mboost-dp1

unknown

Software patenter i Europa

- Via Linux Today -

European Patent Office har netop offentliggjort et nyt direktiv som udvider patentloven til at inkludere software, matematik og forretningsmetoder. Dette sker på trods af at EU endnu ikke har stemt om hvor vidt software patenter skal være lovlige eller ej.

Dette er en sørgelig dag for OpenSource, da software patenter kan gøre livet meget surt for udviklere af OSS.





Gå til bund
Gravatar #1 - sKIDROw
9. nov. 2001 09:34
EU er ved at kvaje sig igen... FLOT... NOOOT
Gravatar #2 - PlattFuss6.7
9. nov. 2001 09:55
Har kun EEN ting at sige...



TYPISK
Gravatar #3 - Lovechild
9. nov. 2001 10:39
NOOOOOOOOO
Gravatar #4 - YaiEf
9. nov. 2001 10:40
Det er vel mest et spørgsmål om, hvor generelle ting der kan patenteres og hvor lang tid patenterne gælder. Hvis det kun er forholdsvist ressourcekrævende og specialiserede stykker software der kan patenteres og ikke generelle ting som f.eks. GUI (dengang en fandt på det for første gang) - og hvis patenterne yderligere kun gælder i 1 - 3 år - så er patenter måske slet ikke så dårlig en ting.
Men jeg tvivler nu lidt på det bliver ved det - i hvert fald hvis man blot så meget som skæver til medicinal- og musikreglerne =)
Gravatar #5 - Hektor
9. nov. 2001 10:49
Fra The Register:

"They cover computer programs as "computer-implementable inventions" and allow programs to be patented where they have a "further technical effect". And how many programs do not?"

Citeret i henhold til Ophavsrettens §22:
"§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet." (så jeg ikke få hovedet hugget af af red., og selvfølgelig fordi jeg kan :-)
Gravatar #6 - Disky
9. nov. 2001 11:30
<STRONG>JUUUHUUUU</STRONG>

Endelig mulighed for patenter på software, de er bestemt en af de bedste dage i softwarens historie.

Og i modsætning til hvad mange tror er det netop en god ting for open source freaks, da et patent SKAL offentliggøres, og derved kan man lære af tekniken, istedet for at firmaerne ikke fortæller hvordan de gør.

Så dem der mener det skader open source har ganske enkelt ikke forstået hvad et patent er.

Og husk vi bor i europe og ikke usa/australien som giver patenter til mærkelige ting.

Nu kan udviklingen gå meget hurtigere da firmaer kan beskytte deres forskning, og derved nemmere kan overbevise firmaets ejere om at bruge penge på udvikling.

Endnu engang

<STRONG>HURRA</STRONG>
Gravatar #7 - Hektor
9. nov. 2001 11:49
Disky - du glemmer noget:
1) Patenter plejer at blive byttet mellem firmaer - almindelige mennesker får meget sjældent lov til at benytte sig af dem. I sjældne tilfælde, kan de få lov til at betale uhyrlige summer.
2) Det er yderst besværligt for almindelige mennesker at patentere - det er en besværlig arbejdsgang med ualmindeligt papirarbejde.

Dertil kommer så besværet med at bevise, at et patent ikke er gyldigt, da det allerede er blevet brugt tidligere - yders besværligt i den digitale verden, hvor alt som bekendt kan forfalskes.
Gravatar #8 - loon
9. nov. 2001 11:50
Disky = trold ? Det lyder ikke til du har noget begreb om hvad du snakker om - og ikke bare omkring dette emne.

Kan vi ikke få en filter funktion så vi kan filtrere væk tåbelige brugere?

Tak.
Gravatar #9 - Hektor
9. nov. 2001 11:56
loon == udansker? kan vi ikke få en funktion, så vi kan filtrere personer med dårlig grammatik væk? Hmm ... den findes da egentlig. Lad være med at læse newz.dk ;-)
Gravatar #10 - Thrawn
9. nov. 2001 12:06
loon:

Fordi en har en anden mening end dig, så er man tåbelig ???
Gravatar #11 - Disky
9. nov. 2001 12:20
Loon:
Tro mig jeg ved hvad jeg snakker om. Men man kan kraftig tvivle på du gør, du kommer bare med en useriøs påstand. Og kan tydeligtvis ikke klare man ikke har din mening.


