mboost-dp1

unknown

Svenske antipirater plantede selv beviserne

- Via expressen.se - , redigeret af Net_Srak

Antipiratbyrän (APB), den svenske pendant til APG, indledte i sidste uge et storstilet angreb mod den svenske internetudbyder Bahnhof. En af APB’s håndlangere havde infiltreret Bahnhof og kunne således melde om, at store mængder piratkopier blev opbevaret på serverne. APB fik den svenske fogedret til at beordre politiet til at lave en razzia. De fandt således adskillige servere proppet med musik og film.

Her et par dage efter har Bahnhof gransket en masse log-filer, og minsandten om ikke de piratkopierede musik- og filmfiler havde en yderst tvivlsom oprindelse. Det viser sig nemlig, at APB’s mand hos Bahnhof SELV har uploadet dem.

APB vil foreløbig ikke benægte det, og udover det har de ingen kommentarer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Timmy.dk
24. mar. 2005 13:51
BUSTED!!!
Det stiller ikke ligefrem de forskellige antipirat grupper(Undskyld jeg tager dem over en kam) i et bedre lys.
Dermed mener jeg måske også at screenshot beviser ikke bør kunne bruges!
Gravatar #2 - Nize
24. mar. 2005 13:52
Det bliver spændende at se hvordan den sag udvikler sig. :)
Gravatar #3 - wysiby
24. mar. 2005 13:53
Det er jo for latterligt at de gør sådan noget når de stiler så højt for at folk skal kunne lide dem og gå ind for det de laver.

Personligt har jeg ikke den store holdning til APG, nogle at deres synspunkter kan jeg forstå og andre ikke.
Men dette er for meget igen, det grænser langsomt til en form for selvtægt (tror jeg).
Gravatar #4 - superlayer
24. mar. 2005 13:54
Dvs. de er mindst lige så kriminelle som dem de jagter?
Interessant.
Gravatar #5 - sKIDROw
24. mar. 2005 13:55
Endnu en grund til at foragte disse foretagender.
De gør det da ikke ligefrem nemmere for dem selv... ;)
Gravatar #6 - Decoy
24. mar. 2005 14:03
"Dvs. de er mindst lige så kriminelle som dem de jagter?
Interessant."

Nej, det vil sige, at de er værre end dem de jagter.
Gravatar #7 - DUdsen
24. mar. 2005 14:06
Det er grunden til at det aldrig og jeg mener aldrig bør overlades til andre end fuldstendigt upartiske offentlige(ikke politiske) myndigheder at have med efterforskning af forbrydelser at gøre.
Det bliver simpelthen for nemt og fristende at snyde med den slags.
Det er derfor man operere med den dømmende udøvende og lovgivende magt, som 100% adskildte enheder i næsten alle demokratiske stater.
Gravatar #8 - ScumBag
24. mar. 2005 14:12
Han havde sgu ikke infiltreret noget. Han havde været med fra starten og besluttede så senere, sandsynligvis på grund af pengemangel, at gå til Antipiratbyrän og melde sine gamle "venner". Han spurgte dem direkte efter økonomisk kompensation for de oplysninger han kunne komme med.
Gravatar #9 - superlayer
24. mar. 2005 14:13
Kopiering er blevet et kulturelt fænomen, et vanskeligt paradigme, der bryder grænserne.
På den måde er kopister i mine øjne ikke nær så kriminelle som f.eks. denne svenske antipiratgruppe. De planter falske beviser for at skabe grundlag for en sag. Det svarer desværre til at plante beviser i en mordsag. F. eks. en kniv.
Det burde straffes med fængselsstraf eller en hurtig ransagning af den svenske antipiratgruppes kontorer og virke.

Alt andet er foragt for lov og demokrati.
Gravatar #10 - shodo
24. mar. 2005 14:21
Det er nok lidt overkill at sammenligne dette med en mordsag. Men hvis manden har forfalsket beviser så kan han sagtens komme i fængsel for det.
Gravatar #11 - crazz
24. mar. 2005 14:26
Det burde straffes med fængselsstraf eller en hurtig ransagning af den svenske antipiratgruppes kontorer og virke.

