mboost-dp1

unknown

Striden om bolignetværk når nye højder

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

Konflikten mellem Bo42, et boligselskab på Bornholm, og Jay.net når nye højder. 2 gange i løbet af en uge har ukendte gerningsmænd saboteret internet forbindelsen til Bo42. Bl.a. har Bo42 fået et fiberkabel klippet over. Dette har ejeren af Jay-net, Jakob Kjærgaard, indrømmet var ham, men sagt var varslet til Bo42.

Der har været kold luft mellem Bo42 og Jay.net efter Bo42 opsagde aftalen med Jay.net efter et uklart forløb.

Sagen har indtil videre resulteret i, at Jay.net har politianmeldt Bo42 for at skifte låse på skabe med Jay.nets udstyr.

Bo42 har anmeldt de 2 tilfælde af hærværk på deres udstyr til politiet. Der er i begge tilfælde vidner, men endnu ingen sigtede.

Problemerne berører ca. 700 boliger hvor der leveres bredbånd og telefoni. Brugerne er efter diverse artikler splittet i sagen, og de fleste vil bare have stabile forbindelser.





Gå til bund
Gravatar #1 - Hack4Crack
26. okt. 2005 18:37
mærkelige mennesker, troede ikk der var adsl på bornholm...
Gravatar #2 - Pakster
26. okt. 2005 18:41
#1 misforstået. det handler IKKE om adsl!!! godt klaret!!!!

overvej lige hvor mange mennsker der er uden adgang til gratis porno! Det er en KATASTROFE!!

Om 9 måneder vil de få MEGET travlt på sygehusenes fødestuer.
Gravatar #3 - webwarp
26. okt. 2005 18:48
Well de svenskere har det sq gor godt .. Jeg vil også have hurtigt net, uden at folk graver mine kabler over dog.. 700 boliger.. er det ikke alt hva der er ude på den øde ø.. Så mon ikke det svenske politi hurtigt får styr på det..
Gravatar #4 - boomer
26. okt. 2005 19:04
#3 Du er vel ikke seriøs når du skriver svenskere..
for du ved forhåbentligt at bornholm er dansk..

Men utroligt at det skal gå hen og udvikle sig til hærværk.

jeg ville blive godt gal hvis min internetforbindelse bare forsvandt et par gange.. for det tager lige lidt tid at splejse sådan et par kabler..
Gravatar #5 - exalter
26. okt. 2005 19:06
Velkommen til 3B...

Utroligt at man både som voksne, og som respektive firmaere kan opføre sig sådan. Det overrasker mig gang på gang - 700 mennesker er trods alt berørt af deres opførsel.

Jeg forstår godt at de er splittet - det virker (på mig) som om at de er lige gode i sagen. Det handler vel bare om at de får noget net+telefon hurtigst muligt igen også kan de ellers slås om kabler samt udstyr bagefter.
Gravatar #6 - Xray
26. okt. 2005 19:08
#3

Undskyld jeg bliver nødt til at sige det men.... LooooooooooL
Gravatar #7 - dar
26. okt. 2005 19:11
Meget sjov sag, hjemmesiden played.dk har været nede i mange måneder pga. uenighed med netop Jay.Net. I den tid tilbageholdte de played servere pga uenigheder. De fik dem først tilbage efter at have været i fogedretten og alt muligt.

I denne sag er situationen så omvendt, nemlig at jay.net har noget i klemme. Og hvad gør de så? Jo de går ud og saboterer og opfører sig som små børn, men det må de jo om.

