mboost-dp1

Flickr - IRRI Images

Sonofon: Ingen simlås på nye telefoner

- Via Mobilsiden - , redigeret af Net_Srak

Sonofon har som det første teleselskab i Danmark, valgt at droppe brugen af simlås på alle de telefoner som de selv forhandler.

Jette Westerdahl, Sonofon skrev:
Vi finder det ikke rimeligt kunderne skal vente på os langsomme teleselskaber, når et nummer skal flyttes. Derfor tilbyder vi nu, at de kan bruge deres nye mobil med det samme, mens vi flytter deres gamle nummer til et Sonofon-simkort, (…) Der bruges penge i vores organisation på at låse telefonerne. Derefter bruger mange kunder penge på at låse dem op. Det er jo helt tosset og meningsløst. Kunderne flytter jo alligevel væk fra selskabet hvis de vil, simlås eller ej,

Indtil videre er det dog kun Sonofon som har valgt at fjerne simlåsen, som gør at man ikke kan bruge telefonen til andre simkort end selskabets eget. Dog afventer både Telia, Hi3G og TDC reaktionerne fra Sonofons kunder, for at se om de eventuelt skal følge i Sonofons fodspor og frigive deres telefoner.

Rune Fick Hansen, Telia skrev:
Vi har ingen aktuelle planer om at fjerne SIM-låsen, men vi følger med interesse reaktionen på Sonofons udspil,





Gå til bund
Gravatar #1 - vortex
31. okt. 2007 13:52
Det er da et skridt i den rigtige retning.
Gravatar #2 - ZUZ3L
31. okt. 2007 13:54
Man må virkelig sige at denne priskrig har gjort det til købers marked. Diametralt modsat for få uger siden. Personligt har min 3 tlf. simlock, som ikke kan fjernes andre steder end hos 3 selv, så vidt jeg har forstået, hvilket er træls.

Thumbs up for det nye forslag.
Gravatar #3 - ZUZ3L
31. okt. 2007 13:56
Er det på de nye telefoner, som vises på billedet, at der ikke er simlås på? Så vil jeg hellere have det på da... :)
Gravatar #4 - DR KOBALL
31. okt. 2007 13:58
Mon så sonfon begynder at bruge det i reklamer :-D
så som den samlede pris.

1 i køb
minimum i 6 månede 1199
simlås -100 dkr
i alt 1100 :-D
Gravatar #5 - frygtl0s
31. okt. 2007 13:59
Der har ikke været simlås på sonofons telefoner/gratis oplåsning siden i sommers..
Gravatar #6 - moisen
31. okt. 2007 14:02
første selskab?

nu har jeg købt flere telefoner ved telmore med håndjern og de er ikke simlåst og så vidt jeg ved har telmore aldrig sim låst deres telefonener da det koster for meget for dem at gøre
Gravatar #7 - myplacedk
31. okt. 2007 14:23
#6
Nemlig. Allerede da Telmore startede deres "håndjern" op som forsøgsordning, snakkede de om det i pressemeddelelserne, at telefonerne ikke ville være låst.
Gravatar #8 - RKJ
31. okt. 2007 14:45
De kan jo godt, når de endelig vil :) Hvad mon bliver den næste frynsegod i denne telekrig?
Gravatar #9 - f-style
31. okt. 2007 14:50
Imorgens overskrift:

Telmore til angreb på Sonofon

Sonofon er ikke de første på markedet der sælger telefoner uden simlås. Telmore beskylder endnu engang Sonofon for at have startet priskrigen.
*Kling* *kling*
Gravatar #10 - bjerh
31. okt. 2007 14:56
Det er lidt sjovt det med Simlås.. Jeg har købt 5 mobiler i mit liv. Alle med abonnement hos forskellige udbydere, og alle skulle de have været simlåst. Men sjovt nok har de alle virket med andre operatøres simkort. Alle.