Alt andet er foragt for lov og demokrati.


Er helt enig og når de har afsonet straffen må de aldrig nogensinde beskæftige sig med den slags igen. Yderligere synes jeg også at dette burde få polities øjne op for hvad de går og laver og tænker lige ekstra over det før de giver lov til at få lavet en razzia i fremtiden.
Gravatar #12 - The-Lone-Gunman
24. mar. 2005 14:28
Det kunne være fantastisk fedt hvis danske APG blev taget i det samme.
Gravatar #13 - scarlac
24. mar. 2005 14:32
Den store diskussion vil nu gå på hvorfor de har lagt filerne ind på serverne...
- Hvad har de imod Bahnhof?/Hvorfor lige bahnhof
- Var de bare ude på at score en masse penge?
Gravatar #14 - mix
24. mar. 2005 14:39
USA havde vidst i sin tid truet med sanktioner igennem WTO hvis ikke bl.a. Danmark indførte regler om privat ransagning.

Læs her og her

Hvem er det egentlig i dag som formulerer lovgivning? Desværre virker det som om, at vi er inde i en periode hvor almindelige mennesker bliver marginaliseret til fordel for lobbyvirksomhed fra store multinationale selskaber. Fra sagen om softwarepatenter i EU ved vi, at BSA skrev udkastet til direktivet. Måske er jeg gammeldags, men jeg synes stadig det skulle være en folkevalgt politiker.
Gravatar #15 - superlayer
24. mar. 2005 14:41
Gad vide om de snart også begynder at rippe film, cracke spil osv. for at lokke svage sjæle til at begå ulovligheder, så de senere kan snuppe dem bl. a. ved brug at falske plantede beviser.
Der er jo åbenbart ingen grænser her.
Gravatar #16 - buch
24. mar. 2005 14:43
#12 det er vel bare et spørgsmål om tid, inden det sker :)
Gravatar #17 - miles_obrien
24. mar. 2005 15:05
Gad vide om de snart også begynder at rippe film, cracke spil osv. for at lokke svage sjæle til at begå ulovligheder


Det hedder "Entrapment" på engelsk og er i USA ikke ulovligt.
Eksempelvis at lokke "kunder" til at gå til en luder på gaden ved at stille en betjent op forklædt og så buste manden når han "køber" den ulovlige vare...
Er det den slags samfund vi gerne vil have ?
Gravatar #18 - NightBreaker
24. mar. 2005 15:07
ved næsten ikke hvad jeg skal skrive til det. det er så ulovligt som det overhovedet kan blive.

"vi kunne ikke lige finde noget ved dem..."

"fuck it, de har sikkert noget... vi uploader bare selv noget så er de busted"

"må vi det?"

"lige meget, de skal bare ned, lige meget om vi laver noget ulovligt, vi kan jo ik bevise de har noget, det er den eneste måde vi kan få fat i dem"

? også selv om de måske er uskyldig ?

måske er det, den måde ,de tænker på, jeg ved det ikke


men en ting er sket jeg ønsker ikke et samfund som dette. hvor andre lave nogle falske beviser og kalder dem for rigtigt beviser.
Gravatar #19 - nool
24. mar. 2005 15:12
For dem der ønsker en lidt mere sandfærdig version af denne historie.. check isp.bahnhof.se
Gravatar #20 - mat
24. mar. 2005 15:13
#12

Well, der var jo grey album sagen, hvor APG vist demonstrerede hvordan man kom fra den anklagedes site til ophavsbeskyttet musik på en video.

