mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hehe ... har før tænkt over den problemstilling ... men wtf, "der var sq nok en grund til det" ... eller noget :P
#5
Fordi når du har åbnet pakke har du jo set den produkt nøgle der plejer at følge med softwaren.
f.eks du går ned i en butik køber et program tager det med hjem og åbner pakken afskriver cd-key og laver en copy af programmet.
Så plejer du jo heller ikke i danmark at kunne tage softwaren med ned igen sige og få dine penge tilbage hvad så din begrundelse er.
Fordi når du har åbnet pakke har du jo set den produkt nøgle der plejer at følge med softwaren.
f.eks du går ned i en butik køber et program tager det med hjem og åbner pakken afskriver cd-key og laver en copy af programmet.
Så plejer du jo heller ikke i danmark at kunne tage softwaren med ned igen sige og få dine penge tilbage hvad så din begrundelse er.
Tjae og det har vi jo så sagt i flere år nu.
Lad os håbe hun får noget ud af det.
evt. en påklisteret licens på pakken.
Lad os håbe hun får noget ud af det.
evt. en påklisteret licens på pakken.
for ca. et års tid siden købte jeg en cd, og den var i stykker (en meget stor skrame på bagsiden) da jeg så ville have den byttet... sagde han også... "du kan ikke få den byttet da plumbering er brudt" fuck jeg blev sur der... sagde det kunne ikke passe for hvordan skulle jeg vide den var det uden at åbne den... efter en mindre diskusion endte det med cheffen for butikken kom... han ville så godt bytte den.... men det er vel det samme problem her... man kan ikke få det byttet vis det er åbnet.. men man kan ikke se "det er i stykker" uden at gøre det... lamt... men ligefrem at sagsøge for det...
Jeg synes det er fair nok at sagsøge.
havde gjort det samme hvis jeg befandt mig i .us
så ka software husene lære at sætte de licenser uden på pakken. Hvilket nok også sker efter de taber denne sag. Som jeg er meget sikekr på at de gør da den er så soleklar
/BeLLe
havde gjort det samme hvis jeg befandt mig i .us
så ka software husene lære at sætte de licenser uden på pakken. Hvilket nok også sker efter de taber denne sag. Som jeg er meget sikekr på at de gør da den er så soleklar
/BeLLe
#10:
Well - nu har jeg selv været i "chefens" sted i en situation som din, og det er i høj grad et vurderingsspørgsmål.
Ikke for at beskylde dig for noget, men der er MANGE der prøver at hustle med den slags i butikker, så man ender altid med at gøre kunden lidt "halvsur", og når folk er halvsure, er det lidt lettere at vurdere om folk oprigtigt føler sig uretfærdigt behandlet. Folk der bare vil hyle op og snyde(De vil jo somregel også have pengene tilbage) nægter man så at tilbagelevere deres software!
Og for at være lidt ontopic - det er jo netop derfor jeg mener at EULA's ikke er gældende i danmark - det kræver en personligt forhandlet aftale. Og det kan man vel næppe kalde det når det ikke engang er muligt at se den før handlen er indgået! :)
Well - nu har jeg selv været i "chefens" sted i en situation som din, og det er i høj grad et vurderingsspørgsmål.
Ikke for at beskylde dig for noget, men der er MANGE der prøver at hustle med den slags i butikker, så man ender altid med at gøre kunden lidt "halvsur", og når folk er halvsure, er det lidt lettere at vurdere om folk oprigtigt føler sig uretfærdigt behandlet. Folk der bare vil hyle op og snyde(De vil jo somregel også have pengene tilbage) nægter man så at tilbagelevere deres software!
