mboost-dp1

No Thumbnail

Steve Jobs kåret til verdens mest magtfulde forretningsmand

- Via CNN - , indsendt af holmen

Det amerikanske erhvervsmagasin Fortune har lavet en liste med de 25 mest magtfulde forretningsfolk i verden.

På førstepladsen, som den mest magtfulde forretningsmand, er Apples øverste direktør, Steve Jobs, blevet placeret.

Det er blandt andet på grund af den store indflydelse, Apple har haft på computerverdenen, mens Steve Jobs har været direktør.

På listen er blandt andet stifterne af Google også repræsenteret på en 4. plads og Microsofts grundlægger Bill Gates på en 7. plads.





Gå til bund
Gravatar #1 - casperbruun
29. nov. 2007 09:15
Er jeg den eneste, som synes det er mærkeligt, at direktøren for Apple og Microsoft altid bliver nævnt med navn, mens Google's aldrig bliver det?

Jeg ved ikke engang hvad han/hun hedder :p
Gravatar #2 - auchenberg
29. nov. 2007 09:20
Jeg ved ikke engang hvad han/hun hedder :p


Jeg vidste det faktisk heller ikke, før jeg googlede lidt :)

Google Management
Gravatar #3 - xstefan
29. nov. 2007 09:21
han har tjent alle sine penge på den legendariske irack ! :P
Gravatar #4 - Modvig
29. nov. 2007 09:22
#3 The iRack wants more in it!

Taget i betragtning af, at for bare 5 år siden blev de spået en total fatal dødsdom, ja så er det sku da noget af en succes den kære Steve har formået sig at bygge op
Gravatar #5 - frostic
29. nov. 2007 09:23
Jeg er slet ikke overrasket over dette. Apple er 100% kvalitet. I de senere år har de fået en kæmpe andel på markedet. Godt gået!
Gravatar #6 - Collins
29. nov. 2007 09:25
#3, var der ikke snak om at iRack netop var vildt ustabil, og grunden til at de igen valgte at bruge lukket kode, var at de ville dække over deres latterligt dårlige forberedelser omkring udviklingen?
Gravatar #7 - apr3ntice
29. nov. 2007 09:27
#5 - Apple er 99% hype og 1%kvalitet
Gravatar #8 - iluka
29. nov. 2007 09:30
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at se ham som særligt magtfuld. Langt størstedelen af markedet for forretnings-it bruger ikke apples produkter og kunne aldrig drømme om det.

Der er mange forbrugere der tale om hvor fantastisk apples forbrugerprodukter er, men i praksis er de fleste forbrugeres kendskab til apple begrænset til en iPod.

Ja apple er en stor virksomhed, men f.eks. Microsoft er LANGT større, og microsofts produkter har langt større indflydelse på de fleste menneskers arbejde og hverdag. De beslutninger som Microsoft tager han langt større indflydelse hvilket set med mine øjne gør Microsoft og hermed Bill Gates langt mere magtfuld end Steve Jobs.

Og tænk på hvilken magt andre branchers ledere har. Hvilken indflydelse har det på vores hverdag når olieprisen stiger? Det har real indflydelse, modsat apple der primært levere underholdningsprodukter som folk bare kan lade være med at bruge hvis de f.eks. ikke har råd.

Den type af lister er altid omgæret af en masse hype, og jeg medgiver gerne at Steve Jobs er en af de mest hypede forretningsmænd for tiden. Dem med virkelig indflydelse og hermed magt er dem man ikke hører om i medierne hvert andet øjeblik.
Gravatar #9 - xstefan
29. nov. 2007 09:30
6#

kan det godt være.. mener mere at det er ment som en joke omkring usa og irak. :P

men ret mig hvis jeg tager fejl
Gravatar #10 - xstefan
29. nov. 2007 09:33
apple ligger jo heller ikke særligt højt på greenpeace's rangliste over de mest miljørene firmaer.. de ligger som nr. 6 .... ^o)
Gravatar #11 - ||Talin||
29. nov. 2007 09:37
har også lidt svært ved at se hvordan de lige kommer frem til det, og hvor de måler. Er ret sikker på at analysen er baseret primært fra det amerikanske synpunkt.

Lidt sjovt med en andel artikel jeg læste her til morgen...

http://crn.dk/index.php/news/show/id=26634
Gravatar #12 - Collins
29. nov. 2007 09:38
#10, til gengæld ligger de vist rimelig godt i forhold til børnearbejde i 3. verdenslande, så vidt jeg husker en test fra Tænk.
Men sådan er det tit nu om dage, pest vs kolera
Gravatar #13 - DanaKaZ
29. nov. 2007 09:39
#10 Læs her:

Ars Technica
Gravatar #14 - Mr.Weasel
29. nov. 2007 09:40
#9 Jeg tror pointen er at Bill Gates faktisk ikke har så meget magt over Microsoft mere, mens Steve Jobs har 100%, næsten, kontrol over Apple. Apple har i høj grad også presset andre brancher, f.eks. musik industrien mere end Microsoft nogensinde har gjort. Microsoft levere den teknologi folk at bruge og efterspørg, mens Apple i større stil presser teknologien, ind i mellem også over det punkt hvor folk har brug for den.

