mboost-dp1

SXC - CWMGary

Sparepærer forurener

- Via DR online - , redigeret af Pernicious

Ikke lang tid efter en ekspertgruppe kunne melde ud, at det skal være slut med glødepæren i EU, lyder det, at sparepæren forurener.

Det paradoksale problem består i, at sparepærerne indeholder kviksølv, en miljøgift, der gør, at pæren skal afleveres og behandles på et genbrugscenter. Det er der bare ikke særligt mange danskere, der er klar over, derfor blive pæren smidt i skraldespanden og brændt. Ud over at det forurener miljøet, er det også i strid med et EU-direktiv, der omhandler håndtering af elektronisk affald.

I Danmark sælges der 5 millioner sparepærer om året. Det tal ventes at stige, hvis det varslede glødepæreforbud træder i kraft.





Gå til bund
Gravatar #1 - NeoNmaN
5. jan. 2009 07:50
så vent med at afskaffe glødepæren til danskerne har fattet at putte den i genbrugs beholderen?

selv viste jeg ikke der var kviksølv i pæren faktisk, og alle mine pære er sparepære der hjemme, så det er da godt man ved det nu.

de burdte gøre det mere tydlige på pakken hvis det overhovdet står på pakken at der er kviksølv i pæren.
Gravatar #2 - Zhasha
5. jan. 2009 07:59
Og her er vi gået igennem himmel og helvede for at få afskaffet Hg thermometere.
Det er en god ting at vide, tak for informationen :)
Gravatar #3 - T_A
5. jan. 2009 08:02
sparepærerne indeholder kviksølv


Passer ikke helt, ikke alle sparepærer indeholder kviksølv.
Gravatar #4 - fidomuh
5. jan. 2009 08:03
-.-

Det er flot at de foerst har opdaget det nu.

#3

Du taenker paa halogen paerer?
Det som vi idag, i daglig tale, kalder "sparepaerer", er en paere der indeholder kviksoelv.

Men okay, det er heller ikke alle biler der forurener. :P
Gravatar #5 - nielsbuus
5. jan. 2009 08:09
Kør en TV-kampagne, så danskerne kan fatte det.

Jeg vidste godt at sparepære skulle på genbrug, men det er rigtigt at det ikke fremgår tydligt på emballagen.
Gravatar #6 - mathiass
5. jan. 2009 08:12
De indeholder ikke alle sammen kviksølv. Hvis det er et problem skal man vel bare forbyde dem som gør?
Gravatar #7 - gnаrfsan
5. jan. 2009 08:15
Sjovt at der ikke er nogen, der har tænkt over det i EU, når man har brugt det i lysstofrør siden begyndelsen. Selv i Mythbusters bliver det nævnt.
Gravatar #8 - myplacedk
5. jan. 2009 08:16
Så er det vel heller ikke pærerne der forurener, det er vel folk som smider hvad som helst i skraldespanden?

Er der ikke et ikon på æsken om det, ligesom alt mulig anden elektronik?
Gravatar #9 - Justin
5. jan. 2009 08:16
så skal man da bare forbyde dem af indholde kviksølv,

hvorfor spilde penge på en TV-kampagne når man ved af folk ikke gider køre på genbrugsstationen med dem
Gravatar #10 - fidomuh
5. jan. 2009 08:23
#8

Det er stadig ikke en loesning at saette et klistermaerke paa aesken.

"Du skal koere dette til sydjylland og aflevere det." .... Yeah, right.

Man er noed til at se landet som et samfund, og ikke en ideologi.
Alt andet vil vaere at skyde sig selv direkte i ansigtet..

Men altsaa, det har jo ikke vaeret et problem foer, da danskerne ikke oensker at koebe paerer med kviksoelv - undskyld, paerer der koster 80% mere.. Undskyld igen, paerer der giver daarligere lys..

