mboost-dp1

Lightyear

Soldrevet prototype-elbil vist frem

- Via engadget -

Lightyear One er en ny bil, der kan køre på solenergi.

Det hollandske selskab Lightyear har afsløret en ‘long-range’-elbil, der har en rækkevidde på hele 725 kilometer.

Det specielle ved Lightyear One er, at den øverste del af bilen er dækket med fem kvadratmeter solceller, der kan lade et lille ekstra batteri op med solenergi. 

Med disse solceller kan bilen få op til 12 km ekstra pr. time.

Bilen har også almindelig opladning, der kan lade nok op til 400 kilometers kørsel på en nat.

Solcellerne er beskyttet af sikkerhedsglas, der skulle være stærkt nok til, at en voksen mand kan gå på det, uden at der kommer buler.

Selvom det er en prototype, som de har vist frem, er det stadig muligt at købe bilen nu med levering i 2021.

Det vil til gengæld koste dig fra 149.000 euro.





Gå til bund
Gravatar #1 - mrtb
27. jun. 2019 07:40
Jeg undrede mig lidt over den der sammenligning "Sikkerhedsglas, der er stærk nok til at modstå at en voksen mand kan gå på det, uden at der kommer buler".
Jo jo.. Men kan det holde til stenslag, når man kører ude på motorvejen? Det bliver dælme en dyr fornøjelse, hvis man skal skifte det.
Gravatar #2 - larsp
27. jun. 2019 09:15
Heh, den kan oplade 12 km pr time på solenergi. Første tanke var haha, 12 km/t er langsommere end den langsomste cykel, men ved nærmere eftertanke er det faktisk en cool feature hvis den i løbet af dagen kan lade nok til at klare pendlerturen og samle ekstra nok til at smutte i sommerhuset i weekenden. Så kan man måske helt undgå at lade den om sommeren.

Største problem er nok at solen ikke altid skinner..
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. jun. 2019 09:25
#2

Nu skal du huske på at solceller stadig producerer strøm selvom solen ikke skinner. Solceller på nordsiden af et hus vil f.eks. stadig producere rigeligt med strøm, selvom de er i på skyggesiden af huset.
Gravatar #4 - CBM
27. jun. 2019 11:29
Godkendt af buzz... Lightyear

Gravatar #5 - larsp
27. jun. 2019 13:58
PHP-Ekspert Thoroughbreed (3) skrev:
Solceller på nordsiden af et hus vil f.eks. stadig producere rigeligt med strøm, selvom de er i på skyggesiden af huset.

Nu har jeg ikke personlig erfaring med solcellers energioutput, men det er mit indtryk at der er ret stor forskel på direkte bagende sol og skygge, gråvejr, osv. Det gode spørgsmål er hvad den kan lade pr. time i gennemsnitligt gråvejr, det er sikkert ikke mange km pr. time.
Gravatar #6 - Target
28. jun. 2019 06:13
larsp (5) skrev:
PHP-Ekspert Thoroughbreed (3) skrev:
Solceller på nordsiden af et hus vil f.eks. stadig producere rigeligt med strøm, selvom de er i på skyggesiden af huset.

Nu har jeg ikke personlig erfaring med solcellers energioutput, men det er mit indtryk at der er ret stor forskel på direkte bagende sol og skygge, gråvejr, osv. Det gode spørgsmål er hvad den kan lade pr. time i gennemsnitligt gråvejr, det er sikkert ikke mange km pr. time.

Solceller er meget følsomme overfor skyer, solens vinkel osv.
Nu har jeg selv solceller på hustaget, og jeg følger nøje med i produktionen. For at give et eksempel fra min egen produktion, så producerede mine solceller 32,34kWh d. 14. juni, og d. 15. juni producerede de kun 7,84kWh. Så bare fra den ene dag til den anden kan produktionen snildt falde til en fjerdedel, udelukkende pga. skyer.
Om vinteren er produktionen også generelt lavere, ikke kun pga. færre soltimer, men også i timer hvor der er skyfri sol. Det skyldes bl.a. vinklen på solen i forhold til solcellerne.
Gravatar #7 - Vanthus
28. jun. 2019 06:16
PHP-Ekspert Thoroughbreed (3) skrev:
#2

Nu skal du huske på at solceller stadig producerer strøm selvom solen ikke skinner. Solceller på nordsiden af et hus vil f.eks. stadig producere rigeligt med strøm, selvom de er i på skyggesiden af huset.


