mboost-dp1

POTI Inc.

Songbird i version 1.0

- Via Songbirdnest - , redigeret af Pernicious

Songbird er en open source-musikafspiller baseret på Mozillas XUL-framework. Songbird bygger på samme idé som andre Mozilla-udgivelser, som f.eks. Firefox, Thunderbird og Sunbird, hvilket bl.a. giver den de samme muligheder for at bruge udvidelser – som f.eks. Firefox er kendt for.

Songbird har været under udvikling længe, og der er løbende blevet frigivet flere prøve-versioner, men nu er den endelige version 1.0 klar.

Birdsnet.com skrev:
We set out to build an open, customizable music player. Today, we’re launching with dozens of integrated services, hundreds of add-ons, and a growing developer community. We’ll be the first to admit that there’s plenty left to do. And, while we’re not ready for everyone, 160k users a month are expressing their vote for an alternative music player.

Songbird version 1.0 kan hentes her til både Windows, OS X og Linux. Du kan læse om flere af Songbirds funktioner her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Migger
3. dec. 2008 08:57
Projekt Songbird er kommet langt siden første beta. Jeg kan kun opfordre til, at man giver klienten en chance for at konkurrere med fx iTunes.

Hvis Songbird formår at skabe et aktivt community i stil med det Firefox har, så tegner fremtiden lys for projektet.
Gravatar #2 - jonasbh
3. dec. 2008 09:01
Songbird er spændende projekt med store muligheder.

Jeg synes dog, de burde have sikre CD playback/ripping og bedre Podcast support før de gik final med version 1.0

Interessant blog indlæg om Songbird: http://mozillalinks.org/wp/2008/12/a-media-player-...
Gravatar #3 - angrysurmøgstodderasshole
3. dec. 2008 09:11
#1: cool, tak for heads up - jeg har ellers ikke været så begejstret for songbird sidst jeg prøvede, men jeg gir den lige en tur mere =)
Gravatar #4 - Mnc
3. dec. 2008 09:13
Kunne være at man skulle give dette en chance.
Dog undrer jeg mig over at man kun stiller den op imod iTunes i nyheden. Den mest brugte afspiller må være WMP, og dernæst Winamp, ville være mit gæt.

Jeg har i hvert fald brugt Winamp de sidste mange mange år (mmm, classic skin), og det samme gælder de fleste jeg kender. Hvis de ikke bruger WMP (da det er på computeren i forvejen), så bruger de Winamp.

Edit: Tror faktisk kun at jeg kender én der bruger iTunes... Han er så også macoholic. Har endnu ikke haft ham på besøg uden af han har været forbi apples danske online store på min computer. :S
Gravatar #5 - Newt
3. dec. 2008 09:18
Hold da op de har da hentet inspiration fra iTunes, hva??

Da jeg gik ind på siden for at hente den ned, tænkte jeg "Nej hov, jeg skal ikke ha fat i iTunes", da jeg så screendumpet af Songbird på siden!

Oh well, I don't mind. Jeg elsker iTunes -den bedste musikafspiler nogensinde. Bliver spændende at se hvad Songbird kan tilbyde.
Gravatar #6 - b.b
3. dec. 2008 09:19
Jeg har prøvet Songbird over flere omgange og er altid endt med at afinstallere den igen. Jeg kan ikke helt sætte fingeren på hvad der er galt men jeg syntes den mangler DET.

Men hvis der, som #1 nævner, kommer ordentlig gang i udviklingen af plugins til den så bliver det spænende hvad de kan drive det til.

MediaMonkey FTW...

www.mediamonkey.com

Gravatar #7 - PistolPete
3. dec. 2008 09:24
#4 Tror ikke man skal undervurdere hvor mange iTunes brugere der egentligt er.