Uhm.. Pis.. Eh, de vil gerne spare stroem! :D

#9

Du kan ikke umiddelbart lave den slags paerer uden kviksoelv, hvilket jo er problemet.
Saa skal vi opfinde en ny type paerer eller haabe paa at LED paerer bliver brugbare inden 2012 - hvor gloedepaeren bliver forbudt.
Hvis vi forbyder 95% af sparepaererne ogsaa, saa bliver det godt nok moerkt i Danmark :D
Gravatar #11 - NeoNmaN
5. jan. 2009 08:26
#10) Det bliver vel bare en hurtigere sol formørklse end forventet? :0)
Gravatar #12 - kr00z0r
5. jan. 2009 08:35
Det her er et rigtigt godt eksempel på at det går galt når man prioriterer nedbringelse af det uskadelige stof CO2 over stoffer, der rent faktisk skader mennesker og natur. Klimahysteri = idioti.

Jeg skal ikke nyde noget af de sparepærer. Hvad skal man gøre hvis der baldrer en? Ringe efter Kommunekemi?
Gravatar #13 - spectual
5. jan. 2009 08:37
Vidste godt der var kviksølv i - da tv2 har haft det på programmet i morgen tv. Men måske det ville være en rigtig god ide at sprede budskabet om det inden man indfører et forbud.
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
5. jan. 2009 08:40
#10
LED er brugbare i dag. Problemet ligger i at der bliver produceret så få dioder, at prisen holdes oppe.
Desuden tænker de fleste på billige kinesiske dioder når man taler om LED.


Gravatar #15 - BrianB
5. jan. 2009 09:03
Hvis en butik sælger sparepærer, så burde de også tage i mod de defekte sparepærer og sørger for at de kommer det rette sted hen. I samme omgang kan de jo også tage imod brugte batterier, både de opladelige og de almindelige.

For der er da ikke ret mange af os der gider at have en stor kasse stående til den slags og så fise på genbrugspladsen hver 7. år når kassen er fyldt.

Det fik mig dog lige til at tænke at jeg nok kunne have en lille kasse stående og så gøre det til en årlig tur til genbrugspladsen. Det skulle jeg da have gjort noget før.....
Gravatar #16 - Zigma
5. jan. 2009 09:32
Det var da godt nok noget jeg ikke vidste..

Jeg ville da også sige at en TV kampagne med dette her ville få mange folk til at smide dem på genbrug.

De fleste folk kan godtsætte sig ind i at kviksølv er noget nasty noget, så hvis det bliver forklaret godt, så vil mange nok se at det skidt ikke skal ud i naturen.
Gravatar #17 - gnаrfsan
5. jan. 2009 09:57
#15: Ja, og evt. kunne man overveje et pant-system. Men det er nok bedst at komme væk fra kviksølv, for selv fabrikkerne sviner. Hvem ved hvad der foregår i Kina...
Gravatar #18 - thethufir
5. jan. 2009 09:58
Nok er sparepærer giftige..!

Men langt værre er at de er skadelige for sarte venstrepolitikeres øjne :P
Gravatar #19 - myplacedk
5. jan. 2009 10:03
fidomuh (10) skrev:
Det er stadig ikke en loesning at saette et klistermaerke paa aesken.

Nej, ikke i sig selv. Men problemet er vel ikke sparepærerne, men folks generelle problem med at sortere affald. Jeg tror umiddelbart det ville være bedre at fokusere på det.

Se sådan en som #15, som mener han kan fylde en lille kasse om året.

Jeg laver en del for tiden (oprydning, køber ting, bygger ting...), og jeg fylder en stor trailer måske en gang om måneden. Sidste gang kunne jeg fylde den med tom emballage fra ting jeg havde købt.

Og så fylder jeg en stor kasse med reklamer jævnligt. Og så har jeg lige så store kasser til glas og til plastik-emballage, de bliver fyldt næsten lige så hurtigt.

Når jeg så alligevel er afsted, kommer jeg også af med elektronik, miljø-affald osv.

Jeg ved godt at en nørd eller en studerende der bare sidder og kigger på skærmen og bøger dagen lang ikke producerer lige så meget affald som jeg gør, men med lidt fornuftig sortering tror jeg nu det er de færreste som kan nøjes med en lille kasse om året, til ting der ikke er husholdningsaffald.
Gravatar #20 - radmer
5. jan. 2009 10:21
som #14 skriver og ...