Men helt klart, efter disse to hendelser er Jay.Net ikke et firma jeg har lyst til at bruge.
Gravatar #8 - thure
26. okt. 2005 19:27
#7
Nu er det det jo ikke Jay.Net som har noget i klemme i denne situation. Det er boligselskabet, som brugte Jay.Net til TV, telefon og internet, som har noget i klemme her. Boligselskabet opsagde alle kontrakter med Jay.Net på vejne af alle husstande, men de beholdte Jay.Net's udstyr (inkl. fiberkabler).
Gravatar #9 - fess0r
26. okt. 2005 19:34
lol! Hold kæft hvor er begge parter til grin :D små børn i det de tror der er en børnehave. Jeg er godt nok glad for at tdc kan finde ud af, at det er kunderne det drejer sig om, og interne stridigheder ikke skal gå ud over dem. til grin!
Gravatar #10 - aspbuilder
26. okt. 2005 19:43
Det var jay.nets ejer som klippede kablet, hvilket resulterede i at 220 boliger ikke havde tv/telefon/internet i 9 timer.
Det var hvad Jakob Kjærsgaard sagde til os på radioen.
DR Bornholm
Gravatar #11 - chiller
26. okt. 2005 19:45
christ, tænk lidt mere på forbrugerne og lidt mindre på flere penge i jeres lommer er alt jeg har at sige ... hvor er det utroligt plat at sådan noget sker... troede man havde set det meste, men det er fandme utroligt
Gravatar #12 - franke1
26. okt. 2005 19:53
http://www.computerworld.dk/art/24709
Det er da ifølge denne artikel, Bo42 der ejer kablerne!
Gravatar #13 - wAsabi
26. okt. 2005 19:54
utroligt at folk ikke kan bruge hjernen og opnå et fællesskab i en boligselskab!

med inet og hvad det ellers kan indbefatte .... af goder
Gravatar #14 - Törleif Val Viking
26. okt. 2005 19:55
Hvor er de kabler klippet over henne? Har ejeren af Jaynet gravet sig ned til dem eller bare taget og klippet stikket over i enden?

De første er svært at reparere, det andet er noget nemmere.
Gravatar #15 - dar
26. okt. 2005 19:57
#8 Det er jo netop det de har (synes de selv)

Citat fra nyheden:
"Sagen har indtil videre resulteret i, at Jay.net har politianmeldt Bo42 for at skifte låse på skabe med Jay.nets udstyr."
Gravatar #16 - mech0z
26. okt. 2005 19:57
Jay.net havde efter sigende varslet det for 14 dage siden pga. linjen var solgt til et andet bolignet på bonholm og de havde derfor sat kablerne over til det andet bolignetværk... det siger computerworld
Gravatar #17 - webwarp
26. okt. 2005 20:03
hva pokker sker der for flamebait .. kalder jeg sq misbrug .. !
Gravatar #18 - steffen.larsen
26. okt. 2005 20:09
Jeg har læst om den her sag i et stykke tid nu, og hverken Jay.net eller Bo42 lyder specielt uskyldige.

Jeg flytter snart hjem til øen efter at have boet i Kbh, og jeg er på venteliste hos Bo42. Som nørd kan denne sag sagtens have stor indflydelse på mit valg af lejlighed... Vi nørder vil da have stabile forbindelser!

Men det er da meget sjovt at Jay.net i starten skrev breve til deres ex-kunder i Bo 42 (altså beboerne), og skrev at de var på deres side. Og så cutter de kablerne... ;)

En anden mere seriøs ting er at ældres alarmer også benytter Jay.net services, så de ihvertfald et stykke tid var uden mulighed for at alarmere nogen. Jeg skal ikke kunne sige om det virker igen.
Gravatar #19 - steffen.larsen
26. okt. 2005 20:11
#17
Det er da flamebait at komme med totalt irrelevante kommentarer, som fornærmer bornholmere, som undertegnede. Unødvendigt fyld i tråden.
Gravatar #20 - ano
26. okt. 2005 20:20
#14
I artiklen står der, synderen har gravet et hul som er 70cm dybt, men stadig lidt skægt at personen ved hvor han/hun skulle grave.
Gravatar #21 - amokk
26. okt. 2005 20:39
franke1: i artiklen står der at bo42 har installeret et netværk, og at jaynet leverer internetforbindelsen... så det er stadig jaynets fiberkabel i følge artiklen
Gravatar #22 - Windcape
26. okt. 2005 20:41
Gah.. endnu et bevis på at Jay.net er en omgang svindel.
Gravatar #23 - < chicken-jon >
26. okt. 2005 21:24
Nu sidder jeg tilfældigvis lige i en kælder her i Rønne på BORNHOLM (#3),,, og syntes personligt IKKE det er sjovt at blive kaldt svensker…