Og for at være lidt ontopic - det er jo netop derfor jeg mener at EULA's ikke er gældende i danmark - det kræver en personligt forhandlet aftale. Og det kan man vel næppe kalde det når det ikke engang er muligt at se den før handlen er indgået! :)
ja #10 har jo en point, mange produkter af alle slags er jo pakkede ind så man ikke kan se om det er istykker, og har man udpakkede det og ser det er i stykker så gælder byttegarentien jo ikke længere, og det er jo noget hø.
jeg har også været ude for flere ting hvor det var i stykker da det blev købt, og sågar en gang hvor produktede ikke var i kassen (der mangle nogle vigtige ting) men hvad siger de i butikken, ja det kunne jo være mig som bare havde taget delene ud og at jeg prøvede at snyde dem, så det med krav inde i pakkerne virker ikke altid lige godt.
ps: så måtte jeg bare inprovisere lidt, jeg tog min bon og pakke og gik selv ind i butikken og byttede den (og lod den gamle kasse være åben så andre ikke tog den) og gik så ud gemmen kassen med min bon, men det er noget hø at man skal til at snyde dem for at få sin ret.
jeg har også været ude for flere ting hvor det var i stykker da det blev købt, og sågar en gang hvor produktede ikke var i kassen (der mangle nogle vigtige ting) men hvad siger de i butikken, ja det kunne jo være mig som bare havde taget delene ud og at jeg prøvede at snyde dem, så det med krav inde i pakkerne virker ikke altid lige godt.
ps: så måtte jeg bare inprovisere lidt, jeg tog min bon og pakke og gik selv ind i butikken og byttede den (og lod den gamle kasse være åben så andre ikke tog den) og gik så ud gemmen kassen med min bon, men det er noget hø at man skal til at snyde dem for at få sin ret.
Har aldrig haft problemer med at bytte noget som har væet defekt eller lign efter køb. Det er et spørgs mål, om at kræve sin ret, men det kan også være fordi jeg ikke snyder, men bare kræver min ret. Jeg har også været ude for at min DVD afspiller lavede fuck'ups efter 3 uger, ( display lyset kunne gå ud og man skulle slukke/tænde får det kom igen. ), den kunne ret let misforstå fjernbetjæningen og så blev skip frem til stop eller eject !!.
Det som var slemt var at fejlen var periodisk og kunne ikke bevises med sikkerhed, men jeg tog ned til butikken og sagde at den havde fejl og virkede ikke efter hensigten. "jeg vil have en ny med mindre de alle sammen opføre sig sådan, for hvis de gør vil jeg have mine penge igen."
Der var ingen ting, jeg fik en ny med hjem og den virker helt som den skal ingen fejl overhovedet.
Så det er noget med at formulere sig klart, hvis man bliver svinet til må man jo forklare at man ikke vil finde sig i at blive behandlet grimt.
Men det er da noget fuck at snyde, hvis man bare finder sig i det ( trist ), eller acceptere og snyder sig til en bytning så rammer man de svage som ikke tør stille sig frem og kræve sin ret.
Det som var slemt var at fejlen var periodisk og kunne ikke bevises med sikkerhed, men jeg tog ned til butikken og sagde at den havde fejl og virkede ikke efter hensigten. "jeg vil have en ny med mindre de alle sammen opføre sig sådan, for hvis de gør vil jeg have mine penge igen."
Der var ingen ting, jeg fik en ny med hjem og den virker helt som den skal ingen fejl overhovedet.
Så det er noget med at formulere sig klart, hvis man bliver svinet til må man jo forklare at man ikke vil finde sig i at blive behandlet grimt.
Men det er da noget fuck at snyde, hvis man bare finder sig i det ( trist ), eller acceptere og snyder sig til en bytning så rammer man de svage som ikke tør stille sig frem og kræve sin ret.
#10, #15:
I ved ikke hvad i snakker om, når man har åbner en vare - så har man simpelt nok ikke ombytningsret, men man har stadig reklamationsret, som man (logisk nok) kan benytte sig af ved reklamationer.
Åbner man embalagen, og finder man ud af at der er fejl på produktet - så returnerer man varen og får den ombyttet til en ny, den med at kræve pengene tilbage holder ikke.
Desuden er det de som snyder, og selv ombytter produkterne der gør det sværere for alle andre, så lad være - og brug jeres ret til at klage hvis i bliver behandlet urimeligt.
I ved ikke hvad i snakker om, når man har åbner en vare - så har man simpelt nok ikke ombytningsret, men man har stadig reklamationsret, som man (logisk nok) kan benytte sig af ved reklamationer.