LED pærer skulle være total u-giftige og uden gener for miljøet og er i handle.

Man regner med at et øget salg af skærme med LED- baggrundsbelysning kommer til at øge produktionen af dioder så meget at LED-lamper til rumbelysning vil være ned i et langt mere konkurrencedygtigt leje om et par år.

(En LED-pære består typisk af mange dioder)
Gravatar #21 - nwinther
5. jan. 2009 10:27
Endnu et eksempel på, hvorfor EU absolut ingen berettigelse har. Helt enig med #12.
Gravatar #22 - Thinq
5. jan. 2009 10:44
Det er klart et problem, når folk ikke er klar over at pærerne skal afleveres som elektronikaffald, og det burde helt klart gøres tydeligere på såvel pakker som i diverse spots for spar-på-energien.

Derudover er det et meget lille problem for folk i hverdagen. I betragtning af hvor længe sparepærer holder vil det være ganske få om året der bliver udtjente (hvilket er grunden til at jeg køber dem. Jo, de sparer strøm, men det vigtigste er at man slipper for at indkøbe og skifte pærer i ét væk). I bunken af elektronikskrot man alligevel skal aflevere forsvarligt, fylder pærerne ærligt talt meget lidt.

Problemet forsvinder dog efterhånden som LED pæren overtager markedet fuldstændig. Det tror jeg personligt vil gå ret hurtigt.
Gravatar #23 - kalleguld
5. jan. 2009 11:04
Så vidt jeg ved så er der også kviksølv i kul, og alene det ekstra kul der bliver brændt af pga. glødepærens højere energiforbrug (forudsat at ens strøm kommer fra kulkraftværker selvfølgelig) udleder mere kviksølv end der er i en CFL-pære
Gravatar #24 - Kirsebær
5. jan. 2009 11:56
Diskussionen om genbrug får mig til at tænke på øl- og sodavandsdåser. Jeg kan ikke få mig til at smide dem i skraldespanden da jeg synes det er et pervest/uetisk/svineri at man bruger så mange ressourcer på at frembringe det grundstof, og så brænder vi bare lortet efter at vi har anvendt det en gang.
Derfor skal de selvfølgelig ned til flaskeautomaten, men det system er så åndsvagt lavet, og dem der regnede med at folk gad at stå der hele dagen, pga. en dåse de ikke får noget i pant for burde have bollerne snoet sammen. Det tager en evighed hver gang, og hvis der er den mindste bule, så nægter den at tage imod dem. Altså, jeg har fået nok af at bruge et kvarter efter fester, pga. de dåser, så jeg er begyndt at smide dem i glaskontainerne, hvor det heldigvis er lige til at smide i. Min kæreste gad slet ikke at gå ned til flaske automaten pga. køen der ofte er, drankere der står der og alle de øl sjatter der ligger på gulvet og så den lange ventetid når man endelig kan komme til, så hun smed dem i skraldespanden indtil jeg sagde fy til hende. Nu ryger de i en vasketøjskurv, og så tripper jeg ned med dem til glaskontaineren engang imellem. Håber snart de laver en kontainer bare til dåser, batterier og glas/pærer :)
Gravatar #25 - kr00z0r
5. jan. 2009 11:58
Kampagner og pant virker ikke mod det største helbredsmæssige problem, nemlig at pærerne kan gå i stykker så kviksølvgassen slipper ud i folks hjem. Desuden giver de et meget mere smalspektret lys, hvilket kan forværre vinterdepressionen hos folk med tendens til den slags.

Alt i alt en meget dårlig ide (men det kommer jo også fra EU) at tvinge os til at skifte glødelamperne ud med CFL-pærer. De skulle i det mindste vente til der er et ordenligt alternativ, f.eks. LED til en pris der er til at betale.
Gravatar #26 - owrflow
5. jan. 2009 12:49
Lav en stor TV kampagne og sæt containere op rundt omkring til elektronik affald tak!
Gravatar #27 - nwinther
5. jan. 2009 12:54
@#23 - Kviksølvet er for en stor dels vedkommende allerede fjernet fra kullene inden afbrænding og en stor del af resten (35%) opfanges af filtrene på skorstenene. Men det er da rigtigt, at kullene udleder store mængder kviksølv. Mere bekymrende er nok den uhæmmede udspyning af høj- og lavradioaktivt materiale (Uran og thorium) fra kulkraftværker.
Gravatar #28 - stba
5. jan. 2009 12:59
hmm...kr00z0r kom mig vist i forkøbet der.