Steve Jobs nævnte under D5 konferencen at der er omkring 300 mio brugere af iTunes. Det er alligevel ret mange :)
Gravatar #8 - Abech
3. dec. 2008 09:29
Hvad kan det her som iTunes IKKE kan?
Hvorfor burde jeg skrotte iTunes og bruge dette istedet?
Hvorfor spørger jeg jer!
Gravatar #9 - sizanx
3. dec. 2008 09:32
#8
1. Open Source
2. Addons
3. Dno

Har aldrig selv prøvet det, jeg er en Classic Winamp mand, ikke de store vinduer etc. Jeg behøver ikke se mit vindue når jeg afspiller musik :)
Gravatar #10 - Remmerboy
3. dec. 2008 09:48
jeg har selv brugt winamp siden 0.8. har heller ikke selv brug for de store vinduer, når det hele kan køre på en minibar eller minivindue øverst venstre hjørne.

når songbird nu samligner sig selv med itunes, er den så bedre på nogle punkter end itunes end addons?
Gravatar #11 - Underlien
3. dec. 2008 09:52
Jeg skiftede til songbird da jeg syns iTunes var super langsom når først jeg havde smidt mit mediebiblotek i.

Især med version 1.0 her der starter op 10x hurtigere på min pc (vista) end den forrige :D


så nu er jeg en glad panda ^^
Gravatar #12 - -N-
3. dec. 2008 10:00
#5 Lige mine ord.

Jeg synes det er lidt problematisk at opensourcesektoren ikke selv formår at have en decideret GUI udvikling. Deres gratis software underminere på den måde udvikling, fordi programmer som iTunes mister kunder til fordel et flok copycats der ikke kan løfte opgaven.

Jeg ville aldrig installere noget med så stor mangel på selvstændighed og synes det er politisk ukorrekt overhovedet at udgive sådan noget juks.

Vi kan alle sammen kopiere, det er udviklingen der koster.

Sunbird er et eksempel på hvorfor udviklingen ville gå i stå hvis opensource erstattede betalingssoftware.
Gravatar #13 - Kjeldsen
3. dec. 2008 10:16
Hmm den skal da lige prøves, og derefter er det nok tilbage til Winamp igen :)

Som en lille service:
http://www.oldversion.com/program.php?n=winamp

EDIT: Min winamp 2.81 bruger lige nu gigantiske 4mb hukommelse.
Gravatar #14 - b.b
3. dec. 2008 10:27
#13

Og her gik jeg og troede at folk der sad og bekymre sig om RAM forbrug var en uddød race... ;0)
Gravatar #15 - wuziwug
3. dec. 2008 10:27
#12 Well, nu er det sådan at iTunes er et textbook eksempel på en applikation som er designet efter apples egne design guideline.
Så når andre udviklere går ud og designer applikationer som også følger apples guidelines, kan de næppe klandres for at være copy-cats.
Gravatar #16 - Magten
3. dec. 2008 10:32
#12
Sunbird er et eksempel på hvorfor udviklingen ville gå i stå hvis opensource erstattede betalingssoftware.
Ja, for de kunne ikke selv finde på at udvikle et GUI...
Gravatar #17 - rasmusm
3. dec. 2008 10:38
Det kunne være jeg skulle prøve den, mens jeg venter på at amork køre godt under windows.
Gravatar #18 - -N-
3. dec. 2008 10:39
#16 Hvis man ser de penge apple og ms poster i udviklingen af GUI, så tror jeg de ville have svært ved at finde ressourcerne :-D

Brugerfladen i Win95 kostede dengang omkring $500mio. Det at udvikle en fungerende brugerflade er ikke noget man bare gør. Derfor afviger KDE og GNOME minimalt fra principperne i GUI der er postet kæmpe beløb i at udvikle.

Egentligt synes jeg, at de havde gjort det fornuftigt i FireFox, men selvom #15 mener at det er et textbook eksempel, så er jeg stadig meget imod, at opensource trækker på den slags. At opensourcer miljøet ikke selv har udviklet nogle guidelines er et udtryk for manglende evne til at egentligt at løfte opgaven.