Så tænker det nok er fordi de alligevel ikke kan finde ud af det, at de gør sådan.
Gravatar #11 - TheUnknownSaint
31. okt. 2007 15:28
Det har da tidligere været sådan at hos TDC, så hvis du købte en telefon over et hvis beløb - så var den ikke simlåst.. Sådan har det ihvertfald været for mig.
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
31. okt. 2007 15:30
Det er ret random, om en telefon er simlåst eller ej. Tror de låser en vis andel og dropper resten. De må jo været et gigantisk arbejde.
Gravatar #13 - CyBeRDuDe
31. okt. 2007 15:32
Hvad er det da for en gang jounalistisk sludder? Og så endda fra mobilsiden? Nogen burde skrive til mobilsiden og fortælle dem de gerne må rette deres lille artikel... Jeg er da 100% overbevist om at Telmore i LANG tid har solgt telefoner helt uden simlås... Ville såmen gå hen og påstå og at du ikke kan købe telefoner med simlås hos telmore uanset hvor meget du gerne ville... Jeg har da selv købt en hos telmore for bare 2 måneder siden... Den var da uden simlås.. Men "håndjern" ja, men simlås nej....
Så det er da noget sludder at Sonofon er de første og de nyskabende her... Det eneste denne artikel betyder er da at sonofon har fået åbnet øjnene og se at folk er ligeglad med deres skide simlås... Folk får dem jo låst op gratis alligevel (Nogen er endda så dumme at betale de famøse 100 kr for en unlock :S )... Jeg tror ikke simlåst har gjordt meget godt i de sidste 10 år bortset fra at være til gene...
Gravatar #14 - nazcov
31. okt. 2007 16:03
#13

Der er bare den lille forskel at sonofon som regel sælger telefoner med abonnementer, hvorimod telmore er taletid
Gravatar #15 - nazcov
31. okt. 2007 16:04
CBB sælger jo også telefoner, og de har somend heller ikke været simlåst mig bekendt, men det er stadigvæk taletid. Så er det lige meget om telmore har deres håndjern koncept.
Gravatar #16 - Dijkstra
31. okt. 2007 16:14
De fleste (alle?) sonofon abo. har et ret højt minimum forbrug, - så risikoen for at folk køber en telefon og "smider abo væk", altså bare betaler 6 mdr. men uden at bruge det spor, er nok ret minimal.

Men lækkert nok at man ikke behøver bøvle med det bagefter.
Gravatar #17 - myplacedk
31. okt. 2007 16:16
#14
Hvad har det med sagen at gøre? Er det fordi du ikke vil have taletid?
Gravatar #18 - demolition
31. okt. 2007 16:36
Det giver jo heller ikke særligt meget mening hvis Telmore skulle simlåse. Så tvinger de jo folk til at opbruge beløbet på deres håndjern. Hvis folk render til en anden udbyder lige efter at have købt telefonen, så ringer de jo slet ikke, men Telmore får alligevel 99/199 kr. om måneden af dem. :-)
Men spørgsmålet er så om Telmore alligevel sætter penge til, når man regner telefonens pris + 6xhåndjern?
Gravatar #19 - nazcov
31. okt. 2007 16:41
#16

nu skal det ikke være nogen hemmelighed jeg arbejder for sonofon, men alle abonnementerne stort set, falder til et lavere niveau efter allerede 6 måneder modsat nogle af konkurrenterne..

Desuden det du ikke bruger bliver overført til næste månede af minutter, så dit minimumsforbrug som du kalder det bare bliver flyttet med..

Desuden er der reelt set ikke et minimumsforbrug, vi prøver jo at finde et abonnement der passer til kundens forbrug, så det går lige op :)
Gravatar #20 - nazcov
31. okt. 2007 16:42
#17

Nej nej jeg kører somend selv med taletid på mit fritidsnummer, men jeg hentyder bare til at #13 siger at telmore ikke har låst sine telefoner i rigtig lang tid. Men der er jo bare en lille forskel på taletid og abonnement, så derfor er det jo et skridt i den rigtige retning at der ikke låses på abonnementer mere.

Kan godt være det virker lidt forvirrende, det synes jeg egentlig selv, men kunne ikke lige forklare det bedre på stående fod :)
Gravatar #21 - Hundestejle
31. okt. 2007 17:05
#20: nazcov
Du mener, at taletid ikke kan binde folk i en vis periode, hvorfor det giver bedre mening at simlåse, right?

Anyway, Jeg har heller aldrig fattet pointen med simlås, så det er da godt hvis de begynder at gå væk fra det.
Gravatar #22 - nazcov
31. okt. 2007 17:13
#20
Dele af det er korrekt, altså taletid kan ikke binde folk nej, derfor er der heller ikke nogen grund til at simlåse.

Som telmore har gjort det med deres håndjern går jeg så vidt ud fra at man skriver under på at man reelt er bundet til det beløb i 6 måneder, eller tager jeg helt fejl? Anyways det er lidt uden for taletidshorisonten.

Men hvis jeg nu ellers kan få forklaret mig ret, så har der ikke været nogen point i at simlåse telefoner købt via taletidsselskaber da man alligevel ikke er bundet.

Det har der så været ved teleselskaber der sælger abonnementer, så kunderne ikke flygter, men det burde jo reelt set være lige meget da man skriftligt har bundet sig til det pågældende abonnement i 6 måneder lige godt hvad.

