mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Meget spændene projekt, var det ikke netop derfor Playstation(1) ikke kunne eksporteres til visse lande?
Men giver det ikke et problem med at tjene penge på Playstation. Er prisen på maskinen ikke meget lav i forventning om at der kommer penge ind på spil licenser?
Det kunne også være sjovt at se diverse grid projekter bruge ens grafikkort til at lave beregninger.
Men giver det ikke et problem med at tjene penge på Playstation. Er prisen på maskinen ikke meget lav i forventning om at der kommer penge ind på spil licenser?
Det kunne også være sjovt at se diverse grid projekter bruge ens grafikkort til at lave beregninger.
Sagen er bare at dette PS2 cluster ikke er brugbart ud fra en økonomisk betragtning(Men cool ikke desto mindre! :))
Og det største problem i at bruge graffikkortet, er at båndbredden til resten af verdenen ikke er stor nok - det vil sige at du skal kunne uploade et dataset til graffikkortet og så foretage en "lang" beregning og så hente et forholdsvis lille dataset - problemet er at der ikke er særligt mange fornuftige beregninger der opfylder disse krav - specielt ikke når en shader ikke kan være særlig stor.
(En helt anden ting - admins: kan i ikke få Midtdata til at lave nogle bannere der ikke æder så meget cpu-tid på min maskine?!?!?)
Og det største problem i at bruge graffikkortet, er at båndbredden til resten af verdenen ikke er stor nok - det vil sige at du skal kunne uploade et dataset til graffikkortet og så foretage en "lang" beregning og så hente et forholdsvis lille dataset - problemet er at der ikke er særligt mange fornuftige beregninger der opfylder disse krav - specielt ikke når en shader ikke kan være særlig stor.
(En helt anden ting - admins: kan i ikke få Midtdata til at lave nogle bannere der ikke æder så meget cpu-tid på min maskine?!?!?)
#3/#4:
Det undre mig også bravt - men iexplore.exe(Jeg udvikler webapplikationer til ie, så jeg er tvunget til at bruge skidtet! :() ligger og æder 20-25% cpu når jeg har newz.dk åben...
#5:
Den fejler jo netop på at dine shader programmer ikke kan være særligt store... Så mit bud vil være ikke forløbigt! :)
Det undre mig også bravt - men iexplore.exe(Jeg udvikler webapplikationer til ie, så jeg er tvunget til at bruge skidtet! :() ligger og æder 20-25% cpu når jeg har newz.dk åben...
#5:
Den fejler jo netop på at dine shader programmer ikke kan være særligt store... Så mit bud vil være ikke forløbigt! :)
#2 Hvis du gad læse artiklen, så stod der faktisk en pris, for denne computer. 50.000$ hvilket svarre til 314.000 kr. Og vil du mene at det er dyrt for en supercomputer. ???
Og omkring netværket, der skriver de at de har brugt nogen af HP's grumme hurtige switche. Såe jeg tror nok at den virker lige så godt som andre supercomputere.
Og omkring netværket, der skriver de at de har brugt nogen af HP's grumme hurtige switche. Såe jeg tror nok at den virker lige så godt som andre supercomputere.
# 6 og 8
hvad bruger I af OS osv.? min iexplore bruger 0-2%
Jeg bruger:
P4 2400@3000Mhz 512MB ram
Win XP med SP
explorer 6.0 med nyeste SP
hvad bruger I af OS osv.? min iexplore bruger 0-2%
Jeg bruger:
P4 2400@3000Mhz 512MB ram
Win XP med SP
explorer 6.0 med nyeste SP
#7:
Læste ikke lige den artikel, men den der blev linket til i den tilsvarende slashdot historie for nogle dage siden, hvor det også blev belyst at en PS2 ca. har en regnekraft som en P3-600, og set i det lys skulle det nok bedre kunne betale sig at købe eksempelvis en flok mini-itx kort og sætte op med noget openmosix istedet!
Så nej, jeg mener sådan set ikke at det er en fornuftig løsning - men lad mig vende argumentet om - hvis det er sådan en fantastisk ide, hvorfor gør alle det ikke? Kapitalisme er normalt MEGET hurtig til at finde måder at spare penge på...
Andre:
Win2k med servicepacks og updates på en Dell P3-1GHz bærbar med 512MB RAM - skulle i hvert fald nok mene den burde kunne trække et par animerede giffer.... ;o)
Læste ikke lige den artikel, men den der blev linket til i den tilsvarende slashdot historie for nogle dage siden, hvor det også blev belyst at en PS2 ca. har en regnekraft som en P3-600, og set i det lys skulle det nok bedre kunne betale sig at købe eksempelvis en flok mini-itx kort og sætte op med noget openmosix istedet!
