mboost-dp1

unknown

SuSE vil sælge PC’er online

- Via News.com.com - , redigeret af Zero

I samarbejde med computerproducenten Microtel Computer Systems, og den gigantiske amerikanske forretningskæde Walmart, vil SuSE nu tilbyde færdige computere prækonfigurede med SuSE Linux 8,2.

Forhandlingen sker via Walmart.com, så i første omgang er det kun amerikanerne, som kan benytte sig af tilbudet. At sælge Linux-PC’ere er ikke nyt for Walmart, de har tidligere solgt computere med Mandrake.

Priserne starter ved 289 dollars, svarende til ca. 2.000 kroner, hvor en tilsvarende billig Windows-baseret computer, koster godt $100 mere. Spørgsmålet er så om denne prisforskel, kan få potentielle købere til at vælge SuSE maskinen.





Gå til bund
Gravatar #1 - sKIDROw
16. jul. 2003 08:25
Lyder som en glimrende ide.
Og Suse laver en glimrende distro iøvrigt.
[Spørgsmålet er så om denne prisforskel, kan få potentielle købere til at vælge SuSE maskinen.]
Det virkelig gode spørgsmål er desværre, hvor mange der vil benytte denne konfiguration blot køre fdisk og smide en ulicenseret Windows på?.. ;o/
En ting der undre / irretere mig, er det faktum at det kun er på de små konfigurationer de tilbyder Suse/Mandrake.
Ikke at det er aktuelt for mig der altid samler selv, men syntes ikke signal værdien er ret god.. ;)
Gravatar #2 - Whoever
16. jul. 2003 08:39
De mså konfigurationer er billege, og dermed får de en hel del flere potentielle kunder.

Er da smart nok..
Gravatar #3 - sKIDROw
16. jul. 2003 08:42
Jeg syntes det er fjollet KUN at tilbyde det på de mindste konfigurationer.
Det bør være muligt at vælge på ALLE konfigurationer.. ;)
Gravatar #4 - seahawk
16. jul. 2003 08:45
#3:

Sagen er at de eneste der køber "store" maskiner idag er folk der spiller spil på deres maskine - og der kommer du pt. ikke uden om windows(Fik cs til at køre under wine igår, så nu er den eneste grund til at have windows på min maskine mit økonomi system! :o))

Så jeg ville tvivle på at en highend maskine med linux ville sælge!
Gravatar #5 - TullejR
16. jul. 2003 08:51
Men SuSE 8.2 er simpelhen genial - den får XP til at virke gammeldags =) og hvis i skulle være i tvivl så bruger jeg den lige nu =) så skal jeg bare have gfx driver til at virke korrekt...
Gravatar #6 - sKIDROw
16. jul. 2003 08:52
#4 seahawk

Det er da for helvede de samme maskiner.. ;)
Præ-installations skiver skal kun laves en gang.
Og hvis man så ikke sælger lige så mange med Suse på, så præ-installere man jo bare det færre af dem med det.
At smide en præ-installation på tager få minutter på en moderne maskine.
Kan ikke se problemmet.. ;)
Gravatar #7 - seahawk
16. jul. 2003 08:58
#6:

Ja, men du skal stadig bestemme FØR den kommer ud i butikken hvad der skal være på.

Og hvis omsætningshastigheden på maskinen er mindre end 1/uge kan det ganske enkelt ikke svare sig at have den stående et sted som walmart - og jeg vil tro at det er det der er grunden bag at de ikke har highendmaskiner - omsætningshastigheden er ganske enkelt for lav
Gravatar #8 - Mort
16. jul. 2003 09:05
Har de ikke haft gjort det før (Med stor fiasko), eller var det Lindows de prøvede at sælge dengang ?

#5: Kan du nævne nogen af de fede features som den har, for os som ikke har prøvet den ?
Gravatar #9 - sKIDROw
16. jul. 2003 09:27
#7 seahawk

[Ja, men du skal stadig bestemme FØR den kommer ud i butikken hvad der skal være på.]