Hvor jeg tror skoen har presset nogen steder, er ved de teleselskaber der leverer en knap så god service, debitel bl.a. i gamle dage, hvor det ikke var så billigt at låse en telefon op, der har de jo nydt godt af det fordi folk de måske bare vælger at fortsætte deres abonnement fordi de ikke lige gider ringe efter simlock koden, eller bare glemmer det.
Gravatar #23 - erchni
31. okt. 2007 18:38
Det citat der er i nyheden er da det der giver mest mening jeg længe har hørt fra et telefonselskab i længere tid. At det er meningsløst at teleselskabet først skal låse telefonen og så skal der bruges penge på at låse den op. Folk alligevel skifter hvis de ønsker.
Gravatar #24 - Provectus
31. okt. 2007 19:10
Sjovt nok har jeg lige købt en telefon hos telia, htc S710, som skulle ha' været simlåst, men for sjovs skyld skulle jeg da lige prøve mit sonofon abo. og det viste sig, at den IKKE var låst.

Lidt sjovt når man ser på runes citat.
Gravatar #25 - CyBeRDuDe
31. okt. 2007 20:00
De har nu rettet deres lille svipser i artiklen.. :)...

#13/#20
Der vil jeg da nu godt nok ikke give dig ret...
Om jeg opretter et abnoment og skal give 30 kr i måneden og så må ringe til x antal øre i minuttet, eller om jeg binder mig til at skulle betale 200 kr per måned og så må ringe x antal minutter jeg kan for de 200 kr, det er vel i for sig det samme?
Den eneste synlige forskel jeg kan se er at abonoment betaler du efter du har ringet, altså månedligt eller kvartals, hvorimod det andet betaler du i forvejen...
På den anden side, så havde denne artikel overhovedet ikke nævnt noget om det var et taletidskoncept eller abonnement koncept det her drejede sig om, artiklen påstod at det var første teleskab i danmark (altså både taletid og abonnoment) der solgte sim-fri telefoner med binding...

#22 tror faktisk at det ville være lige så smart at binde(simlåse) folk der bruger taletid som dem der bruger abonnoment, abonnoments kunderne betaler jo lige netop x antal kroner i måneden, så hvis de nu skulle smutte til et andet selskab vil du jo stadig få de abn. kroner ind, hvorimod hvis en taletids kunde smutter får du jo intet, og en taletidskunde betaler x antal gange så meget per minut som abn. kunde. Det så kan diskuteres om det er abn. kunderne der ringe/skriver mest og derved er de mest værdigfulde kunder.

Bortset fra det er vi enige at simlåst ikke virker som det skal.. :P... Det gavner ingen, da det irritere kunderne, sælgerne skal bruge tid/penge på at implemetere det og kundeservice til at unlocke, og de kunder der vil have den unlocked finder alternative metoder at få den unlocked på... Selv avancerede telefoner som iPhone som jo skulle låses til et selskab i amerika blev unlocked og gør det også selvom folk binder sig i x antal måneder og for x antal dollars per måned... Så simlås er ubrugligt... Idéen er god nok for business, men den virker ikke...
Gravatar #26 - Style
31. okt. 2007 20:23
Simlåst eller ej - uanset hvad synes jeg det er positivt at teleselskaberne slås om spalteplads med det ene "bombastiske" tilbud/tiltag efter det andet.

Thumbs up fra os forbrugere!!
Gravatar #27 - chris
1. nov. 2007 01:07
Hmm

nu er jeg ikke jurist eller noget sejt..

men er der ikke noget med at ifølge dansk lovgivning kan man købe sig ud af et abonnement for en engangsbetaling for 500 kroner hvis man vil ud før tid...

hvis man så køber en telefon med super meget tilskud og køber sig ud taber forhandlerne penge..
- og du skal nok ikke regne med at kunne oprette et abonnement hos dem igen
og er det ikke DERFOR der er simlås på
men hvis man istedet laver en "flatrate" pakke hvor man har købt sig til minutter og sms´r på forhånd...
eller hvis man binder sig til et minimunsforbrug er det noget med at man IKKE kan købe sig ud af abonnementet

for hvis man ikke kunne betale sig ud.. og man var bundet til et minimumsforbrug i 6 måneder... så ville sonofon da klappe i deres små fedtede hænder hvis personen brugte et andet teleselskab.. de fik jo alligevel pengene fra minimumsforbruget og der er ingen udgifter såsom interconnect, service og logning i forbindelse med den forbruger...

jeg er ikke helt sikker..
men det var dét fyren nede i 3 forklarede mig..


desuden er der 1 to 1 -lock i mange nyere telefoner
hvilket betyder at din telefon automatisk låser sig til den udbyder der har leveret det første simkort du smider i telefonen

hygge hej
Gravatar #28 - <3Thinkpads
1. nov. 2007 06:49
#27:
Nej, det er ikke korrekt.