Men som kr00z0r påpeger, så har du et hjem der er kviksølvs forurenet hvis du smadrer en pære!

De giver et elendigt og koldt lys, der ikke er farveægte - dvs at farver forvrænges.

Sparepærer har utvivlsomt deres berettigelse på steder hvor lyset brænder meget og kvaliteten er mindre afgørende - trappeopgange eksempelvis.

Halogen pærer er gode alternativer - især til steder hvor lyskvaliteten betyder noget. De er samtidig meget mere energieffektive end de traditionelle glødepærer - især hvis der er af lavvolts typen - dvs dem hvor der skal anvendes en transformater (der naturligvis skal slukkes sammen med lyset)

LED pærer er sikkert fremtiden. Pt er de dyre og man skal være opmærksom på lyskvaliteten, nogle er kolde, men de bedste har en ganske høj CRI værdi. Du kan evt tjekke priser og muligheder på prolys.dk

Spare pærer baseret på mini-lysstofrør til private hjem - glem det!
Gravatar #29 - gnаrfsan
5. jan. 2009 13:48
#28:
ExsorLux E27 Diodespot Varm Hvid 150° 7W 700 Lm =60W 489,00 DKK

Av!
Gravatar #30 - Martinh
5. jan. 2009 13:52
#12:
Hvad skal man gøre hvis der baldrer en? Ringe efter Kommunekemi?


Kviksølv er lugtløs, farveløst og ektremt potent nervegift. Du skal omgående forlade området og få fat i professionel hjælp til oprydningen. Du må aldrig bruge en støvsuger eller en kost da det hurtigt deler kviksølvet op i små dele og spredes i luften.

Du skal nok ikke regne med at komme til at bruge det rum du baldrede den i lige foreløbeligt (flere uger). Hvis det var børneværelset vil jeg nok overveje at få indrettet et andet værelse til dem da det især skader børn og gravide.
Yderligere forklaring til hvad man skal gøre hvis får kviksølv i sit hjem


#23
Så vidt jeg ved så er der også kviksølv i kul

Det er korrekt. Miljømæssigt giver det ca. det samme udslip hvilket miljøministeriet har givet som grund for ikke at informere yderligere om emnet.
Forureningen flyttes bare til genbrugspladserne hvis alt går godt eller ind i børneværelset i andre tilfælde. Jeg ved nu godt hvad jeg foretrækker...

#17
Hvem ved hvad der foregår i Kina

Du er ikke den eneste der er bekymret for hvad der mon sker i Kina. EU har forlængst har lavet straftold på netop Kinesiske pærer da der ikke var ordenligt kontrol med dem - blev solgt alt for billigt (man kunne få mistanke om at de ikke brugte mange penge på forurenings bekæmpelse til den pris). Forbudet blev dog ophævet d. 18 oktober 2008 da EU gerne ville have udbredt pærerne (uanset kviksølv åbenbart).

Derudover har vi her i Danmark ca en kvart million mennesker med vinterdepression og en af verdens højeste selvmordsprocenter. Har har ikke set noget forskning på emnet endnu men mon ikke et dårligere lys vil forværre situationen.

Oh ja - husk at holde jer væk fra pærerne mens de er i brug - der er risiko for hudkræft hvis man kommer tættere på end 30 cm - så pas på bordlampen.

Personligt vil jeg holde mig til glødepærer, LED og halogen til indendørs brug ihvertfald og ALDRIG samle en kasse med sparepærer til genbrug - det ville ikke være godt at tabe den.