Åbner man embalagen, og finder man ud af at der er fejl på produktet - så returnerer man varen og får den ombyttet til en ny, den med at kræve pengene tilbage holder ikke.
Desuden er det de som snyder, og selv ombytter produkterne der gør det sværere for alle andre, så lad være - og brug jeres ret til at klage hvis i bliver behandlet urimeligt.
Jeg kan ikke se problemet:
Producenten lover at man kan returnere produktet. Så må producneten bare tage den return via eller uden om forhandleren.
Producenten lover at man kan returnere produktet. Så må producneten bare tage den return via eller uden om forhandleren.
#20:
Det er 100% ligegyldigt hvad producenten lover - det er hvad forhandleren lover der er gældende...
Og for bare lige at gøre et par ting 100% klare - iflg. købeloven har man:
INGEN opbytnings ret(Ej heller i original emballage 30 sekunder efter man er gået ud af butikken)
INGEN returret
INGEN krav på at få ombyttet til noget nyt hvis varen går i stykker 5 minutter efter man er kommet hjem!
At de fleste butikker så yder en anden service er en anden ting! :)
Og så er der jo stor forskel på hvor man køber sine varer - En fona/fredgaard vil typisk være mere servicemindede end et lavprisvarehus, ganske enkelt fordi man netop giver lidt mere for varerne, så der er råd til den slags!
Det er 100% ligegyldigt hvad producenten lover - det er hvad forhandleren lover der er gældende...
Og for bare lige at gøre et par ting 100% klare - iflg. købeloven har man:
INGEN opbytnings ret(Ej heller i original emballage 30 sekunder efter man er gået ud af butikken)
INGEN returret
INGEN krav på at få ombyttet til noget nyt hvis varen går i stykker 5 minutter efter man er kommet hjem!
At de fleste butikker så yder en anden service er en anden ting! :)
Og så er der jo stor forskel på hvor man køber sine varer - En fona/fredgaard vil typisk være mere servicemindede end et lavprisvarehus, ganske enkelt fordi man netop giver lidt mere for varerne, så der er råd til den slags!
Eehh, er det ikke ganske rimeligt at hun bliver lidt pissed? Hun får at vide at hvis hun kan acceptere licensen kan man få pengene tilbage, og det kan hun så åbentbart ikke. Så har producenten vel ikke overholdt sin egen licens.
For hvad skal vi med en licens hvis den ikke engang bliver overholdt af producenten?
Hun skal selvfølgelig rette henvendelse til producenten og ikke den stakkels forhandler, som ikke har noget med den licens at gøre.
For hvad skal vi med en licens hvis den ikke engang bliver overholdt af producenten?
Hun skal selvfølgelig rette henvendelse til producenten og ikke den stakkels forhandler, som ikke har noget med den licens at gøre.
Nææ... hvis producenten lover mere end forhandleren, så hænger producenten på den.. Man kan altså godt gå uden om forhandlerledet, hvis producenten direkte overfor køberen lover flere ting end forhandleren.. Det har man jo set i flere tilfælde med f.eks. tag, hvor producenten af tag har hængt på en garanti som forhandleren ikke ville stå inde for.. ja der har sågar været retsager...
#21:
Vi snakker ikke om købelovens medførende rettigheder, men de ting som forhandlere lover - og som de derved forpligtiger sig til. Reklamationsret er der på alle varer, i 2 år - det som mange fejlagtigt kalder garanti. Det er også en form for garanti, men langt de fleste garantiordninger omfatter langt mere end reklamationsrettet.
Vi snakker ikke om købelovens medførende rettigheder, men de ting som forhandlere lover - og som de derved forpligtiger sig til. Reklamationsret er der på alle varer, i 2 år - det som mange fejlagtigt kalder garanti. Det er også en form for garanti, men langt de fleste garantiordninger omfatter langt mere end reklamationsrettet.
well jeg vil klart mene ( er min MENING er IKKE sikker) at med købeloven i din hånd .. som jeg MENER siger at du har fuld retur ret på de ting som du har købt i 8 dage ! så fremt du levere det tilbage i HEL tilstand . jeg mener godt man må bryde embalagen ! .. men kommer jo oxo klar an på HVORDAN købet er forgået ! men vi har da helædigvis steder som forbruger klagenævnet forbruger styrlelsen... så kan hjælpe folk i den slags situationer ! ...