Der er masser er funktionaliteter der fungere rigtig godt i opensourcer og i forbindelse med XP så vi en meget stor inspiration fra FreeBSDs måde at implemntere tcp/ip. Der findes derfor enorm udviling i opensource miljøet, ingen tvivl om det. Men lige på GUI området halter de, efter min mening, meget efter.
Gravatar #19 - SiniSael
3. dec. 2008 10:45
minus point for at ligne iTunes - altså fair nok de skal de samme ting blah blah - men prøv dog at differentiere - plus Macbois kommer jo til maks whine over det

nu har jeg lige testet den i 2 min...det er jo iTunes i open source... -.- er dybt skuffet - forventede faktisk mere noget ala winamp fremfor en direkte kopi af en allerede hjernedød afspiller.

JA det synes JEG faktisk - grundlag? Ja simpelt at søger man en bestemt sang til fest etc. så påvirkes playlisten til at KUN spille den sang...altså det er sq da dumt! jump 2 file i winamp gør det ik - man kan heller ikke enque - eller på anden måde sætte den op til at fulde mennesker ik totalt smadre playlisten konstant - ej heller fjerne dobbelt entries i playlisten.

far er SUR og DYBT skuffet over denne middelmådig kopi af en allerede dårlig afspiller
Gravatar #20 - ktg
3. dec. 2008 10:48
Som så mange andre synes jeg også at det minder LIDT for meget om iTunes, og det er ikke noget som scorer points i min bog. Jeg har heller ikke brug for at min afspiller fylder hele skærmen. Problemet som mac bruger er bare at der ikke findes så mange afspillere, og dem der gør, ligner stort set alle iTunes, synes jeg. Jeg savner winamp til OSX :(
For dem som skulle være interesseret i en noget mindre afspiller til mac, så kan jeg anbefale cog, som også er en open source afspiller. Udviklingen går bare noget sløvt :)
Gravatar #21 - Kjeldsen
3. dec. 2008 10:48
b.b (14) skrev:
#13

Og her gik jeg og troede at folk der sad og bekymre sig om RAM forbrug var en uddød race... ;0)


En afspiller som bruger 75mb på at spille en mp3 fil, det er sq da CO2 spild :-)
Gravatar #22 - Axl
3. dec. 2008 10:56
b.b (14) skrev:
#13

Og her gik jeg og troede at folk der sad og bekymre sig om RAM forbrug var en uddød race... ;0)


Jeg giver altså ikke 12 k for en computer for at min musikafspiller skal æde alle mine resourcer. Helt seriøst.

Jeg kan godt lide at lave andet ved min computer end at høre musik...
...alt andet er da idioti o.O

-N- (12) skrev:
#5 Lige mine ord.

Jeg synes det er lidt problematisk at opensourcesektoren ikke selv formår at have en decideret GUI udvikling. Deres gratis software underminere på den måde udvikling, fordi programmer som iTunes mister kunder til fordel et flok copycats der ikke kan løfte opgaven.

Jeg ville aldrig installere noget med så stor mangel på selvstændighed og synes det er politisk ukorrekt overhovedet at udgive sådan noget juks.

Vi kan alle sammen kopiere, det er udviklingen der koster.

Sunbird er et eksempel på hvorfor udviklingen ville gå i stå hvis opensource erstattede betalingssoftware.


Glemmer du ikke sådan noget som Compiz Fusion i den sammenhæng?
Her er opensource da langt LANGT foran de andre systemer, både med funktioner, features, systemforbrug, brugervenlighed (imo) og modificerbarhed...

...og så var Beryl og Compiz endda anvendelige FØR Vista var det.
Gravatar #23 - konga
3. dec. 2008 11:04
Til jer der er irriteret over afspillerens størrelse, så kan man vælge at den skal køre som "Mini Player" i menuen, og så er den ikke meget større end Winamp. Faktisk så er Winamp jo - i de nyere udgaver - stort set også en fuldskærmsafspiller med mindre man vælger det fra - så der er forskellen altså ikke-eksisterende.