Hvad man ikke gør for at spare strøm...
Gravatar #31 - csaba
5. jan. 2009 14:04
Når man køber en bilbatteri i tyskland skal man betale pand for den. Eller aflevere det gamle batteri. Hvorfor ikke gøre det samme med sparepærer? Når det koster penge skal folk nok finde ud af at aflevere dem rigtigt...
Gravatar #32 - Thinq
5. jan. 2009 16:04
Martinh (30) skrev:
Kviksølv er lugtløs, farveløst og ektremt potent nervegift. Du skal omgående forlade området og få fat i professionel hjælp til oprydningen.

Arh, skal vi ikke lige skrue ned for frygtkampagnen. Læs lige dit eget link igen.
Den frygtsomme amerikanske udlægning giver : udluftning 15 minutter + almindlig opsamling af glasskår og pulver.

Martinh (30) skrev:
husk at holde jer væk fra pærerne mens de er i brug - der er risiko for hudkræft hvis man kommer tættere på end 30 cm

Og videre fra dit link:"HPA's forskere har konstateret, at når elsparepærerne er så tæt på huden som 2 cm, svarer det til, at man solbader en solrig dag uden beskyttelse"
Og hvis man er 2 cm fra en glødepære svarer det til at have hånden over brødristeren. Synes du selv dette her er en reel belysning af et problem?
Gravatar #33 - Jakob Jakobsen
5. jan. 2009 18:39
gnarfsan (29) skrev:
#28:
ExsorLux E27 Diodespot Varm Hvid 150° 7W 700 Lm =60W 489,00 DKK

Av!


Nu er det en meget dyr spot, og de kan findes meget billigere.
jeg køber og samler selv dele fra Hong Kong, en hjemmelavet 230V/300Lumen lampe koster mig Ca. 60Kr. at indkøbe og samle.
Desuden holder en kvalitets diode 50.000 timer, 50 gange mere end en glødepære, Flere lover 100.000 timer, og bruger kun ca. 10% energi i forhold til en tilsvarende glødepære.

Så hvis man regner totalprisen ud, har man vist sparet meget i en diodes levetid.
Gravatar #34 - gnаrfsan
5. jan. 2009 18:46
#33 Den står jo som værende ækvivalent til den meget almindelige 60 watts pære, så det er jo ikke så mærkeligt at jeg fremhæver den.

Men hvordan er din erfaring med at bruge dem? Lyser de nok, og er lyskvaliteten god?
Gravatar #35 - Jakob Jakobsen
5. jan. 2009 21:23
#34

Min erfaring med de diodelys man kan købe på nuværende tidspunkt i Danmark er meget dårlig.
Generelt er der brugt dioder med dårligt farvespektrum, ringe effektivitet og dårlig kvalitet.
Desuden har de sjældent kunne levere den lysstyrke som de pærer de skal erstatte.

Jeg bruger efterhånden kun CREE dioder i mine lamper, de kan levere 200+ lumen ved 2,5W.

Et lille eksempel på en billig men god spot:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13557
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15943
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15085

Ca. 75Kr. for en 12v spot der kan erstatte eksisterende halogen pærer.
Gravatar #36 - gnаrfsan
5. jan. 2009 23:11
#35

Tak for informationen. Alle mine spots er 230V så det er nok http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13552, jeg skal ha' fat i, hvis den da passer.

Det ville være fedt, hvis de havde lavet en tabel med foreslag, for det er svært udfra de specs de lister, at se om det passer sammen. Atså også mht. størrelser
Gravatar #37 - Jakob Jakobsen
5. jan. 2009 23:28
gnarfsan (36) skrev:
Det ville være fedt, hvis de havde lavet en tabel med foreslag, for det er svært udfra de specs de lister, at se om det passer sammen. Atså også mht. størrelser


Ja der mangler desværre en del informationer, men hvis du kigger på reviews af delene samt kommentarerne, kan man normalt udlede hvad der passer til hvad.
Gravatar #38 - Martinh
6. jan. 2009 00:02
#32
Arh, skal vi ikke lige skrue ned for frygtkampagnen

Jo bestemt. Det var ikke min mening at lave en enmands frygt kampagne herfra; beklager Thinq.