Hektor:
Patenter er åbne, og derfor kan du kigge i dem.
Gravatar #12 - Hektor
9. nov. 2001 12:41
Disky - hvad er pointen i, at du kan kigge i dem, hvis du ikke må bruge det til noget? Selvfølgelig er de åbne - det er for at forsvare andre brugere mod "skjulte" bredsider som:

"Du har brugt mit patent på [dims] i 5 år. Jeg kræver så og så meget i erstatning."

At der så er mildt sagt millionvis af patenter at holde styr på, gør det så bare lige så svært at finde ud af, om den smarte metode, du bruger til at lave [halløj] med, er i konflikt med et eksisterende patent.

At sangtekster er åbne, er ikke ensbetydende med, at du bare kan kopiere/bruge på livet løs.
Gravatar #13 - Naish
9. nov. 2001 12:41
Patenter er i sagens natur åbne, fordi du skal have mulighed for at undersøge om du træder på nogens patent hvis du laver noget software.

Men hvis vi får amerikanske tilstande hvor gud og hver mand patenterer ting som drag'n'drop, musen og tankevirksomhed så går det galt og så kan software patenter gå hen og blive katastrofalt.

Hvis det derimod leder til mere grundforskning inden for datalogi fordi ens værk kan beskyttes så er jeg for det.

Der er både gode og dårlige sider.

Naish
Gravatar #14 - Hektor
9. nov. 2001 12:47
Naish har fuldstændig ret; der er gode og dårlige ting ved alt - inkl. patenter (svigermødre muligvis undtaget).

Problemet ALT for mange mennesker (heriblandt tilsyneladende Disky, OP og mange andre brugere) ikke kan se længere end til "det er skidegodt fordi...". Den slags mennesker siderstiller jeg som regel med mekanikeren, der partout vil bruge en 6 mm fastnøgle til ALT, fordi "den er så god".
Gravatar #15 - Disky
9. nov. 2001 12:56
Hektor:
Nu bliver du jo unødvendig grov.
Hallo ting under gnu licens kan man godt bruge men så skal man åbne al sin software, det er da endnu mere skræmmende.

Husk at vi bor ikke i USA/Australien hvor man kan få patent på en eller anden vag ide.

Hvorfor mon det har taget så lang tid at finde ud af om det skal være muligt i Europa ? Netop for at sikre at reglerne bliver fair.

Men som jeg har pointeret tidligt, gør patenter at firmaer vil smide store summer i forskning efter. f.eks. en super god ikke destruktiv pakke algoritme, og har et firma f.eks. brugt 1 Mia $ på det, er det helt fair de får $ per stykke software det bliver brugt i.

Software branchen er nøjagtig ligesom f.eks. medicinal branchen hård forretning.

At der ikke findes små medicin nørder skyldes bare at folk er for dårlige til selv at lave en produktion af f.eks. insulin i deres køkken.
At det er nemt for selv uvidende newbies at lave kode er både en god men også en meget dårlig ting for computer branchen. For dem der har en ordneligt og god uddannelse, skal kæmpe imod det rygte, som totalt lamer newbies giver branchen.

Jeg kender folk der bliver kaldt 'computer experter' bare fordi de kan finde ud af at skrive, en index.html side, men et grimt billede og blå skrift på rød baggrund.
Dem er så er rigtige experter ser dårlige ud, pga de 'skide' unger.

Og så tænker du sikker hvad pokker har det med patenter at gøre ? En hel del faktisk, for de såkaldte expert kævler løs om open source/patenter/osv uden egentligt at have en virksomhedsmæssig baggrund til overhovedet at kunne snakke om tingene.
Gravatar #16 - Naish
9. nov. 2001 13:08
Disky:

Nu får vi vist blandet tingene sammen. Patenter ville ikke forhindre såkaldte "programmører" i at lave klam skummel elending php/html/jsp kode/db design. Det gør folk fordi de ikke ved bedre.

Det er meget få u-udannede mennesker som er dygtige nok til at lave kode som kan bruges professionelt. Ligeså lidt som man ikke bliver Unix admin af at have en lille linux box derhjemme.

Men patenterne har et potientiale til at blive en god ting. /me frygter bare at det går galt.

Naish
Gravatar #17 - Disky
9. nov. 2001 13:11
Naish:
Jeg har heller ikke påstået at patenter skaber bedre programmører, jeg sagde at fordi enhver newbie kan lave programmer tror de også de har forståelse for den indflydelse på samfundet og branchen som patenter kunne have.

Men helt ærligt hvad har en 19 årig computer nørd af viden om det ?

Men jeg er helt enig i at patenter er et tveægget sværd, jeg mener dog at andre brancher har vist at det klart vægter mod fordelene.

Til Alle:
Husk hvilken stor dag det er i dag.