Problemet var bare at et par af de links de hoppede henover slet ikke var oppe da den anklagede angiveligt linkede dertil. Hov(?)

http://multigraphic.dk/lounge/weblog/weblog.php?id...
Gravatar #21 - FlushNorris
24. mar. 2005 15:33
Ja, de forstår da at sætte sig selv i arbejde.
Får en til at tænke lidt på hvem der ellers kunne finde på den slags, måske har selv norton/symantec udviklet viruser.
Find på flere, jo ikke ligefrem noget der forminsker salget/arbejdet. :)
Gravatar #22 - dune
24. mar. 2005 15:54
/me griner hele vejen til banken
Gravatar #23 - bloonz_
24. mar. 2005 15:56
hvor lavt kan man synke?..
Gravatar #24 - DUdsen
24. mar. 2005 16:02
#19 hmm det er altså en underlig sag.
Det lader til at APB har forsøgt at infiltrere scenen og endte med at rejse en fogedsag mod en part de burde vide absolut ikke var indvolveret istedet for at rejse sag mod de 2 personer som apg kendte eller rejse sagen overfor deres arbejdsgiver der svjv må betegnes som et fuldt ud lovlydigt og ansvarligt firma.

Det er et eller andet sted et problem når partiske instanser blander sig i aktiviter der etisk set ligger i gråzonen af politiets metoder, fordi det giver en usikkerhed om hvad der foregår.

Det er imho dybt absurd at man i civilretslige tvister skal til at have private partiske politikorps der ikke på samme måde som politiet er udstyret med kontrol funktioner der sikre at alting går ordentligt for sig når de efterforsker.
APG og tilsvarendes problem er at piratkopiering netop ikke er tyveri og at politiet derfor ikke går ind og forsøger at håndhæve loven.
Et andet problem er at private et eller andet sted er fredet når det gælder andre krænkelser af imtrielle rettigheder, patenter m.m.
Gravatar #25 - nemesis6
24. mar. 2005 16:18
#23

Der er ingen grænse når det kommer til APG og dets kollegaer.
Gravatar #26 - bjerh
24. mar. 2005 16:19
#6 nu skriver han jo også "mindst lige så kriminelle".. ;P
Gravatar #27 - SmackedFly
24. mar. 2005 16:52
Det her bør give minimum en betinget straf til de implícerede, alle det har vidst noget om det ligger til fængselsstraf...I min bog...
Gravatar #28 - dct_flare
24. mar. 2005 17:55
#27 Yes yes. Og betingede straffe til 60% af den danske befolkning. Der er jo INGEN der ander hvad der er foregået der. Tror sgu ikke at APB har BEDT ham om at ligge falsk materialle på deres server. Men ved ikke, men det lyder sgu for åndsvagt. Der findes også politibetjente som planter falske beviser fordi de VED at at kriminel er det men ikke har beviserne. Dette gør ikke handlingen mere kriminel, men det gør tilgængæld heller ikke politet mere eller mindre kriminel. Ligsom med APB.
Gravatar #29 - mix
24. mar. 2005 18:02
#28 dct_flare

Der findes også politibetjente som planter falske beviser fordi de VED at at kriminel er det men ikke har beviserne. Dette gør ikke handlingen mere kriminel, men det gør tilgængæld heller ikke politet mere eller mindre kriminel.


Jeg forstår ikke hvad du prøver at sige. Bliver man ikke mere kriminel hvis man bryder loven?
Gravatar #30 - rasmoo
24. mar. 2005 18:11
s/antipiratbyrän/antipiratbyrån

Det ville nok have været smart at melde lidt klart ud, istedet for pakke sin røv ind i vat, som ham der Henrik Pontén gør. Nu sidder man jo indtil videre med en frygt om at APB (eller APG for den sags skyld) ikke er 100% afvisende overfor sådanne metoder/fejltagelser.
Gravatar #31 - hatten
24. mar. 2005 18:31
Deres interne mand stod dog ikke for alt det "ulovlige" materiale.