Ja det er rigtigt at EPA foreslår udluftning. Ifølge de studier EPA bruger bliver der målt koncentrationer på over 50000 ng/m3 kviksølv i luften fra en smadret pære (deres grænse værdi er 300ng/m3). Ved at udlufte kan man i mange tilfælde nedbringe koncentrationen betragteligt - og dertil nævnes at koncentrationen har det med at lave en "rebound" dvs. stiger i koncentration igen når man holder op med at udlufte igen.

Ved at udlufte sender man man så en masse kviksølv ud i naturen og man er ikke sikker på at man får det hele med alligevel. Jeg vil stadig få andre til det får at være sikker på at få det hele med. Det er en vurderings sag. Du er velkommen til at ekperiementere med støvsugeren. pøj-pøj med det ;)

Mht. kræft chancerne: nej du har ret - de færreste sidder på under 30 cm afstand fra pæren uanset. Det er bestemt ikke et større problem i forhold til kviksølv delen - men det skulle da lige med på listen.

For nu selv yderligere at dysse ned for frygt kampanien må man sige at det er yderst sjældent man smadrer pærer. Jeg mener dog at faren ved kviksølv indholdet i disse pærer er gået noget hen i stilhed - Her mangler lidt oplysning (no pun intended).

Ellers ender det med at folk enten smider dem ud smider dem til glas genbrug eller samler dem i kasser for så at aflevere dem en gang om året .. Sådan en kasse ville ikke være sjovt at komme i nærheden af hvis den bliver tabt.
Gravatar #39 - Jakob Jakobsen
6. jan. 2009 09:30
Pjat med jer, kviksølv er da ikke så slemt :)
Da jeg for en del år siden, gik i skole, samlede vi da en liter kviksølv op fra gulvet med hænderne. flasken havde vores lærer tabt.
Gravatar #40 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
6. jan. 2009 10:05
Hestepærer forurener mere.


ZenN (747) skrev:
hold kæft, hvor er jeg egentlig en bøsse :D

Gravatar #41 - Zombie Steve Jobs
6. jan. 2009 10:16
#39 Er det derfor din ansigtskulør er så fucked up?
Gravatar #42 - gnаrfsan
6. jan. 2009 10:19
#39 Igen mangler jeg ratingen "Skræmmende"

#41 Jeg var lige ved at blive kvalt i min kaffe der ;)
Gravatar #43 - stba
6. jan. 2009 12:51
# 39 Som jeg lige husker det, så er rent kviksølv ikke særligt giftigt. Rent kvisksølv er iøvrigt er flydende som det ses når det anvendtes i thermometre. Kviksølv har tilgengæld en tendens til at de kemiske forbindelser der dannes ud fra kvfiksølv er særdeles giftige.

Jeg vil tror at rent kviksølvs manglende giftighed skyldes at det ikke er særligt let optageligt i kroppen, mens stoffer der er dannet ved reaktion med kviksølv ofte er.
Gravatar #44 - Thinq
6. jan. 2009 14:16
Nej, det er ikke særlig giftigt i ren form, men mange af forbindelserne er meget giftige, især de organiske.

Der er dog 2 problemer med metallisk kviksølv. Først det relativt høje damptryk, der betyder at enhver dråbe vil dampe stille og roligt af og forurene luften i lang tid. Derfor skal rester aldrig kommes i vasken (hvor det ender i vandlåsen) eller støvsugeren fordi så er man ikke rigtig kommet af med det. Det andet er at man stort set ikke udskiller det igen, hvis det først er kommet i kroppen, gennem mad (fisk f.eks.) eller indånding. Derfor er enhver unødig eksponering værd undgå, også selv om det er små (ugiftige) mængder.

Martinh (38) skrev:
Jeg mener dog at faren ved kviksølv indholdet i disse pærer er gået noget hen i stilhed

Helt enig.

Mht opbevaring osv af gamle pærer så bliver kviksølv problemet, så vidt jeg forstår mindre med tiden. Der bliver simpelthen mindre metallisk Hg i pærerne idet det bindes i pulveret. Det er en af de primære grunde til at lystofrør (og sparepærer) har en levetid, og grunden til at de giver mindre lys med alderen. Ved brud har man så stadig kviksølvholdigt pulver (og glasskår) at tage hånd om, men bare man ikke spiser det, så skulle det være uproblematisk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login