Nu har jeg så solceller på mit hus - en sommerdag hvor det er gråvejr med skydække hele dagen, vil give mig cirka 5-8kwh i produktion.

En sommerdag uden skydække giver mig 40-46kwh. Data taget direkte fra min inverter.

Men ellers er jeg enig - idéen i at smide bilen i solen hele dagen på arbejdet og så kunne klare pendlerturen uden at skulle "betale" for det i penge/CO2, den er god.

Men som scenariet ser ud lige nu pga de modeller vi har med ladning af elbiler i danmark og elvarme som primær opvarmningsform i hjemmet og prisen på lightyear one taget i betragtning, så vil det ikke være en model jeg kan forsvare økonomisk.

Den koster "fra" 149.000€, så på den forkerte side af en million. Det er mere end 3 gange så meget som min Nissan Leaf med alt udstyr. Strøm til bilen er på et fastpris abonnement. Så dét solcellerne sparer mig for, får jeg intet ud af økonomisk. Når jeg lader bilen hjemme, så får jeg fradrag pr kwh brugt ud over 4.000 om året pga varmepumpe. Men det ændrer ikke på fastprisen, så jeg "tjener" faktisk penge jo mere jeg lader. (ikke nok til at jeg kører gratis med mit kørselsbehov)

Det samlede regnskab betyder, at bilen stadig alt i alt er en smule dyrere end mine andre biler. Men der er så et metrisk ton køreglæde ekstra og lidt miljø-hensyn der bliver tilgodeset.

TLDR: det er en god ide, men som mange idéer i starten skal man VIRKELIG ville det for at spare lidt co2.
Gravatar #8 - larsp
28. jun. 2019 07:36
Vanthus (7) skrev:
TLDR: det er en god ide, men som mange idéer i starten skal man VIRKELIG ville det for at spare lidt co2.

Jep. Gloriepudsning er dyrt nogle gange. (og hvis noget er dyrt er det typisk et tegn på at det koster og belaster verden og resourcerne mere, så spørgsmålet er om glorien overhovedet er fortjent).

Men der er måske et plus mere. Det, at den kan smålade batteriet uden at være forbundet til et stik gør at man minsker tiden hvor batteriet er fuldstændig fladt. Og det slider som bekendt ekstra på lithium batterier at være tømt helt i bund. (det slider også at være ladet helt i top, så det går måske lige op...)
Gravatar #9 - CBM
28. jun. 2019 09:41
Vanthus (7) skrev:
TLDR: det er en god ide, men som mange idéer i starten skal man VIRKELIG ville det for at spare lidt co2.

Enig...

Der er dog bedre løsninger, som fx



http://realnewsmagazine.net/business/made-nigeria-...
Gravatar #10 - T_A
29. jun. 2019 16:11
Det lyder extremt optimistisk at få 12km per time for 5m² solceller.

Noget nær de bedste solceller giver omkring 200W per M² og i dette tilfælde er man nok nød til at benytte et tykkere beskyttelseslag pga. stenslag osv. og få en lavere effektivitet.

Hvis vi siger den totalt lader med 1kW per time (1kWh), så er 12KM meget optimistisk.

En Tesla model S kører op til 417km på et 75kWh batteri, altså 5,56km per kWh.

Så har noget svært ved at se hvordan de kan nå 12km, selv under optimale forhold, hvis da ikke bilen har sidestillet alle sikkerhedskrav og er lavet af bølgepap.
Gravatar #11 - ShamblerDK
1. jul. 2019 07:32
Fedt, så kan man køre i den i Danmark cirka 5 dage om året.
Gravatar #12 - larsp
1. jul. 2019 08:49
T_A (10) skrev:
En Tesla model S kører op til 417km på et 75kWh batteri, altså 5,56km per kWh.