For mig er det i øvrigt ret ligegyldigt, at den ligner iTunes. Bare det at der nu findes et fornuftigt open-source alternativ til iTunes på mac, synes jeg er fantastisk. Det geniale er jo, at er man selv kan lave en extension, hvis man ønsker noget ændret/forbedret. Noget lidt andet en Apple's hermetisk lukkede iTunes-verden :)
Gravatar #24 - mathiask
3. dec. 2008 12:13
...og så kan Songbird bygges sammen med en hel stribe af musikforretninger i stedet for at man bliver bundet sammen med Apples forretning. iTunes Store kan såmænd også bygges sammen med Songbird - men det kræver bare at Apple accepterer at der findes alternativer - og at konkurrence såmænd er meget sundt.
Gravatar #25 - Petrander
3. dec. 2008 13:02
For flere månedere skiftede jeg til SongBird beta med smerte i mit hjerte KUN fordi iTunes blev ved med at crashe på den her Vista bærbar. Det har været langt fra stabil og nu med endelig version 1.0 vil den slet ikke starte op mere!

Tilbage til Windows lorte Media Player så DESVÆRRE!

Gravatar #26 - mathiask
3. dec. 2008 13:43
#25: ChimChim
Hvis både iTunes og Songbird crasher - er det så ikke på tide at geninstallere Windows? Min Vista Business fungerer ganske fint med Songbird.
Gravatar #27 - jonasbh
3. dec. 2008 14:08
26 kommentarer og ingen har fattet Songbird. Ja, der er sikker tusind mediaplayers med lavere RAM forbrug og med nogle gode features, som I elsker, men.....

Songbird er en anderledes mediaplayer, som vil noget helt nyt. Den kan derfor ikke direkte sammenlignes med WinAMP, VLC, iTunes eller Footbar 2000.

Songbird vil lave et integreret interface til at afspille al mediaindhold på din HD og internettet. Med Songbird kan du mix'e online musik med din private samling. Songbird bruger Gecko-koden til at hjælpe dig til at finde multimediaindhold på nettet. Songbird er spændende, især for os, som ønsker frit indhold - Frit, som free software ~ open source. Songbird arbejder meget med Creative Commons.

Skal I kun spille jeres downloads og CD'er, så brug en anden media player, eller læs lidt mere om Songbird:

http://www.boingboing.net/2006/02/08/songbird-the-...
http://en.wikipedia.org/wiki/Songbird_(software)
http://blog.songbirdnest.com/
http://podcast.dr.dk/P1/HARDDISKEN/2008/HD_080815.... - I slutningen af Harddisken fra den 15. aug. 2008 kan man høre lidt om Songbird (og Creative Commons)
Gravatar #28 - afx_
3. dec. 2008 15:21
Jeg savner den iTunes feature der gruppere ens "samlinger"/"compilations", således man ikke har hundredevis af kunstnere der kun er repræsenteret på et album.
Gravatar #29 - b.b
3. dec. 2008 18:15
jonasbh (27) skrev:

<snip>
...
Songbird er en anderledes mediaplayer, som vil noget helt nyt. Den kan derfor ikke direkte sammenlignes med WinAMP, VLC, iTunes eller Footbar 2000.

Songbird vil lave et integreret interface til at afspille al mediaindhold på din HD og internettet. Med Songbird kan du mix'e online musik med din private samling. Songbird bruger Gecko-koden til at hjælpe dig til at finde multimediaindhold på nettet. Songbird er spændende
......

</snip>


Plus, at du med diverse plugin's kan få serveret et overflødighedshorn af dynamisk info fra nettet som skifter i takt med at playlisten bliver kørt igennem...

Tekster, recommendations, artist/song/album info fra kilder som Last.fm, wiki, allmusic etc.