Jeps.
Det er jeg fuldt indforstået med.

[Og hvis omsætningshastigheden på maskinen er mindre end 1/uge kan det ganske enkelt ikke svare sig at have den stående et sted som walmart - og jeg vil tro at det er det der er grunden bag at de ikke har highendmaskiner - omsætningshastigheden er ganske enkelt for lav]

De fleste af os, ville da gladeligt forudbestille spanden med det rigtige OS, hvis endelig det skulle komme til det.. ;)
Det er det faktum at de overhovedet ikke giver mulighed for det der genere mig.. ;)
Gravatar #10 - seahawk
16. jul. 2003 09:39
#9:

Sagen er bare at folk der vil købe en toptunet lækker maskine under alle omstændigheder ikke ville købe den hos wallmart...(Men bortset fra det - du kan få maskiner med op til P4 2.53 HT - ikke helt lowend skulle jeg mene! :))
Gravatar #11 - TullejR
16. jul. 2003 10:06
#8:
1) det er den første linux distro der fuldt ud understøtter mit grej (mangler at indstallere nvidia gfx driver, har lidt kvaler med det)
2) sammen med kde ser det hammer godt ud
3) dens shell er det flotteste jeg har set endnu, ikke bare hvidt på sort men grafik =)
4) det er MEGET hurtigere end mandrake 9.1 på min maskine
5) det er gratis med ftp install
har haft det installeret i 4 timer og der har højst været en reboot, men linux i det hele taget er federe end windåse... sådan er det =)

open source = power to the people
Gravatar #12 - sKIDROw
16. jul. 2003 10:07
#10 seahawk

[Sagen er bare at folk der vil købe en toptunet lækker maskine under alle omstændigheder ikke ville købe den hos wallmart...]

LOL!
Nej.. :)
Rigtige mænd bygger da også deres spand selv.. ;oD

[(Men bortset fra det - du kan få maskiner med op til P4 2.53 HT - ikke helt lowend skulle jeg mene! :))]

Det kunne man jo nok også leve med.. ;)
Gravatar #13 - Dark-Light
16. jul. 2003 10:18
#11
Er du sikker på at Suse 8.2 er gratis ?
1 reboot på 4 timer lyder da af meget ? :)
Gravatar #14 - lundeman
16. jul. 2003 10:25
#11

En RIGTIG shell har ikke grafik.. Det er REN tekst.
Personligt kører jeg med forskellige farver på min tekst, men grafik ?? På min WM endeligt, og rigeligt af den, syn's selv den nye KDE er SEJ, men i min shell.. nej tak.. ikke i min shell.!
Gravatar #15 - TullejR
16. jul. 2003 10:35
#13: Den ene reboot var lige efter installationen. så vidt jeg erindrer skal jeg reboot windows xp 5-6 gange før alt kører nogenlunde.

og ja, SuSE 8.2 er gratis hvis man laver en ftp-install (altså henter data'ene mens man installerer dem) det tog dog omkring 4-5 timer med en 512/128 linie ud...

#14: Det er skam det rigtige shell, men der er vist et baggrundsbillede og såen lidt eye-candy. det er et vildt flot shell, og igen: det er det rigtige shell ved suse 8.2 ...
Gravatar #16 - Pally
16. jul. 2003 10:36
#9
Wallmart + low-end er forretningsmæssigt det fornuftigste sats. Hvis det slår igennem så kommer high-end maskinerne sikkert osse med.

Off topic:
[Men SuSE 8.2 er simpelhen genial [** snip troll-bail **] og hvis i skulle være i tvivl så bruger jeg den lige nu =) så skal jeg bare have gfx driver til at virke korrekt...]

[har haft det installeret i 4 timer og der har højst været en reboot]

Hmmm, min tvivl er s'gutte forsvundet bare fordi du bruger det i 4 timer og tilmed stadig har problemer med grafik-kortet. LOL, dagens griner!
Gravatar #17 - TullejR
16. jul. 2003 10:41
#16: Du har aldrig prøvet linux, vel? og hvis du endeligt vel høre hvad problemet er så skriver jeg det da gerne her.

