mboost-dp1

SpaceX

Starship gennemfører højdespring – og ender i flammehav

- Via Ars Technica -

Testflyvning med Starship SN8 var en succes – selv om den eksploderede efter landing.

SpaceX’ Starship-prototype har gennemført et såkaldt ‘højdespring’, hvilket betyder nye data til at videreudvikle fartøjet.

Testflyvningen var ifølge SpaceX en større succes, end de havde forventet – også selv om fartøjet eksploderede under landing.

Højdespringet havde blandt andet til hensigt at afprøve en såkaldt ‘maveplasker’-manøvre.

For at undgå at Starship bliver udsat for for meget varme under nedstigning, så er rumskibet designet til manøvrere om på siden.

starship sn8 spacex maveplasker / newz.dk

Det er også under denne manøvre, at skibets vinger hjælper den med at optimere dets nedstigning.

Læs også: SpaceX klar til testflyvning af ny Starship.

Testflyvning var en succes – lige indtil skibet forsøgte at lande.

I stil med SpaceX’ Falcon 9-raket så er Starship også designet til at lande oprejst.

Starship er dog et lang større fartøj, og det gør det også sværere for skibet at lande.

Landingen endte i et spektakulært flammehav, men SpaceX-grundlægger Elon Musk skriver på Twitter, at ‘de fik alt den data, de behøvede.’





Gå til bund
Gravatar #1 - AppleSheep
10. dec. 2020 23:14
Heldig vis er det sjældent at en raket ender ud i en full RUD, som Elon kalder det.
Gravatar #2 - mrdata.dk
11. dec. 2020 08:56
Jeg kommer til at tænke på noget jeg engang har hørt: "Man lærer mere af uheld, fiasko og nederlag end af succes" . Som i at man ved i sådanne situationer bliver motiveret til at undersøge hvad der gik galt og undgå en gentagelse.
Gravatar #3 - T_A
11. dec. 2020 10:15
#2
Ja SpaceX arbejder mere ud fra den model end at prøve at lave det perfekt første gang.
Det er lidt spændende at se hvad de kommer frem til.
Det ser ud som om den ene motor går ud og udstødningen fra den anden bliver grøn i farve.
Gravatar #4 - cnr
11. dec. 2020 13:15
Elon har meldt ud, at de havde problemer med at opretholde nok tryk i metan - headertanken. Jf Scott Manly så kom det fra problemer med systemet, der skulle lede udstødningsgasser tilbage i tanken.

Den grønne farve skulle være fra en såkaldt engine-rich burning, hvor for højt indhold af LOX i brændstoffet (pga det manglende tryk i tanken) nedbrød kobberet i motoren
Gravatar #5 - cnr
12. dec. 2020 13:23
Men trist at se, at SN9 er væltet :-( Så skal vi nok godt ind i 2021, før næste flyvning
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login