Jeg er helt enig med Jonas, hvis folk blot vil smide en CD på og så ellers gemme afspilleren væk er det her ikke noget for jer. Personligt nyder jeg at starte min afspiller (pt. MediaMonkey der kan det samme som SongBird og lidt til) og så ellers begrave mig i alle de info som man får serveret om sine yndlingskunstnere.
Gravatar #30 - hammedhaaret
3. dec. 2008 20:15
#19

du burde lede lidt i deres allerede glimrende addon-bibliotek.
der kan du bla finde en Now Playing addon der løser dit problem.

giver jer ret i at ramforbruget er en anelse overkill, men man laver vel ikke så frygteligt meget andet når man hører musik.
Gravatar #31 - frygtl0s
3. dec. 2008 20:33
Et godt og gratis musikprogram jeg bruger er http://www.vuplayer.com/
Det har ikke alle de der fancy ting, men til gengæld bruger det meget lidt ressourcer.
Gravatar #32 - coday
3. dec. 2008 20:47
#30 Ikke enig jeg spille selv computer mens at jeg hoere musik for at peppe spillet lidt op.
Gravatar #33 - Axl
4. dec. 2008 01:53
# 30 >
Nej, jeg laver ikke så meget. Tilgengæld har mine RAM pænt travlt med at holde informationer om vertices i et 3D space, og min CPU i fuld gang med at omsætte disse informationer til billeder...

...så der vil jeg altså gerne have mine RAM til noget andet end liiiiige at høre det nyeste med Britney.
Gravatar #34 - Abesovs
4. dec. 2008 11:58
Jeg synes det ligner iTunes ret så meget men det er vel også fint nok, jeg er måske åndssvag, men jeg tænker at det er som at "stick it to the man" hvis i har set f.eks. "School of rock" ved i hvad jeg mener :P
Gravatar #35 - Chewy
4. dec. 2008 21:05
***OBS PERSONLIG HOLDNING FORUDE!!***

Songbird er en anderledes mediaplayer, som vil noget helt nyt. Den kan derfor ikke direkte sammenlignes med WinAMP, VLC, iTunes eller Footbar 2000.


Ja ja, den kan en masse. Men kan den få et andet interface? ;-)
I mine øjne har itunes UI altid været forkrøblet big time!

Det er larmende, uoverskueligt. Og giver mig på ingen form for måde mulighed for at opbygge mine playlister som jeg lyster.
Den kan ikke engang finde ud af at sortere dem korrekt!

Forklaring:
Jeg har en mappe ved navn MP3, i den ligger der så en række undermapper der alle repræsentere en generel genre, f.eks. Blues, Klassisk, Rock, Eletronic osv.
Derunder ligger der mapper delt op efter kunstner og derefter er de delt efter albums.
F.eks. ligger live udgaven af Pink Floyds "The great gig in the sky" under \mp3\Rock\Pink Floyd\Pulse\CD2\The great gig in the sky.mp3.
Hvis jeg skal tilføje et nummer er jeg tvunget til først at tilføje det til media library, og derfra skal jeg så tilføje det til min playlist. Hvis vi snakker flere forskellige kunstnere med utallige albums begynder det at blive kringlet.
Specielt hvis jeg så bare vælger at tilføje hele min samling, så skal jeg til at lede samtlige kunstnere igennem, istedet for at kunne indsnævre fra starten af.
Jeg kunne så også bare begynde at tilføje den "korrekte" genre i ID3 tagget, men det er lidt for sent, set i forhold til størrelsen på min samling.

Men fair skal være fair. Jeg har lige installeret programmet, og kan desværre kun konstatere at den lider af den samme "design fejl" som itunes gør.
Man er tvunget til at bruge deres Media Library. Hvilket gør hele processen med at lige hurtigt at smække lidt musik på, til en meget langsommelig process.
At det så samtidig bruger lige så meget ram når den bare står og idler som Chrome gør når den afspiller video. Gør det til en fuldstændig ubrugelig medieafspiller (stadig set med mine øjne).
Som det ser ud på nuværende tidspunkt tror jeg bare at jeg fortsætter med at bruge Winamp, Media player classic og Last.FM player.. Desv
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login