Min kernel er optimeret til athlon, og for at installere gfx driveren under linux skal jeg bare have lavet noget sjovt med en-eller-anden fil, som jeg lige skal have en geek til at hjælpe lidt med.

og nej, 4 timer er ikke meget, men jeg har til gengæld haft flere 1000'ende timer sammen med windows xp og det har da overbevist mig om at det skoder noget så grusomt.
Gravatar #18 - Disky
16. jul. 2003 10:42
Pally

jeg har brugt suse 8.2 på min server lige siden det kom frem, jeg har rebootet en gang, og det skyldes serveren skulle flyttes fra et rum til et andet.

Min laptop kører også Suse8.2, og Suse fandt alt hardware i første forsøg, endda mit ATI grafik kort uden problemmer. Det magtede win2000 ikke engang.
Gravatar #19 - sKIDROw
16. jul. 2003 10:44
#14

Det er sådan set bare en framebuffer splashscreen.. ;)
Intet mystisk ved det.. :)
Hvis ikke du vil have baggrund på, kan du nøjes med at bruge det til at få højere opløsning i konsollen.. ;)
Gravatar #20 - TullejR
16. jul. 2003 10:46
#19: Så kom det tekniske udtryk også for det, hehe. men det ser sku da godt ud syns jeg. der er faktisk mere stil over det shell end over win XP hvis jeg skal være ærlig...
Gravatar #21 - Dark-Light
16. jul. 2003 10:55
Hvad skal man gøre for at få FTP Installationen af Suse 8.2 ?
Gravatar #22 - TullejR
16. jul. 2003 11:00
#21: downloade boot iso'en fra suse's hp (www.suse.com)
loade driveren til ens netkort efter man har bootet med cd'en
angive ip adresse og lignende. dhcp også muligt
skrive ip'en på serveren (217.9.113.66)
og skrive stien til filerne på serveren (/pub/suse/i386/8.2/)
det er meget lige til, men ved standard opsætning skal den i alt hente omkring 1.4 GB, mener jeg...
Gravatar #23 - Pally
16. jul. 2003 11:02
#18, #19
Jo, jeg kender til *nix, men har jeg udtalt mig om OS'et???

Nej; jeg griner over dine argumenter som mildt sagt er sølle:

"...hvis i skulle være i tvivl så bruger jeg den lige nu..." Åh ja, virkeligt et godt argument. Og hvorfor er det faktum at du bruger en specifik distribution en blå-stempling? Duh!

"har haft det installeret i 4 timer og der har højst været en reboot" Uden din forklaring i #17 er den sætning så paradoksal som den kan være. Jeg troede seriøst et øjeblik på at du var en under-cover linux-basher...

"linux i det hele taget er federe end windåse... sådan er det" Igen et argument der rykker...NOT! Den sætning alene er flame-bait og modarbejde din pointe. Jeg har dyb respekt for mange på Newz der argumenterer godt for noget de interesserer sig for (sKIDROw er et godt eksempel; respekt: ja, enig: langt fra altid); fanboi-comments har jeg ingen respekt for.

"1000'ende timer sammen med windows xp og det har da overbevist mig om at det skoder noget så grusomt" Hey! Der er faktisk tegn på et argument der næsten kan tages alvorligt. Der er håb endnu...

#18
Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg har ikke rakket ned på dist'en overhovedet, det er kun sket i TullejRs lille verden.

Whatever, jeg fik mig dagens grin. Tid til at nyde solen :)
Gravatar #24 - lundeman
16. jul. 2003 13:01
#19
Se DET er fornuftig brug.. Jeg har set det gjort på RedHat engang før, men har ikke selv rodet med det. (har dog tænkt på det mange gange). Nogle gode guides/howto's ?