Steve Jobs ejer desuden en rimelig voldsom mængde aktier i Disney.

På den andenside tror jeg ikke der kan være tvivl om at Microsoft har langt mere magt end Apple, men det går jo så på personerne, ikke virksomhederne.
Gravatar #15 - fidomuh
29. nov. 2007 09:40
Lyder lidt besynderligt i mine oerer, men det kan jo have noget at goere med at Bill G har fratraadt sin post som CEO hos MS.

Google er ogsaa rimeligt begraenset i deres engagement med film industrien og musik industrien, fx..

Saa det kan vel godt vaere at han er "number one", men det er vel kun fordi Bill G er traadt ned. :)

#9

Det er ikke virksomheden der er tale, men personen.

MS har ingen relevans her, da Bill G er traadt ned som CEO :)

Deres grund til at vaelge Jobs, ser ud til at vaere fordi Apple har fingrene i alle kagekrukkerne og ser ud til at kunne traekke disse rundt i manegen som de lyster..

Universal har selv givet udtryk for dette ( fx ).

#10

Det siger jo mere om GP end det goer om Apple.
Apples tidsplan for udfasning er hurtigere og sat et helt aar foer fx Dell, men alligevel ligger Dell hoejere paa den maaling :)

GP er et sensationsfirma, intet andet.
Gravatar #16 - dasbutt
29. nov. 2007 09:41
åh nej, gør klar til et halv hundrede beskeder om hvorfor Apple suger. :)
Gravatar #17 - [email protected]
29. nov. 2007 09:42
#7
Hold kæft en lam kommentar
Gravatar #18 - .dot
29. nov. 2007 09:42
#17 - I lige måde da
Gravatar #19 - Staeren
29. nov. 2007 10:02
#7 skal da ikke rates dårligt for kommentaren "Apple er 99% hype og 1%kvalitet"... Det er langt mere kvalitet en mange af deres konkurrenter tilbyder...
Gravatar #20 - Modvig
29. nov. 2007 10:10
#5 Jeg kan ikke se om det er ironi eller sindsyge det der =.=

Ærlig talt, så syntes jeg nyheder vedrørende Apple og Microsoft burde banlyses fra Newz, man ser ikke så mange dumme og irrellevante kommentarer i nogen anden tråd, end disse. Tag jer dog sammen.
Gravatar #21 - Staeren
29. nov. 2007 10:17
Btw, så tror ikke der er nogen forretnings-mand i verden med mere magt end Kong Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud... Udover at være konge af Saudi-Arabien, så er han også lige direktør i Sædet for Petroleum og Mineraler... Dvs. han styrer næsten alt olie i verden - slå den Steve Jobs. :)

Personlig bias i denne nyhed? Da ikke fra MZ, når det handler om Steve Jobs... :P
Gravatar #22 - maghana
29. nov. 2007 10:36
Tja, det betyder vel at vi er nød til at hade Steve Jobs i stedet for Bill Gates ? :P

Spøg til side, så er det eneste problem vel mangle på Apple/Linux love fra spilleproducenterne ... hvis antallet af spil/applikationer var ens på Windows og og OSX så ville man nok vælge Apple fordi de har stil. Men indtil videre sker der ikke meget, så med mindre man kan nøjes med WoW må man have en windows installation et eller andet sted :)

(Faktisk så så jeg hellere det gik grotesk fremad med Linux, men ak! :) )
Gravatar #23 - KimsDK
29. nov. 2007 12:55
Det er flere grunde til at Steve Jobs pt. er den mest magtfulde erhvervsmand på planeten jorden.

1. For det første har flere gange ændret computerhistorien. Blandt andet var han jo med til at skabe den første personlige computer, og har sidenhen flere gange ændret den måde vi kommunikerer med computere på (menusystemer, Grafisk interface, Mus, osv)

2. For det andet har han ændret hele den måde musikindustrien fungerer på, og ingen i branchen tør rigtig blive uvenner med ham. iTunes Music store er simpelthen for magtfuld

3. Udover Musikbranchen er han godt igang med at ændre hele den måde Hollywood fungerer på, med hensyn til film og deres salgskanaler (igen igennem iTunes).

4. Så er der jo ipod som er en rimelig succesfuld musikafspiller.

5. Pixar, hans filmselskab har stået bag mange af de senere års succeser, bland andet Toy Story, og Cars

6. Apple er det trediestørste Computer firma.

7. iPhone er godt igang med at revolutionere mobiltelefon markedet

Så det er ikke et spørgsmål om Apple mod Microsoft. Microsoft laver styresystemer til erhvervslivet og er gode til det.

