glæder den slags her mig og forhåbenligt er der andre der tager det til sig og laver noget endnu bedre sådan at det kræver mindre og mindre af den enkelte (uden at bruge hele gevinsten på modtagere til bluetooth (som det ikke er alle der har aktiveret...))
Som teknologi nørd glæder den slags her mig og forhåbenligt er der andre der tager det til sig og laver noget endnu bedre sådan at det kræver mindre og mindre af den enkelte (uden at bruge hele gevinsten på modtagere til bluetooth (som det ikke er alle der har aktiveret...))
Øhm....
Gadelamperne SLUKKER kl. 21?? De burde da tænde på det tidspunkt - eller hvornår der nu bliver mørkt.
Jeg er så træt af, at kommunerne slukker for gadelamperne, også her i Kbh-området. Det er så lidt strøm de sparer, hvorfor ikke skifte til LED-pærer istedet?
Gadelamperne SLUKKER kl. 21?? De burde da tænde på det tidspunkt - eller hvornår der nu bliver mørkt.
Jeg er så træt af, at kommunerne slukker for gadelamperne, også her i Kbh-området. Det er så lidt strøm de sparer, hvorfor ikke skifte til LED-pærer istedet?
Flemhans (13) skrev:man behøvver ikke parrere en bluetooth-mobil før at den kan opdages , fik en gang et billede af en hestepære tilsendt fra en anden person som j ikke kendte
a) En tændstikæske er gadelampe-konceptet overlegent.
b) En tændstik er en hæstepære overlegen. Den tager lugten når tændstikken er strøget.
c) En tændstik har rindbygget tidshåndtering (timer); den slukker rimeligt hurtigt efter antændelse.
Undskyld den påtagede humor...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.