Roder faktisk meget sjældent på selve konsollen, tildels pga. den ringe opløsning. Bruger mest linux til serverbrug, og PuTTY som SSH klient, så har jeg hvad jeg skal bruge, men når der fx. rodes med firewall, kan det blive nødvendigt med konsol adgang. (som regel pga. en fejl.)
Gravatar #25 - skyttegaard
16. jul. 2003 13:15
#1 - sKIDROw:

- snip -

En ting der undre / irretere mig, er det faktum at det kun er på de små konfigurationer de tilbyder Suse/Mandrake.

- snip -

Jeg kan forestille mig en meget god grund - prisen for f.eks. en OEM Windows XP er ca. 100 USD - uanset hvilken single processor maksine, man sælger den med.

I Walmart's tilfælde her betyder det altså, at man kan sælge maskinen ca. 26% billigere med Linux end med XP (389 mod 289) - og det ser rigtigt godt ud i salgsmaterialet.
Sammenligner vi med en high end Windows PC til f.eks. 2000 USD vil besparelsen stadig være 100 USD - men her kun 5%
Gravatar #26 - sKIDROw
16. jul. 2003 13:40
#24 lundeman

[Console drivers]
[*] VGA text console
[*] Video mode selection support
Frame-buffer support --->
[*] Support for frame buffer devices (EXPERIMENTAL)
[*] VESA VGA graphics console

Herefter skal opløsningen vælges i grub eller lilo.

[klip]

Here is a chart of kernel mode numbers for the 'vga=' boot parameter.

| 640x480 800x600 1024x768 1280x1024
----+-------------------------------------
256 | 0x301 0x303 0x305 0x307
32k | 0x310 0x313 0x316 0x319
64k | 0x311 0x314 0x317 0x31A
16M | 0x312 0x315 0x318 0x31B

[Edit]
Min tabel fik vist i tryk 16.. ;o/
Gravatar #27 - SilverWolf
16. jul. 2003 15:42
TullejR

Hvis du har nvidia kort er det nemt at få det til at få X til at kører, det kræver lidt arbejde, men det virker.

Hent linux driver på nvidia.com

./NVIDIA...sh

Kør installationen igennem, hvis den ikke kan finde et modul hos dem skal du lige installere kernel source, så den kan finde den at kompile ud fra.
Derefter når installationen er kørt igennem, skriver du

modprobe nvidia

derefter mangler du kun lige at rette /etc/X11/XF86config-4, hvor din skærmdriver skal ændres til nvidia, den står evt. til nv, eller vesa, alt efter hvad du har prekonfiugeret.

Så det bare startx, så er du kørende :)=
Gravatar #28 - lundeman
16. jul. 2003 16:53
#26 sKIDROw

Hmm.. det lugter af at man selv skal kompilere sin kerne..
Det er sådan set heller ikke noget problem. jeg er bare ret glad for RedHatNetwork, så det må lige vente lidt.. overvejer dog at gøre det da jeg så får mulighed for sshfs o.lign.
Gravatar #29 - MightyPalm
16. jul. 2003 19:17
#27
Et godt eksempel på et af problemerne. For en newz.dk-læser er dette ikke noget problem, men førstegangsbrugeren er allerede ude og hente et solidt reb han kan hænge sig i.
Nvidia drivere på XP: tænd computeren...
skal de optimeres: hent fra hjemmeside, dobbeltklik, genstart.

Og Nvidias drivere en endda rimelig lette på linux (har kun erfaring med debian, slack og RH), i forhold til ATI (uha ATI mobility på min bærbare var pain).

Hvilket minder mig om; nogen der har en driver til et ATI mobility M7 på BeOS? :)
Gravatar #30 - sKIDROw
16. jul. 2003 21:38
#28 lundeman

Det kommer an på om din kerne står sådan i forvejen, hvilket den meget vel kan gøre.. ;)

#29 MightyPalm

[Et godt eksempel på et af problemerne. For en newz.dk-læser er dette ikke noget problem, men førstegangsbrugeren er allerede ude og hente et solidt reb han kan hænge sig i.]