Øv - kan se at jeg ikk kender købeloven godt nok :( .. men hvis du har købt den på post ordre .. så kan du åbne den alt det du vil ! for der har du 100 % 14 dages FULD RETURRET på ALT ... (ok .. hvor mange der så handler softweare på post ordre er en anden ting !) men hvis vi ser på slag af software over all .. så tror jeg det er en lille del som bliver solgt fra en butik anyway ! ..
Øv - kan se at jeg ikk kender købeloven godt nok :( .. men hvis du har købt den på post ordre .. så kan du åbne den alt det du vil ! for der har du 100 % 14 dages FULD RETURRET på ALT ... (ok .. hvor mange der så handler softweare på post ordre er en anden ting !) men hvis vi ser på slag af software over all .. så tror jeg det er en lille del som bliver solgt fra en butik anyway ! ..
Alle jer der snakker om købeloven uden at have opbakkelse, og uden at have hold i de ting i skriver, kan med fordel kigge på http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm!
Normalt hader jeg armerikanere og alt hvad de foretager sig af tåbelige ting...
men for engangs skyld syns jeg kunden har ret!
men for engangs skyld syns jeg kunden har ret!
EULA er /ikke/ gældende for danskere da mange af de betingelser der stilles i en EULA heller ikke ville være gældende hvis der var tale om en skriftlig aftale mellem en [privat] forbruger og forhandler - at de så ovenikøbet heller ikke er gældende fordi man ikke kan tage stilling til dem inden købet er så bare en bonus ;)
Reklamationsret går iøvrigt ud på at man kan klage hvis det produkt ikke virker som det skulle/reklameret. Så det er klart at reklamationsretten gælder hvis f.eks. cd'en til ens nye software er defekt - den gælder dog ikke i DK med EULA'er da de jo netop ikke er gældende i DK :P
Reklamationsret går iøvrigt ud på at man kan klage hvis det produkt ikke virker som det skulle/reklameret. Så det er klart at reklamationsretten gælder hvis f.eks. cd'en til ens nye software er defekt - den gælder dog ikke i DK med EULA'er da de jo netop ikke er gældende i DK :P
Det er lidt anderledes med skolelicenser.
Købte engang en skolelicens i Merlin (der får du nemlig Mer ;-)
...jeg fik pænt et brev tilbage om at Microsoft ik mente at jeg var beretiget til at få den dersens software tilsendt.
Så jeg traskede ned i Merlin igen og forklarede at Microsoft havde brokket sig. Jeg fik alle mine penge retur også selvom emballagen var brudt.
Heldigvis...men det er også utroligt så venlige de er dernede når man tager en trækølle med :-P
Købte engang en skolelicens i Merlin (der får du nemlig Mer ;-)
...jeg fik pænt et brev tilbage om at Microsoft ik mente at jeg var beretiget til at få den dersens software tilsendt.
Så jeg traskede ned i Merlin igen og forklarede at Microsoft havde brokket sig. Jeg fik alle mine penge retur også selvom emballagen var brudt.
Heldigvis...men det er også utroligt så venlige de er dernede når man tager en trækølle med :-P
Med programmer er det direkte skrevet i EULA'en, at man SKAL returnere produktet mod FULD refusion af købssummen.
Derfor har kunden krav på at få pengene tilbage, om man så må slæbe microsoft i retten.
De skriver jo selv at der er en juridisk bindende aftale.. ;)
Det er jo ikke for sjov skyld at vi holder Windependency day.. :)
Derfor har kunden krav på at få pengene tilbage, om man så må slæbe microsoft i retten.
De skriver jo selv at der er en juridisk bindende aftale.. ;)
Det er jo ikke for sjov skyld at vi holder Windependency day.. :)
Well - kik på #21 - det er ting man IKKE har til i iflg købeloven(For en gangs skyld snakker jeg om noget jeg er uddannet i! ;o)).
