mboost-dp1

Eniro

SOL-brugere mister igen e-mails

- Via Version2 - , indsendt af thimon

I april sidste år måtte flere hundrede brugere af Eniros mail-tjeneste SOL sande, at de havde mistet en stor del af deres mail. Det skete i forbindelse med en oprydning, som skulle have slettet inaktive konti, men også nogle aktive røg med. Nu er det sket igen. Det skriver Version2.

I december ville Eniro igen have ryddet op, en opgave deres leverandør foretager, men igen gik det galt og nogle hundrede brugere mistede 1½ års mail og der er ingen backup de kan hentes frem fra.

Hos Eniro er de rigtig ærgerlige over hændelsen, som kommunikationschef Kristoffer Apollo kalder utilgiveligt.

Heller ikke ved første hændelse var der en backup at falde tilbage på, men dengang blev der sat gang i et forløb, som skulle etablere dette hos leverandøren RedWeb, men på grund af en misforståelse blev det aldrig sat i værk.

Da Eniro har valgt at sælge SOL fra, vil det fremover være en anden leverandør, som vil drive tjenesten.

Opdatering: Det er rettet, at det er på grund af frasalg af SOL, at der skiftes leverandør.





Gå til bund
Gravatar #1 - mfriis
24. jan. 2014 10:25
Eniro har nu valgt en ny leverandør til sin tjeneste.


Jeg er ret sikker på de har solgt hele SOL fra nu (til CM Consulting).

Det vidst også for det bedste. Godt nok kan man ikke have den bedste tillid til en gratis mail leverandør. Men jeg har da en formodning om at mine mails er sikre fra datatab hos fx. Google eller Microsoft.

SOLmail virker lidt som et amatør foretagende.
Gravatar #2 - ShamblerDK
24. jan. 2014 10:41
Jeg foretrækker godt nok Gmail. Jeg har aldrig haft så meget som forbindelsesproblemer til deres mail-service. Jeg tror jeg har 15GB plads hos Gmail og bruger kun omtrent en enkelt procent af den. Jeg har vist aldrig slettet E-mails fra min Gmail, siden jeg tog den i brug, og der er nu over 2000 E-mails. Desuden får jeg ikke spam-mail på den mail, da Googles filter er det bedste jeg nogensinde har set.

Og ja, at miste E-mail er totalt utilgiveligt for en mail-udbyder.
Gravatar #3 - dingeling
24. jan. 2014 11:17
ShamblerDK (2) skrev:

Og ja, at miste E-mail er totalt utilgiveligt for en mail-udbyder.


Selvom de levere en gratis service. Selvfølgelig kan man ikke forlange alt af en gratis service, men hvis man vil tilbyde en service (selvom den er gratis), så vil jeg som bruger af servicen bare have en garanti for, at der findes en backup af mine data derude.

Nu er det jo anden gang de kokser i det. Hvis jeg var bruger, så ville jeg været skredet under det første koks.

Hvis jeg var køber at SOL's mail, så ville jeg nok relancerere SOL-mailen eller helt skifte navn, for der er ikke meget SOL tilbage under troværdighedsskyerne.

Jeg bruger selv Gmail, men forwarder alle mails (som ikke er spam) videre til min egen mailserver for at bare at have en minimal sikkerhed. Man ved jo aldrig (selv ikke med en stor udbyder).

Telenor har jo anerkendt, at deres mailservice ikke kan hamle op med Microsoft og Google, så de har valgt at lukke det ned i år (nok også pga. de par nedbrud, der har været sidste år). Hvorfor Eniro ikke gør det samme, ved jeg ikke, for SOL brandet er da blevet ødelagt.
Gravatar #4 - moulder666
24. jan. 2014 11:59
Jeg har stadig en Sol-mail - udelukkende fordi jeg har haft den i 18 år efterhånden - og jeg er da heldigvis sluppet for at miste mails indtil videre.

Når det så er sagt, er deres service mildest sagt ringe. Der er i hvert fald een gang i måneden udfald med komplet nedbrud af mailservice og dårlig til ikke-eksisterende information omkring driftsproblemer!

