mboost-dp1

No Thumbnail

Software til bil forbedrer brændstoføkonomien

- Via New Scientist - Technology - , redigeret af Pernicious

Mange moderne biler kunne reducere benzinforbruget med 2,6 procent bare ved at få en softwareopdatering. Det mener en hollandsk videnskabsmand i hvert tilfælde.

Sammen med Ford har John Kessels, fra Universitet i Eindhoven, lavet et stykke software, der dynamisk frakobler og tilkobler dynamoen, der lader batteriet, hvilket gør at bilen bruger mindre brændstof.

Softwaren er ikke proprietær, men indtil videre heller ikke brugbar. Først skal det undersøges om batteriet tager skade når softwaren bruges.





Gå til bund
Gravatar #1 - Dijkstra
9. feb. 2007 06:28
Øh det også relativt simpelt at se om batteriet er fuldt ladet (dvs. over en eller anden tærskelværdi) og slukke laderen hvis det er. Men o.k. i denne tid med åbenlyse software er det da meget godt at få præciseret.

Jeg er ikke kemiker, men jeg har svært ved at se hvordan det skulle skade batteriet ikke at blive ladet på når det er fuldt opladet. Sådan nogle blybatterier opfører sig godt nok lidt anderledes end NiCd/NiMH/..., men der er en 'overopladning' i hvert fald ikke et hit.
Det samme gælder i øvrige i LiIon batterier. Og det er grunden til at batterier på bærbare hurtigt mister deres ydeevne. De står (næsten) altid i opladeren, - også når de er ladet. De kommer aldrig ned omkring de 0%.
Gravatar #2 - TGS
9. feb. 2007 06:29
egentlig mærkeligt der ikke er blevet gjort noget ved lige netop generatoren før. den laver jo en overspænding der
dernæst bliver serielt begrænset til spændingen på bilens elsystem. dette kræver enorme ekstra mængder energi. hvis de i stedet havde lavet spændingsreduceringen med en switchmode. så kunne de komme fra ca. 50% effektivitet op mod 90% og så var denne softwareopdatering overflødig..

Edit: 1#
der er faktisk HELE tiden stort forbrug på et bilbatteri. så slukker man for generatoren begynder man med stor fart at aflade batteriet. så når det når nedre grænse begynder bilen at lade igen. det blvier jo til en form for sjatladning. det er spørgsmålet hvordan bly batterier har det med det :-)
Gravatar #3 - Miwer
9. feb. 2007 08:08
#2 har fat i noget... det er jo generatoren der i høj grad sørger for lys til forlygterne (og alt andet der måtte være tændt), slukker man for denne, så dræner man jo batteriet. Forlygter har ikke ligefrem være kendt for at kunne køre på en stak AA batterier.
Gravatar #4 - Sikots
9. feb. 2007 08:28
Øhh hvordan vil i så forklare at der går et sted mellem 10 og 20 kabler frem til batteriets plus-pol hvis tingene får strøm via generatoren?

Anlægget i min bil får strøm direkte fra pluspolen (åbenlyst nok).
Strøm bliver taget fra batteriet, batteriet bliver ladet af generatoren.

Derfor kan man også sagtens køre uden generatoren, hvilken i alle de tilfælde jeg har set, er remstyret og ikke er noget man kan "slukke for". Man kan tage remmen af, ja.
Selvfølgelig vil man gradvist aflade batteriet, det er åbenlyst - men man kan sagtens køre uden generatoren i noget tid.
Gravatar #5 - Cyrack
9. feb. 2007 08:47
Sikots:
Fordi man slipper for at have et relæ der vælger mellem batteri og generator?
Hvis batteriet kan tage mod strøm, fair nok, så suger det til det er ladet op, ellers bruger det ingen energi, og pluspolen er nu "bare" en fordeler.
Gravatar #6 - NFX
9. feb. 2007 15:49
#1:
Nej, li-ion er ret ligeglad med klat-ladninger, og et li-ion batteri vil miste cirka lige så meget kapacitet ved bare at stå på en hylde i halvandet år, som hvis det bliver brugt aktivt. Dog vil varme få det til at miste kapacitet hurtigere (og det vil sædvanligvis være mere varme i en bærbar i brug end på en hylde ved stuetemperatur). Noget af det bedste er at have batteriet på køl (omkring frysepunktet), og have det cirka halvt ladet, men det vil stadig miste kapacitet.
#7 - 9. feb. 2007 16:07
gad vide hvor meget af den "skrækkelige" co2 Danmark kunne spare ved at afskaffe 'lys-om-dagen' reglen?
Gravatar #8 - Cyrack
10. feb. 2007 10:56
henningp: rent økonomisk tror jeg ikke det er en fordel at afskaffe reglen om konstant kørelys, da mange uheld forhidres netop pga. det (kan ikke præcis huske stats, men jeg kan da huske at de penge man sparer på at lappe folk sammen er større end udgifterne til brændstof).
Desuden ville en løsning på CO2 kunne klares med noget så simpelt som fikse- og rapsolie. Hvis vores regering altså havde nosserne til det :-/
Gravatar #9 - TGS
11. feb. 2007 19:46
noget andet er at en moderne bils generator laver ca. 13.5-14v og batteriet kan lun levere 12.5V i helt opladet tilstand. så når man slår generatoren fra en mørk aften vil man tydeligt kunne se en reduktion i lysstyrken på alle pærere i bilen :-S
Gravatar #10 - arne_v
11. feb. 2007 21:05
#9

Efter sigende samme ting som er årsag til at pærer holder så dårligt.

En generator som lader med 24V, et batteri som afgiver 24V
og pærer beregnet til mindst 24V var nok den rigtige løsning.
Gravatar #11 - TGS
12. feb. 2007 07:14
#10 korrekt. bilfabrikanterne gør det såmænd også kun for at få bedre forlys på bilerne. og de er fuldstændig ligeglade med levetiden. hvis ikke jo kortere jo bedre. dette bevirker jo for manges tilfælde en tur på værksted!
Gravatar #12 - myplacedk
12. feb. 2007 08:19
#11
Hvilket giver lavere kundetilfredshed - lige hvad fabrikanterne ønsker?
Så meget tjener værkstederne altså heller ikke på at skifte pærer. I mange tilfælle gør det det for pærernes pris.
Gravatar #13 - TGS
12. feb. 2007 12:18
#12 skal jeg ikke kunne svare på, jeg kunne aldrig drømme om at køre på værksted for et pæreskift :-)
men de gør det for at forbedre forlyset.
jeg tror ikke det giver lavere kundetilfredshed. det er almindeligt at pærene springer.. folk lægger ikke rigtig mærke til om der går et år eller 7 måneder :-)
Gravatar #14 - arne_v
12. feb. 2007 18:00
#13

På mange nyere biler er det faktisk halvsvært at komme til
at skifte pærer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login