Du syntes jo nok heller ikke det er sjovt folk begynder at se på dig som handigkappet og hjælper dig med alt selv om du selv kan,,, fordi folk netop betragter dig som handigkappet…

Sådan er der mange her der ser på sagen… Det er ikke første gang det der pis bliver fyret af… Selv aviserne har ville give Bornholm væk for at sejer over svenskerne i en gang spasserbold…

#2
Porno er jo ikke engang værd at se på… Og husk kondomet er jo opfundet ;)
Og hvem siger nej til sex med kæresten ??? Det tror jeg ikke mange fyre gør ;)

#1
Jo vi har skam også noget hurtigere end 56k modem… Vi har også plads til biler og det der er stører… Men jeg ved jo ikke om om du er med i den del af danskere der tror man kan gå rundt om Bornholm på under 30 min og ikke tror der kan køre biler her på øen…

Nå man her til sidst kan jeg da lige fortælle at en af mine venner bor lige der hvor striden forløber… Og hvis man i dag syntes TDC er noget lort eller behandler danskerne dårligt… Så kan jeg sige at TDC behandler en som konger og dronninger… For det er dog den værste service man kan få som der er det… Og det virker næsten aldrig…

Nå men nu slutter jeg her fra Bornholm…

Og webwarp(#3) tænk lige før du skriver næste gang tak…
Gravatar #24 - Nextnx
26. okt. 2005 22:15
Hehe, For søren da, hvor ville prisen på "gaffa" stige og for ikke tænke på tekniker besøg hver gang, hvis TDC og CC begyndte på det samme idioti. "TDC: Afbestilling af dsl kræver tekniker besøg på xxx.-" :S

Jeg fatter ikke Jay.net, Er administration af deres krydsfelte så besværligt, at det er nemmere fræse ud og klippe fiberkabelet over.
Gravatar #25 - SEJ
26. okt. 2005 22:44
Jeg er bare glad for at jeg ikke har noget med ITRent/Jaynet at gøre længere. Arbejdede for ItRent, da projectet var i sin spæde opstart, og var ovre og se på forholdene. Fandt hurtigt ud af at der var noget muggent ved det firma, og da Jaynet så meldte ud at min chef var en fusker, trak jeg mig derfra. Han skylder mig forresten stadig 3 mdr. løn... Fik i det mindste en blærbar ud af det... Well... Henvend jer ikke til www.itrent.dk eller Magnanet som det hedder nu. fuskerfirma som ikke har forstand på noget og som stadig påstår at det er dem som har opført BO42's bolignet.

Jaynet er derimod en af de større spillere i DK. Fatter ikke helt hvad der er gået galt mellem Tom Westerdahl og Jakob... tror de har nogle personlige problemer, og det er det hele denne twist drejer sig om.