Nå nå..
Så er det nu heller ikke værre.
Vi er nu mange hjælpsomme nørder til at hjælpe folk i gang.. ;)

[Og Nvidias drivere en endda rimelig lette på linux (har kun erfaring med debian, slack og RH), i forhold til ATI (uha ATI mobility på min bærbare var pain).]

Har prøvet at sætte begge dele op under Gentoo, og syntes ikke det var det store problem.
En god dokumentation er det halve arbejde.
Må dog indrømme at jeg hverken bruger den originale nvidia eller ati driver.. ;)
Bruger kun dem fra portage, langt mere gennemførste.
For nvidia's vedkommende er det dog deres man bruger, dog pakket om og gjort mere gennemført installationsmæssigt.. ;)
Og med ati bruger jeg xfree-drm ebuilden, hvilket installere fri software dri moduler.
Det virker 100%.. :)
Gravatar #31 - MightyPalm
16. jul. 2003 22:55
#30
Jeg har det fra erfaring, der findes _masser_ af førstegangsbrugere der aldrig vil nå langt nok til at kunne få fat på en hjælpsom nørd på nettet(og det er trods alt ikke alle der kender en hjælpsom nørd).

Anyway, min pointe er, langt de fleste mennesker der går ud og køber en computer vil bare i gang med at bruge den (jeg har flere gange snakket med fornærmede kunder der havde fået at vide at deres nyindkøbte system var klar til brug, men de skulle altså lige køre den lille xp-start-ting hvor man vælger brugernavn osv. igennem). at man overhovedet behøver at gøre noget ud over at købe computeren, samle den og købe samtlige 317 udgaver af the sims at spille på den kommer virkelig bag på folk.

Så længe at man skal bruger >1 time på at sætte sig ind i styresystemet, så er det ikke "brugervenligt" nok til hr. og fru danmark. Det er i hvert tilfælde det indtryk jeg har gennem de 20-30.000 kunder der ligger i databasen på mit arbejde.

Men jeg fik da også mine drivere til at køre. Inklusive mine cisco drivere til mit wireless kort, men det krævede bare en del timers kløen i nakken (indtil jeg fandt ud af at driveren ikke kunne snakke sammen med kortet medmindre jeg downgradede firmwaren).
Gravatar #32 - <3Thinkpads
16. jul. 2003 23:23
Tja det rigtige sjove er hvis man klikker "add to cart" får man tilbudt at købe en pizzabager..
Gravatar #33 - zartie
17. jul. 2003 05:13
#31
Hr og fru danmark kan fandeme heller ikke finde ud af Windows første gang de sætter sig hen til det! Problemet er at Hr og fru danmark tror at en computer er ligesom deres bil. De køber den, drejer på nøglen, og kører han og fylder benzin på! det kører bare! indtil den går i stykker (eller bare punkterer). Så står de der på landevejen og ligner en forvirret windows bruger
Gravatar #34 - Disky
17. jul. 2003 06:27
MightyPalm:
Så skulle du prøve Suse 8.2, den fandt alt mit hardware i min Dell Inspirin 8200 inklusiv mit ATI Radeon Mobility grafik kort, og installerede korrekte drivere osv. Det rykker bare :)
Gravatar #35 - Naish
17. jul. 2003 07:06
Suse 8.2 er meget behagelig distribution. Dog synes jeg at Suse skulle lave et samarbejde med NVidia således at deres driver var bundled med Suse.

Det gælder i hele taget alle store linux distros. Lav dog en aftale med NVidia om at bundle driveren.

Derudover virker Suse 8.2 meget gennemført. Den har 2 bugs som jeg stadig arbejder lidt med. Den ene i opstarten af Apache, den anden er gemt i /etc/init.d/kbd

En advarsel til alle som har en Dell D800 Laptop, den kan Suse ikke rumme når det gælder om at sætte X op (1920x1200 pixels rummer den ikke). Så hvis nogen mangler en XF86config så send mig en besked.