Så nej, jeg mener sådan set ikke at det er en fornuftig løsning - men lad mig vende argumentet om - hvis det er sådan en fantastisk ide, hvorfor gør alle det ikke? Kapitalisme er normalt MEGET hurtig til at finde måder at spare penge på...
Andre:
Win2k med servicepacks og updates på en Dell P3-1GHz bærbar med 512MB RAM - skulle i hvert fald nok mene den burde kunne trække et par animerede giffer.... ;o)
#11 jeg indsendte også denne nyhed i forgårs ... og det var slet ikke til denne artikkel, det var Pcworlds artikkel. Og jeg kan også se at min artikkel tekst er skrevet helt om.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&Artic...
Og jeg gjorde det kun fordi jeg mente at det var en nyhed som var værd at viderebringe. Men det lader til at Newz.dk ikke er så hurtige som de ellers plejede at være.
Ud fra overstående artikkel læste jeg det som om at det var en billig måde at lave en supercomputer på. Har ikke lige set slashdot's artikkel.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&Artic...
Og jeg gjorde det kun fordi jeg mente at det var en nyhed som var værd at viderebringe. Men det lader til at Newz.dk ikke er så hurtige som de ellers plejede at være.
Ud fra overstående artikkel læste jeg det som om at det var en billig måde at lave en supercomputer på. Har ikke lige set slashdot's artikkel.
Linket til den undersøgelse der konkluderer at en PS2 ikke er meget hurtigere end en P3-600(Og en del langsommere med store datasets)
http://spawn.scs.uiuc.edu/research/sonyps2/ps2proj...
http://spawn.scs.uiuc.edu/research/sonyps2/ps2proj...
#9 cpu-tid måles ikke i % men i tid, altså timer, minutter og sekunder.
Alle de iexplorer.exe der har højst brugt 2 minutter, og de har været åbne hele dagen.
#14 så vidt jeg kan huske har en PS2 nok regnekraft til at kunne slå en nyere P4. Men den gode ting er vel også 128bit, vil jeg tro vil være en god ting til database og filservere.
Alle de iexplorer.exe der har højst brugt 2 minutter, og de har været åbne hele dagen.
#14 så vidt jeg kan huske har en PS2 nok regnekraft til at kunne slå en nyere P4. Men den gode ting er vel også 128bit, vil jeg tro vil være en god ting til database og filservere.
#15, fisker.. det går slet ikke at måle cpu tid i dette tilfælde. Tiden siger intet om det nuværende forbrug, men kun det samlede forbrug. Procent er derfor godtnok et mål - at han påstår han har 0% CPU forbrug kan så diskuteres i teorien.
---
AMD Athlon XP 1800+ her, Win XP (modvilligt) SP1, og intet unormalt højt cpu forbrug - 2-4% iflg. taskman.
---
AMD Athlon XP 1800+ her, Win XP (modvilligt) SP1, og intet unormalt højt cpu forbrug - 2-4% iflg. taskman.
Min computer, 2,8 ghz p4, geforce 4200, ligger som regl på 0% med hensyn til newz men en gang kommer den da op på 20% :)
#16
Nej, det kan faktisk ikke diskuteres, da han jo har mulighed for at bruge 0,4999999999% og derefter runde ned til 0% pga. der er kun et betydende ciffer i 0.
#16
Nej, det kan faktisk ikke diskuteres, da han jo har mulighed for at bruge 0,4999999999% og derefter runde ned til 0% pga. der er kun et betydende ciffer i 0.
Jeg starter med at skyde mig i foden ved ikke at læse de 19 første indlæg.
Men jeg vil gerne brokke mig lidt over resumét på nyheden. Forskellen på cpu og gpu bliver mindre og mindre. PS2'ens gpu er at par SSE processorer som er godt til instruktioner som bliver brugt til 3d.
Men jeg vil gerne brokke mig lidt over resumét på nyheden. Forskellen på cpu og gpu bliver mindre og mindre. PS2'ens gpu er at par SSE processorer som er godt til instruktioner som bliver brugt til 3d.
er sikker på at man kan få mere for de penge hvis man brugte pc hardware og siden at de har kører disk netkort og linux fra sony hvor er udfordringen så vil hellere se hvor kraftig en spand man kan bygge med pc hardware for de penge
#15
"Men den gode ting er vel også 128bit, vil jeg tro vil være en god ting til database og filservere."
Hvad mener du med det? Bare fordi at deres gpu kan arbejde med 128bit, gør den ikke nødvendigvis hurtigere til at være database- eller filserver(tror faktisk at det er den type programmer som kan få mindst ud af en "128bit" cpu).