Til alle jer BO42 borgere (som ikke kan læse dette)... Trist for jer
Gravatar #26 - ali babba
26. okt. 2005 22:49
jeg glæder mig til jay.net en dag bliver nævnt for noget positivt i medierne. men det sker ik. har selv mærket hvordan de fatter meget lidt derinde.
Gravatar #27 - Azjo
26. okt. 2005 23:20
Ehm ja. Hvorfor lukkede han ikke bare forbindelsen til de boliger? Det burde vel ikke være så svært.
Gravatar #28 - Cyberguyen
26. okt. 2005 23:45
Vi benytter jay.net som leverandør på en 45 mbit ude på arbejdet og har ikke haft nogen problemer med kundeservice eller noget i al den tid vi har haft dem som udbyder.
Så vidt jeg husker, så er det telia som lagde kablerne ind og så er det hele forbundet til DIX'en i Lyngby.
Som jeg kunne læse ud fra nogle af kommentarerne, så har boligselskabet skiftet til en anden leverandør. Det er nok derfor at jay.net ikke kan lukke for forbindelsen, fordi ledningen er flyttet lokalt i boksen.
Jay.net burde nok have haft fat i politiet og fået hentet udstyret. Men man kan jo ikke hente kabler osv. som er gravet ned. Indtil politiet osv. er gået igang, så har boligselskabet måske siddet og grinet over jay.net.
Selvtægt er ikke i orden, men et eller andet sted kan jeg godt forstå jay.net.
Gravatar #29 - TheAvatar
27. okt. 2005 05:24
Lyder som det barnerøvsfirma til Jay.net jeg var kunde hos engang - havde dog forestillet mig, at det havde været André, som havde nuppet kablet, men den ene er vel ligeså god som den anden.
Og kender jeg Jay.net ret, så har de lavet rod i det med fakturaerne, så har de ikke sendt de mails ud med god varsel (gjorde de ikke da de lukkede min forbindelse - der fik jeg en advarsel 1½ time før nedlukning kl 12). Eller jo, selvfølgelig har de gjort det hele præcis efter bogen! Bare lige mig, som har været uheldig...

Kunne forestille mig, at Bornholm har haft internet/telefoni i ganske lang tid hos TDC - et par måneder efter Jay.Net bliver indblandet, så går det hele i hat og briller? Sikke da et sjovt tilfælde :)
Gravatar #30 - elo
27. okt. 2005 06:24
I tidernes morgen da CS serverhosting boomede med CS server + ventrilo osv osv, og man rendte rundt og byggede de her hostingløsninger, var jay.net nogen af dem som meldte sig på forbindelsessiden. Problemet den gang var at de ikke kunne levere stabile båndbreddegaranterede linier og linier med lave svartider, eller jo det påstod de jo at kunne det var dog ikke tilfældet.

Jeg har egentlig intet til overs for dem da de dengang lavede alle mulige krumpspring for at fralægge sig ansvaret for de dårlige forhold på deres 100 / 1000mbit linier på trods af massiv dokumentation på at det var inden for deres eget net problemerne lå. Det skal omgående nævnes at det ikke var nogen problemer der betød linierne var nede ej heller nogen problemer man ville kunne mærke specielt hvis man blot havde linien som forbindelse til omverdenen, der ville den have kørt som en drøm.
Gravatar #31 - TheAvatar
27. okt. 2005 06:40
#30 ja deres netværk er egentlig ganske godt, når det virker. Hvis det ikke gør, har de flere gange været evigheder om at få problemerne løst.
Synd et ellers godt netværk bliver ejet af sådan nogle !#¤!"¤!
Gravatar #32 - mryom
27. okt. 2005 10:27
Gæt en boltsaks :) Så er det lige pludselig fri adgang :)
Gravatar #33 - ChrashOverride
27. okt. 2005 17:14
OUTCH OUTCH thats going to cost a pretty penny.....

Jeg mener skære et Fiber kable over det alt efter hvor stort det er vil det næsten bedere betale sig at lægge et nyt. Godt jeg ikke skal betale den regning.

Det er bla. Der for at de kabler der er lagt på havebunden har optil (efter hvad jeg ved) ½ kilometer slack så hvis der skulle opstå det der hedder (T-Face) undersøisk jordskælv vil kablet ikke blive brudt, for det er ikke billigt at reperarer et Fiber kable eller lægge et nyt.
Der ud over har de repeater vær 100 Km(muligvis længere afstand.) som hvis kablet skulle blive strukket giver repeatern slip på den ende der bliver trukket i.
Gravatar #34 - Disky
27. okt. 2005 19:41
#33
Du kan nu 'sagtens' svejse lysleder fibre sammen igen, det er ikke nemt, men kan sagtens lade sig gøre.

Og nej man bruger ikke en 'lodde kolbe' :)
Gravatar #35 - Cyrack
27. okt. 2005 19:52
#33 - CO:

Kunne det have noget at gøre med det faktum at et undersøisk kabel er lidt svært at drysse forbi med en teknikervogn?