Men ja acro, selvfølgelig er der 2 års reklamationsret, men det er slet ikke det samme som garanti!
En garanti er kendetegnet ved at den netop dækker MERE end den normale reklamastionsret.
Så forhandlere der reklamerer med en garanti på deres produkter, men i praksis kun har de vilkår reklamationsretten indebærer, bryder loven!
Men de fleste større forhandlere reklamerer netop med prisgaranti, 8 dages bytteret og hvad ved jeg, og så er det helt iorden at kalde det garanti.
Men ja acro, selvfølgelig er der 2 års reklamationsret, men det er slet ikke det samme som garanti!
En garanti er kendetegnet ved at den netop dækker MERE end den normale reklamastionsret.
Så forhandlere der reklamerer med en garanti på deres produkter, men i praksis kun har de vilkår reklamationsretten indebærer, bryder loven!
Men de fleste større forhandlere reklamerer netop med prisgaranti, 8 dages bytteret og hvad ved jeg, og så er det helt iorden at kalde det garanti.
#33:
Din win95 licens kan du nok ikke få tilbage. Der står jo at bl.a. i EULA'en at hvis du installerer programmet godkender du den EULA.
Og det med at smække den uden på, kunne vel løses ved at have CD/serial i en seperat, forseglet pose, som man ikke behøvede at åbne for at læse EULA'en.
Din win95 licens kan du nok ikke få tilbage. Der står jo at bl.a. i EULA'en at hvis du installerer programmet godkender du den EULA.
Og det med at smække den uden på, kunne vel løses ved at have CD/serial i en seperat, forseglet pose, som man ikke behøvede at åbne for at læse EULA'en.
Forhandleren burde læse licensaftalen op for en inden man købte det, og så skulle man så skriver under hvis man accepterede den. Eller noget... ;)
I følge købeloven (i hvert fald den nye, måske har det været sådan længere) har man ved fjernkøb (f.eks. ved e-handel) ret til at prøve varen. Hvis man for at kunne afprøve varen skal bryde emballagen har man ret til dette og forhandleren skal stadig erstatte varen hvis køberen fortryder inden for en periode (kan ikke lige huske det præcist. Tror tallet er 8 dage). Det gælder såfremt at emballagen ikke udgør en betydelig del af produktets værdi.
Personligt glæder jeg mig til at se resultatet af alt det her ståhej. Skal gøre godt med præcedens på det område. Her hjemme er loven klar. Hun har ret til erstatning. Men derover ville det være rart med en dom der måske tvang dem til at skrive de aller mest væsentlige eula punkter på ydersiden af pakken eller i en anden tilgængelig form, hvis de ikke vil skulle erstatte åbne pakker.
Personligt glæder jeg mig til at se resultatet af alt det her ståhej. Skal gøre godt med præcedens på det område. Her hjemme er loven klar. Hun har ret til erstatning. Men derover ville det være rart med en dom der måske tvang dem til at skrive de aller mest væsentlige eula punkter på ydersiden af pakken eller i en anden tilgængelig form, hvis de ikke vil skulle erstatte åbne pakker.
Du vil aldrig komme ud for det for i DK er den EULA ikke noget du skal besvære dig med den er simpelthen ugyldig.
(du skal dog stadig adlyde Dansk lov)
... hehe så lige at det havde Deternal allerede pointeret LOL.
(du skal dog stadig adlyde Dansk lov)
... hehe så lige at det havde Deternal allerede pointeret LOL.
#16 &
#26
Jeg gider ikke læse hele købeloven, men det undrer mig meget at der ikke er ting som f.eks 14 dages returret/ombytningsret, krav på at få en ny vare promte hvis den gamle er gået i stykker inden for 2 år efter køb (blev det ikke vedtaget sammentidigt med reklamationsretten blev hævet fra 1 til 2 år?).
Jeg er max forvirret, synes jeg har hørt alle andre steder at de "services" er vedtaget ved lov...:/
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.