De 128bit betyder jo bare at den kan arbejde på 4x32bit eller 8x16bit. Og det er altså kun en fordel hvis du kan finde en masse data som skal behandles på samme måde, som fx 4pixels der skal optegnes ens.
Hvis man kan sige at den har en 128bit gpu, så er mmx cpu'er(Pentium MMX og senere) 64bit og SSE cpu'er(Pentium3 og senere) 128bit.
"Men den gode ting er vel også 128bit, vil jeg tro vil være en god ting til database og filservere."
Hvad mener du med det? Bare fordi at deres gpu kan arbejde med 128bit, gør den ikke nødvendigvis hurtigere til at være database- eller filserver(tror faktisk at det er den type programmer som kan få mindst ud af en "128bit" cpu).
De 128bit betyder jo bare at den kan arbejde på 4x32bit eller 8x16bit. Og det er altså kun en fordel hvis du kan finde en masse data som skal behandles på samme måde, som fx 4pixels der skal optegnes ens.
Hvis man kan sige at den har en 128bit gpu, så er mmx cpu'er(Pentium MMX og senere) 64bit og SSE cpu'er(Pentium3 og senere) 128bit.
oc: Sandt, men det var saa ikke maalet med projektet. Det kan man overlade til de mange HW websites der goer det hele tiden.
Kommentarer om performance/pris/nytte er noget af en misforstaaelse af projektet, laes artiklen igen, f.eks. denne linie: "Det hele er blevet bygget som et eksperiment, for at se hvor hurtigt man kan benytte standard hyldevarer".
De forventer at commodity hardware (PS/PC/whatever) bliver billigere og billigere i forhold til kraftigt stigende ydelse. De siger tillige at de regner med at kommende generationer af commodity hardware, maaske allerede den naeste generation, vil kunne goere dette rentabelt.
Artiklen er ogsaa taget lidt ude af kontext, det er en del af deres commodity clustering interesser der blandt andet producerer foelgende: Cluster-in-a-Box, Display Wall-in-a-Box og
Access Grid-in-a-Box (se http://www.ncsa.uiuc.edu/).
GPU er et marketingsord, som PwR900 ogsaa bemaerker. Det er vist en NVidiaopfindelse.
Kommentarer om performance/pris/nytte er noget af en misforstaaelse af projektet, laes artiklen igen, f.eks. denne linie: "Det hele er blevet bygget som et eksperiment, for at se hvor hurtigt man kan benytte standard hyldevarer".
De forventer at commodity hardware (PS/PC/whatever) bliver billigere og billigere i forhold til kraftigt stigende ydelse. De siger tillige at de regner med at kommende generationer af commodity hardware, maaske allerede den naeste generation, vil kunne goere dette rentabelt.
Artiklen er ogsaa taget lidt ude af kontext, det er en del af deres commodity clustering interesser der blandt andet producerer foelgende: Cluster-in-a-Box, Display Wall-in-a-Box og
Access Grid-in-a-Box (se http://www.ncsa.uiuc.edu/).
GPU er et marketingsord, som PwR900 ogsaa bemaerker. Det er vist en NVidiaopfindelse.
GPU(Graphics Processing Unit) er meget vel et marketingsord, men det er vel ligeså godt som CPU(Central Processing Unit). GPU'erne er jo trods alt lavet til grafik, og er ikke den CENTRALE processor.
#24 Kegle
Jeps det er rigtigt.
Men for folk der bruger deres computer til noget fornuftigt, kan den efterhånden oblikatoriske GPU jo lige så godt bruges til noget fornuftigt.. ;)
En seti klien som udover at være hårdt optimeret til ens cpu, men også udnytter ens GPU til bristepunktet ville jo være smart.. ;)
Jeps det er rigtigt.
Men for folk der bruger deres computer til noget fornuftigt, kan den efterhånden oblikatoriske GPU jo lige så godt bruges til noget fornuftigt.. ;)
En seti klien som udover at være hårdt optimeret til ens cpu, men også udnytter ens GPU til bristepunktet ville jo være smart.. ;)
Idéen med at bruge konsoller til at lave seriøse beregninger vil give problemer for brancen og dens kunder.
Jeg kan tage fejl, men jeg mener at have læst at microsoft solgte deres Xbox til under produktionsprisen, for så at tjene pengene ind på at sælge spil. Denne "balance" vil jo forsvinde hvis nogle ligepludslig købte et abnormt antal maskiner uden at ville købe spil. Jeg ved ikke om sony gør det samme, men det var vist almindeligt i consolbrancen.