Typisk kan du købe dig fri af din SIMLÅS, men ikke abonnement. Dog kan der være omstændigheder hvor du kan købe dig ud af det, men det er meget sjældent. 6 år i branchen, har jeg oplevet det 2 eller 3 gange.

Du binder dig i 6mdr og du skriver under på det, dermed kan du ikke kom ud af det.

Ang. simlås så er det ikke alle telefoner fra hverken Sonofon, TDC eller Telia som er simlåst, men det er typisk (ihvertfald efter min erfaring) de allermest populære modeler.

Sonofon har kørt med gratis oplåsning for nye kunder (Og gamle hvis de spurgte pænt:)) når de tegnede nyt abo eller gentegnede det.
Gravatar #29 - novaree
1. nov. 2007 08:10
Hustruen og jeg talte med garvet mobilforhandler i Roskilde allerede for nogle år siden, og han fortalte, at telefoner i "2000 kroners klassen og derover" som tommelfinger regel leveres uden sim-lås. Uanset om det var med TDC, Sonofon eller whatever abo.

Brug det til hvad i vil. Det her er ikke nyt, hverken for Sonofon, Telmore, TDC eller nogle andre..
Gravatar #30 - frygtl0s
1. nov. 2007 08:47
#29 en sådan tommelfingerregel findes ikke, jeg har arbejdet for sonofon kundeservice og forhandlere har altså nogen gange en udviklet fantasi. Jeg har låst mange telefoner op og det har både været for dyre og billige telefoner, men det var først i juli at vi fik en intern besked om at vi fremover skulle åbne alle telefoner gratis og at sonofon ikke ville bruge simlås.
Gravatar #31 - myplacedk
1. nov. 2007 08:49
#22
Dele af det er korrekt, altså taletid kan ikke binde folk nej, derfor er der heller ikke nogen grund til at simlåse.

Kan taletidskunder ikke være bundet? Jo da, de kan da have et minimumsforbrug, ligesom abonnement-kunder.
Det er jo netop fordi kunderne bliver bundet, at Telmore kaldte det "håndjern".

Som telmore har gjort det med deres håndjern går jeg så vidt ud fra at man skriver under på at man reelt er bundet til det beløb i 6 måneder, eller tager jeg helt fejl? Anyways det er lidt uden for taletidshorisonten.

Nemlig. Har du ikke brugt for X kr. en bestemt måned, trækker de differencen fra din konto.

Men hvis jeg nu ellers kan få forklaret mig ret, så har der ikke været nogen point i at simlåse telefoner købt via taletidsselskaber da man alligevel ikke er bundet.

Jeg kan ikke se nogen point i at simlåse, da man ER bundet.
Hvis mit tilskud bliver financieret af at de modtager mindst X kr. af mig hver måned, hvad rager det så dem, at jeg (også) betaler penge til andre selskaber?
Selvfølgelig ønsker bageren at jeg køber AL mit brød hos ham, og gerne pålæg nu jeg er der. Men hvis han på nogen måde forsøge at tvinge mig til det, ville jeg da aldrig handle der igen.
Gravatar #32 - novaree
1. nov. 2007 08:56
#30 Jeg har lige tygget analerne igennem, og så vidt jeg kan komme i tanke om, importerede han selv.

Så glem mit indlæg - det er pludseligt hamrende irrelevant :P
Gravatar #33 - XxX
1. nov. 2007 21:54
Hvorfor også låse telefonerne når mobil-fabrikanterne ikke magter at lave en beskyttelse der gør at telefonerne ikke kan låses op.

Selv de nye Nokia og SonyEricsson som ellers har fået et vældigt løft i sikkerheden kan nu låses op.

Detteher kommer til at betyde et par ting.

1. Unlockerne mister nogle penge.
2. Priserner på telefonerne vil gå op.

Derudover vil ikke alle selskaberne afskaffe sim-låsen. F.eks Debitel er jo NØDT til at tvinge folk til at blive for ingen bliver vel frivilligt ved det lortefirma.

Så forleden i tv at de var så desperate at de nu lokkede folk med lyssky konkurrencer på nettet som så pludseligt betød at en simpel deltagelse i en konkurrence var ensbetydende med at man blev abbonent hos dem.

XxX
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login