#28 Du er en idiot. Skriv dit post igen, og læs det igennem mindst fire gange før du sender det.
Gravatar #32 - Silentkill
24. mar. 2005 18:38
#31
Men han mister vel al troværdighed hvis han bare stod for 0.01% af det.
Gravatar #33 - Rammu
24. mar. 2005 18:48
Piratgruppen har en interessant kommentar på forsiden:
http://piratgruppen.org/

Bahnhof kommenterer også:
http://isp.bahnhof.se/nyheter/index.php/

Og forresten sorry... Det hedder Antipiratbyrån og ikke Antipiratbyrän... kan jo smutte, men who cares ;)

/Rammu
Gravatar #34 - SKREWZ
24. mar. 2005 20:10
#28 Du er en idiot. Skriv dit post igen, og læs det igennem mindst fire gange før du sender det.

#30 -- Du mangler en '/'. :)
Gravatar #35 - asger
24. mar. 2005 21:03
så kan de lære det... sys de skulle tage og stikke piben lidt ind...
Gravatar #36 - dynamism
24. mar. 2005 22:05
Ifølge visse svenske medier, så har APB fået leveret ekstra hardware til Bahnhof, da det de ville lægge ind ikke kunne være der....
Gravatar #37 - SKREWZ
24. mar. 2005 22:20
#36 -- Link.
Dette er egentlig interessant i det hele taget -- nogen, nævn noget, en sådan lobbyorganisation kan bruge diskplads hos en ISP til?
Gravatar #38 - hejmanden
24. mar. 2005 23:19
Viser jo bare at man skal ignorere de regninger de sender en.. Ik at jeg har fået en.. men kender en som har fået en på 115.000 kr. og hans pc havde 40 gb plads.. og han aner ik hvor alle de film, programmer, spil og musik skulle have været henne. Trods han havde lige knapt 31 gb fri plads..

De er nogle forbandet fuskere APG!
Gravatar #39 - Æselrytteren
25. mar. 2005 00:40
O, jeg brækker mig over alle disse partiske udtalelser! "For dem der ønsker en lidt mere sandfærdig version af denne historie.. check isp.bahnhof.se@nool" – hvorfor i alverden skulle man stole mere på de anklagede end anklagerne? Lad os nu bare vente og se, hvad de finder ud af hinsidan; Så slipper vi også for alle de der "Nå, det må I undskylde – jeg var lige lovlig opfarende der! Jeg indrømmer, jeg tog fejl!" Om Antipiratbyrån eller Bahnhof er nogle fuskere, om det hele beror på en misforståelse eller der er en tredjepart involveret skal jeg ikke kunne sige, men lad os nu holde os til "uskyldig indtil dømt skyldig (og har anket og er blevet fundet skyldig·x)".
Gravatar #40 - superlayer
25. mar. 2005 01:57
Ja hvis bare APG og deres svenske pendant også så sådan på tingene.
Gravatar #41 - Whoever
25. mar. 2005 02:20
nu kan jeg gå i seng med et stort smil på læberne..

Jeg kan virkelig ikke finde på noget bedre at sige end:

"AHAHHAHAHHAAHHAAHAHA"

Det er sgu da for grinagtigt..
Gravatar #42 - ZnabelA
25. mar. 2005 07:42
Er der andre end mig der har problemer med at download Logfiler.zip fra bahnhofs' hjemmeside?
Gravatar #43 - .dot
25. mar. 2005 10:01
#42 - Ja
Gravatar #44 - hejmanden
25. mar. 2005 10:47
#39 man kan ikke stole på nogen dommere.. jeg havde anmeldt en person 37 gange, alt fra hærværk, chikane, forfølgelse, trusler på livet, forsøg på indtrængen osv... uden politiet gjorde noget somhelst.. selv da jeg optog ham sige vi skulle alle dø, filmet ham foran huset osv osv osv.. gjorde de intet! Jeg tog så selv op og hev fat i ham, og så løj han om at vi skulle have sparket ham mindst 30 gange i ansigtet.. og det troede dommerne på uden han havde fået nogen skader.. forpulet møgland! Jeg snyder hvor jeg kan, og jeg hjælper aldrig politiet mere, eller retsvæsnet! OG det værste er han er narkoman, jeg har beviser på at han optager sin søn nøgen (han er blevet fjernet pga. han sparkede sønnen til blods hver aften).. han har side op og side ned hos politiet for ugerninger.. Men ja! LORTE RETSVÆSEN!
Gravatar #45 - zoomster
25. mar. 2005 11:21
De skal da bare gøre det hele lovligt :D
Tænk på det! De er kunstnere, de fleste kunstnere lever af vand og brød og bliver først berømte efter de er døde!! Hvorfor så støtte dem til at blive grådige :D
Gravatar #46 - mujaffa
25. mar. 2005 11:33
Okay, en del af jer har tydeligvis forstået det helt forkert.