(Dette er sandsynligvis grunden til at microsoft er så mobsede når det kommer til at modde boxen)
Jeg kan tage fejl, men jeg mener at have læst at microsoft solgte deres Xbox til under produktionsprisen, for så at tjene pengene ind på at sælge spil. Denne "balance" vil jo forsvinde hvis nogle ligepludslig købte et abnormt antal maskiner uden at ville købe spil. Jeg ved ikke om sony gør det samme, men det var vist almindeligt i consolbrancen.
(Dette er sandsynligvis grunden til at microsoft er så mobsede når det kommer til at modde boxen)
#26 det kan kun være producenternes eget problem... de må sælge deres produkt på en sådan måde at de kan tjene penge på det, ellers too bad...
ellers svarer det jo lidt til at sige at man sælger cykler til underpris for at tjene penge på cykelhjelme og lappegrej, og derefter siger at folk ikke må bruge deres cykler som dørstoppere eller lignende fordi at så tjenes der ingen penge på ekstraudstyr...
ellers svarer det jo lidt til at sige at man sælger cykler til underpris for at tjene penge på cykelhjelme og lappegrej, og derefter siger at folk ikke må bruge deres cykler som dørstoppere eller lignende fordi at så tjenes der ingen penge på ekstraudstyr...
Kegle: Jo, GPU'en er den CENTRALE processor paa grafikkortet. Men alt i alt har du naturligtvis ret, thi pragmatisme er konge (omend ikke en udbredt holdning paa dette forum generelt) og det vigtigste er at folk ved hvad man taler om. Non-techies forstaar GPU og techies forstaar begge dele.
DaQuar: SONY begyndte at tjene godt paa deres PS2 et stykke tid efter den kom paa markedet og en kombination af det dejligt simple design og masseproduktion begyndte at vise sin vaerdi. Fornyligt har de lavet yderligere en cost-optimering og sejler saa vidt vides i smulte vande m.h.t. profit paa hardwaren.
DaQuar: SONY begyndte at tjene godt paa deres PS2 et stykke tid efter den kom paa markedet og en kombination af det dejligt simple design og masseproduktion begyndte at vise sin vaerdi. Fornyligt har de lavet yderligere en cost-optimering og sejler saa vidt vides i smulte vande m.h.t. profit paa hardwaren.
#25:
Nu må i snart.. Konsoller vil sandsynligvis aldrig være costeffektive til at foretage generelle beregninger - ganske enkelt fordi det ikke er det de er lavet til!
Det samme med GPU'er, ja, de kan foretage ganske specifikke beregninger ret hurtigt, men der er så mange andre ting de er forfærdeligt dårlige til at det ikke vil virke i praksis...
Jeg gad f.eks. godt se en skrive en seti@home klient med 1024(eller hvor mange det nu er) vektor instruktioner...
Så jeg er frygtelig ked af at skuffe de kreative mennesker, men det er ikke noget der bare er i nærheden af at være realistisk idag!
Og Fisker_Q: Jeg vil anbefale du sætter dig bare en anelse ind i ting før du kommer med ideer som at PS2 ville være godt for fil/db-servere på baggrund af at den kan foretage 128bit beregninger - det får dig til at virke så håbløst uvidende...
#23:
Ja, jeg ved godt at det ikke var formålet med forsøget, men ang. deres konklusion: Prøv at forestille dig du havde givet en sjat af skatteydernes penge på at finde noget som viste sig ikke at være så smart endda - så reder man den hjem på en sådan utroligt uspecifik konklusion, ellers ville dem der har bevilget pengene sidde med en stor næse... :)
Nu må i snart.. Konsoller vil sandsynligvis aldrig være costeffektive til at foretage generelle beregninger - ganske enkelt fordi det ikke er det de er lavet til!
Det samme med GPU'er, ja, de kan foretage ganske specifikke beregninger ret hurtigt, men der er så mange andre ting de er forfærdeligt dårlige til at det ikke vil virke i praksis...
Jeg gad f.eks. godt se en skrive en seti@home klient med 1024(eller hvor mange det nu er) vektor instruktioner...
Så jeg er frygtelig ked af at skuffe de kreative mennesker, men det er ikke noget der bare er i nærheden af at være realistisk idag!
Og Fisker_Q: Jeg vil anbefale du sætter dig bare en anelse ind i ting før du kommer med ideer som at PS2 ville være godt for fil/db-servere på baggrund af at den kan foretage 128bit beregninger - det får dig til at virke så håbløst uvidende...