MVH
Naish
Gravatar #36 - seahawk
17. jul. 2003 08:38
#35:

Problemet er jo dybest set Nvidia der nægter at lave opensource drivere - hvis ikke det var tilfældet, ville det ikke være det store problem!
Gravatar #37 - sKIDROw
17. jul. 2003 09:07
#31 MightyPalm

[Jeg har det fra erfaring, der findes _masser_ af førstegangsbrugere der aldrig vil nå langt nok til at kunne få fat på en hjælpsom nørd på nettet(og det er trods alt ikke alle der kender en hjælpsom nørd).]

Sådan er det jo.
Men mener nu ikke problemmet er så stort som det bliver gjort.

[Anyway, min pointe er, langt de fleste mennesker der går ud og køber en computer vil bare i gang med at bruge den (jeg har flere gange snakket med fornærmede kunder der havde fået at vide at deres nyindkøbte system var klar til brug, men de skulle altså lige køre den lille xp-start-ting hvor man vælger brugernavn osv. igennem). at man overhovedet behøver at gøre noget ud over at købe computeren, samle den og købe samtlige 317 udgaver af the sims at spille på den kommer virkelig bag på folk.]

Et faktum der gør at det ikke kun er GNU/Linux er 'ikke er klar til familien danmark'.. ;)

[Så længe at man skal bruger >1 time på at sætte sig ind i styresystemet, så er det ikke "brugervenligt" nok til hr. og fru danmark. Det er i hvert tilfælde det indtryk jeg har gennem de 20-30.000 kunder der ligger i databasen på mit arbejde.]

Det skal man heller ikke i hverken Mandrake, Redhat eller Suse.
Ihvertfald ikke længere end en tilsvarende Windows.. :)

[Men jeg fik da også mine drivere til at køre. Inklusive mine cisco drivere til mit wireless kort, men det krævede bare en del timers kløen i nakken (indtil jeg fandt ud af at driveren ikke kunne snakke sammen med kortet medmindre jeg downgradede firmwaren).]

Sammen bøvl er ikke ukendt i Windows sammenhæng heller.. ;)

#36 seahawk

Enig.
Men det bunder så vidt jeg har ladet mig fortælle i, at de var dumme nok til at underskrive en NDA på et tidspunkt.
Gravatar #38 - Naish
17. jul. 2003 10:15
#36

Hvor er problemet? Suse kan som distributør (og et kommercielt firma) sagtens lave et partnerskab hvor de sender driveren med ud på deres CD version.

Det er faktisk pinligt at det ikke er sket for længe siden.

Det har intet med opensource at gøre. Alle der bruger nvidia driveren tainter so-wie-so deres kerne.
Gravatar #39 - sKIDROw
17. jul. 2003 10:37
#38 Naish

[Hvor er problemet? Suse kan som distributør (og et kommercielt firma) sagtens lave et partnerskab hvor de sender driveren med ud på deres CD version.]

Behøver de mig bekendt ikke engang være 'kommercielle' for.
Både Nvidias og ATIs driver ligger i portage på Gentoo'en.. :)

[Det er faktisk pinligt at det ikke er sket for længe siden.]

Det er fjollet at de ikke idet mindste har give muligheden under installationen.

[Det har intet med opensource at gøre. Alle der bruger nvidia driveren tainter so-wie-so deres kerne.]

Jeps.. :o/
Iøvrigt en af grundende til at jeg indtil videre holder mig til ATI, hvor der findes frie drivere.. :)
Som forøvrigt virker ret godt.. ;)
Gravatar #40 - flywheel
17. jul. 2003 17:19
#36 Det stopper ikke der, nVidia nægter et udlevere specs. period - NDA or no NDA.
Gravatar #41 - sKIDROw
17. jul. 2003 18:16
#40 Flywheel

Godt man har ATI.. ;)
NDA's are evil!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login