At svejse et fiber-kabel sammen er ikke den store videnskab, omend det kræver erfaring. Kender en der arbejder på fiber, og jo, det kan tage en del tid, men det er langt fra umuligt og det er bestemt ikke billigere at ligge et nyt kabel. (i øvrigt meget spændende instrument, hvor man har to mikrometerskruer man justerer på, når man så kan se (vha. mikroskop) at de to kabelspidser er sat ud for hinanden svejses de med et tryk på en knap.)
Gravatar #36 - Disky
27. okt. 2005 20:25
#35
hehe det var dig der snakkede om et 'vådt' kabel, jeg taler om det på Bornholm (som forresten er en dejlig DANSK ø).

Men du har bestemt ret i det er et spændende instrument man bruger til det. Har arbejdet på en fabrik der producerede antenneanlæg, inkl. dem med Fiber.
Gravatar #37 - Deternal
27. okt. 2005 20:31
Tjeah, indtil man får en endelig afklaring kan vi alle jo kun gætte, men umiddelbart vil det lyde meget logisk at Jay.net ejer både fiberkabel og udstyr.

Det er ihvertfald den løsning de fleste bolignet har fået.

Så derfor må Jay.Net selvfølgelig gerne klippe kablet, hvis det er deres ejendom.

Jeg må da også gerne klippe mine egne netkabler, hvis jeg syntes det var sjovt.

Mht. professionalisme mv. så må man da sige at det er en form for kvalitetsstempel at de har DR som kunder.
Gravatar #38 - ZOPTIKEREN
27. okt. 2005 21:03
#35
Ud over selve splejsningen skal det undersøiske kabel ved også kevlarforstærkes igen?
Gravatar #39 - Cyrack
27. okt. 2005 21:13
#38 -ZOPTIKEREN:

Tja, man efterlader jo ikke bare splejsningen totalt ubeskyttet :-)

Svjh fra nogle sø-kort jeg har set er undersøiske kabler også markeret så fiskere/whatever ved hvor det ikke er tilladt at have _noget_ som helst til at blive trukket over havbunden og det er også markeret med bøjer på de dybder hvor det er relevant, simpelthen fordi en kabelbrud under vand er en frygtelig dyr ting + det tager en masse tid.

På jorden kan en reperation klares på relativ kort tid.
Gravatar #40 - ZOPTIKEREN
27. okt. 2005 21:20
#39
Det lyder somom du ved noget om det. Er det hold i den med hajangrebene på søkablerne, ved du det? Jeg er lidt i tvivl på om det er en joke eller ramme alvor.

fyi så er alle kabler ikke markeret åbenbart. Skibet min fætter, tror jeg nok, var ombord på blev under en udrulning af undersøiske fiberkabler passet op af britiske krigsskibe og bedt om at stoppe. Så vidt jeg husker det fortalt stoppede de ikke, da de ikke mente de havde noget i klemme indtil de klippede et par undersøiske kabler over som bestemt ikke var markeret på søkort.
Gravatar #41 - Cyrack
27. okt. 2005 21:26
Almindeligvis efterlader man ikke nye kabler på havbunden (de gamle telegrafkabler blev bare efterladt til sig selv, uden mulighed for reperation), men med de nye pløjer man dem ned i havbunden, for at undgå tåbelige fiskere og andet godt der ikke fatter noget i en branderet.
Hvordan det helt præcis foregår kan jeg ikke huske, har bare lyttet en masse til ham når han har fortalt om sit arbejde :-)

Ang. haj-angreb: han har aldrig snakket om det, og helt ærligt så tror jeg den hører til i samme kategori som spøgelser og andre tusmørkehistorier. Husk på at inde ved land (dvs. lav vanddybde) findes der netop større trusler som trawlere, mens de dybere dybder hverken byder på hajer eller trawl. Men jeg kan da ikke afvise det, synes bare det lyder for usansynligt set i lyset af de andre trusler mod et kabel
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login