#23:
Ja, jeg ved godt at det ikke var formålet med forsøget, men ang. deres konklusion: Prøv at forestille dig du havde givet en sjat af skatteydernes penge på at finde noget som viste sig ikke at være så smart endda - så reder man den hjem på en sådan utroligt uspecifik konklusion, ellers ville dem der har bevilget pengene sidde med en stor næse... :)
hmmm tænk hvis man kunne lave et netværk der brugte ledig cpu-tid alle steder på nettet - lidt ala siti@home men også brugte den idle tid som er selv om computeren ikke står stille... eller man kunne låne cpu tid hos naboen :o) ville sikkert spare en masse opgraderinger.
Men sikkerheden et nok heller itop hvis de skal implementeres.. men man kan se muligheder :o)
Men sikkerheden et nok heller itop hvis de skal implementeres.. men man kan se muligheder :o)
#30:
Nej, det ville ikke hjælpe dig, da 90-95% af den cpu tid folk forbruger bliver brugt på ting som spil! Og der hjælper det ikke rigtigt noget at sende beregningerne over et netværk...
Det eneste sted jeg kan se en fordel vil være hos folk der arbejder med tung 3d grafik, men for lige netop den slags mennesker eksisterer den funktionalitet jo...
Nej, det ville ikke hjælpe dig, da 90-95% af den cpu tid folk forbruger bliver brugt på ting som spil! Og der hjælper det ikke rigtigt noget at sende beregningerne over et netværk...
Det eneste sted jeg kan se en fordel vil være hos folk der arbejder med tung 3d grafik, men for lige netop den slags mennesker eksisterer den funktionalitet jo...
Tanken var nu også mest tænkt i et frit system hvor netværket ikke ville begrænse brugerens muligheder.
Jeg ved ikke hvor meget af din tid foran computeren går med spil, men for mit vedkommende drejer det sig max om 15%, og når jeg så spillede kunne det i det frie system være en mulighed for at naboens computer fx. brugte lidt cpu-tid på at styre AI'en. Fordi han på netop det tidspunkt kun sidder og surfer på nettet.
Jeg ved ikke hvor meget af din tid foran computeren går med spil, men for mit vedkommende drejer det sig max om 15%, og når jeg så spillede kunne det i det frie system være en mulighed for at naboens computer fx. brugte lidt cpu-tid på at styre AI'en. Fordi han på netop det tidspunkt kun sidder og surfer på nettet.
Jaja - 10-15% af din tid - men nu snakkede jeg cpu tid... :)
Det er jo de færreste tidspunkter man bruger sin cpu(særligt meget) idag, ud over når man spiller...
Det er jo de færreste tidspunkter man bruger sin cpu(særligt meget) idag, ud over når man spiller...
Jeg tror vi er enige så, jeg vil udnytte den cpu-idel tid som er hos andre, for at kunne afvikle programmer/spil hurtigere og samtidigt tilbyde cpu-kraft i de 80% af den tid hvor jeg sidder foran computeren og ikke bruger over 90% af cpu-kraften.
Alt i alt ville jeg kunne køre mere krævende programmer på en mindre computer.
Alt i alt ville jeg kunne køre mere krævende programmer på en mindre computer.
Ja, men mit argument er så bare at der er rimeligt få tidspunkter hvor det er praktisk muligt - nu nævnte du jo selv at du kunne lade AI'en i spillet styres fra din nabos maskine, men hvad sker der så det øjeblik naboen selv går i gang med at spille? Eller han slukker sin maskine?
Det KAN løses, men ikke uden at det ofte vil føre til at du får nogle meget kedelige sideeffekter, og da hr. og fru. jensen ikke gider sætte sig ind i hvad der sker, men bare ringer til deres support, vil det give en stor stor support byrde for dem der prøvede at gøre den slags...
Så alt i alt har jeg svært ved at se særligt mange steder hvor det kan udnyttes i praksis sålænge det er noget der skal bruges realtime.
Det KAN løses, men ikke uden at det ofte vil føre til at du får nogle meget kedelige sideeffekter, og da hr. og fru. jensen ikke gider sætte sig ind i hvad der sker, men bare ringer til deres support, vil det give en stor stor support byrde for dem der prøvede at gøre den slags...
Så alt i alt har jeg svært ved at se særligt mange steder hvor det kan udnyttes i praksis sålænge det er noget der skal bruges realtime.
fra artiklen:
By contrast, it is almost impossible for researchers to install the Linux system on Microsoft's Xbox game console
Det kan jeg da ikke forstå - men de mener måske uden mpd chip?
By contrast, it is almost impossible for researchers to install the Linux system on Microsoft's Xbox game console
Det kan jeg da ikke forstå - men de mener måske uden mpd chip?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.