Jeg burde nok skifte...men 18 års mails holder mig godt nok hængende indtil videre....
Gravatar #5 - kasperd
24. jan. 2014 12:03
ShamblerDK (2) skrev:
Jeg foretrækker godt nok Gmail.
Og Gmail har backup. I de 4½ år jeg selv arbejdede ved Google var backup af Gmail et af mine primære arbejdsområder.

dingeling (3) skrev:
Jeg bruger selv Gmail, men forwarder alle mails (som ikke er spam) videre til min egen mailserver for at bare at have en minimal sikkerhed. Man ved jo aldrig (selv ikke med en stor udbyder).
Fuldstændigt enig. Uanset hvor meget man stoler på udbyderen, så bør man ikke basere sikkerheden af sine data på en enkelt udbyder.
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
24. jan. 2014 12:03
#4 det er vel muligt, at hive dem ud og så dem dem placeret hos en ny udbyder. mener jeg, at jeg har gjort på et tidspunkt ved bare at hive dem ned i en lokal klient med begge addresser på og så flytte dem til nye, respektive boxe.
Gravatar #7 - OrangeNewton
24. jan. 2014 12:08
#6
Jeg har også lavet en mailserver migration, men medmindre sol har ændret sig meget siden jeg brugte det er der ikke nogen POP eller IMAP integration, så at flytte væk fra dem igen er næppe trivielt.
Gravatar #8 - kasperd
24. jan. 2014 12:09
Zombie Steve Jobs (6) skrev:
det er vel muligt, at hive dem ud og så dem dem placeret hos en ny udbyder.
Ja, hvis begge udbydere har IMAP support, så kan man gøre på den måde. Man kan også flytte fra en udbyder, som kun har POP support til en med IMAP support på ca. samme måde.

Har udbyderen kun webmail og hverken POP eller IMAP, så er det problematisk. Det er derfor det altid er en god idé at lægge en plan for, hvordan man kommer væk fra en udbyder. Har man ingen vej væk er det risikabelt at placere data hos en udbyder i første omgang.
Gravatar #9 - Zombie Steve Jobs
24. jan. 2014 12:18
men... har... de... ikk.... imap? The horror.
Gravatar #10 - OrangeNewton
24. jan. 2014 12:23
#7,#8,#9
De har faktisk indført IMAP kan jeg se.
http://www.sol.dk/hjaelp-til-mailen/51787-mail-pa-...
Lidt underligt sted at finde oplysningerne. Men de er der da.
Gravatar #11 - kalleguld
24. jan. 2014 12:44
No backup? Guess they're SOL.
Gravatar #12 - Hylle
24. jan. 2014 13:39
De synes ikke lige de skulle lave backup før de ændrede i en stor database med mange brugere o_O?
Gravatar #13 - El_Coyote
24. jan. 2014 19:41
#4
Hiv dem ud og importer dem i gmail. det gjorde jeg i sin tid da jeg skiftede fra min webhost pop3 til google apps.
Gravatar #14 - Mukke
25. jan. 2014 01:41
#12

Nah, de løb tør for plads så de var nødt til at slette noget for at få plads til backup'en... :)
Gravatar #15 - MOA
25. jan. 2014 21:02
Igen???

Men okay, brugerne der blev ramt burde måske have tænkt "Fool me once, shame on you, fool me twice shame on me..."

Iøvrigt er Eniro inde i et voldsomt ændringsforløb, idet de har lukket deres jyske afdeling, og i grunden ikke har nogen produkter de kan kalde for cashcows længere, da folk ikke bruger bøgerne, og Google har overtaget meget af den info søgning deres andre medier stod for. Samt salgstragten ikke blot er søg på "murer + by" men man googler dem, tjekker omdømme og så træffer beslutningen her.

En rigtig hård tid, håber de får vendt det.
Gravatar #16 - TheAvatar
28. jan. 2014 01:06
Det "sjove" kunne så være, hvis det var de samme brugere det gik ud over igen :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login