En gut var administrator (siteop) for en af serverne og da han havde alvorlige private økonomiske problemer indgik han en aftale med APB om at han ville få et pengebeløb for at komme med informationer om nogle servere der kørte der. Han kom så med informationer om 3, men APB fandt vist 7 eller 8.
Han havde uploaded nogle af de ting der var på et par af serverne men langtfra det hele og jeg mener heller ikke man kan kalde det at plante beviser når det nu var en meget lille del han egentlig stod for.
Rougie kaldte han sig.
Gravatar #47 - ChrashOverride
25. mar. 2005 11:48
#46
det er da i højste grad at plante beviser uanset hvor meget eller hvor lidt det måtte dreje sig om, da det sætter spørgsmål ved all beviserne hvis et stk bevis er planetet uanset størrelsen eller mængden, og det må få følger uanset hans økonomiske status da han har miskriditeret troværdig heden hos nogle og da dette er også uanset om de var skyldige
eller ikke skyldige.

Da der står i international lov at hvis en "påstået" forbryder kan bevise at beviserne er blevet plantet på ham fra falder sagen øjebliklig, da den som har plantet bevis materialet miskriditere sig selv.
Gravatar #48 - DUdsen
25. mar. 2005 12:28
#46 hele problemet er at APB er en flok advokater med partsinteresse i sagen, ikke en uvildig politimyndighed, APG og tilsvarende har svjv ingen ret til at efterforske eller indfiltrere grupper.

Et andet problem er at man formenteligt også har handler med tiltale frafald hvis manden hjalp APB, nogen det svenske politi ikke nødvendigvis bare kan gøre, og så lød retskendelsen iøvrigt på hele bahnhof og ikke på den/de servere APB selv havde været med til at sætte op over de sidste par år.
Det er i det hele saget en gang forfærdeligt rod APB har lavet, men det er hvad man kan forvente når man går bort fra princippet om magtens treenighed.
Problemet er netop at piratkopiering ikke er tyveri men en økonomisk twist, og at sådan noget som regel afgøres ved at begge parter møder i rette ikke ved at der foretages en politi lignende efterforskning.
Det gør at ingen har helt styr på hvad der er ret og rigtigt når den ene part bestlutter sig for at agere som om de var en piliti myndighed.

De 2 mænd der nu er fyret fra bahnhof var indvolveret i det underlige spil der somme tider kaldes sceenen og, handler om at skubbe mest matriale rundt, vi taler altså ikke om p2p fildelere eller distribution til ret mange menesker, og det var det miljå APB forsøgte at indfiltrere.
Gravatar #49 - wysiby
25. mar. 2005 13:24
#44 og #45, hvad havde jeres indlæg med det her at gøre ?
Gravatar #50 - DusteD
25. mar. 2005 16:11
HA !! :D nice refernece sag :) kan helt sikkert blive nyttigt i fremtidige sager.. men igen.. liberalisters troværdighed kan vel altid undergraves.. mener.. grådighed er jo roden til (al) kriminalitet.. gælder vel både pirater og antipirater ? :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login