<STRONG>JULEBRYGGEN KOMMER</STRONG>
Gravatar #18 - Naish
9. nov. 2001 13:14
Disky:

Okay, vi er enige, så for at blive enige om at være uenige bliver du hermed udfordret til en:

Duel of Fates

Våbnet: 1 kasse juleøl hos mig lørdag.
Taberen: Dig hvis du går under, mig hvis jeg ikke kan genkende Alexandra søndag aften ;)

Naish
Gravatar #19 - Disky
9. nov. 2001 13:16
Naish:

Udfordring accepteret. Vær klar til at tabe :)
Gravatar #20 - Hektor
9. nov. 2001 13:49
Disky - jeg blev "unødvendig" grov i min kommentar om brugere, da jeg nævnte dig og OP. Jeg ved godt, at det ikke er fair at putte dig i samme kategori som OP, jeg prøvede at komme i tankte om Linux-fanatikere, men dem har jeg ikke lige lagt så meget mærke til (sært nok).

Jeg blev også grov, fordi jeg har en (til tider enddog meget irriterende) evne til at se det gode og det dårlige ved alting - og ovenikøbet rationalisere det på en skræmmende måde. Glemmer ikke foreløbig en historietime, hvor jeg forsvarede holocaust (benægtede den ikke) ud fra de på det tidspunkt gældende præmisser, og formåede at overbevise så godt som hele klassen om, at det var en god ting. Se DET var skræmmende. Sikkert også derfor jeg ville være irriterende at debatere med. Det og så det faktum, at jeg ELSKER at pille "dumme" argumenter ned med endnu dummere og mere ekstreme argumenter (også kaldet sarkasme) i samme boldgade.

Men jo - det var groft, men det var såmænd også meningen.
Gravatar #21 - Hektor
9. nov. 2001 13:50
Hvem er Alexandra?
Gravatar #22 - nihil
9. nov. 2001 14:14
patenter er sådan som jeg har forstået det, en ting som liberalister elsker højt. problemet er bare at liberalisme ikke er en stilstand, den udvilker sig hele tiden, så hvis den nuværende kurs får lov til at fortsætte, vil verden om 100-200år være domineter af gigantiske firmaer der jer hoveddelen af verdens penge og derved arbejdskraft eller så at sige mennesker, og man kan intet gøre ved dem da de har patenter på deres dominans gennem nødvendige ting. derved har vi fluks et diktatur!
i øvrigt så gavner liberalisme ikke kun udviklingen, kan folk huske intel for 3år siden? eller hvad med det pojekt der skulle sørge for dateoverførelser gennem lysnettet, det opbøbte det firma der ejer barsebäck (kæmpe energiselskab) og lukkede, da de fandt ud af at de ikke kunne tjene penge på det!
Gravatar #23 - Disky
9. nov. 2001 14:41
Hektor: det er bare helt okay. Alexandra er en pæn pige, men det må Naish helere forklare :)

Nihil: Hvad er det modsatte af liberalist ?? Socialist måske ?

Hvis det er valget, er der ingen tvivl hvem jeg støtter. Et lille tip det er ikke socialister
Gravatar #24 - Hektor
9. nov. 2001 14:57
Disky - hvis du stillede det spørgsmål (hvad er en liberalist) i USA, ville du få at vide, at liberalister er nogle syge venstreorienterede (som i The Democratic Party) hoveder. Det modsatte af liberalister i USA er folk på den yderste højrefløj.

Liberal er i øvrigt det modsatte af Konservativ
Gravatar #25 - sKIDROw
9. nov. 2001 19:23
=>Disky

En god ting for hvem?
Jeg kan da ikke forestille mig at det gavner andre en store monopol hungrende firmaer... (Ingen nævnt, ingen glemt)
Hvordan vil det være en fordel for OSS?, de kan se koden ja.. men de må ikke bruge eller efter ligne den...
Jeg syntes det er fint HVIS det KUN gavner, men ligesom både EU og EURO'en, er der fordele og desværre også ulemper.. :o/

Og ja... Jeg stemte NEJ til euro'en da ulemperne efter min mening overskyggede fordelene...
Gravatar #26 - Naish
9. nov. 2001 21:07
Hektor:

Alexandra er min nye kæreste, Disky har ikke mødt hende endnu men det kommer han nok til ASAP.

Hun er en af de få piger som mener lan-parties og demoer er en fed ting, plus at hun faktisk hjælper mig med at hacke demoer idet hun tegner manga-style grafik for mig ;)

Snakkes
Naish
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login