Så har noget svært ved at se hvordan de kan nå 12km, selv under optimale forhold, hvis da ikke bilen har sidestillet alle sikkerhedskrav og er lavet af bølgepap.

Antaget at dine tal er korrekte, så er det "kun" en fordobling der er tale om i energieffektivitet, og det kan da godt være muligt. Tesla model S er en stor, tung high performance bil med luxusudstyr, mens solbilen er mindre, lettere og optimeret til rækkevidde med små motorer direkte i hjulene for at mindske tab i transmission.

Jeg mener ikke at Teslaer er specielt energibesparende sammenlignet med andre EVs. Deres koncept er "bare" at smække et enormt batteri i.
Gravatar #13 - T_A
1. jul. 2019 11:03
larsp (12) skrev:
T_A (10) skrev:
En Tesla model S kører op til 417km på et 75kWh batteri, altså 5,56km per kWh.

Så har noget svært ved at se hvordan de kan nå 12km, selv under optimale forhold, hvis da ikke bilen har sidestillet alle sikkerhedskrav og er lavet af bølgepap.

Antaget at dine tal er korrekte, så er det "kun" en fordobling der er tale om i energieffektivitet, og det kan da godt være muligt. Tesla model S er en stor, tung high performance bil med luxusudstyr, mens solbilen er mindre, lettere og optimeret til rækkevidde med små motorer direkte i hjulene for at mindske tab i transmission.

Jeg mener ikke at Teslaer er specielt energibesparende sammenlignet med andre EVs. Deres koncept er "bare" at smække et enormt batteri i.



Fair nok det er muligvis ikke lavet som en sportsvogn som en Tesla S.

Hvis vi i stedet sammenligner med den lille Nissan Leaf (vælger 2016 model, da der er bedre info på denne på wiki.)

"The 2016 Leaf with the smaller 24 kWh battery has the same ratings and energy consumption as the 2014/15 models, while the trims with the larger 30 kWh has the same energy consumption of 30 kWh/100 miles, but was rated 112 MPGe (30.7 kW⋅h/100 mi; 19.1 kW⋅h/100 km) for combined city/highway; 124 MPGe (27.7 kW⋅h/100 mi; 17.2 kW⋅h/100 km) city and 101 MPGe (34.0 kW⋅h/100 mi; 21.2 kW⋅h/100 km) highway.[14]"

Den kan så køre 5,2Kkm / kWh (19.1 kW⋅h/100 km).

Så mener det er meget urealistisk at køre 12km på ca. 1 kWh.
Gravatar #14 - CBM
2. jul. 2019 06:30
ShamblerDK (11) skrev:
Fedt, så kan man køre i den i Danmark cirka 5 dage om året.

jeps, men så skal den heller ikke lade på anden vis i de 5 dage :D
Gravatar #15 - larsp
2. jul. 2019 09:31
T_A (13) skrev:
Den kan så køre 5,2Kkm / kWh (19.1 kW⋅h/100 km).

Så mener det er meget urealistisk at køre 12km på ca. 1 kWh.

Nissan Leaf er også en lidt klodset bil der nok heller ikke er top-optimeret til rækkevidde.

For at komme med et modsat datapunkt, tænk på Shell Eco Marathon bilerne og hvad der er muligt hvis man kompromiløst optimerer på vægt, luftmodstand og rullemodstand.

Men du har givetvis ret i at det er meget optimistisk med de 12 km / kWh.
Gravatar #16 - toLucky81
18. jul. 2019 15:33
Ok, så 12 km er i overkanten... Men er, den ekstra vægt som solceller samt elektronik, ikke alene med til at sænke antallet af km yderligere, så tallet måske endda er negativt.
Gravatar #17 - coolmoon
22. jul. 2019 23:34
toLucky81 (16) skrev:
Ok, så 12 km er i overkanten... Men er, den ekstra vægt som solceller samt elektronik, ikke alene med til at sænke antallet af km yderligere, så tallet måske endda er negativt.


Mjah, ekstra vægt giver jo også ekstra moment - så kører man fx ned af en bakke, så har man fart på i længere tid bagefter. Det er i hvert fald min erfaring fra mangen en trailertur.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login