Steve Jobs derimod er med til at sætte dagsordenen indenfor Computere, Musik, Film, og nu også mobiltelefoner. Derudover har han en evne til at se hvad folket vil have, og give dem det.
Gravatar #24 - Chucara
29. nov. 2007 13:05
#23: Men som tidligere er nævnt, der er ikke noget på din liste, som du ikke på 3 sekunder kan finde erstatningsprodukter for, eller helt kunne undvære. Jeg vil da argumentere for at dem, der sidder på olien har langt større magt en Jobs nogensinde får.
Gravatar #25 - Newt
29. nov. 2007 13:16
#7

Jeps! Det er lige præcis derfor at Apple har så stor succes i øjeblikket. Deres produkter er noget lort, men de har til gengæld skabt en hype om sig, som gør at folk ikke opdager at deres produkter stinker!

Ret logisk tænkning, dér! ;-)
Gravatar #26 - KimsDK
29. nov. 2007 13:19
#24: Ved ikke helt hvad du mener med erstatningsprodukter. Pointen er at Steve Jobs har fingeren på pulsen i rigtige mange sammenhænge.

Jo, du kan da godt købe andre afspillere end ipod. Og ja der findes andre filmselskaber end Pixar. Og andre computefirmaer end Apple. Og andre musibutikker end iTunes. Men Steve Jobs er med helt i front på alle disse områder. Det er derfor han har magt.

Men jo du har nok ret i at dem der sidder på olien har endnu større magt.
Gravatar #27 - KimsDK
29. nov. 2007 13:26
#25

Sikke en begavet og velunderbygget kommentar !

Man bliver jo målløs over den indsigt du udviser
Gravatar #28 - Newt
29. nov. 2007 15:11
#27

Hej KimsDK,

Ja, jeg håber selvfølgelig at du forstod ironien og at det var et modsvar til den åndslamme kommentar i indlæg #7 :-)
Gravatar #29 - Geek.Lund
29. nov. 2007 17:36
Jeg vil give et par af de første debatører herinde ret. Hvad hed han/hun som grundlage Google. Ham/hende/Dem hørte vi ikke noget til med navne.

Men jeg må da indrømme jeg tror også jeg vil sætte alle de olie Sheiker (stavetavle tak) der højere end Steve.

Til #20

jeg syntes ikke ligefrem de debatter skal banlyses. Folk må da lige tage sig sammen og være lidt mere objektive overfor nyhederne. (Der er ikke rettet angreb mod nogen i denne tekst. Bare for god ordens skyld)
Gravatar #30 - apr3ntice
29. nov. 2007 19:46
Prøvede bare at få frem at jeg mener at, apples succes ikke kun skyldes kvalitet... Jeg sagde jo ikke at det er 99% hype og 1%billigt bras. Det var iøvrigt for sjov, man kan da ikke andet end anerkende at apple har gjort det godt, incl Steve Jobs.
Gravatar #31 - wald15
29. nov. 2007 21:14
#7
kan kun give dig ret
bryder mig ikke om apple og deres produkter
kan generelt ikke lide ting som bliver "hypet" op
derfor jeg aldrig har set Harry Potter og LOTR...alene af den grund af ting som bliver hypet op er for det meste noget lort

hvis man ser google...så gør de ikke noget reklame eller andet hvis de lancere et nyt produkt, de starter det bare, også finder folk lige så langsom ud af at det findes
Gravatar #32 - Newt
30. nov. 2007 02:24
#31

Ja, det er også præcis derfor jeg ikke gider bruge internettet -noget værre opreklameret bras! Sex er også alt for opreklameret! ;-)

Helt ærligt. Det er sgu da en mærkelig indstilling at ha til livet, er det ikke? At man af princip ikke gider noget "kun" fordi der er en hype omkring det. Det pudsige er jo m.h.t. Apples produkter, at det sjældent er Apple selv der skaber hypen -det er medierne og folk selv der gør det. Da den første iPod kom gik der meget lang tid før den rigtig begyndte at blive nævnt i de brede medier.
Gravatar #33 - KimsDK
30. nov. 2007 08:38
#28

OK, jeg fattede faktisk ikke at det var ironi. Jeg var lidt langsom der, og havde ikke læst hele tråden.

Det er korrekt at der er meget Hype omkring Apple, og det er faktisk også lidt irriterende. Men det er også korrekt at meget af hypen bliver skabt af medierne.

Apple og Steve Jobs fremviste jo bare telefonen på en Mac-konfernece januar sidste år, og herefter gik medierne fuldstændig i selvsving. Jeg har læst et sted at Apple har har fået så meget PR og gratis reklame for iphonen, at hvis man skulle omregne det til kroner og ører ville det være et meget højt beløb.

Det er da meget smart at præsentere nogle produkter og så lade medierne hype dem op, og selv spare på reklameudgifterne
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login